Kontrollrummet

Eddi ft. Girly - Slay The Demons (f.d. Dont Tell)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har Girly förgyllt låten med lite men effektfull backup-singing. Stort tack Lena och stort tack till alla som har kommit med olika förslag jag har väl följt de flesta - bra idéer allihopa :D

Här trodde man att den var klar och så men icke sa Nicke ok jag har:
*Sett över trummorna något men hittar inte riktigt det pappiga på kicken som MaxB var inne på i alla fall lite mer rymd nu.
*Drog ner basen något
*Sänkt Girlys andrastämma något
*Sänkt leaden något
*Höjt sologuran något

28/3 2013 Ish habe bin machen einen neuer verzion mit a kleine helpfen from my freunders unt slashen bitte orgelen auch so. Die basen knaeppingsher ist nicht ordnung mith but so what? Alltzo kleine reverberung ofer die masterung. (gissa om jag läste tyska i skolan - inte mycket)

TEXT:
If I told you I don’t love you, I would be lying, you know
Can’t say that life goes on, when part of me is dying, for sure
So please just say, you feel the same way, as I do
And don’t take that train tomorrow oh no oh no

Tell me what you wish for, never too late to explore
There are good times, and sometimes you wanna take the backdoor
So girl what do you say, let’s walk the same way, us two
Unpack your cases and let us face this, for true

Slay the demons, like you never slayed before
Slay the demons, they’re not worth living for
Slay the demons, leave no prisoners behind
Slay the demons, it’s those who stand the crime
« Senast ändrad: 28.03.2013, 18:49:56 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är kul! :)

Sänk orgeln, basskär, höj och rensa gura-"kompet" så blir det nog lättare att urskilja allt...
Ett stänk av "We can be heroes", kanske?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jess, det här börja ar bra, tycker ja.
1a versen borde följas av en till formen likadan 2a vers, innan den här bryggan du har på slutet. Efter bryggan kommer en refräng i nästa verre?
Nice, gillar verkligen idén.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skriver under på Jockes kommentar plus att det här kan bli bra.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra grund - kan bli bra i sin helhet. Jag upplever ljudbilden lite murrig och avlägsen, men det är ju i ett initialt skede.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är kul! :)

Sänk orgeln, basskär, höj och rensa gura-"kompet" så blir det nog lättare att urskilja allt...
Ett stänk av "We can be heroes", kanske?
Kul att du tycker det är kul slänger mig mellan Synt Hare och rockare - testade lite nya grejer på gurorna som jag inte (glömde ett ord) har har testat förr och det var ju ganska kul - man är ju ingen gitarrist direkt men man lär sig. Bra mixråd men den där referensen till Bowie kunde jag vara utan - nu sjunger jag ju bara Hereos hela tiden - får se om jag hittar därifrån :lol:

Jess, det här börja ar bra, tycker ja.
1a versen borde följas av en till formen likadan 2a vers, innan den här bryggan du har på slutet. Efter bryggan kommer en refräng i nästa verre?
Nice, gillar verkligen idén.
Jag hade inte tänkt mig någon refräng men du har rätt måste nog försöka snickra på en och versx2 ska det nog vara ja, tack för glada tillrop :D

Skriver under på Jockes kommentar plus att det här kan bli bra.

Mike
Tack för det HM jag hoppas på detsamma. :D

Bra grund - kan bli bra i sin helhet. Jag upplever ljudbilden lite murrig och avlägsen, men det är ju i ett initialt skede.

/Gurano
Jo nog är det murrigt allt - får fixa det - tror att basen ska upp lite oxå. Tack för tyck o lyss :D
« Senast ändrad: 20.03.2013, 13:40:30 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är kul! :)

Sänk orgeln, basskär, höj och rensa gura-"kompet" så blir det nog lättare att urskilja allt...
Ett stänk av "We can be heroes", kanske?
Kul att du tycker det är kul slänger mig mellan Synt Hare och rockare - testade lite nya grejer på gurorna som jag har har testat förr och det var ju ganska kul - man är ju ingen gitarrist direkt men man lär sig. Bra mixråd men den där referensen till Bowie kunde jag vara utan - nu sjunger jag ju bara Hereos hela tiden - får se om jag hittar därifrån :lol:

Förlåt då... :(
Men du... ett bra knep för att slippa ifrån associationer till andra låtar är att lägga över något ackord i parallelltonarten... du kan väl ta en harmonisnurra till hjälp?  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lite väl tidigt att säga nånting vettigt, mycket är redan sagt. Kanske lite rörigt...men visst kommer det att bli bra när du för ordning på grejerna. Bra sång hur som helst (som alltid)!  :D Återkommer i ämnet och ser fram emot fortsättning.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Coolt !!!!
 :)
mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är kul! :)

Sänk orgeln, basskär, höj och rensa gura-"kompet" så blir det nog lättare att urskilja allt...
Ett stänk av "We can be heroes", kanske?
Kul att du tycker det är kul slänger mig mellan Synt Hare och rockare - testade lite nya grejer på gurorna som jag har har testat förr och det var ju ganska kul - man är ju ingen gitarrist direkt men man lär sig. Bra mixråd men den där referensen till Bowie kunde jag vara utan - nu sjunger jag ju bara Hereos hela tiden - får se om jag hittar därifrån :lol:

Förlåt då... :(
Men du... ett bra knep för att slippa ifrån associationer till andra låtar är att lägga över något ackord i parallelltonarten... du kan väl ta en harmonisnurra till hjälp?  ;)
Tog fram snurran och gjorde ett mittparti - ska ställa upp i valet istället för Centern :D

Lite väl tidigt att säga nånting vettigt, mycket är redan sagt. Kanske lite rörigt...men visst kommer det att bli bra när du för ordning på grejerna. Bra sång hur som helst (som alltid)!  :D Återkommer i ämnet och ser fram emot fortsättning.  :D
/Roffe H
Nu är det fritt fram att säga nåt vettigt Roffe :D

Coolt !!!!
 :)
mvh
Thnx man :D

Ok det som hände först den här 22 mars var alltså att jag färdigställde och lade ut version två av Dont Tell som jag nu funderar på ska heta Slay The Demons.

Såga på.... :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar nya snabbgrejen på basen i introt det är skönt det som basen sen spelar ingen vid 19.

De delar där du sjunger "you know", "for sure" och "to explore"

Dubba eller köra på Please,yes say...
och Girl, ....

skönt ljud på sologuran

Skulle kunna komma efter den nya mittendelen redan vid 126 alternativt att något ytterligare instrument tillkommer vid 126
Tysta trummorna 157-159, kanske med en avslutande crash på 157

Gott att höra!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skönt lunk och bra låt, och "Heroes" känslan försvann nästan helt i 2:a versionen..
Soundet på basen låter lite skumt, fattas edge och focus, låter som strängarna borde bytas.
Balansen på trummorna är lite skev den oxo, kicken och virveln har väldigt olika sound, kicken är jätte klickig och hög medans
virveln är för luddig och låg, men det är inga stora grejer mer personligt kanske.. ;) 
Bra sång! Du blir bara bättre och bättre!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja - jäklar! :) Tycker inte alls det är något fel på soundet om du vill att det ska låta lite vintige. Jag reagerar överhuvudtaget inte på detaljer här utan bara följer med på resan - jätteskön låt Eddi! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Säger som Jocke...JA JÄKLAR...vad det tar sig, mycket bättre nivåer, sången är fortfarande helskön, gitarrsolot också. Mittpartiet(ungefär) jättefint att det lugnar sig där (dynamik) och sedan dynamit igen. Kul att följa utvevcklingen. Skulle va en stämma eller kör kanske vid Please,yes say...girl (max påpekade också detta) skulle bli snyggt :D
//Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Som sagt, skall det låta vintage så har du lyckats bra. :)
Håller med Jocke om "We can be heroes"-kommentaren, men vill absolut inte framställa det som något plagiat.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej...

Varför skrev jag inte imorse när jag lyssnade och fick lite funderingar. Nu ligger jag här med paddan och barnen kollar "livsviktiga" prg så lyssning får vänta.
Gillar soundet och spec gitarren i introt låter snyggt och bra. En fundering, bara starta med bas, några vändor och sedan släppa på gitarr och trummor. De, trummorna, hade jag försökt jobba mer med. De blir lite statiska, eller hur jag skall säga.

Men tummen upp för helheten, en bra låt!

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
De delar där du sjunger "you know", "for sure" och "to explore"

Det jag skrev tidigare har du i mitt tidigare inlägg.
Det jag menade här var att du egentligen inte behöver sjunga de här grejerna, det blir ett bra sug om du stoppar efter de ord som sjungs innan dessa respektive textdelar.

Och ja, jag fattar vad du menade i inlägget i min låt. Om det är ett seriöst förslag så ska jag testa...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej...

Varför skrev jag inte imorse när jag lyssnade och fick lite funderingar. Nu ligger jag här med paddan och barnen kollar "livsviktiga" prg så lyssning får vänta.
Gillar soundet och spec gitarren i introt låter snyggt och bra. En fundering, bara starta med bas, några vändor och sedan släppa på gitarr och trummor. De, trummorna, hade jag försökt jobba mer med. De blir lite statiska, eller hur jag skall säga.

Men tummen upp för helheten, en bra låt!

/Palm
Trummorna är Drumcore vilket gör att de inte gärna kan jobbas med men jag har fixat lite med EQ´n kommer i nästa verre. Kul att du gillar svänget. När får vi höra nåt av Palm då? Det verkar som om du är trummis i botten?

De delar där du sjunger "you know", "for sure" och "to explore"

Det jag skrev tidigare har du i mitt tidigare inlägg.
Det jag menade här var att du egentligen inte behöver sjunga de här grejerna, det blir ett bra sug om du stoppar efter de ord som sjungs innan dessa respektive textdelar.

Och ja, jag fattar vad du menade i inlägget i min låt. Om det är ett seriöst förslag så ska jag testa...  B)
Jag har en plan vad gäller körer hoppas det klaffar bara :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej!

När får vi höra nåt av Palm då? Det verkar som om du är trummis i botten?


Melodifestivalen nästa år, minst topp tre:-) Eddi, du ser att jag humor, inga trummor. Spelar lite gitarr, piano och bas. När jag fått tillräckligt med mod skall jag lägga upp något... Samlar mig;-)

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
När får vi höra nåt av Palm då? Det verkar som om du är trummis i botten?

Melodifestivalen nästa år, minst topp tre:-) Eddi, du ser att jag humor, inga trummor. Spelar lite gitarr, piano och bas. När jag fått tillräckligt med mod skall jag lägga upp något... Samlar mig;-)

/Palm

Jag som tänkte fråga om du vill lägga trummor på min nästa låt!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
MaxB...

Varför skulle du vilja begå ditt livs misstag, bara så där med mig :-) besparar dig det obehaget :-)

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB...
Varför skulle du vilja begå ditt livs misstag, bara så där med mig :-) besparar dig det obehaget :-)
/Palm

Därför att du är så bra 'on spot' med hjälp och tips. Då tänkte jag att det nog skulle kunna bli bra - en Palm-sönda  :P
« Senast ändrad: 23.03.2013, 09:35:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
dubbelpost
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt! Skönjer också lite "heroes"-harmonier...
Tror att du skulle försöka sätta sången med lite bättre uttal och betoning...
Det är inte surt, men lite som att du är osäker på hur du ska sjunga.
Fin retro-känsla!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt! Skönjer också lite "heroes"-harmonier...
Tror att du skulle försöka sätta sången med lite bättre uttal och betoning...
Det är inte surt, men lite som att du är osäker på hur du ska sjunga.
Fin retro-känsla!
/Asti
Nu hör du något som inte skulle höras :lol:
Jag ser det lite som en installation - försöker att sätta låten på första tagningen - har just skrivit orden och sedan trycker jag på den röda knappen så får man se vad som kommer ut - känner alltså inte ens till melodin - förlitar mig helt på känslan för låten.
Så som sagt här är det tre förstainspelningar av sången som hörs. Det var en fras där jag fick lite bråttom med i övrigt funkar det bra tycker jag.
Men jag ger dig rätt Asti
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra låt och fin o luftig ljudbild! Jag tycker att sången låter skön och avslappnad. Kanske något parti som kan klämmas i med större säkerhet och självkänsla. Härlig gura i högerörat mot slutet av låten :D Slutet kommer lite tvärt... Det var ett tag sedan jag var här inne och lyssnade och jag måste få berömma din musikaliska- och mixningsutveckling! Blir bara bättre och bättre :D :D :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter bra detta! Gillar din sångstil å röst..riktigt bra!  :) 


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Ja - jäklar! :) Tycker inte alls det är något fel på soundet om du vill att det ska låta lite vintige. Jag reagerar överhuvudtaget inte på detaljer här utan bara följer med på resan - jätteskön låt Eddi! :)

Halleamen & instämmer med Jocke. Behöver inte vara så rent alla gånger. Satt och tänkte, skulle kunna dra lite åt "Creeps" om det kom in en orgel här och så gör det det :rolleyes: fast på ett helt annat sätt än jag väntat mig. Det gjorde det ännu roligare. Ska bli kul att höra forsättningen¨!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja - jäklar! :) Tycker inte alls det är något fel på soundet om du vill att det ska låta lite vintige. Jag reagerar överhuvudtaget inte på detaljer här utan bara följer med på resan - jätteskön låt Eddi! :)

Halleamen & instämmer med Jocke. Behöver inte vara så rent alla gånger. Satt och tänkte, skulle kunna dra lite åt "Creeps" om det kom in en orgel här och så gör det det :rolleyes: fast på ett helt annat sätt än jag väntat mig. Det gjorde det ännu roligare. Ska bli kul att höra forsättningen¨!
Tack TotMus jo det blir en version till och den kommer att bli så jä*la bra - håll utkik och då hamnar den på färdiga under namnet Slay The Demons.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Synd att jag missade versionen som lät mer "heroes"
Hade varit intressant,,,,,
Håller med Asti att det låter som om du inte riktigt vet hur du vill sätta fraseringarna emellanåt!?
Tror faktiskt att en mix som närmar sig "heroes soundet" hade gjort sig här!
Basen kanske lite mer tydlig!
Keep on rocking  B)
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Synd att jag missade versionen som lät mer "heroes"
Hade varit intressant,,,,,
Håller med Asti att det låter som om du inte riktigt vet hur du vill sätta fraseringarna emellanåt!?
Tror faktiskt att en mix som närmar sig "heroes soundet" hade gjort sig här!
Basen kanske lite mer tydlig!
Keep on rocking  B)
Tack för lyss o tyck Bladerunner i nya versionen är basen bättre hoppas jag. Och Heroes finns ju redan så den låter vi vara :D

Nu har Girly förgyllt låten med lite men effektfull backup-singing. Stort tack Lena och stort tack till alla som har kommit med olika förslag jag har väl följt de flesta - bra idéer allihopa :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En fortsatt bra låt. Får lite Belle & Sebastian-känsla med kören....och det är bra enligt mig :) men jag är inte riktigt vän med ljudbilden, men se det som ett utslag av olika smak. Lyssnar genom telefonen och jag upplever lite sång som vass här å där, men  jag har nog fel

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Girly

Tack själv, det va kul att få köra dig lite Eddi  :D
Men jag tycker dock att kören ska sänkas lite på andra versen och refrängen  :)
I övrigt cool låt  B)  :D
Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gött mos! :)

Håller med om kören och vill höra mer av gitarren på slutet - tänker på... Lou Reed! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad cool med Girly på kör! Era rösten ligger i en Phil Spector-plugg liksom...

Jag lyssnar i dåliga lurar nu och här låter kicken som en papplåda.

Vilket röj och driv i låten! Det sliter och drar i gitarrsträngarna på solona - skitbra. Gör ett värdigt slut på låten också.
« Senast ändrad: 24.03.2013, 20:59:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google