Kontrollrummet

The Boy from out of space

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Titel: The boy from out of space
Inspelad: 2011
Längd: 4.04
Musik: Light Head (add's Patrik)
Text: Patrik
Sång: Patrik


https://soundcloud.com/light-head/the-boy-from-out-of-space-feat


Det är väl så att ingen kan höra dig skjika i jymden?!

Vad tror ni om detta? Ni är ju attans svårflirtade så fort det saknas gitarrer och munspel,, eller akustiska trummor och piano...  :ph34r:
« Senast ändrad: 11.03.2013, 15:44:32 by Light Head »



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag är lättflirtad, men det finns ingen länk så att jag kan lyssna via äppleluren. Antar att du bäddat in en souncloud länk. Fixa den även som en hyperlänk så kan man lyssna. Har inte tillgång till dator för tillfället.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag är lättflirtad, men det finns ingen länk så att jag kan lyssna via äppleluren. Antar att du bäddat in en souncloud länk. Fixa den även som en hyperlänk så kan man lyssna. Har inte tillgång till dator för tillfället.

Funkar det bättre så? https://soundcloud.com/light-head/the-boy-from-out-of-space-feat



Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
No comments?
Vars e Gitarrerna och munspelen ?? Inte ens en sax ?? :o :D
Det tar lite tid att komma in i den lite oväntade ackordvändan i slutet på verserna,men den blir lite spännande när hjärnan väl ställt in sig.
Sången är riktigt bra,kanske lite mer klarhet och upp lite i volymen.
Synthar och sound så låter det lite instängt och ingen luft,lite för mycket line och VST i klangen,bra soundval annars.
TRummorna får däremot underkänt,tycker dom är för intensiva och kompressor ploppiga..

Bjurte /Blifvande Synt Hare.


 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tackar Bjurte,, bra kommentarer! Och du kommer att finna din sanna själ snart! Ge det lite tid och lyssna på rätt musik bara..  :wub:

Gitarrerna och munspelet ställde jag in läääängst in i garderoben. Om du lyssnar riktigt noga kan du höra lite små resonanser från när tungorna svänger på munspelet, precis när trummorna är som mest komprimerade och trycker på ordentligt.

Trumljuden är ordentligt komprimerade. Jag har även jobbat rätt mycket med stereodelay, snarare än reverb. Kände att det var väldigt många "rum" så det drogs ner ordentligt på det. Har kommit på att när jag skriver musik så är varje enskilt ljud, inklusive effekter, "ett" ljud. Så bygger jag mina låtar. Det är sällan jag kör med samma effekt på många spår eller hela arret. På gott och ont. Är jag ensam om att jobba så?
« Senast ändrad: 11.03.2013, 17:11:48 by Light Head »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, samma feel här. Lite för lite tryck i trummorna och ljuden saknar krisp. Oväntad och trevlig sväng i takten, men en intensitetshöjning eller hook saknas. Återkommer igen efter mer lyssning.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Rymden e STOOOOR... men trummorna e instängda i ett liiiitet rum. Annars är detta inte fyskam alls ^_^

SPACEtrucker
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Där ser man,, jag hade inte en tanke på att trummorna skulle bli denstora frågan..  :wacko:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hyfsad låtidé och god sångare.
Upplever att trummorna är för tysta i helheten. Pianot låter för högt i jämförelse med de syntljud som kommer in ungefär vid 45 sekunder. De ljudet är sköna och skulle få höras mer tycker jag. Går det bredda sången så att den inte är så smal i ljudbilden.
Jag använder alltid Voxengo Stereotouch på min sång. Den är gratis och ger skön fyllighet till ett mono-sångspår tycker jag.
« Senast ändrad: 11.03.2013, 17:52:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Vars e Gitarrerna och munspelen ?? Inte ens en sax ?? :o :D
Det tar lite tid att komma in i den lite oväntade ackordvändan i slutet på verserna,men den blir lite spännande när hjärnan väl ställt in sig.
Sången är riktigt bra,kanske lite mer klarhet och upp lite i volymen.
Synt-hare och sound så låter det lite instängt och ingen luft,lite för mycket line och VST i klangen,bra soundval annars.
Trummorna får däremot underkänt,tycker dom är för intensiva och kompressor ploppiga..

Bjurte /Blifvande Synt Hare.

Bjurte, Jag har precis kommit hem från jobbet annars hade du haft ett saxsolo till det där i din pm-låda, det vet du  :) 

LH
Det låter underbart i små högtalare. Jag skakar liv i stora systemet imorrn, kommer det ett dammoln ur subbasen har du godkänt även på trummor, annars tillbaka till ritbordet. Vilken bra sång, du har härlig röst!  Lite construction time again / black celebration känslor här, me like.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Väldigt snygg sång, den gillas! Skönt gung. :D Trummljudet är helt ok, kanske lite mer volym? (en smaksak) :D
/Roffe h
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jättebra sång, verkligen. Övrigt håller jag med andra tyckare


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tackar för åsikter, glada tillrop och beröm. Blir lite småkluven dock. Åsikter finns om trummorna, men de går isär! Några gillar andra ogillar...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jättebra sångare du hittat!

Riktigt retro-80 :) Men man hör att du ligger bakom. Hoppas på att det blir fler samarbeten! Detta håller hög klass!
Blir riktigt invaggad i samma stämning som man fick av att lyssna på vissa av DMs låtar på 80-tale som tonåring.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låten är skön och Patrik låter riktigt bra melodynfixningarna är helt ok passar i genren. Men Space har superrätt trummorna är i ett litet litet rum - han om någon borde veta - så betydligt mer reverb till trummorna så blir det kanon det här.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jättebra sångare du hittat!

Riktigt retro-80 :) Men man hör att du ligger bakom. Hoppas på att det blir fler samarbeten! Detta håller hög klass!
Blir riktigt invaggad i samma stämning som man fick av att lyssna på vissa av DMs låtar på 80-tale som tonåring.

Den första sångare jag träffat som inte på något sätt är jobbig att samarbeta med. Kreativ, musikalisk och riktigt bra sångröst.

Men vad är problemet? Han är med i ett band som är på turné, och det går bra för dem! Så bra det kan i en smal genre som synt. De har gjort ett par video oxo. Rätt stor skillnad på deras och min musik. Även om t.ex. min mor skulle säga att det är samma och låter som "Kraftwerk".


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Detta låter spännande, inte riktigt som Accept, Scorpions o s v utan mer som det man hatade när det begav sig, kan knappt skriva det men DM.

Men även jag har blivit äldre och detta gillar jag. Snygga syntar som passar väldigt bra i i ljudbilden. Dock låter trummorna mindre bra, kan inte säga vad det är men ser att du möjliga förändringstips. Någon skrev om en Hook och det hade nog lyft helheten. Snyggt och bra sång....

Bor nog en DM längst inne i mig.

/Palm


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tycker att sången ligger bra i förhållande till musiken....
Riktigt bra sjunget....
Bra text, jag får litet flashback vibbar av detta..... :)
DM släpper ett nytt album nu btw...

mvh


Edit;
Tar en till lyssning på denna - diggar ju !!!!
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Grymt midisväng med snygga syntljud. Bra arr. Kanske understämma en oktav ner på refrängen för att komma ett snäpp närmare DM (som jag avskydde på 80-talet men uppskattar idag).
Trummorna har alla andra jämt redan.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej...

Detta låter snyggt. Sköna ljud och bra sång kul variationer. MEN de där trummorna det känns som det är en poptrummis som hamnat på fel scen (personlig reflektion) det är liksom fel sound till denna syntlåt. Han hade passat bättre in hos mig, typ.

/Palm


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker inte direkt illa om något här - det är en skön låt! Kanske behöver den nötas (mixas) lite mer för att nivåer, eq och reverb ska hamna på plats och limma ihop det hela. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Tycker trummorna kan vara så här klena för att sen vid ref pushas upp två snäpp, hade lyft låten!
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygga ljud och bra sång, men jag hittar ingen melodi som sätter sig...
Men det kanske är jag som är låst i gamla föreställningar om hur det ska vara...?  :unsure:
Annorlunda och kul hur som helst!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
No comments?

Har du på något sätt uppdaterat/förbättrat/korrigerat den första versionen efter alla engagerade kommentarer?
Om inte, är det troligt att jag i fortsättningen väljer att inte kommentera på låtar från dig.

Många har kommenterat trummorna. Har du gjort någon förändring på trummorna efter alla tips och kommentarer?

Jag hittar inte något svar med kommentar på min fundering och tips på att bredda sången...
Det är inte intressant för mig att kommentera, om jag inte får någon respons på mitt engagemang.
« Senast ändrad: 13.04.2013, 14:17:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google