Alltså, återigen, man kan inte göra så svepande generaliseringar som att "noter låter trist" i 100% av alla fall! (Åtminstone inte när jag är här
)
Naturligtvis beror det på uttolkaren, om det låter bra, oavsett om man skickar cellospelaren, eller gitarristen, en midi, tabulatur eller noter?
Men ingen har väl sagt att noter låter trist? Det är ju helt befängt, det är ju som att säga att alfabetet luktar illa

Däremot så kan den som återskapar noten på sitt instrument låta trist, och där generaliserar jag gärna och säger att så är fallet och det är min subjektiva åsikt och den kan du inte ändra. Jag hoppas även att du förstått att jag snackar vid framträdande dvs live och även vid inspelning, och att jag även snackar inom rock, pop och jazz. Att vid inlärningsfasen använda sig av noter är en sak och där är det ju ett ypperligt hjälpmedel. Men att stå på scen som rockmusiker t.ex och spela "innantill" låter alltid själllöst och opersonligt. Har man låten i ryggmärgen så både märks och känns det, det blir ett helt annat flyt och en helt annan inlevelse. Även i inlärningsfasen så tycker jag själv av egen erfarenehet att det skiljer åt om jag lärt mig låten via noter eller om jag plockat ut den på gehör. När jag plockat ut den på gehör så får jag en annan och mer personlig relation till låten och därav också mer själ när jag framför den.
Jag har stått på scen sen jag var tolv år och spelat med massor av olika typer av musiker, allt från glada amatörer till fullblodsproffs som t.ex Nisse Landgren. Jag föredrar alla dagar dom medmusikanter som vågar slänga notpappren...till 100%......och det är min subjektiva åsikt och den må vara fel för dig och du må tycka att jag är dum i huvudet. Men jag är långt ifrån ensam om att tycka så, det vet jag med säkerhet

Lika lite som jag vill gå på en teaterföreställning och se skådespelarna läsa replikerna innantill från manus, lika lite vill jag gå på en konsert där musikerna spelar innantill från noter.
Inom den klassiska musiken förstår jag mycket väl att man måste använda sig av noter, framförallt när man sitter i sektioner. Skulle ju låta rätt illa om en i sektionen började att tolka sitt stycke och improvisera

Men även där har man ju solister och även där märks skillnad om solisten spelar innantill efter noter eller vågar släppa kontrollen och köra efter ryggmärgen.
Vi får väl vara överens om att inte vara överens helt enkelt