Kontrollrummet

Eddi ft. Girly - Slay The Demons (f.d. Dont Tell)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt och fin o luftig ljudbild! Jag tycker att sången låter skön och avslappnad. Kanske något parti som kan klämmas i med större säkerhet och självkänsla. Härlig gura i högerörat mot slutet av låten :D Slutet kommer lite tvärt... Det var ett tag sedan jag var här inne och lyssnade och jag måste få berömma din musikaliska- och mixningsutveckling! Blir bara bättre och bättre :D :D :D
Kul Zorrow att du tycker att man utvecklas och att du gillar låten ja sången skulle vara väldigt laidback kanske i mesta laget. Guran nu höjd något. Tack för lyss o tyck :D

Låter bra detta! Gillar din sångstil å röst..riktigt bra!  :) 
Tack C känns uppmuntrande att höra :D

En fortsatt bra låt. Får lite Belle & Sebastian-känsla med kören....och det är bra enligt mig :) men jag är inte riktigt vän med ljudbilden, men se det som ett utslag av olika smak. Lyssnar genom telefonen och jag upplever lite sång som vass här å där, men  jag har nog fel

Gurano
Kul att du gillar kören på mig knottrade det första ggn jag lyssnade. Svårt att göra något av ljudbilden när du inte är lite mer konkret men det kan ju vara som du säger lite olika stilar - jag tänker ju scen när jag mixar - tack Gurano för lyss o tyck :D

Tack själv, det va kul att få köra dig lite Eddi  :D
Men jag tycker dock att kören ska sänkas lite på andra versen och refrängen  :)
I övrigt cool låt  B)  :D
Girly
Du är en klippa Girly - vilken leverans :wub: Sänkt din andrastämma något.

Gött mos! :)

Håller med om kören och vill höra mer av gitarren på slutet - tänker på... Lou Reed! :)
Kören fixad och antagligen guran med - vet inte riktigt vad du menar med Lou Reed dock. Tack för lyss o tyck Jocke :D

Vad cool med Girly på kör! Era rösten ligger i en Phil Spector-plugg liksom...

Jag lyssnar i dåliga lurar nu och här låter kicken som en papplåda.

Vilket röj och driv i låten! Det sliter och drar i gitarrsträngarna på solona - skitbra. Gör ett värdigt slut på låten också.

The wall of sound Eddi o Girly 995:-  :lol: Det där med papplådan är som sagt inget jag hör men har ändå EQ:at upp lite under 100, slutet får nog vara så här abrupt. Tack för återkommande lyss o tyck :D

Här trodde man att den var klar och så men icke sa Nicke ok jag har:
*Sett över trummorna något men hittar inte riktigt det pappiga på kicken som MaxB var inne på i alla fall lite mer rymd nu.
*Drog ner basen något
*Sänkt Girlys andrastämma något
*Sänkt leaden något
*Höjt sologuran något

Funkar bättre?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kul att du gillar kören på mig knottrade det första ggn jag lyssnade. Svårt att göra något av ljudbilden när du inte är lite mer konkret men det kan ju vara som du säger lite olika stilar - jag tänker ju scen när jag mixar - tack Gurano för lyss o tyck :D
Jo jag kanske var luddig men det var lite medvetet - för du ska inte göra som jag säger :) utan istället göra det du tycker låter bra liksom. Mina inlägg ska du mera se som att jag upplever ljudet annorlunda och kanske reflektera över det :D

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att du gillar kören på mig knottrade det första ggn jag lyssnade. Svårt att göra något av ljudbilden när du inte är lite mer konkret men det kan ju vara som du säger lite olika stilar - jag tänker ju scen när jag mixar - tack Gurano för lyss o tyck :D
Jo jag kanske var luddig men det var lite medvetet - för du ska inte göra som jag säger :) utan istället göra det du tycker låter bra liksom. Mina inlägg ska du mera se som att jag upplever ljudet annorlunda och kanske reflektera över det :D

Ha det
Gurano
Haha ja jo - jag är glad för att du lyssnar och kommenterar i alla fall :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter ju riktigt bra nu, for sure,
Texten, sången, når fram nu vilket den inte gjorde första gången jag lyssnade på
denna...
Fint jobbat..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Underbar låt,men som jag sa förut basen är lite för odistinkt och grötar lite förmycket..
Annars goo låt och kul med 'flera röster' det blir liksom äkta på ett annat sätt när det är två..
Juste Distgura med riktigt röjj sound..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
OK, inte riktigt min musik dethär. Finner den lite enformig (smaksak). En annan smaksak är sångens volym... jag föredrar att ha den lite lägre.... efter en andra lyssning i hörlurar skyller jag dock mitt första påstående angående sångvolymen delvis på mina högtalare här på jobbet.
Gitarrsoundet gillar jag och sången (förutom då eventuellt volymen) är helt ok... men som sagt, denna låt faller lite utanför min musiksmak så nåt mer konstruktivt kan jag inte säga härvidlag  :unsure: .

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker det blev ännu bättre sedan Girlys röst tillkom. I mitt tycke skulle dock röjguran som är med från start komma in i ett  något senare skede för att skapa lite stämning och dynamik (tycka får man ju... ,men det viktigaste är ju vad du tycker själv) annars kanonbra Eddi och Girly.  B)
//Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Blev bra nu med Girly på backing vocal!
Dock tycker jag reverbet på sången låter aningen "burkigt"....
Men det borde väl vara enkelt att skruva lite och "öppna upp"?  :)
Skön låt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättefint med Girlys sång till din Eddi :D

Men det låter rätt grötigt, för mycket eko..delay?, så mixen är som kommen ur en trumma på långt håll.

Så låter det här.

Bra låt annars!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får nog hålla med förgående kommentarer. Girly.s reverb smälter inte in, kören tillför!  Bra!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Får mer av Velvet Underground-vibbar and Bowie. Gillar låten och Girlys körande. Tyckte ena kanalen försvann nånstans i mitten och slutet. Annars färdigkokt brygd i mina skraltiga öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul med mycket kommentarer men jag märker ju att vi inte har nått fram riktigt - håller på med ny mix men öronen halkar efter så den får vänta lite - svarar på er input så länge.

Låter ju riktigt bra nu, for sure,
Texten, sången, når fram nu vilket den inte gjorde första gången jag lyssnade på
denna...
Fint jobbat..

mvh
Vajjert inte ett förslag till förändring love you PXM :D

Underbar låt,men som jag sa förut basen är lite för odistinkt och grötar lite förmycket..
Annars goo låt och kul med 'flera röster' det blir liksom äkta på ett annat sätt när det är två..
Juste Distgura med riktigt röjj sound..
Det finns en anledning till att jag grötat ner basen men ok i nästa så kommer den nästan helt naturell - Thnx man :D

OK, inte riktigt min musik dethär. Finner den lite enformig (smaksak). En annan smaksak är sångens volym... jag föredrar att ha den lite lägre.... efter en andra lyssning i hörlurar skyller jag dock mitt första påstående angående sångvolymen delvis på mina högtalare här på jobbet.
Gitarrsoundet gillar jag och sången (förutom då eventuellt volymen) är helt ok... men som sagt, denna låt faller lite utanför min musiksmak så nåt mer konstruktivt kan jag inte säga härvidlag  :unsure: .

Space
Alla kan inte få till en sån fin mix som de har i Finland :D Jag tänker på vad du säger Space tack för lyssning och kommentar så länge :D

Tycker det blev ännu bättre sedan Girlys röst tillkom. I mitt tycke skulle dock röjguran som är med från start komma in i ett  något senare skede för att skapa lite stämning och dynamik (tycka får man ju... ,men det viktigaste är ju vad du tycker själv) annars kanonbra Eddi och Girly.  B)
//Roffe H
Ja jag hör vad du hör Roffe kommer att killa lite darlings till nästa tack för lyss o tyck :D

Blev bra nu med Girly på backing vocal!
Dock tycker jag reverbet på sången låter aningen "burkigt"....
Men det borde väl vara enkelt att skruva lite och "öppna upp"?  :)
Skön låt!
/Asti
Återigen killing darlings ok nästa blir lite mindre reverb på både master och Girly, tack för dina tankar :D

Får nog hålla med förgående kommentarer. Girly.s reverb smälter inte in, kören tillför!  Bra!
Point taken C :D

Får mer av Velvet Underground-vibbar and Bowie. Gillar låten och Girlys körande. Tyckte ena kanalen försvann nånstans i mitten och slutet. Annars färdigkokt brygd i mina skraltiga öron.
Vänster eller höger? Haha nä men vilket instrument menar du EQ tack så länge :D

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det känns rätt intetsägande (för mig). Är väl inte på humör för den här musiken.

Tycker även det känns som konstigheter i mixen som stör. Ni sjunger rätt bra, båda två. Även om jag tror du falskar Eddi här och var?

Får återkomma. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Rätt skön låt,något stressad ljudbild.Det kan nog bli rätt fräckt med lite puts.

Mike






























Men det var det här jag ville skriva:

Ljudbilden Eddi ljudbilden..

Ta nu en gång för alla och slopa allt på masterbussen.Du förstör tyvärr hela njutningen med allt komprimerat till oigenkännlighet.

Låten,jorå.Nånstans där bakom sönderpressaddynamikskiftning sprocedurer hägrar en förtvivlad trummis som förgäves försöker få in sitt instrument i ljudbilden.Han lejer en torped och skjuter ljudteknikern.Som i sin tur har skottsäker väst då han är van vid svidande kritik skottlossning och andra attentat.

Som exempel:

Dra ned alla reglar på noll
Stäng av allt på mastern och alla effekter på enskilda spår
Börja mixa trummor och bas
Sedan komp,synthmattor
Därefter sång
När du har en avvägd ljudbild som låter bra

Då kommer du till det roliga - effekter - reverb,delay etc..

Slutligen - mastering om ljudtrycket är för lågt.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Men alltså nu blev jag så sur  :( så jag flyttar tillbaks den till halvfärdiga. Har mina öron så totalt lagt av? Div klagar på mix och surheter och HM på ljudbilden - om jag får ordning på min cubase (minuter/sekunder till Beats/Bars) så ska jag lägga upp ett gäng olika partitioner för utredning i denna tråd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Men alltså nu blev jag så sur  :( så jag flyttar tillbaks den till halvfärdiga. Har mina öron så totalt lagt av? Div klagar på mix och surheter och HM på ljudbilden - om jag får ordning på min cubase (minuter/sekunder till Beats/Bars) så ska jag lägga upp ett gäng olika partitioner för utredning i denna tråd.

Lyssnar igen... Asså, mina referenser och associationer till den här innebär att det ska vara en rätt röjjig ljudbild. Om alla instrument var tydligt utmejslade mellan kanalerna skulle det vara en helt annan låt... i min värld iaf... Sen kan man ju ha utgångspunkter från hur man själv hade gjort... Jag hade nog mixat lite smalare (särskilt en gitarr som ligger väldigt långt till vänster), skurit lite bas på kören och flyttat fram trummorna lite för att ge mer stadga i röjjet.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är ingen dålig låt. Men detaljerna och ditt tillvägagångssätt här har inte funkat (vad jag kan höra). Högst ödmjukt menat :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja om man ser till dina mixar överlag så låter dom ungefär likadant,och det är ju bra..

Men jag kommer alltid att säga vad jag tycker,annars ser jag ingen vits med att kommentera.Vidare så behöver du inte lyssna på mig Eddi.
Jag brukar lyssna på samstämmighet - då rattar jag efter det..I denna så har du just mastrat sönder ljudbilden,testa att lätta lite på trycket.Känner du dig nöjd med mixen,strunta i vad jag eller nån annan tycker.

Tråkigt om du tar min kritik negativt,jag har ingen avsikt att såra.Kanske var jag lite skarp i mitt sätt att såga,ber om ursäkt för det.

I hope we are good  :)

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja om man ser till dina mixar överlag så låter dom ungefär likadant,och det är ju bra..

Men jag kommer alltid att säga vad jag tycker,annars ser jag ingen vits med att kommentera.Vidare så behöver du inte lyssna på mig Eddi.
Jag brukar lyssna på samstämmighet - då rattar jag efter det..I denna så har du just mastrat sönder ljudbilden,testa att lätta lite på trycket.Känner du dig nöjd med mixen,strunta i vad jag eller nån annan tycker.

Tråkigt om du tar min kritik negativt,jag har ingen avsikt att såra.Kanske var jag lite skarp i mitt sätt att såga,ber om ursäkt för det.

I hope we are good  :)

Mike
OBS jag blir inte sur på någon någonsin nuförtiden mer än på mig själv som inte är självkritisk nog - jag blir lika förvånad varje gång som jag gör en låt och att det låter så fantastiskt bra :lol:

Så inga ursäkter godtagna för det finns inget att ursäkta - jag hoppas bara på att jag en vacker dag själv kan höra vad andra vill höra om ni fattar.

Jag kollade t.ex. In sången med Cubase instrument vad det nu heter och ser att Div hade rätt på ett par ställen glider voicen lite väl friskt över tre-fyra toner något jag inte hade uppfattat så sluta inte kritisera please. Som sagt planen är att lägga upp några spelare i denna tråd så att jag kan få reda på vad tusan det är som jag gör fel OM ni orkar - annars får den falla på ofärdiga bara.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här har vi då en instrumental som helt saknar effekter mer än dom jag hade på bas (ej plektrum) o gitarr när jag spelade in. Vid 161 om jag räknat  rätt kommer instrument för instrument in trummor, orgel, bas osv.

Så duger grundljuden? Eller är något av dem fel? - nu har jag placerat ut gänget på scenen lite tråkigt men alla har sin plats som nödvändigtvis inte behöver vara rätt. Volymen är antagligen också lite galet satt men jag har duckat för sången.

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/SlayTheDemons11.mp3[/mp3]

Tacksam för åsikter o jag lovar o inte bli sur på mer än mig själv :D
« Senast ändrad: 27.03.2013, 22:50:05 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Av någon anledning tycker jag att det låter klarare nu... Om det var min låt skulle jag skära lite bas på orgel och kompgura. Känns som att orgeln brer ut sig rätt rejält mellan kanalerna... (behöver inte vara något problem om man vill ha det så) Sedan skulle jag vilja ha fram trummorna (utom cymbalerna) så det blir mer knuff i kicken och mer klipp i virveln. Acken tycker jag ligger lite högt och handklappen behöver upp mer för det är en käck grej. Tycker inte det ska vara några problem att få det att lira (tycker det redan gör det). Är det inte som så att du rutinmässigt slänger på kompression och reverb på mastern?

Edit. Å - kom på en ny association till din låt: Sweet child of mine... F*n Eddi - du gör ju bara hits!  B)
« Senast ändrad: 27.03.2013, 23:10:34 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skulle JAG rutinmässigt bara slänga på kompressor och reverb på mastern - det var det värsta - eller jo det är ju det jag gör men jag drar lite i reglarna också :D

Mix ála Jocke
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/SlayTheDemons12.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nä, jag vet inte om du gör det men det lät klarare o tydligare direkt och nu tycker jag det har tagit sig en bit till! :)
Har inte hört pukorna innan - pom-pom-2-3-pom-pom-pom som ligger på från början till slut... tycker att de mest rör till det men det är klart en smak sak. Minns inte om du hade något break - i så fall kunde det funka... men det är som sagt mina åsikter - det är ju din låt. ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Klart behagligare/bättre ljud nu ... utan en massa effekter - skönare för öronen. Du har en del knäpp som återkommer då och då i låten. Lägg på sång och kör med lite reverb så får vi höra hur det kan låta och lägg på lite lite reverb på handklappet tycker jag!

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skulle JAG rutinmässigt bara slänga på kompressor och reverb på mastern - det var det värsta - eller jo det är ju det jag gör men jag drar lite i reglarna också :D

Mix ála Jocke
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/SlayTheDemons12.mp3[/mp3]
Fan Eddi, den här versionen låter MYCKET Bättre..
Går knappt att lyssna på låten i första posten efter detta, den är ju totalt sönder komprimerad och 'ful-distig'
Nä kör så här och skippa kompressor på Mastern, den bara ställer till det, som Mike säger, Håll mastern så ren som det bara går..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Sådärja,så skall en slipsten dras.Det här var kul att lyssna på.Nu låter mixen lite sextital och det är ju aldrig fel  :wub:

Ruskig förbättring.Nu är du uppe på nivån där du kan börja separera och utkristallisera vilka frekvensområden dina valda instrument huserar i enligt Jockes devis.
Det fanns en kanon bra tråd/tabell på studioforum,tror att den finns här också - om de olika instrumenternas frekvensområde.Men den är mera som vägledning än fast mall.

Hmm..Nya Cubase7 har en eq som jag bara sett en demo på men som verkar vara bra för just ändamålet frekvenser.Jag skall kolla in den och se vad det är för en mackapär,famlar lite i mörkret nu..Det finns en Steinberg demo(tror jag det var)på tuben.
Har för mig att du också kör C7,fast Mac då.Glöm ovanstående om du kör nåt annat.

Kul att se att även gamla hundar kan lära sig att sitta :D Om du visste hur jag brottas med mitt basljud nu i ny riggen skulle du skratta gott.Jag funderar allvarligt på att be om hjälp..

Eddi is going the right way


Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för input Gurano o HMike och speciellt han med örat Jocke.
Då har jag smygit in rösterna igen men rensat i effekthögen och nu går alla på VerbiageVST så försiktigt jag tror det ska vara. Knäppningarna som finns ligger på basen så den får jag nog göra om (det var det jag jag försökte dölja med EQ-dragningar)

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/SlayTheDemons14.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Var tog Phil Spector vägen?  :huh:  :lol: Nu har Lou Reed kostym.

Sticket med körpartiet vid 111 är superskönt här
Lägg på basen på 159-166.
Fixa trummor 208-210...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för input Gurano o HMike och speciellt han med örat Jocke.
Då har jag smygit in rösterna igen men rensat i effekthögen och nu går alla på VerbiageVST så försiktigt jag tror det ska vara. Knäppningarna som finns ligger på basen så den får jag nog göra om (det var det jag jag försökte dölja med EQ-dragningar)

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/SlayTheDemons14.mp3[/mp3]

Nu låter det fint! :) Det finns alltid mer att putsa på. Jag har ibland förbannat svårt att avgöra när det räcker... och håller man på länge är det lätt att mixa bort sig - det händer nog oss alla och man undrar vad fasen man hållt på med när man ska fortsätta..  :rolleyes: Så här tidigt på dagen är jag sällan på örat...  :rolleyes:  B)

Var tog Phil Spector vägen?  :huh:  :lol:

 :lol: Det var "Phel" Spector!  :P


...
Det fanns en kanon bra tråd/tabell på studioforum,tror att den finns här också - om de olika instrumenternas frekvensområde.Men den är mera som vägledning än fast mall.

Kan va denna?


Kan också vara intressant att försöka förstå den här som visar hörselns frekvensgång vid olika ljudtryck. Tycker det brukar bli högre och högre ju längre man håller på och det har sina konsekvenser...^^




...
Kul att se att även gamla hundar kan lära sig att sitta :D Om du visste hur jag brottas med mitt basljud nu i ny riggen skulle du skratta gott.Jag funderar allvarligt på att be om hjälp..


Meeeen... bråkar det än? Starta en tråd så får vi fnula lite tillsammans allihop så kanske vi kommer något på spåren? :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och nu med sången..

Lysande Eddi.Nu kan du lägga ett svagt rumsreverb på mastern om du vill för lite större scenkänsla,men var försiktig för det låter riktigt bra nu och man hör alla instrument och sången tydligt.

Bra jobbat kan jag säga.

######################

Jocke:

Om du läser detta,ja jag famlar i en grötig svårdefinierad basvärld.Tidigare så lirade jag bara in basen genom Mackien,det lät alltid bra.Nu låter det allt annat än bra.Jag totade ihop en snabb ofärdig halvskiss på ett nytt alster igår kväll som jag kan slänga upp i en egen tråd så får du höra var landet ligger nu..
Eddi behöver ha sin tråd ifred  :)

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu en ny version i första posten - till och med jag hör att det är skillnad i mix och borttagen komprimering i mastern ett litet ReVerb finns dock med - har även mördat orgeln på flera ställen den tog för stor plats.

Så tack gubbar och gummor för kommentarer, ändringsförslag och knåparverkstad tror att jag lärt mig nåt men men vi får se vad som finns bakom knuten :lol:

MaxB:
Sticket med körpartiet vid 111 är superskönt här -- då är vi två :D
Lägg på basen på 159-166 - helt rätt hade glömt det :wub:
Fixa trummor 208-210... -- trodde det skulle vara ballt med tystnad där men tydligen inte :lol:

Jocke: Kartan med frekvenser har jag sett i en annan form tror även den finns på vår Wiki men den här var ju ännu bättre undrar vad som menas med svartfärgning på basen t.ex. ska man undvika det eller kanske accentuera det? Tack för all hjälp med lyssning och förslag :D

Harmony Mike Harmony: Tråkigt att höra att du ännu har din rigg i oordning md med Jockes hjälp ska det nog fixa sig - har följt ditt råd och kört lite Reverb på mastern Jonnerstone gillar inte det men han lyssnar väl inte på det här långt ifrån DM :lol:

And for German guests:
28/3 2013 Ish habe bin machen einen neuer verzion mit a kleine helpfen from my freunders unt slashen bitte orgelen auch so. Die basen knaeppingsher ist nicht ordnung mith but so what? Alltzo kleine reverberung ofer die masterung. (gissa om jag läste tyska i skolan - inte mycket)


Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu börjar det verkligen höras hur bra låt det här är och vilken häftig röst du har! :)

Några detaljer bara som jag reagerar på...

If I told you I don’t love you, I would be lying, you know
Can’t say that life goes on, when part of me is dying, for sure

Ligger helt perfekt i nivå men från
So please är sången för låg.

I solopartiet ska solot upp och kompet ner.
Sen tycker jag att pukan (eller vad det är) knackar enerverande och störigt i höger lur från början till slut... gillar det inte.
På slutet har du något rytminstrument som jag inte heller tycker om. Vanligt ägg hade funkat och det passar ju bra så års... ;-)

Färdiggnällt!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu börjar det verkligen höras hur bra låt det här är och vilken häftig röst du har! :)

Några detaljer bara som jag reagerar på...

If I told you I don’t love you, I would be lying, you know
Can’t say that life goes on, when part of me is dying, for sure

Ligger helt perfekt i nivå men från
So please är sången för låg.

I solopartiet ska solot upp och kompet ner.
Sen tycker jag att pukan (eller vad det är) knackar enerverande och störigt i höger lur från början till slut... gillar det inte.
På slutet har du något rytminstrument som jag inte heller tycker om. Vanligt ägg hade funkat och det passar ju bra så års... ;-)

Färdiggnällt!  :lol:
Aha hm... ok tål att tänkas på :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
If ai tåuld ju dät ai löv juu Eddi juu wud kill mii år vat?
Nu finns det ju versioner så in i helvete att ja int vet vilken ja ska ta del av men va fan... jättesnygg låt som ska lyssnas på flere gånger eftersom arret e fullt av snygga ingredienser, bra jobbat!
Mixandet kan vi ju diskutera ihjäl oss på men detta låter ju mycket Eddi o det e ju det de e frågan om eller hur. Stämmorn vill jag höra mer av och varför inte en lite "argare" eller "häftigare" EDDI, du har resurser till mer, I know!
HA de gött och kom med flere snygga låter, waiting! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det här är en riktigt bra låt!
Bra text med snygga rim
I mina öron skulle den bli ännu bättre om du tog bort den där grundguran som maler på i bakgrunden
Tycker att den segar ner låten. Ersätt med ett snygg piano eller eldito
ljudet är lite murrigt - går det att få upp krispigheten?
säger Påskharen :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten