Kontrollrummet

Cykeln - Som förut (v2 0406)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Som förut
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 0.31
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Helmer Grundström
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013-04-04
FORMAT: mp3

Här kommer den andra av tre av Helmer Grundströms dikter
v1
Funkar melodin och arrangemang till dikten?
Måste den vara längre?
Hur är ljudet?
Mixen?

v2
Tack för synpunkter på ljud och mix - försökt skruva här och där för att få det bättre.
Sången är den jag la som slasksång för att spela till. Har inte röst ännu att sjunga om.
Mixen och ljudet bättre?
 

Milan hostade till

och slog.

Kolarn ramlade i

och dog.

Inte en knota

blev kvar av karn.

Käringen med

sina nie barn

tvangs av nöden

på socknen ut.

Annars var allt

som det var förut.
« Senast ändrad: 06.04.2013, 13:46:51 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker det funkar jättebra  :D men det lutar åt för kort (i mitt tycke) man vill ju ha så mycket som möjligt av det goda, skulle man inte kunna gör ett omtag på detta:

Milan hostade till

och slog.

Kolarn ramlade i

och dog.

Inte en knota

blev kvar av karn.


och hålls ut lite på  -inte en knota blev kvar av kan (karln?)
En idé, i alla fall ?  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jodå! En vända till, stick och refräng kan denna kompletteras med. Mixen är lite basfattig och har en digitaldist som jag tror ligger på sången. Kul text och väl framfört i övrigt  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul låt (även om texten är tragisk)!
Tycker ljudbilden är lite basfattig och hård/vass.
Kompet kanske ska sänkas en aning och basen höjas...?
Sprid gärna ljudbilden mer i stereoperspektivet.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det blev en liten limerik av detta - kargt men sant. Dan Andersson var ju också präglad av milan har du inget av honom?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det funkar jättebra  :D men det lutar åt för kort (i mitt tycke) man vill ju ha så mycket som möjligt av det goda, skulle man inte kunna gör ett omtag på detta:

Skulle ju kunna be kolarn knalla upp och ramla i en gång till kanske?  :unsure:
Den här korta karga stilen var nog ett drag som var speciellt för Helmers diktande.
Och du lyckas med det avslutande "jepp" stryka under just detta korta faktum "så var det med det", ingen anledning att orda mer om det!

Jag gillar inte riktigt melodin till den här dikten men det är helt personligt för mig, som haft en relation till den här dikten i säkert 40 år. Därför blev det en överraskning att höra den tonsatt - och att höra den tonsatt på ett för mig oväntat sätt. Nåja, det är jag det. Hepp!  :D
« Senast ändrad: 06.04.2013, 00:20:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker det funkar jättebra  :D men det lutar åt för kort (i mitt tycke) man vill ju ha så mycket som möjligt av det goda, skulle man inte kunna gör ett omtag på detta:

Skulle ju kunna be kolarn knalla upp och ramla i en gång till kanske?  :unsure:
Den här korta karga stilen var nog ett drag som var speciellt för Helmers diktande.
Och du lyckas med det avslutande "jepp" stryka under just detta korta faktum "så var det med det", ingen anledning att orda mer om det!

Jag gillar inte riktigt melodin till den här dikten men det är helt personligt för mig, som haft en relation till den här dikten i säkert 40 år. Därför blev det en överraskning att höra den tonsatt - och att höra den tonsatt på ett för mig oväntat sätt. Nåja, det är jag det. Hepp!  :D

Jo men det är ju Cykelns tolkning som gäller i nuläget - kom med ett eget förslag så kan vi andra ta ställning till arr och framförande......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Visornas mästare. Riktigt bra tycker jag. Det distar dock i mixen som du säkert kan råda bot mot.  :). Och det skulle inte göra ont om du skrev en vers till (tror inte att Helmer säger emot då du oxå är duktig på att formulera dig ;) )

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra igen Stefan.

Den kan funka så här kort också..Jag antar att den är tänkt för live uppträdande.En liten monolog före om att det är kärvt att vara kolare och man vet aldrig när livet eller visan slutar - typ  :)

Ja eller nåt roligt i anknytning till längden på låten.Världens kortaste låt hrrmmpffhh - och nu får ni applådera - ja du fattar.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det är tungt nu.. :wacko: ;)
Kort men intensivt! Lite dist ja..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tycker det funkar jättebra  :D men det lutar åt för kort (i mitt tycke) man vill ju ha så mycket som möjligt av det goda, skulle man inte kunna gör ett omtag på detta:
Milan hostade till

och slog.

Kolarn ramlade i

och dog.

Inte en knota

blev kvar av karn.

och hålls ut lite på  -inte en knota blev kvar av kan (karln?)
En idé, i alla fall ?  :unsure:
/Roffe H
Tack, kul att det funkar!
Har också haft tankar på att återanvända texten på olika sätt men den är så fulländad och hel som en är så jag vet inte.
Den slutar liksom där den ska sluta  :)

Jodå! En vända till, stick och refräng kan denna kompletteras med. Mixen är lite basfattig och har en digitaldist som jag tror ligger på sången. Kul text och väl framfört i övrigt  :D
Tack för värdefulla synpunkter på ljudbild och distkoll.
Kul att du gillar framförande.
Stick och refräng är dock inte aktuell då dikten inte är längre än så. Ev kan man tänka sig en vända till men den är så klar den kan bli när det gäller text.

Kul låt (även om texten är tragisk)!
Tycker ljudbilden är lite basfattig och hård/vass.
Kompet kanske ska sänkas en aning och basen höjas...?
Sprid gärna ljudbilden mer i stereoperspektivet.
/Asti
Jag har försökt göra en melodi som går lite på stäv mot dikten för att på så sätt ändå förstärka diktens budskap
Basfattig, hård, spridning och sänkning noteras till ommixen - Tack för det!

Det blev en liten limerik av detta - kargt men sant. Dan Andersson var ju också präglad av milan har du inget av honom?
Precis.
Jodå jag har ett antal Andersson. Tror jag lagt upp en eller tom annan? Borgargardet var en . Kanske ska lägga upp någon till ..

Tycker det funkar jättebra  :D men det lutar åt för kort (i mitt tycke) man vill ju ha så mycket som möjligt av det goda, skulle man inte kunna gör ett omtag på detta:

Skulle ju kunna be kolarn knalla upp och ramla i en gång till kanske?  :unsure:
Den här korta karga stilen var nog ett drag som var speciellt för Helmers diktande.
Och du lyckas med det avslutande "jepp" stryka under just detta korta faktum "så var det med det", ingen anledning att orda mer om det!

Jag gillar inte riktigt melodin till den här dikten men det är helt personligt för mig, som haft en relation till den här dikten i säkert 40 år. Därför blev det en överraskning att höra den tonsatt - och att höra den tonsatt på ett för mig oväntat sätt. Nåja, det är jag det. Hepp!  :D
Jepp håller med om det!
Är det melodin i sig eller är det melodin i förhållande till dikten du inte gillar?

Visornas mästare. Riktigt bra tycker jag. Det distar dock i mixen som du säkert kan råda bot mot.  :). Och det skulle inte göra ont om du skrev en vers till (tror inte att Helmer säger emot då du oxå är duktig på att formulera dig ;) )

/Gurano
Visornas mästare ... där tog du nog i ändå!  :D
Kul att du gillar.
Tack för uppmärksamhet på dist
Jag har visserligen dristat mig till att skriva vidare på några diktares verk men den här tror jag jag ska låta vara - fulländad som den är!  :)

Bra igen Stefan.
Den kan funka så här kort också..Jag antar att den är tänkt för live uppträdande.En liten monolog före om att det är kärvt att vara kolare och man vet aldrig när livet eller visan slutar - typ  :)
Ja eller nåt roligt i anknytning till längden på låten.Världens kortaste låt hrrmmpffhh - och nu får ni applådera - ja du fattar.
Mike
Jepp live ska det vara! Tänkte ta med den på en kväll vi ska ha om kolarlivet förr.

Det är tungt nu.. :wacko: ;)
Kort men intensivt! Lite dist ja..
Hevymetal-text liksom  :D
Dist observerad - Tack!
Kort men intensiv låter bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kärnfullt presenterat och passande sjunget till texten, men är det nån konstig effekt på rösten?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kärnfullt presenterat och passande sjunget till texten, men är det nån konstig effekt på rösten?
Tack Divi!
och du har rätt det låg en liten dubbleringseffekt - vrider ner den i nya mixen.
Sången är den jag la som slasksång för att spela till. Har inte röst ännu att sjunga om.

Ny mix läggs upp i sidhuvud
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Jepp håller med om det!
Är det melodin i sig eller är det melodin i förhållande till dikten du inte gillar?

Jag vet baske mig inte... Men vi får tona ner den kommentaren från mig. Som Eddi säger, här är den. Har jag synpunkter får jag visa med en egen visa.
Jag tror det är lite som den tabu-känsla jag får att inte försöka göra en cover av Genesis, Yes eller King Crimson. Det är ett helgerån, typ...
Men Bribedant har samtidigt visat med sin tolkning av Genesis låt "Firth of fifth" att man faktiskt både kan och får...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
ha, ha- shysst !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
ha, ha- shysst !!!!

mvh
Tack!  :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Haha  :lol: Kul låt.

Men tycker inte om slutet. Tycker att du borde ha 4-5 sekunders extra tystnad. Alltså inte hel tystnad, men att du väntar med att avsluta upptagningen och bara spelar in det som händer i rummet efter att låten är slut. Kanske kan du skramlar lite med dragspelet eller ngt. :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp :D Stackars fru o barn  :(
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vad rolig den var. Blev glad. :)
Kul att vara rolig - tack!  :D

Fy fan va bra!  :lol:
Stort tack för det! Det är Helmers förtjänst!

Haha  :lol: Kul låt.
Men tycker inte om slutet. Tycker att du borde ha 4-5 sekunders extra tystnad. Alltså inte hel tystnad, men att du väntar med att avsluta upptagningen och bara spelar in det som händer i rummet efter att låten är slut. Kanske kan du skramlar lite med dragspelet eller ngt. :-)
Kul att det är kul!  :D
Får fundera på det där med att skramla med dragspelet. Min tanke var att det ska vara ett så där tvärt slut - Jepp punkt.

Jepp :D Stackars fru o barn  :(
Du har rätt som vanligt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag drog en lyssning till på denna korta underbara skapelse.
Jag tyckte det lät bra sist,och nu låter det kanon via monitor lyssning.Bra balans och snyggt paketerat.

Helt underbart detta korta alster.Jag tror det är forumets kortaste låt,men den som skänker mest glädje - ler stort till denna.
Jag har en Kr sommarmapp  för lyssning i stugan 2013 - denna måste med då det är brilliant.


Mike



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fattar inte varför man gör långa låtar ... ??? Gillar detta! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag drog en lyssning till på denna korta underbara skapelse.
Jag tyckte det lät bra sist,och nu låter det kanon via monitor lyssning.Bra balans och snyggt paketerat.

Helt underbart detta korta alster.Jag tror det är forumets kortaste låt,men den som skänker mest glädje - ler stort till denna.
Jag har en Kr sommarmapp  för lyssning i stugan 2013 - denna måste med då det är brilliant.
Mike
Nu blev jag riktigt glad! Tack som fn för de orden!
Kul att komma med i sommarmappen!

Fattar inte varför man gör långa låtar ... ??? Gillar detta! :)
Tack för det Jocke!
Nä just ... man kan bara lyssna på Here, there and everywhere och fullständigt knäckas över hur kort den är  - förutom förstås hur utomjordiskt bra den är

-----
En vän sa till mej - Den där hade ju Cornelis med på en tidig skiva. Och det stämmer - han kallar den Milan och den finns på Ballader och oförskämdheter - Lyssna!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki,jag kollar spotify..

Kul att hör Cornelis verre på denna.

Edit:
Helt underbart,Cornelis hade en kort och koncis verre.Men jag tycker din verre är mer genomarbetad och roligare att lyssna på,så den tar vi sa polisen :)

Mike
« Senast ändrad: 11.04.2013, 12:25:36 by Harmonica mike »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt jobb cykeln, du har nog rätt när det gäller "kort och gott"!  :D
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Oki,jag kollar spotify..
Kul att hör Cornelis verre på denna.
Edit:
Helt underbart,Cornelis hade en kort och koncis verre.Men jag tycker din verre är mer genomarbetad och roligare att lyssna på,så den tar vi sa polisen :)
Mike

Kan inte bli så mycket större - att bli vald före en av de absolut största på svensk mark!  :wub:
även om det var en obetydlig bagatell i hans produktion
Tack för det!

Snyggt jobb cykeln, du har nog rätt när det gäller "kort och gott"!  :D
/Roffe
Tack Roffe!  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten