Kontrollrummet

for every new direction - Deadlock

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Deadlock
ARTIST/GRUPP: for every new direction
GENRE: Indie
LÅTLÄNGD: 4:06
KOMPOSITÖR: Berra Bergquist, Sabrina Katainen
PRODUCENT: Berra Bergquist
EV. MEDVERKANDE: Berra Bergquist, Sabrina Katainen
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

-

Sitter på Koh Phangan och försöker mixa en låt i enbart lurar på en ganska dassig laptop. Nu har jag kört fast och vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Jag har aldrig enbart mixat i lurar förut så jag har ingen aning om hur det låter i ett par högtalare. Det är mest det som jag vill ha hjälp med att försöka tyda. Hur låter det? Är panoreringarna bra? Är det något som sticker ut eller så?

Säg gärna vad ni tycker om mixen eller låten i sig  ^_^

Tack!
Hälsa sa Hellsa


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow, fin låt... kommer lite att tänka på Suzanne Vega. Låten börjar på rätt låg volym så min första reaktion var att vrida upp volymen... senare i låten vred jag ner den igen.

Alltså, mixen... jag tcker knäppgitarren ligger lite lågt jämfört med sången. Panoreringarna tycker jag är OK
...och låten är suverän  ^_^

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Mycket bra låt! Lite vassa "s" här och där, en onödig falsk ton ca 41 in i spelaren, ligger revberb där åxo som gör att det inte blir snyggt.
Något brusig..vad beror det på? Pukorna i slutet är snygga men efteklangen krockar lite tonmässigt med basen vilket jag personligen inte gillar.. handklappen eller vad det är ingen favorit...Detta är en låt som i det stora hela är radiofärdig. Mycket bra sång å melodi!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det här är skön lyssning! Blev inspirerad och spelade med lite diskret fingerplock på G, C, Em, D med nylonsträngad gitarr med capot på samma ställe (4:de band):
Jag har också lurar och kan inte uttala mig om kvaliten på mixen men det är skönt och rösterna ligger bra balanserade mot varandra. Tycker också att det är bra volymmässigt mellan instrument och sång i mixen. Trumman (Bodhran?) och handklappet ger en livekänsla som om det spelas just nu, på stranden. Gillar det här mycket! 



Såg på webben att ni har gjort en cover på en av Kristians låtar. Är ni bekanta? Kommer han också från Säter?
« Senast ändrad: 31.03.2013, 15:42:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mycket trevlig och behaglig låt! :) Tycker sången går i mättnad här och var (ja, jag vet att jag är gammal och gör rullbandsreferenser... det är väl någon kompressor/limiter som håller ordning på nivåerna där...^^). Märks inte så mycket i de glesa partierna men jag tycker det blir tydligt runt 70 - "roadblock" och "time" tex. 
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Wow, fin låt... kommer lite att tänka på Suzanne Vega. Låten börjar på rätt låg volym så min första reaktion var att vrida upp volymen... senare i låten vred jag ner den igen.

Alltså, mixen... jag tcker knäppgitarren ligger lite lågt jämfört med sången. Panoreringarna tycker jag är OK
...och låten är suverän  ^_^

// Space

Tack så mycket :)

Jag har referenslyssnat på några låtar och upplever att sången ligger sådär högt på dom allra flesta låtarna, jag vet däremot inte om det kanske blir någon skillnad när man lyssnar i högtalare och gitarren kanske försvinner lite extra. Men jag ska prova höja gitarren lite och se hur det känns. Jag har inte jobbat så mycket med autamatisering än heller, så lite åkningar ut över låten kommer nog att tillkomma.
Volymproblemet hoppas jag att en förmastering ska lösa senare. Tack så mycket för din feedback!


Mycket bra låt! Lite vassa "s" här och där, en onödig falsk ton ca 41 in i spelaren, ligger revberb där åxo som gör att det inte blir snyggt.
Något brusig..vad beror det på? Pukorna i slutet är snygga men efteklangen krockar lite tonmässigt med basen vilket jag personligen inte gillar.. handklappen eller vad det är ingen favorit...Detta är en låt som i det stora hela är radiofärdig. Mycket bra sång å melodi!  :)

Tack så mycket! Jag har försökt jobba bort mycket av S'en men jag kanske får lov att gå in och klistra och fadea lite på vissa ställen för att få den helt behaglig. Tycker att Dessern annars inte funkar klockrent på just Sabrinas röst. Det kan vara röret som ställer till det också (spelade in hennes sång med rörpreamp). Bruset vet jag inte, tycker du den är genomgående brusig? Jag har inte använt gate eller så, så på tysta partier kanske kompressorer hjälper till att ta fram lite brus från tysta kanaler? Fast om du tycker det är genomgående brusigt så vet jag faktiskt inte vad det beror på. Ska kolla på den falska tonen också, sånt kan vara svårt att upptäcka själv när man lyssnat på samma låt i 40 timmar. Pukan är en plugg så att ändra tonen i den skulle kunna funka. Är det bara efterklangen som krockar med basen och inte själva tillslaget? Tack så jättemycket för din feedback! det är verkligen jättenyttigt!


Ja det här är skön lyssning! Blev inspirerad och spelade med lite diskret fingerplock på G, C, Em, D med nylonsträngad gitarr med capot på samma ställe (4:de band):
Jag har också lurar och kan inte uttala mig om kvaliten på mixen men det är skönt och rösterna ligger bra balanserade mot varandra. Tycker också att det är bra volymmässigt mellan instrument och sång i mixen. Trumman (Bodhran?) och handklappet ger en livekänsla som om det spelas just nu, på stranden. Gillar det här mycket! 

Såg på webben att ni har gjort en cover på en av Kristians låtar. Är ni bekanta? Kommer han också från Säter?

Tack så mycket, kul att du ville spela med :) Inspirera folk är vårt största mål med musiken så det är bara positivt :) För att svara på din sista fråga först så är vi inte bekanta med Kristian (tyvärr) och han är inte från Säter utan jag tror att han kommer från Leksandstrakten så det är väl ungefär 7 mil från Säter.
Trumman är bara en vanlig golvpuka och handklappet var menat att göra just precis det ungefär - få låten lite mer levande. Så dom orden tackar jag verkligen för. Låten fungerar väldigt bra på stranden dock som nu blivit vår nya replokal :D


Mycket trevlig och behaglig låt! :) Tycker sången går i mättnad här och var (ja, jag vet att jag är gammal och gör rullbandsreferenser... det är väl någon kompressor/limiter som håller ordning på nivåerna där...^^). Märks inte så mycket i de glesa partierna men jag tycker det blir tydligt runt 70 - "roadblock" och "time" tex. 


Tack! Kul att du gillar låten! Sabrinas sång är inspelad med rörpreamp och jag tror att det är röret som gör det. Annars är hennes sång väldigt snällt komprimerad. Upplevde du det som negativt eller var det bara en iakttagelse? Jag tror som sagt att jag inte kan göra något åt saken då det är med på inspelningen redan. Tack så mycket för din feedback!

Tack så jättemycket alla! Fyll gärna på med mer eller fler av er! Ska ta en stund idag och lyssna på era låtar som tack :D
Denna låten ska släppas som singel väldigt snart så all kritik på mixen är ovärderlig just eftersom att jag bara har lurar och er kritik hjälper mig att inte ångra mixen senare när jag äntligen får höra den i ett par högtalare :)

Tack!
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Istället för att komma med en så där 17 förslag om vad som skulle kunna bli bättre så anammar jag låten helt som den är mer än vad den skulle kunna vara.

 
« Senast ändrad: 02.04.2013, 10:36:37 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Riktigt fin låt på G här.

Studio/mixmiljön verkar ju också vara behaglig  :) Har du/ni spelat in detta på plats eller är det ett semestermixjobb?

Riktigt bra i vart fall.Jag kan också tycka att acken är lite låg mot sången,där i början.I övrigt så tycker jag det låter grymt bra och vilken pipa hon har  :wub: Ni väver snyggt med rösterna tillsammans.

Holy smoke vilken låt!

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låten är jättebra
Sången dito
Gitarren skulle kanske upp något när sången höjs
Snygg bastrumma på slutet
Handklappet funkar inte riktigt
men det här är bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ruskigt bra detta.   :wub:    Jag sitter inte hemma utan lyssnar i datorhögtalare med sub men det låter bra! 
Ska man vara knusslig så håller jag med om att handklappet inte riktigt funkar. Dra ner/ta bort, eller köra med ägg el. dyl. istället?
Sen tycker jag att nivån på gitarr vs. sång är bra och ni sjunger fantastiskt tillsammans!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättefin låt, underbar och väl balanserad stämsång. Kunde det inte komma in en gitarr till i andra kanalen efter ett tag?  Skulle fylla ut lite mer kanske.  :unsure: Får vibbar av Simon & Garfunkel när det begav sig.  :D Snyggt!
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Attans så vackert att lyssna till, mycket bra sång som skönt spel. :D


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt skön låt det här, och era pipor..speciellt leadsången från Sabrina=en stjärna :P

Gillar jättemycket, men kanske ska acke-guran upp lite, alt. sång ned..jo.

Kul att höra, vill höra mer från er :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och mycket bra sång, speciellt den kvinnliga!
Dynamiken är bra, men den akustiska gitarren är aningen låg och saknar flyt i plocket.
Effektfulla rytminstrument på slutet! Hög klass på det här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Vilken låt och så bra framfört...

Era röster passar mkt bra ihop och stämsången är mkt vacker. En vacker låt som ni framför på bästa sätt. En tuch of Simon and....

Handklappen är - ja, tanken är helt rätt men det är något som inte känns helt rätt. Kommer ni ihåg de tre tjejerna (youtube film som cirkulerade för något år sedan) deras komp/rytm gav ett ett flow till låten. De hade jag siktat på...

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jättefin låt, underbar och väl balanserad stämsång. Kunde det inte komma in en gitarr till i andra kanalen efter ett tag?  Skulle fylla ut lite mer kanske.  :unsure: Får vibbar av Simon & Garfunkel när det begav sig.  :D Snyggt!
/Roffe H

Det finns några kommentarer om att ha lite mer gitarr - en del säger mer volym här föreslås en till gitarr.
Är det något som är tänkbart eller inte?

Jag tycker på ett sätt att det är skönt så här enkelt på gitarrsidan, som ni redan har det men tror båda alternativen (högre volym eller en till) också skulle fungera.
Hur tänker du själv där?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Veldig bra låt, melodi og sang  :)
Har ikke bra nok høytalere her jeg sitter til å mene noe om mixen. Kan virke som gitaren blir noe høy etter hvert, men det er en bagatell.
Igjen, veldig bra!