Har nu gjort ett A och B test på versionerna och tycker följande (och nu vet jag ju inte allt som gjorts i mixen utan går bara på vad jag hör så jag ber om ursäkt för om jag är ute och cyklar
:
Båda versionerna är snarlika och vansinnigt bra. Jag ger dock en liten fördel till orginalversionen av följande skäl:
1. Dynamiken i mixen är bättre. Den mastrade versionen är lite komprimerad och i och med att låten har en härlig variation och dynamik så missas lite av detta när man trycker ihop ljudet.
2. Även om Astis sång höjts i mastermixen så tycker jag att det är lite för hög i min smak. Det må vara modernt men en gammal gubbe som jag gillar när sången ligger mer i mixen än utanpå. Kanske skall den ligga mitttimellan de två versionerna?
3. Trumljudet, speciellt virveln, blir lite plattare i den mastrade versionen.
4. En liiiten, liiten tistymmelse till digitaldist i vänterörat vid några tillfällen i mastermixen tror jag
Kan också vara något synthljud? Ush va svårt....
Nåväl, fantastisk låt och härliga mixar båda. Fast jag gillar bäst orginalet med undantag av att pianot inte får klinga ut.
Härligt !! Och tack för engagemanget!
Mixmässigt är skillnaderna minimala har bara vässat(diskanthöjt) Kick och piano samt lagt på en diskret Mellotron i den instrumentala slutdelen.
Inga nivåändringar eller höjningar av sång..
Så till Pudelns kärna : Masterregeln !
1. Jag har lagt på en "S.Slate : virtual Tape recorder" för att ge lite lim och värme samt den mycket subtila 'bandkompressionen'.
2. Lagt på en "S.Slate : FG-X Virtual Mastering Processor" med kompressordelen avslagen,bara använt en snäll limiter för att kapa topparna över nollan.
Tycker nog att Dynamiken funkar ganska bra ändå och man får ju alltid kompromissa lite !

Inför upplägget till färdiga har sänkt 'Melancholia' kören en fjärdedels db, för där håller jag med dig ang. dina tankar om 'Modernt mixad sång'
Gillar inte när man som till dagens hitlåtar knappt hör kompet, bara sång och trummor..
Med den lilla justeringen får jag nog anse mig vara färdig..
Färdigupplägg inom några minuter..

« Senast ändrad: 14.04.2013, 17:00:01 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte