Kontrollrummet

Författare Ämne: Jazz Fusion Arpeggio´s Try Out ...Att spela med ackorden..  (läst 1309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag tycker att detta är en fin övning för att träna sig i att spela vertikalt.
Alltså med varje ackords toner i motsats till att använda en skala över
en hel progression.....Att byta skala för varje ackord är svårt
och bökigt....Med intränade arpeggios för varje ackord går det enklare
och det låter inte lika förvirrande..Då har man fyra toner för varje ackord
att leka med under just det ackordets spelande......

Vanliga arpeggion (1, 3, 5, och 7) behöver ingen presentation så
dem hoppar jag över.

Jag börjar spela till en progression som startar på B och följer
kvintcirkeln baklänges till F...
Det blir den Lokriska ackordsskalans 7 ackord. Eller C dur skalan
harmoniserad i fyra steg med början på 7;e modus om man så vill.
Denna progression upprepas sedan i två repriser.

I första repris spelar jag arpeggion med varje ackords
7;e, 9;e,11;e och 13;e ton upp och ned.
Vanligt i Jazz.
Kallas "Upper Triads" eller "Övre Triader"

I andra repris spelar jag på 4;an, 5;an och 7;an
upp och ned. Främst inom Fusion. Går utmärkt att ta med 9;an också.
Låter fortfarande Fusion..

I tredje repris håller jag ett Bm7b4 arpeiggio med 4 toner över alla ackorden.
Vanligast använt för ackord när progressionen modulerar i Jazz musik.
Man byter alltså bara läge för m7b5 arpeggiot allteftersom låten modulerar.
T ex går låten i C dur spelar man ett Bm7b5 arpeggio och modulerar låten till
,låt oss säga, ett D#m spelar man ett Cm7b5 arpeggio eller ett Fm7b5 arpeggio....

Ett fullständigt arpeggio består av 1, 3, 5, 7, 9, 11,och 13....

mvh







« Senast ändrad: 18.03.2013, 22:23:39 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/