Jag exakt ett sånnt ljudkort som och spelar in trummor på 8 kanaler obehindrat. Det finns ju faktiskt expansions möjligheter med det kortet efter som att det har digital(SPDIF) in och utgångar, så att du kan i framtiden skaffa en preamp med digital in och ut och använda till samma interface.
Vad gäller USB kontra Firewire så har jag goda erfarenheter av båda. Rent tekniskt ett så har Firewire en snabbare överföringshastighet. Men jag har aldrig upplevt att USB2 inte räcker till, det som brukar vara problemet är att datorns hårdisk och RAM minne inte hänger med om man har en för gammal dator. Men det är återigen ingenting jag har varit med om när jag spelar in 8 kanaler samtidigt via USB.
Vad jag vet så ska väl USB 3 vara ännu snabbare än Firewire, men jag vet inte exakt hur snabbt.
Jag skulle nog inte fundera så mycket på om jag skulle köra USB eller Firewire, jag skulle nog kolla på ett ljudkort med tillräckligt många kanaler för att täcka mitt behov. Så att ljudkortet du länkar tycker jag är ett bra alternativ, dels för att jag själv har goda erfarenheter av det och dels för att det faktiskt går att expandera det via (SPIDF).
Hoppas att jag inte rörde till det för dig nu