Kontrollrummet

Forumfestival #28 - "22 mars 2013" - Regler och anmälan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Då var det dags för den oåterkalleligen 28:e festivalen. Jag föreslår att vi hoppar över spåntråd och poll denna gång – lets get down to business!

Festival  #28 – ”22 mars 2013”
Temat för denna festival är att med hjälp av musik och om du så vill text, beskriva en dag i ditt liv. Dagen är av festivalgeneralen fastställd till 22 mars 2013.

Det gäller att från din horisont, där du var, vad som hände dig beskriva detta i någon musikalisk form. Det kan vara text och toner, ljudkollage, bandupptagningar från en middag, nyhetssändning, beskrivning av något vanligt eller ovanligt du råkade vara med om. Använd ordens och musikens möjligheter att beskriva känslor – var det kul, var det trist, var du glad eller förbannad, vilken betydelse hade dagen för dig.

Du ska också ha med något som var lite mer allmänt känt den dagen, kanske något från Dagens eko eller rikspressen. Det räcker med en liten nod eller referens.
Den riktigt ambitiöse kan också ha med någon referens ur historien från detta datum.

Alla typer av musik, instrumental, sång, klassiskt, rap, dansband, mello, tretakt, fyrtakt, 6/78, dur, moll, dim och dunka-dunka mm är tillåtna.  Likaså alla tillgängliga tonarter, ackord, inspelningsspår, mikrofoner, och språk. Det kan alltså vara allt från en enkel visa till en symfoni i flera delar. Colabs är också tillåtna men det ska handla om en persons dag. Det gäller att hitta det som du tycker bäst fångar din 22 mars.

Alla låtarna kommer att bilda ett konceptalbum – ”22 mars 2013”.

Så vässa datorer, programvaror, gitarrer, pianon, saxar, pennor, papper, rullbandare mm och förbered dig för att fånga in den stora dagen.
Sen har du tre veckor på dig att komponera, skriva texter, spela in, mixa, mastra så att du kan skicka in ditt mästerverk senast fredag 12 april 2013.

Skicka till:
eddiorama@gmail.com



Sedan vidtar den stora omröstningen.

Anmälan och frågor i denna tråden.
« Senast ändrad: 10.04.2013, 23:14:04 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
22 mars 2013, eller 22 mars i allmänhet?

Den 22 mars 2012 är speciell för mig, min son föddes då men jag har fortfarande inte skrivit nån låt om just den dagen. Visserligen så betyder det ju att han fyller 1 år den 22 mars 2013 och det kan hända mycket även då!
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
22 mars 2013, eller 22 mars i allmänhet?

Den 22 mars 2012 är speciell för mig, min son föddes då men jag har fortfarande inte skrivit nån låt om just den dagen. Visserligen så betyder det ju att han fyller 1 år den 22 mars 2013 och det kan hända mycket även då!
Du kan mycket väl göra en låt till din son ... Cykeln skrev Den riktigt ambitiöse kan också ha med någon referens ur historien från detta datum.

KUL tema förresten!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Verkligen skitbra tema, klockrent!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Ja bra tema, skönt man slapp spåntråden.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Verkligen skitbra tema, klockrent!!

Ja, perfekt tema... ^_^ Tänk om temat hade blivit 7 september <_< eller, ve och fasa, 19 januari :o :o!!  ;)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vem ska kolla att det man beskriver verkligen har hänt?   :unsure:
Tänk om någon hittar på en händelse och börjar redan nu...   :o
Det är ju inte rättvist mot dom som är ärliga och väntar tills den 22:e mars har inträffat!  :huh:
/Asti t.f. festivalsabotör
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Hade varit bättre 25 mars, då fyller jag 30.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag är på. hoppas att det händer något "intressant" den 22:e. Kul tema.

Egg


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
När är deadline?

Jag och 1up är på..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
22 mars kommer bli en toppendag. De flesta av oss kommer bli spågummor och spågubbar. :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
När är deadline?

Jag och 1up är på..

fredag 12 april 2013.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En fråga här! Bidraget ska ju vara ett original och jag vet att vi inte brukar tillåta bidrag som ligger under färdiga demos?

MEN... om man har ett utkast på ofärdiga och gör färdigt det (med tillägg av olika slag, t ex sångmelodi och trummor) så borde det väl vara tillåtet som bidrag? :)


...

Det är ju typ minst ett bidrag varje gång som är med under de förutsättningarna! :)
https://soundcloud.com/user7789882



Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
22 mars skriver jag tenta. Gissar att låten kommer att spegla hur det går på något sätt. Om det blir någon låt :mellow:. Ska försöka iaf... :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En fråga här! Bidraget ska ju vara ett original och jag vet att vi inte brukar tillåta bidrag som ligger under färdiga demos?

MEN... om man har ett utkast på ofärdiga och gör färdigt det (med tillägg av olika slag, t ex sångmelodi och trummor) så borde det väl vara tillåtet som bidrag? :)
Det är ju typ minst ett bidrag varje gång som är med under de förutsättningarna! :)

Som sagt
Det gäller att från din horisont, där du var, vad som hände dig beskriva detta i någon musikalisk form. Det kan vara text och toner, ljudkollage, bandupptagningar från en middag, nyhetssändning, beskrivning av något vanligt eller ovanligt du råkade vara med om. Använd ordens och musikens möjligheter att beskriva känslor – var det kul, var det trist, var du glad eller förbannad, vilken betydelse hade dagen för dig.

Detta är uppdraget. Om du tycker att du kan göra det med delvis färdig musik så finns inga hinder.
Uppdraget/utmaningen är ju tänkt att ge inspiration och uppslag att testa ett annat sätt att göra musik än det man vanligen använder. Tillsammans är de olika bidragen tänkta att ge en bild av olika personers musikaliska tolkningar av sina upplevelse av samma dag.

Reglerna säger
Du ska ha med något som var lite mer allmänt känt den dagen, kanske något från Dagens eko eller rikspressen. Det räcker med en liten nod eller referens.

Den riktigt ambitiöse kan också ha med någon referens ur historien från detta datum.



Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
22 mars ska jag se partiet spela!


Det ska bli kul att höra din musikaliska beskrivning av dina upplevelser av det (och annat den dagen)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
22 mars skriver jag tenta. Gissar att låten kommer att spegla hur det går på något sätt. Om det blir någon låt :mellow:. Ska försöka iaf... :)

Låter som en fin utmaning att tolka och beskriva detta i musikalisk form!
Glöm inte att ta med någon nationellt känd händelse
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
22 mars skriver jag tenta.
Glöm inte att ta med någon nationellt känd händelse

Kanske skriver han nationella provet?  :wacko:
« Senast ändrad: 13.03.2013, 21:45:09 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En fråga här! Bidraget ska ju vara ett original och jag vet att vi inte brukar tillåta bidrag som ligger under färdiga demos?

MEN... om man har ett utkast på ofärdiga och gör färdigt det (med tillägg av olika slag, t ex sångmelodi och trummor) så borde det väl vara tillåtet som bidrag? :)
Det är ju typ minst ett bidrag varje gång som är med under de förutsättningarna! :)

Som sagt
Det gäller att från din horisont, där du var, vad som hände dig beskriva detta i någon musikalisk form. Det kan vara text och toner, ljudkollage, bandupptagningar från en middag, nyhetssändning, beskrivning av något vanligt eller ovanligt du råkade vara med om. Använd ordens och musikens möjligheter att beskriva känslor – var det kul, var det trist, var du glad eller förbannad, vilken betydelse hade dagen för dig.

Detta är uppdraget. Om du tycker att du kan göra det med delvis färdig musik så finns inga hinder.
Uppdraget/utmaningen är ju tänkt att ge inspiration och uppslag att testa ett annat sätt att göra musik än det man vanligen använder. Tillsammans är de olika bidragen tänkta att ge en bild av olika personers musikaliska tolkningar av sina upplevelse av samma dag.

Reglerna säger
Du ska ha med något som var lite mer allmänt känt den dagen, kanske något från Dagens eko eller rikspressen. Det räcker med en liten nod eller referens.

Den riktigt ambitiöse kan också ha med någon referens ur historien från detta datum.





Jag blev lite inspirerad av dina regler. Jag har börjat på en låt om en verkligen privat och omvälvande händelse, men som hände på ett annat datum. Kul tema på så sätt.
 tack för inspiration :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
googlade på 22 mars, fanns ju en sida på wikipedia om detta datum:

http://sv.wikipedia.org/wiki/22_mars

22 mars är den 81:a dagen på året i den gregorianska kalendern

Internationella vattendagen

lista på olika som fötts och dött på denna dag.

 Händelser:

    238 – Gordianus I blir av en grupp romerska aristokrater tvingad att utropa sig till kejsare, i hopp om att han ska störta usurpatorn Maximinus Thrax. När Gordianus skickar bud om detta till senaten blir deras svar att utnämna både honom och hans son Gordianus II till kejsare. Sedan sonen tre veckor senare har stupat i strid mot Maximinus Thrax begår Gordianus I dock självmord, för att undkomma Maximinus hämnd.

    1604 – Den svenske riksföreståndaren hertig Karl, som har varit Sveriges regent sedan kung Sigismunds avsättning 1599, erkänns som kung av Sverige med namnet Karl IX under en riksdag i Norrköping. Hans son Gustav (II) Adolf blir tronföljare och vid Karls död 1611 övertar denne tronen, trots att han då är knappt 17 år.

    1837 – Marknadsplatsen Jyväskylä i Mellersta Finland får stadsprivilegium. Orten har fått marknadsrättigheter 1801 och börjar efter erhållandet av stadsprivilegierna växa ordentligt, såpass att Finlands första finskspråkiga läroverk anläggs i staden 1858.

    1862 – Italien erkänner San Marinos självständighet, men som ett italienskt protektorat.[1] Därmed förblir San Marino självständigt, medan övriga småstater på Apenninska halvön ingår i det nybildade italienska kungariket.

    1895 – De franska bröderna Auguste och Louis Lumière anordnar världens första visningen av rörliga bilder. Denna visning sker inför en mindre, privat åskådarskara och den första allmänna filmvisningen inför betalande publik sker 28 december samma år.

    1925 – Japans första radiosändning äger rum från helgedomen Atago i Tokyo och under denna första utsändning spelas bland annat musik av Beethoven, klassisk japansk musik och en pjäs av Ōyō. Denna sändning följs av flera senare under året och året därpå permanentas de, då Japans statliga public service-radiobolag Nippon Hōsō Kyōkai (NHK) grundas.

    1945 – Egypten, Irak, Transjordanien, Libanon, Saudiarabien och Syrien går samman om att bilda Arabförbundet, med säte i Kairo. Förbundet blir en motsvarighet till Europarådet och ett lokalt Förenta Nationerna, som ska verka för fred och ekonomiskt samarbete mellan medlemsländerna. Under den följande 30-årsperioden tillkommer i snitt en ny medlemsstat vartannat år (mellan 1979 och 1989 står Egypten utanför förbundet).

    1963 – Den brittiska popgruppen Beatles ger ut sitt debutalbum Please Please Me with Love Me Do and 12 other songs på skivbolaget Parlophone. Åtta av de fjorton låtarna är skrivna av John Lennon och Paul McCartney och skivan stannar på topplistan i 30 veckor – bara för att puttas ut av Beatles nästa album With the Beatles.

    1996 Ingvar Carlsson avgår både som partiledare för Socialdemokraterna och som Sveriges statsminister. Han efterträds på båda posterna av Göran Persson, sedan riksdagen dagen innan har godkänt honom som Carlssons efterträdare på statsministerposten. Denna post kommer han att inneha i över tio år (till riksdagsvalet hösten 2006) och medan han sitter på partiledarposten till våren 2007, då han avgår till följd av Socialdemokraternas nederlag i valet.
        Sedan den svenska 50-kronorssedeln med kung Gustav III som motiv har varit borttagen sedan 1990 börjar Sveriges riksbank denna dag utge en ny 50-kronorssedel, denna gång med 1800-talsoperasångaren Jenny Lind som motiv. Efter 100-lappen med Carl von Linné från 1986 och ”tjugan” med Selma Lagerlöf från 1991 är detta den tredje svenska sedeln, som inte har en kunglighet som motiv.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
kollade lite på youtube också. såg att Croodarna har biopremier 22 mars.



historiskt:
bingolotto från 22 mars 1997:




Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Se där - nu har ni fått en hel del historiska händelser att koppla på era egna personliga 22/3-upplevelser
Tack för det sixties!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Hoppar över denna.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kompositörer, textförfattare, musikanter, plagiatörer, lyriker, kreatörer mfl!
I morgon är det dagen D. Den 22 mars. En dag som ska fångas på alla upptänkliga sätt.
Så vässa datorer, programvaror, gitarrer, pianon, saxar, pennor, papper, rullbandare mm och förbered dig för att fånga in den stora dagen.
Sen har du tre veckor på dig att förvandla känslor, upplevelser, glädje, besvikelse, mat, resor, nyheter, möten mm till musik, att komponera, skriva texter, spela in, mixa, mastra så att du kan skicka in ditt mästerverk senast fredag 12 april 2013.

Bona fortuna
Il maistro à piazza Navona
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absolut inget som rimmar
Skedde under dessa timmar
Så jag hoppas du förstår
Att jag därför avstår

Edit: Trodde det var förra fredagen men Divs inlägg nedan förändrar ju saken :wub:
« Senast ändrad: 22.03.2013, 01:41:42 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jäklar bra och inspirerande festival, den här gången!

Tack för det Cykeln!

22 mars börjar om 15 minuter! :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
I det här gänget har jag lika stor chans att vinna som Louise Hoffsten i mello...  :ph34r:


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nu har man uppslag till ett helt konceptalbum  :wub:
Synd att man inte får vara med - men sådana är reglerna  :wacko:
/il generallismus  B)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Eller ... Förexten.. Jag ser att humorfestivalen är i full gång fortfarande... Kanske bäst att låta den göra klart innan nästa går igång  :rolleyes:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har man uppslag till ett helt konceptalbum  :wub:
Synd att man inte får vara med - men sådana är reglerna  :wacko:
/il generallismus  B)
Nä vadå det finns inga regler om att inte generalen får vara med eller inte!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nu har man uppslag till ett helt konceptalbum  :wub:
Synd att man inte får vara med - men sådana är reglerna  :wacko:
/il generallismus  B)
Nä vadå det finns inga regler om att inte generalen får vara med eller inte!

Jorå, det är jag som bestämmer reglerna
Med vänlig hälsning,
Generalen själv >jag  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har man uppslag till ett helt konceptalbum  :wub:
Synd att man inte får vara med - men sådana är reglerna  :wacko:
/il generallismus  B)
Nä vadå det finns inga regler om att inte generalen får vara med eller inte!

Jorå, det är jag som bestämmer reglerna
Med vänlig hälsning,
Generalen själv >jag  :D
Jag tycker det låter lite generalistiskt!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jaha den 22:e låg jag nedbäddad i Influensa och kontemplaterade livet döden och sjukdom som man kan göra när man varit febrig i en vecka. Verkar bli moll den här gången mao.  :)