Kontrollrummet

Roffe H & Jocke colab - Tell me your name (ny version med bättre slut)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ett samarbete mellan Jocke och Roffe H. Jocke skickade ett spår med bas, trummor, piano gitarr och frågade om det kunde bli nåt? Visst, tyckte jag och totade ihop en text och lade sång och sax. Jocke har arrat och mixat. Kul har det varit.  :D
//Roffe H
« Senast ändrad: 27.03.2013, 00:42:42 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Oj. oj. oj - vilket tunggung grabbarna har här !!!!! :)
Häftigt värre......

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, det har varit riktigt kul att samarbeta med dig Roffe! :)

Det uppslag vi började resonera om har nu blivit 3 låtar... undrar om det går att klämma ur några till...  :lol:


Oj. oj. oj - vilket tunggung grabbarna har här !!!!! :)
Häftigt värre......

mvh


Tack - vi är de tunga grabbarna!  B)  (Sponsored by Nutrilett...^^)

« Senast ändrad: 25.03.2013, 19:04:42 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön blues med skönt gung. Dock är låten en liten aning för lång för min smak.
Det är alltid kul med samarbete  :)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mysigt tung-gung från er grabs, jag diggar :rolleyes:

Det rullar på i ett skönt sväng á la Joe Cocker för att name-droppa lite.

Kanske, kanske det kunde ha funkat med ett litet break nånstans i låten, men det funkar jättefint ändå :D

Baby, baby...you said it :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rart med en jamming-blues! Och du har en skön röst Roffe!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Marre: Joe man tackar!  :D

MaxB: Med rart, menar du gulligt eller sällsynt?  :wacko: Roligt att du gillar sången, kul att sjunga blues.

Jocke: Fick bort stolsknarret eller vad det var i slutet, vad tycker du?  :unsure:
//Roffe H
« Senast ändrad: 25.03.2013, 20:22:29 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt skön blues här och fina prestationer på alla kanter!
Bra mix också tycker jag! Inget att anmärka på.
Skön lyssning!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön blues.

Trummorna kunde vara mer levande. Annars skönt arr tycker jag.

Nice sång och sax.

Lite lång.


Bra jobbat!

PS. När du uppdaterar låten så lägg senaste versionen i första inlägget istället. Nu missar nytillkomna, och kanske andra att det hänt grejer.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön blues.

Trummorna kunde vara mer levande. Annars skönt arr tycker jag.

Nice sång och sax.

Lite lång.


Bra jobbat!

PS. När du uppdaterar låten så lägg senaste versionen i första inlägget istället. Nu missar nytillkomna, och kanske andra att det hänt grejer.

Vi ville ha med hela texten + ett solo, men fler har tyckt den var lång...så vi får se vad vi gör? Jag vet det där med först i tråden, ska ändra .... tack för lyssning och gillande!  :)
//Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön blues med skönt gung. Dock är låten en liten aning för lång för min smak.
Det är alltid kul med samarbete  :)

Space

Tack för lyssning Space, fler har tyckt den var lång, vi får fundera? :unsure:
//Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj. oj. oj - vilket tunggung grabbarna har här !!!!! :)
Häftigt värre......

mvh


Visst är det härligt med blues, tack för lyssning pxm! :)
//Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
För lång? Space och Wernborg - det är ju blues - då måste man lida lite!^^

Tack - ett break kunde vara en bra idé, Marre!  :)

Jamming-blues med ett anslag mot jazz kanske jag skulle vilja kalla det, Max. Vet inte riktigt om jag lyckats lägga mig på rätt nivå här - det är liksom okänd mark för mig.  :unsure:

Tog du bort stolknarret Roffe... som jag varit så rädd om!  :rolleyes:

Tack Asti!  :)

Tack Wernis! :) Trummorna är GA och jag hade tänkt flytta till AD men det har inte blivit av... känner själv att jag skulle vilja variera lite mer... ^^

Tack alla för lyssning, synpunkter och glada tillrop! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Rolf Mayall och Jocke Page har gjort en alldeles för kort blueslåt :lol:

Alltså per definition så KAN inte en blues bli för lång - samtliga nu existerande blueslåtar är för korta så även denna - jag hör gärna ett stick med mer gura gärna varvat med sax som låter sången vila lite 3/4 in i låten liksom.

Som ni ser på namedroppingen så gillar jag detta mycket. Härligt colab. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Rolf Mayall och Jocke Page har gjort en alldeles för kort blueslåt :lol:

Alltså per definition så KAN inte en blues bli för lång - samtliga nu existerande blueslåtar är för korta så även denna - jag hör gärna ett stick med mer gura gärna varvat med sax som låter sången vila lite 3/4 in i låten liksom.

Som ni ser på namedroppingen så gillar jag detta mycket. Härligt colab. :D

Underbart Eddi! :) Jag upplevde den faktiskt som lite kort - i replokalen för en massa år sedan brukade det bli en knapp timme innan det var dags för en pilsner till!  :rolleyes:  B)  :lol: Vi klurar lite på det här med mer gitarr. Jag blev otroligt inspirerad av Roffes spel och jammade med en tidig version så länge att jag att jag fick ont - det är blues... ^^ Får återhämta mig lite så får vi se! Tack för lyssning och tyck:)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite lång så länge det är de här trummorna. Rart = snällt => inga överraskningar, polerat på gott och ont.
Jag gillar det så här. Lite för långt - har inte lyssnat till slutet...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ahh!! Här hade man missat något..
Rökig slö-blues skönt, men lite enformigt, har nog aldrig varit en äkta blues lover..
Men denna funkar något sånär för mig..
Allt låter tipp-topp, förutom det där som ploppar lite burkigt i bakgrunden och håller takten..   :huh::D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Lite lång så länge det är de här trummorna. Rart = snällt => inga överraskningar, polerat på gott och ont.
Jag gillar det så här. Lite för långt - har inte lyssnat till slutet...


Ahh!! Här hade man missat något..
Rökig slö-blues skönt, men lite enformigt, har nog aldrig varit en äkta blues lover..
Men denna funkar något sånär för mig..
Allt låter tipp-topp, förutom det där som ploppar lite burkigt i bakgrunden och håller takten..   :huh::D

Tack för lyssning och synpunkter. Det lutade lite åt jazz i början och vi var kanske lite väl "laid back"... men vi jobbar på det! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla som diggar, en ny version högst upp i tråden med bättre slut.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hörde denna på fb också.. Detta ÄR blues!

Låter iofs som några låtar av J L Hooker och nån av B B King :D, men det är grymt bra genomfört!


Skulle önskat (min enda önskan) fler soloprestationer, t ex dubbel-solo gitarr och sax som avslut :)
« Senast ändrad: 27.03.2013, 00:52:29 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack alla som diggar, en ny version högst upp i tråden med bättre slut.  :)
/Roffe H

Det här har du fått till snyggt, Roffe! :)  Tror jag borde nedgradera till färre spår...  :rolleyes:  :lol:

Hörde denna på fb också.. Detta ÄR blues!

Låter iofs som några låtar av J L Hooker och nån av B B King :D, men det är grymt bra genomfört!


Skulle önskat (min enda önskan) fler soloprestationer, t ex dubbel-solo gitarr och sax som avslut :)

Tack Div! :) Ja, det finns ju förebilder att ta efter... men jag tror att vi rört oss rätt fritt från dem... vet inte om Roffe kanske plankat något men jag är helt oduglig på att planka andra... har fullt med att själv spela samma grej mer än en gång!  :lol: Men, det är väldigt smickrande referenser som man bli glad av att få höra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja vad skriver man nu då..?

Alldeles underbart collab detta!

Blues med feeling är inte så lätt att tota ihop.Ni gör det med bravur och Roffe,du har en liten bluesman i din själ - riktigt kul att höra.Jocke är ju både funkig och bluesig,men det visste jag redan  :)

Nån krasch på trummorna och nåt litet fill är väl det enda jag saknar i denna om man skall hårddra det..Lir,mix hur bra som helst.

Och så kommer vi till slutsummering:
Denna skall jag lägga in i en liten specialmapp som heter "sommaren 2013-stugan".
Så nu vet ni det  :)

Tack för musiken boys

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja vad skriver man nu då..?

Alldeles underbart collab detta!

Blues med feeling är inte så lätt att tota ihop.Ni gör det med bravur och Roffe,du har en liten bluesman i din själ - riktigt kul att höra.Jocke är ju både funkig och bluesig,men det visste jag redan  :)

Nån krasch på trummorna och nåt litet fill är väl det enda jag saknar i denna om man skall hårddra det..Lir,mix hur bra som helst.

Och så kommer vi till slutsummering:
Denna skall jag lägga in i en liten specialmapp som heter "sommaren 2013-stugan".
Så nu vet ni det  :)

Tack för musiken boys

Mike

Tack Mike! Roligt med så positiva omdöme från "en som vet"!  :wub:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och kommentarer!  :D

Dividend: Har lyssnat en hel del på BB King som ofta har med blås i sina låtar, detta har inspirerat. (samt Big Joe Turner, nedan)  :)

mike: Visst finns det en liten "bluesgubbe" i botten. Jazzen kom senare, faktiskt i samband med att jag hörde Big Joe Turner, som ju överbryggade det mesta med sin stil. En idog ryhthm and blues man var han ju, övergången mellan jazz och blues till  Rock´n roll. (ungefär så i alla fall). Han körde ju tidigt 50-tal vad jag vet. "Shake rattle and roll" har du inte hört den med honom, (det har du nog) så kolla in. Svänger som tusan.  B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)