Kontrollrummet

MaxB - Den svenska sommaren

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:             Den svenska sommaren
ARTIST/GRUPP:      MaxB
GENRE:                 Sommarlåtar
LÅTLÄNGD:            3.05
KOMPOSITÖR:        MaxB
PRODUCENT:          MaxB
EV. MEDVERKANDE: Roffe på saxofon
INSPELNINGSÅR:    2013
FORMAT:              mp3


- Intro:
C F C F
- Vers 1:
C F 
C F

- Refräng:
G Am
F G

- Vers 2:
C  F 
C F

- Refräng:
Em Am
F G

- Stick:
Am Am-2 Am-3
Am Am-2 Am-3
Am Am-2 Am-3
F  G

- Vers 3:
C  F 
C  F

- Utro:
G    F 
Em F
Gsus G  Cmaj
Den svenska sommaren
Text och musik: MaxB 20130319
- Intro

- Vers 1:
Jag kanske är en drömmare - jag drömmer mig bort
Till den varma sköna sommaren - som är alldeles för kort

- Refräng:
Jag längtar efter sommaren - det svenskaste av allt
Jag längtar till värme, skog och mark - till att sola i en park

- Vers 2:
Den vinter vi har här - är som en riktigt dålig sång
Ger_oss_mörker_och kyla - den är alldeles för lång

- Refräng:
Det_som_en_gång var grönt, och skönt, - är nu en vit, kall matta, så tung
Jag hoppas, den_försvinner_snart - för den svenska sommarens skull

- Stick:
Snart kommer våren med en rasande fart
Fåglar som kvittrar, träden får blad
Denna_underbara grönska - den är självklar
Och vi, får värme igen

- Vers 3:
Du kan kalla mig drömmare  - det finns många fler än jag
som drömmer om en sommar - det svenskaste vi har

- Utro-refräng:
Sommar, värme, sol och hav - snart kommer den igen
Soliga dagar vid havet - den svenska sommaren,
Snart är den här - svenska sommaren
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DenSvenskaSommaren_20130403.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 06.04.2013, 20:42:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt - fina teman!
Fint och luftigt spelat
Ibland blir det lite för många gitarrer som trängs - tenderar att bli lite rörigt
Kanske vispar är att föredra när det gäller trummor
Tror inte att det behövs någon bas
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Övning ger färdighet! ;-) Det går bra nu... men det är nästan lite för mycket av det goda här och var, för min smak iaf... Gillar harmonierna - det här kan du göra något riktigt bra av! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Riktigt bra låt ide´här Max!

Jag tänker vara trist och säga att fingerpickliret inte hörde hemma i den här.Inget fel på liret,men det sabbade feelingen i låten.Det blir två kommentarer således - så kan det gå  :)

Kommentar två:

Fingerpicket,ja det tar ju sig.Följer med i trådarna runt det här,tänkte kolla på detta i sommar då jag sitter under lärkträdet.Näe visst - det sågade kompisen ned  :( Fast på mina order..Jag får sätta mig under nån björk istället..

Låt ide´n har fyra kepor direkt.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för vägledning!  :P
Jag får öva fingerpicking på andra låtar eller så...  :lol:
Släpper definitivt inte fingerplockövningarna som är mycket intressanta - de ska hanteras utanför den här låtidén...

Ja, med era kommentarer både förstår och känner jag att låten har ett annat mål. Det är ju egentligen en lugn låt, som Van Morrison skulle kunna sjunga på - om jag bara fick honom att ställa upp. Ska förstås ha sparsmakat elgitarrkomp och en lugn rytmisk bas som lugnar ner lyssnaren.  B)
I'll be back!

20130217 - Fingerpicking or not, that is the question

- Intro:
C F C F

- Vers:
C F  C F
G Am F G

- Vers:
C  F  C F
Em Am F G

- Stick:
Am Am-2 Am-3
Am Am-2 Am-3
Am Am-2 Am-3
F  G

- Vers:
C F  C F
G Am F G

- Utro:
C    F  C  F
G    F  Em F
Gsus G  G  Cmaj
« Senast ändrad: 18.03.2013, 11:16:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Luftigt och bra spelat......
Du lär dig fingerpicking imponerande snabbt...
Skönt gitarrljud i solot....

Gillar !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med cykeln och pxm, luftigt och fint...snyggt. Bra jobbat, om det passar eller inte kanske är mer en smaksak :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har kvar fingerpickinggitarrerna men har dragit ner på deras volym. Har kompletterat med bas, elgitarr och två körstämmorna men har inte kommit på nån sång eller text. Kanske är det för komprimerat eller hårt ljud?

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Fingerpicking-ballad_20130318.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 634
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du börjar få kläm på det!  :)
Blir lite rörigt på ett par ställen, men annars bra.
Låten i sig har fin potential och blir intressant att höra med sång!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Detta lätt riktigt spännande...

Snyggt ljud och jag måste frågamvad det är för orgel du använder, riktigt snygg. Din agitator låter också riktigt bra...
Bra harmonier som är riktigt sköna.

Med vänlig hälsning,
Palm


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Som jag brukar skriva: Det tar sig... :)

Jag får lite vibbar av Albatross någon stans och Ry Cooder på ett annat ställe... kanske skulle du vara återhållsam med fingerpickingen - göra ett lugnare parti eller en annan låt på det...??? Tycker inte riktigt om trummorna (vare sig rytmen eller soundet) som liksom skaver... Känns inte som de spelar riktigt samma låt. Jag hade varit lite återhållsam med orgeln och inte haft den på så mycket... det är jättesnyggt tillsammans med kören och det blir riktigt flyt och ger en skön kontrast till gitarrpartiet . Tror jag fattar hur du tänker med uppbyggnaden och harmonierna är också riktigt snygga! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vi pratade över telefon och jag sa att jag kände igen harmisar och melodi mycket väl men visste inte varifrån - så småningom slog det mig att det kanske var den här jag tänkte på?

När som trollen har lagt sina 11 små troll kom Edvard Zizzorhand med en trekantig hatt (närå tog bara bort mitt spam)
« Senast ändrad: 19.03.2013, 01:51:19 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du börjar få kläm på det!  :) Blir lite rörigt på ett par ställen, men annars bra. Låten i sig har fin potential och blir intressant att höra med sång!

Jag får rensa i röran om det dyker upp en sångmelodi och text. Blev det något filmat i helgen?  ;)

Snyggt ljud och jag måste fråga vad det är för orgel du använder, riktigt snygg. Din agitator låter också riktigt bra... Bra harmonier som är riktigt sköna.

Orgeln är en gammal B4 med en diskret preset. Jag gillar den och den har en hel del skojiga ljud och effekter. Jag gillar att "dra i spaken" för att öka farten på lesliet för att sen sänka farten igen. Då du skriver Agitator(?) förstår jag att du menar akustisk gitarr  :P Min nylonsträngade akustiska spelar fingerpickingkomp diskret på sidorna och melodi i mitten.

Jag får lite vibbar av Albatross någon stans och Ry Cooder på ett annat ställe... kanske skulle du vara återhållsam med fingerpickingen - göra ett lugnare parti eller en annan låt på det...??? Tycker inte riktigt om trummorna (vare sig rytmen eller soundet) som liksom skaver... Känns inte som de spelar riktigt samma låt. Jag hade varit lite återhållsam med orgeln och inte haft den på så mycket... det är jättesnyggt tillsammans med kören och det blir riktigt flyt och ger en skön kontrast till gitarrpartiet . Tror jag fattar hur du tänker med uppbyggnaden och harmonierna är också riktigt snygga! :)
Albatross är en gammal goding som den gärna får associera till och Ry Cooder är inte heller helt fel :wub:
Är väl återhållsam med fingerpickingen nu? Ska de bara vara med på vissa ställen och tas bort på andra, tänker du? Jag kan tänka mig det...
Det är inte det lättaste att hitta rätt bland trummor och val av dessa loopar. Och orgeln är väl ganska diskret och är bara med på vissa partier, typ där kören kommer in?

Vi pratade över telefon och jag sa att jag kände igen harmisar och melodi mycket väl men visste inte varifrån - så småningom slog det mig att det kanske var den här jag tänkte på?

Tja, jag har inte den kopplingen mellan dessa låtar. Kom själv att tänka på en annan låt, kanske från The Spotnics eller ett svensk dansband, ingen aning vilket. 
« Senast ändrad: 18.03.2013, 21:42:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vi pratade över telefon och jag sa att jag kände igen harmisar och melodi mycket väl men visste inte varifrån - så småningom slog det mig att det kanske var den här jag tänkte på?

[mp3=200,20,0,center]http://wideworld.se/music/WhenLoveRules16.mp3[/mp3]

Love hurts?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Albatross är en gammal goding som den gärna får associera till och Ry Cooder är inte heller helt fel :wub:
Är väl återhållsam med fingerpickingen nu? Ska de bara vara med på vissa ställen och tas bort på andra, tänker du? Jag kan tänka mig det...
Det är inte det lättaste att hitta rätt bland trummor och val av dessa loopar. Och orgeln är väl ganska diskret och är bara med på vissa partier, typ där kören kommer in?

Det här kan bli hur bra som helst Max! :)
Noterar ner mina reflektioner.

Tycker du ska ta bort trummorna i början.
Sen blir det ett skönt flyt.  B)
Gillar inte dansbandstakten. (Gråt inga tårar?)
Försök separarera gitarrerna - panorering eller minskad bredd.
Sticket vid 104 kunde vara mer eget för att bryta av mer och skapa variation.
Orgeln vid 148 är så go! :)

Det är vad jag hade gjort så får man se vad som kommer ur piplinen sedan. Tycker att trummorna är Prio-1 - sedan ger sig nog det andra när du hittat rytmen.  B) Jobbar inte själv med loopar så det där har jag ingen aning om.  :wacko:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej Max. Det låter ju trevligt det här! När sången väl läggs kanske vissa instrument bör plockas bort där sången skall vara. Annars riskerar det att bli lite för mycket av det goda. Less i more! Du har fått till en riktigt härlig lågbas också som känns ända ner i knäna. Ljudbilden är totalt sett jättebra. Jocke har bra idéer tycker jag. Lycka till med sången! :D


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Men Maxen,nu är det så där rörigt,med miljäärders versioner igen.. :o ;)

Jag lyssnade hur som haver på den högst upp med bortmixat fingersnubbel.. :D (Är det den som gäller ??)
Skönt Cacka israelsson gung på låten, på med en mörk sängkammarstämma och sen är det klart..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag tycker ljudbilden i stort är bra, jag gillar ditt lagom tunga gung, schyst låtidé. Än så länge är gitarrerna lite röriga(den andra verren överst i tråden ?), men det fixar du ju. Kören är kanoners... sång på detta så börjar det likna nåt!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fint som fan! Mina två tankar:
1: Ride på hela låten, hihaten bromsar flytet lite i sån här takt. Du kan variera mellan olioka rajdar.
2: Lägg inte på nån sång. Det är ett evigt tjatande om "när sången väl är ditlagd"... Fortsätt utveckla den utan sång... :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rätt skönt sound. Däremot behöver du jobba mycket med fraseringar och rytmerna. Det känns som du blandar rakt spel med triolspel och det blir en otajt känsla av det.

Schysst kör. Om det nu inte blir sång så kunde nog ett tydligare instrumentaltema hjälpa till.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hinner inte kommentera svar jag fått, måste ut och skotta snö nu, men konstaterar att mina fingerpickingövningar ledde till en ny låt: Den svenska sommaren.
Efter tips och rekommendationer från er på kontrollrummet backade jag med volymen på fingerpickingen, på den här låten. Idag skrev jag en banal text, som i kväll applicerats i en fösta tagning. Nu får den mogna om den inte sågas totalt av alla seriösa låtskapare här på kr?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DenSvenskaSommaren.mp3[/mp3]
 
« Senast ändrad: 19.03.2013, 22:51:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Banal o banal håller med om vartenda ord.  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här kan bli hur bra som helst Max! :)
Noterar ner mina reflektioner.
Tycker du ska ta bort trummorna i början.
Sen blir det ett skönt flyt.  B)
Gillar inte dansbandstakten. (Gråt inga tårar?)
Försök separarera gitarrerna - panorering eller minskad bredd.
Sticket vid 104 kunde vara mer eget för att bryta av mer och skapa variation.
Orgeln vid 148 är så go! :)
Det är vad jag hade gjort så får man se vad som kommer ur piplinen sedan. Tycker att trummorna är Prio-1 - sedan ger sig nog det andra när du hittat rytmen.  B) Jobbar inte själv med loopar så det där har jag ingen aning om.  :wacko:

Ooops har inte hunnit tänka på att testa att ta bort trummorna i början...
Dansbandstakt - it'll be  :rolleyes: Ingen annan hittills som kommenterat det? Det var en annorlunda grej med trummorna i sista versen som jag tagit bort och ersatt med trummorna från första versen. Bättre eller?
Jag har klippt i de två spåren så att soloakustisk och elgitarr inte ska krocka, utan samverka där de låter samtidigt. Har jag lyckats? Var har jag inte lyckats (gärna tidsangivelse så jag kan kolla).
Stick / brygga - låter det bättre nu med variation där sångtexten förljer akustiska gitarrens melodi?
Orgeln är go - I like it! Gillar att använda palmsmear då den kommer in och lämnar, drar en del i leslie-spaken och använder volympedalen på B4:an också.

Hej Max. Det låter ju trevligt det här! När sången väl läggs kanske vissa instrument bör plockas bort där sången skall vara. Annars riskerar det att bli lite för mycket av det goda. Less i more! Du har fått till en riktigt härlig lågbas också som känns ända ner i knäna. Ljudbilden är totalt sett jättebra. Jocke har bra idéer tycker jag. Lycka till med sången! :D

Vissa gitarrergrejer har jag plockat bort på delar av sången. Tack för tipset! Lågbasen är kul om den fungerar i mixen. Det är första gången jag spelar både elgitarren och elbasen via min nyaste micpreamp: in via POD2 -> "röd" micpreamp -> Behringermixern -> Line in i datorn.

Men Maxen,nu är det så där rörigt,med miljäärders versioner igen.. :o ;)
Jag lyssnade hur som haver på den högst upp med bortmixat fingersnubbel.. :D (Är det den som gäller ??)
Skönt Cacka israelsson gung på låten, på med en mörk sängkammarstämma och sen är det klart..

Såå måånga versioner är det inte längre. Och jag lägger alltid in den nyaste verren i första inlägget också och ofta daterar jag där, så man ser hur nytt det är...
Cacka Israelsson får jag kolla upp men det blev ingen mörk stämma, det blev min...

Jag tycker ljudbilden i stort är bra, jag gillar ditt lagom tunga gung, schyst låtidé. Än så länge är gitarrerna lite röriga(den andra verren överst i tråden ?), men det fixar du ju. Kören är kanoners... sång på detta så börjar det likna nåt!  :)

Har du fått ett PM från mig Roffe? Tänkte att saxofon skulle sitta bra här och undrar om den i så fall med fördel ska spelas i F (så kan jag fixa det).
Gitarrer mindre röriga nu? Liknar nått med sång?

Fint som fan! Mina två tankar:
1: Ride på hela låten, hihaten bromsar flytet lite i sån här takt. Du kan variera mellan olioka rajdar.
2: Lägg inte på nån sång. Det är ett evigt tjatande om "när sången väl är ditlagd"... Fortsätt utveckla den utan sång... :P

Ride ska jag kolla upp, det låter som en god idé.
Ja, jag lägger på sång... sorry. Men den kan nog fungera sånglös också...

Rätt skönt sound. Däremot behöver du jobba mycket med fraseringar och rytmerna. Det känns som du blandar rakt spel med triolspel och det blir en otajt känsla av det.
Schysst kör. Om det nu inte blir sång så kunde nog ett tydligare instrumentaltema hjälpa till.

Jag kan inte teorin bakom rakt spel/triolspel. Vad eller var är det? Är det i hela låten eller på något eller några ställen, det är otajt känsla?

Banal o banal håller med om vartenda ord.  :D

Jag med!  :lol:
« Senast ändrad: 19.03.2013, 23:43:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mycket bättre nu när nivåerna hamnar "rätt" bakom sången. Jag tror du lider (? - förbannat kul är det iaf) av samma åkomma som jag som alltid tar i för mycket.... Här är en väldig massa instrument och det blir lite stökigt här och var... annars känns det väldigt kul att du börjar finna formen! :)  Lite värme efter den här långa vintern kommer att sitta fint - hör redan "pyset"! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Den svenska sommaren - precis vad jag tänkte på då jag hörde alstret första gången.

Hmmm...Är det basgången som drar det mot dansband..? Jag känner mig lite lurad här,det lovade mycket och sedan kom Christer Sjögren in och snodde hela gaget   :D


Mike




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket bättre nu när nivåerna hamnar "rätt" bakom sången. Jag tror du lider (? - förbannat kul är det iaf) av samma åkomma som jag som alltid tar i för mycket.... Här är en väldig massa instrument och det blir lite stökigt här och var... annars känns det väldigt kul att du börjar finna formen! :)  Lite värme efter den här långa vintern kommer att sitta fint - hör redan "pyset"! ;-)

Ge gärna tidsangivelse var det är stökigt, jag har mina misstankar men det underlättar om du vill ge mer info.
Pssshh, klunk, klunk, klunk...  B)

Den svenska sommaren - precis vad jag tänkte på då jag hörde alstret första gången.
Hmmm...Är det basgången som drar det mot dansband..? Jag känner mig lite lurad här,det lovade mycket och sedan kom Christer Sjögren in och snodde hela gaget   :D

Vet inte vad som drar det mot dansband, kanske basen. Men jag gillar det här basgunget! Måste jag börja gilla Christer Sjögren nurå  :huh:

Jag tänkte mer på att Peter LeMarc eller Lisa Nilsson skulle kunna göra låten rättvisa om de backades av duktiga musiker. Imorse på väg till jobbet förenklade jag texten (ligger i första inlägget) och den nyaste textversionen får jag sjunga in ikväll, kanske...
« Senast ändrad: 20.03.2013, 16:04:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hoppas att du kan få den goa känslan i inledningen att följa med genom hela låten för det här tycker jag är riktigt bra! :)

Sticket efter 103 är rörigt men kan bli hur bra som helst. Tror det är fingerpickandet och/eller pianot som inte stämmer rytmiskt.

Pianot efter 157 verkar inte spela ihop med resten av bandet.

Gitarren i upptakten vid 167 är snygg och kunde gott lyftas fram lite.

Trummor/fills  vid tex 0 43 63 känns för påtagliga. Kan inte säga om det är volymen eller hur de bankas...men jag tycker inte de figurerna alls passar in - andra fills funkar fint. :)

Tror det är trummorna som ger dansbandskänslan framför allt highhatten. Prova med en rak hihat i versen och ride i refrängen.

Sätter pilsner på kylning medan jag väntar på nästa verre...  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hoppas att du kan få den goa känslan i inledningen att följa med genom hela låten för det här tycker jag är riktigt bra! :)
Sticket efter 103 är rörigt men kan bli hur bra som helst. Tror det är fingerpickandet och/eller pianot som inte stämmer rytmiskt.
Pianot efter 157 verkar inte spela ihop med resten av bandet.
Gitarren i upptakten vid 167 är snygg och kunde gott lyftas fram lite.
Trummor/fills  vid tex 0 43 63 känns för påtagliga. Kan inte säga om det är volymen eller hur de bankas...men jag tycker inte de figurerna alls passar in - andra fills funkar fint. :)
Tror det är trummorna som ger dansbandskänslan framför allt highhatten. Prova med en rak hihat i versen och ride i refrängen.
Sätter pilsner på kylning medan jag väntar på nästa verre...  ;)

Tack för superba angivandet av tidpunkter där det kan behöva fixas. Hoppas snart komma ut till studion och sjunga den korrigerade texten, som finns i första inlägget, där jag lagt in ackorden nu också.
« Senast ändrad: 20.03.2013, 20:22:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hoppas att du kan få den goa känslan i inledningen att följa med genom hela låten för det här tycker jag är riktigt bra! :)
Sticket efter 103 är rörigt men kan bli hur bra som helst. Tror det är fingerpickandet och/eller pianot som inte stämmer rytmiskt.
Pianot efter 157 verkar inte spela ihop med resten av bandet.
Gitarren i upptakten vid 167 är snygg och kunde gott lyftas fram lite.
Trummor/fills  vid tex 0 43 63 känns för påtagliga. Kan inte säga om det är volymen eller hur de bankas...men jag tycker inte de figurerna alls passar in - andra fills funkar fint. :)
Tror det är trummorna som ger dansbandskänslan framför allt highhatten. Prova med en rak hihat i versen och ride i refrängen.
Sätter pilsner på kylning medan jag väntar på nästa verre...  ;)

Tack för superba angivandet av tidpunkter där det kan behöva fixas. Hoppas snart komma ut till studion och sjunga den korrigerade texten, som finns i första inlägget, där jag lagt in ackorden nu också.

Korrugerad sång? Antar att den går i vågor... någon slags modulering eller sjunger du om havet?  :lol:

Jocke /t. f. Asti  B)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag lagt på en korrugerad sång och gjort en del fix efter Jockes tips.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DenSvenskaSommaren_20130320.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är ett helt annat flow genom låten nu! :) Funderar på om inte intro är så bra att du skulle stoppa in det efter sticket också...???^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ett helt annat flow genom låten nu! :) Funderar på om inte intro är så bra att du skulle stoppa in det efter sticket också...???^^

:huh: ...om intro inte är så bra...   :lol:

Kan bli något sånt kanske, det låter ju vettigt om Roffes saxofon kanske ska vara med.  ;)
Ska skicka den här i tonarten F till honom...
« Senast ändrad: 20.03.2013, 23:09:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är ett helt annat flow genom låten nu! :) Funderar på om inte intro är så bra att du skulle stoppa in det efter sticket också...???^^

:huh: ...om intro inte är så bra...   :lol:

Kan bli något sånt kanske, det låter ju vettigt om Roffes saxofon kanske ska vara med.  ;)
Ska skicka den här i tonarten F till honom...

Ah - saxparty!  :P  B)

Ja, det blir så konstigt när jag skriver... försöker låta bli att orera sida upp och ner...  :lol: Du fattar vad jag menar - är ju en snäll kille innerst inne!   :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnat på senaste och den duger alldeles utmärkt som den är. Men jag reagerade lite på sticket som dels är moll (med lycklig text) och dels inte riktigt limmar i takten på något sätt - sedan kommer vers 3 och utro som laggar i takten - ett annat fenomen alltså - hoppas du förstår vad jag menar - det kan vara fraseringen som ställer till det fast fasen vet om det inte är basen jag kan inte sätta fingret på det men nåt är mysko....
Sov gott :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar nog på senaste :unsure: (i trådhuvudet).

Tycker det är en skön känsla i låten, lite bipolär med avseende på att ytterligheterna skildras.

Jag hade nog rimmat lite annorlunda! Men fin fin låt! :)
https://soundcloud.com/user7789882