Kontrollrummet

Emu + Silverpilen: Save Me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
LÅTNAMN: Save Me
ARTIST/GRUPP: Emu + Silverpelen
GENRE: Ja, precis
TEXT/MUSIK: Thomas Ericsson, Tomas Barkman
PRODUCENT: Emu
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

Hej hopp! Nu när man är igång igen så har jag mjukstartat med att försöka få färdigt ett par grejor jag gjorde med Silverpilen.

Har jobbat rätt mycket för att få en lagom otrevlig stämning, och lite kontrapunktiskish struktur med melodier i melodier som går i melodier påbasar och synthar.

Kören på slutet joddlar jag in, och den lär väl bytas så småningom, men i övrigt sitter nog arr och struktur.

Vad tycker ni? vad låter bra eller dåligt?

Texten:

Save me

Wrap your arms around me
Keep me safe and warm
I do not need to go through
all I've been through before

I rest my thoughts and feelings
Deep inside my mind
There where no one sees me
I hide from time to time

Lure me up with kindness
Thats what turns me on
So tired of this blindness
Seems to go undone

Save me, Save me

Keep my words within you
keep them til your gone
I do not need to speak them
They're yours from now on

I left my heart wide open
I closed my eyes to see
Is there really no room
In your life for me?

Save me, Save me



The sun is shining brightly as I fall
I close my eyes I feel no fear at all
I reach out and embrace the mystery
and maybe this is where I want to be



The sun is shining brightly as I fall
I close my eyes I feel no fear at all
I reach out and embrace the mystery
and maybe this is where I want to be

revelationpoint.perfectbounce.se/saveme2013_1.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://revelationpoint.perfectbounce.se/saveme2013_1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 08.03.2013, 13:02:03 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hoppsan,, precis tillbaka från en härlig vecka i Sälen och hittar den här.. och INGEN har kommenterat?!?! WHAAY?!?!

Då klockan just nu är lite mycket och jag inte ville väcka hela huset blev det lite lägre volym på lyssningen, men det låter som en väldigt bra produktion! Härligt intro! Min första känsla var att det låter som en väldigt ung Wadling, men lite syntigare musik.

Ibland blir sången lite för låg, för lite power på "wailandet".

Skulle vara intressant att se vad en riktigt fet solosynt kunde göra från ca 3.18. Tror en analog, typ moog eller "modulär"-typ kan vara rätt?!

Sången från 3.38 känns något låg.

Rythmen i sången är bra, och klart spännande, men ibland blir den lite oväntad, lite "taktbyte" här och där. Vet inte om det är bättre att ha en enklare rythm i själva sången? (Förmodligen inte)

Texten passar utmärkt till musiken.

Det känns som en rätt komplett produktion där endast små saker behövs för att det skall vara helt klart.

Riktigt bra detta, har lyssnat igenom ett par gånger och det ger mersmak! På en platta hade detta varit en låt som hållt länge, kanske inte den man fastande för först, men den som man kom tillbaka till. Inspirerande!






Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Läcker!... sången låter "pålagd" går nog att skära lite där.. baskaggen dundrar lite väl mycket i mina lurar när den drar igång... märks tydligt när den inte ligger med..kompet öppnar upp då. Refrängen? som kommer en bra bit in skulle man vilja höra mer av, den är riktigt bra..låten känns lite ostrukturerad just nu...   :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnar i laptopen.... Lämnar frekvensåsikter o.dyl. därhän.  :D

Riktigt skön låt. Gillar stämningen mycket. Lite Dive, lite Håll mitt hjärta och lite Vangelis. Mycket bra.

Dur-partiet i slutet, refrängen? är jag lite kluven till. Tror jag gillar det, men det är ju... liksom ... dur?  :lol:

Återkommer säkert efter att ha lyssnat på alla frekvenser.



EDIT: Ja, väldigt få kommentarer får jag säga.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
D-la va bra!
Du är ju en av de få som lyckas få ut känsla ur synthar
Intressant ,snyggt, välgjort
Bra melodier
Bra sång - rösten är som uppväxt ur låten
Älskar den avslutande körmelodin - vill hör mer av den - låt den i andra omgången gå i kapp trummorna
eller kanske bara en ljus ensam kvinnostämma i det allra sista
och det allraallra sista var oxå exakt rätt
Grattsi!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har lyssnat några gånger men har inga bra kommentarer ännu. För mig kom rösten in alldeles för högt eller så var startkompet alldeless för lågt? Det jag har problem med genom låten är ungefär detsamma röstens läge i förhållande till låten i övrigt det stämmer inte riktigt enligt mina inledande lyssningar men ge mig ett par till så kanske jag kan precisera mer.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Får hålla med i dom positiva omdömena om låten och ljudval,kanon..
Sången ja,den ligger inte i musiken riktigt,lite utanför och ovanpå liksom,den behöver smörjas och skohornas in i resten..
Avslutningen med 'kören' snyggt värre..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt drag, synthen är kanon. Håller med de som tycker att sången liksom är utanpå (eller nåt sånt) lite för stark kanske? Annars bra låt och bra sång...gillar också kören.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hoppsan,, precis tillbaka från en härlig vecka i Sälen och hittar den här.. och INGEN har kommenterat?!?! WHAAY?!?!

Då klockan just nu är lite mycket och jag inte ville väcka hela huset blev det lite lägre volym på lyssningen, men det låter som en väldigt bra produktion! Härligt intro! Min första känsla var att det låter som en väldigt ung Wadling, men lite syntigare musik.

Ibland blir sången lite för låg, för lite power på "wailandet".
Skulle vara intressant att se vad en riktigt fet solosynt kunde göra från ca 3.18. Tror en analog, typ moog eller "modulär"-typ kan vara rätt?!
Sången från 3.38 känns något låg.
Rythmen i sången är bra, och klart spännande, men ibland blir den lite oväntad, lite "taktbyte" här och där. Vet inte om det är bättre att ha en enklare rythm i själva sången? (Förmodligen inte)
Texten passar utmärkt till musiken.
Det känns som en rätt komplett produktion där endast små saker behövs för att det skall vara helt klart.
Riktigt bra detta, har lyssnat igenom ett par gånger och det ger mersmak! På en platta hade detta varit en låt som hållt länge, kanske inte den man fastande för först, men den som man kom tillbaka till. Inspirerande!



Riktigt bra läsning! Jag tror att det är en låt som får växa på en lite, det mesta ligger i detaljerna, och i den ivern att hålla det hela dynamiskt kanske jag fuckat upp att få till det  lyssningsbart :lol: Tycker själv att mixen blir sämre på lägre volym. Solosynt kan nog vara värt att testa något med.

SÅngen är byggd från mp3:or, och wavar är på väg, så då får jag se över sången. Kul att du gillar produktion, låt och text!! OCh visst är det bra sång, han är grym, Tompa :)

Tack LH för bra kommentarer och snälla ord!

Läcker!... sången låter "pålagd" går nog att skära lite där.. baskaggen dundrar lite väl mycket i mina lurar när den drar igång... märks tydligt när den inte ligger med..kompet öppnar upp då. Refrängen? som kommer en bra bit in skulle man vilja höra mer av, den är riktigt bra..låten känns lite ostrukturerad just nu...   :)


Tack!

Sången igen ja, skall kika på det som sagt. Baskaggen får också en lyssning nästa gång i studion hör jag.

Ostrukturerad? Det är ju inget som jag fattar något av eftersom jag har hört den "ett par gånger". Vore intressant att höra om intrycket består efter fler lyssningar?

kul att du gillart iallafall, och tack för lyssning och tyck!


Lyssnar i laptopen.... Lämnar frekvensåsikter o.dyl. därhän.  :D

Riktigt skön låt. Gillar stämningen mycket. Lite Dive, lite Håll mitt hjärta och lite Vangelis. Mycket bra.

Dur-partiet i slutet, refrängen? är jag lite kluven till. Tror jag gillar det, men det är ju... liksom ... dur?  :lol:

Återkommer säkert efter att ha lyssnat på alla frekvenser.



EDIT: Ja, väldigt få kommentarer får jag säga.

mm. dur  :ph34r: det sjukaste är att Herr ericsson gjord molldelen och skickade...och, jag...vet inte vad som hände. men allt blev bara mörkt, och när jag vaknade till nästa gång hade jag dur i låten. märkligt.

jag tror också att jag gillar det dock. Ihop med texten och övrigt mörker så ger det kombinerat en lite fri tolkningsbar avslutande del som kan vara antingen ganska vacker, oerhört sorglig eller djupt cynisk :)

Ja, det tog ett bra tag innan någon skrev något alls på låten. Vi är inte lika på hugget härpå KR längre antar jag. (säger jag som sovit i ett par år :D )

Dive, HmHJ och vangelis  :wub:

tack W!

D-la va bra!
Du är ju en av de få som lyckas få ut känsla ur synthar
Intressant ,snyggt, välgjort
Bra melodier
Bra sång - rösten är som uppväxt ur låten
Älskar den avslutande körmelodin - vill hör mer av den - låt den i andra omgången gå i kapp trummorna
eller kanske bara en ljus ensam kvinnostämma i det allra sista
och det allraallra sista var oxå exakt rätt
Grattsi!

Intressant Cykeln! Jag tycker också att rösten vävs ihop med musiken bra, men det kan bero på att jag blev så nöjd med robotkören där som accentuerar några ord som Thomas sjunger.

Kul att du gillar låt och produktion, och att jag lyckas få känsla ur synthar tyckte jag var underbart att läsa.

Mycket av känslarna tror jag här liggeri i att jag byggt rätt mycket ljud utifrån Thomas och min egen röst. Utsträckt, pitchcorrektad till en ton, sträckt, och manglad på olika sätt. Det låter som rena synthar, men jag tror att hjärnan hittar spår av mänskliga rösten, och man får en speciell känsla av det.

Kanske kan köra en vända kör till. Jag skall iallafall sjunga om den, så då kan jag titta.

Tack för tyck cykeln, det var riktigt kul att läsa din kommentar!

Har lyssnat några gånger men har inga bra kommentarer ännu. För mig kom rösten in alldeles för högt eller så var startkompet alldeless för lågt? Det jag har problem med genom låten är ungefär detsamma röstens läge i förhållande till låten i övrigt det stämmer inte riktigt enligt mina inledande lyssningar men ge mig ett par till så kanske jag kan precisera mer.

Jag får kika på sången där. Kanske är det så att man blir blind av allt mixande, men jag har medveted lagt rösten väldigt framtill. Får helt enkelt kika på det när jag ordnar nya sången. Inte första gången man snöar in på något som är totalt värdelöst men man tror att det är bra :D

hoppas du lyckas sätta fingret på vad som är galet :)

tack så länge!!

Får hålla med i dom positiva omdömena om låten och ljudval,kanon..
Sången ja,den ligger inte i musiken riktigt,lite utanför och ovanpå liksom,den behöver smörjas och skohornas in i resten..
Avslutningen med 'kören' snyggt värre..

Tack tack! Sången ja, skall se över mix som sagt!

Härligt drag, synthen är kanon. Håller med de som tycker att sången liksom är utanpå (eller nåt sånt) lite för stark kanske? Annars bra låt och bra sång...gillar också kören.  :D
/Roffe H

Tack Roffe!

Kul att du gillar låt, sång och kör! Och sångmixen, ja. som sagt :)



Tack allihop, vi filar ett varv till!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Här har vi störtskönt Emu-sound..mums :P

Jag gillar sången skarpt och den blir mer vässad med wave-filerna sen.
Jag håller med Cykeln om att du lyckas skaka fram liv ur syntarna, finns nån ton där som harmonierar så fint med sången. Snygg kör på slutet oxå.

Ni är ett bra team, du och Silverpilen :D

Kul att höra såna här fina collab.

/Marre Marruschkka
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter riktigt bra det här.

HAr inga tankar, annat än att jag återigen kommer att tänka på Type O Negative (utan elgitarrer). Silverpilens röst låter inte som Type-sångaren egentligen, nog mest uttrycket.

Inga konstruktiva idéer.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mmm..

Rätt läckert det här.Sången,ja lite nivå justeringar sedan har du den tycker jag.Jobbigt när baskompet dränker sången  :D

Mixa in wavarna å yla högt så vi inte missar,bra nu - med putset - brilliant!

Mike


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Här har vi störtskönt Emu-sound..mums :P

Jag gillar sången skarpt och den blir mer vässad med wave-filerna sen.
Jag håller med Cykeln om att du lyckas skaka fram liv ur syntarna, finns nån ton där som harmonierar så fint med sången. Snygg kör på slutet oxå.

Ni är ett bra team, du och Silverpilen :D

Kul att höra såna här fina collab.

/Marre Marruschkka



Tack för fina ord marre, det värmer :)
Låter riktigt bra det här.

HAr inga tankar, annat än att jag återigen kommer att tänka på Type O Negative (utan elgitarrer). Silverpilens röst låter inte som Type-sångaren egentligen, nog mest uttrycket.

Inga konstruktiva idéer.

Måste nog lyssna på T o Neg :D  Silverpilen sjunger lite som dileva, fast bra! :D

tack divi!!
Mmm..

Rätt läckert det här.Sången,ja lite nivå justeringar sedan har du den tycker jag.Jobbigt när baskompet dränker sången  :D

Mixa in wavarna å yla högt så vi inte missar,bra nu - med putset - brilliant!

Mike

Tack bluesman!

vi putsar :) Kul att det gillas!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Riktigt nice detta...

Är igen mästare på changern. Men sounden gillar jag. Det händer saker hela tiden och tillsammans ger detta en skönljudbild - ngt jag vill lära av.
Tycker sången är rent för hög närmades kommer in, kanske meningen? I slutet kommer ett parti som jag gillar lite extra. Någon kallade det durpartiet. Låten lättar upp och mellon är kanon. Gillar också effekten med sången som skickas iväg.

/ Palm


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja...lyssnat ett par vändor till, och med "ostrukturerad" menar jag att slutet är den givna refrängen ( i mina öron )..tror det skulle vara grymt att lägga den som en naturlig refräng å sedan moll partierna som verser. Som det är nu tycker jag den lyfter först i slutet..  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Riktigt nice detta...

Är igen mästare på changern. Men sounden gillar jag. Det händer saker hela tiden och tillsammans ger detta en skönljudbild - ngt jag vill lära av.
Tycker sången är rent för hög närmades kommer in, kanske meningen? I slutet kommer ett parti som jag gillar lite extra. Någon kallade det durpartiet. Låten lättar upp och mellon är kanon. Gillar också effekten med sången som skickas iväg.

/ Palm

Kul att det gillas! SÅngen skall ju kollas som sagt :)

tack för tyck!

Ja...lyssnat ett par vändor till, och med "ostrukturerad" menar jag att slutet är den givna refrängen ( i mina öron )..tror det skulle vara grymt att lägga den som en naturlig refräng å sedan moll partierna som verser. Som det är nu tycker jag den lyfter först i slutet..  :)

Nämen vafanken vi som tänkt att det bara skall ändras och vara en slutloop som leder ut ur sången  :unsure: :D Nåja, det kanske är bättre som du säger? Har inte ens tanken. Får helt enkelt testa att klippa ihop något och se om det funkar.

tack för ideer och input!
https://soundcloud.com/secondary-protocol