jag jobbar nästan uteslutet i reason för både beställningsjobb och för min egen musik, dvs. den som jag släpper!!

när jag håller på med annat, ex. soul/funk så jobbar jag mestadels i pro tools, men då är inte tricket för mig at skruva fram schyssta synthljud, utan att jobba med musiken som riktpunkt!
när jag jobbar så försöker jag använda effekter och synthar extremt., alltså ex. en flanger, istället för att den ska få jobba som flanger/chorus så jobbar den som en bergodalbane-effekt och gör knepiga åkningar, eller så får den görea basglitchar på en trumma.. allt handlar om att försöka gå ut ur sin lilla ram, och försöka hitta på nya sätt.. bäst är att pröva sig fram o dra kablar runt om i racket för att försöka få olika enheter att göra annorlunda saker!
personligen har jag fastnat för sinusvågformen i subtractorn.. den har ett speciellt sound verkligen, och jag gillar den stenhårt.
ang. trance o så så är ju det först och främst samplingar, så leta reda på en fet jädrans smaskig baskagge, och leta sen efter patchar för syntharna/samplespelarna och så har du din setup.
trynar inspirationen att sdkruva egna ljud?kolla me nån som håller på med reason inom samma genre och låna amplingar o inställningar..

bygg även upp ett stort bibliotek av inställningar o samplingar som du lätt kan plocka fram när du är sugen. det har jag gjort och jag har ett väldigt stort bibliotek av ljud som jag gillar!!
hoppas du blir något så när klokare av mitt inlägg..