Kontrollrummet

Roffe H - Kristallen den fina (trad.)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En gammal folkvisa från Skattungbyn i Dalarna som jag tolkar på mitt sätt med saxen. Har tagit redan på att det inte finns någon upphovsman, vilket är vanligt med riktigt gamla folkvisor. Den räknas därmed som tradvisa. Har kollat med STIM och de gav grönt ljus, så länge som jag själv har spelat in den.
Detta är som sagt en havfärdigt produkt, så kom gärna med synpunkter. Tänkte att Alatar skulle haka på i tredje reprisen (innan jag återgår till melodin) och lägga pianosolot om han vill, vilket jag hoppas. I så fall skulle han kunna ta hela tredje reprisen.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter finemang det! Mycket bra tolkning!

Inväntar pianosolot! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mycket spännande version av en fin dalvisa jag är bekant med (jag är uppvuxen i Mora.)
Den här tolkningen gör sig verkligen bra och jag gillar det jazziga stuket på svensk folkmusik.
Jan Johansen´s "Jazz på Svenska" är ett av mina favorit album.
Det här är verkligen bra !!!!
5 poäng av 5 möjliga till Roffe !!!! :)
Spännande att höra  bekanta melodier på sax från dig.....Du är riktigt duktig med den...
//
mvh
« Senast ändrad: 06.03.2013, 02:47:11 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MMmmm, gillar den här tolkningen. Det är fint ljud i din sax. Jag finner inte riktigt ord för att uttrycka det: "du tillhör de stora" låter pateteiskt  ;)  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
MMmmm, gillar den här tolkningen. Det är fint ljud i din sax. Jag finner inte riktigt ord för att uttrycka det: "du tillhör de stora" låter pateteiskt  ;)  B)

Men Max, Om vi är fler som tycker det, kanske det blir mindre patetiskt och mer sant!

Mkt vackert! Väldigt bra spelat, jag hör inga missar alls vid första genomlyssningen, och jag vet hur svårt det är  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Dividend: Roligt att du gillar, ser också fram emot ett piano...skulle verkligen sitta fint.  :D
pxm: En äkta dalmas som gillar, det är inte fy skam.  :D
MaxB: Du får gärna bli överdrivet känslosam när det gäller musik, det är väl det den är till för.  :D
JosephOA: Håller med dig, på nåt lustigt sätt är det lättare att spela rätt när man känner melodin väldigt väl och kanske har sjungit den många gånger?  :D
Trevligt att ni gillar grabbar, för mig är svensk folkmusik, särskilt mollvisorna, något väldigt speciellt. Skulle man kanske kunna kalla den "svensk blues" eller "svensk soul" , på något sätt känns den så hemtrevligt och välbekant.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är så snyggt! :) Gillade den redan på "prereleasen" när jag fick förmånen att avnjuta den.  :wub: Behagligt och svängigt att lyssna på. Tycker pianot redan är extremt snyggt där du lämnat plats för solot...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det är så snyggt! :) Gillade den redan på "prereleasen" när jag fick förmånen att avnjuta den.  :wub: Behagligt och svängigt att lyssna på. Tycker pianot redan är extremt snyggt där du lämnat plats för solot...^^

Kul att du gillar "twice". Tycker också pianot blev snyggt men det är roligare om det blir "levande".  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är så snyggt! :) Gillade den redan på "prereleasen" när jag fick förmånen att avnjuta den.  :wub: Behagligt och svängigt att lyssna på. Tycker pianot redan är extremt snyggt där du lämnat plats för solot...^^

Kul att du gillar "twice". Tycker också pianot blev snyggt men det är roligare om det blir "levande".  :)
Roffe H

Du kanske kan knixa in lite mer av de skönt lagda ackorden mellan saxriffen? ;-) Har "brottats" med din sax en stund i går och idag men det blir inte blues på mitt sätt... lärorikt men om det blir färdigt vete f*n!  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Läckert och säkert ännu läckarare med pianodel - sedan får du göra ytterligare en version där du sjunger också. Jag har en aning av att det kan bli det läckraste. :D
Läcker - Läckt - Runnit ut
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktigt snyggt och väldigt passande arr. till denna kulturskatt.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för "gillning", Eddi och bjurte...ja visst är det en fin låt "den fina kristallen". En riktig skatt som man måste vårda, men sången den "rinner nog ut i sanden" tror jag.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det är så snyggt! :) Gillade den redan på "prereleasen" när jag fick förmånen att avnjuta den.  :wub: Behagligt och svängigt att lyssna på. Tycker pianot redan är extremt snyggt där du lämnat plats för solot...^^

Kul att du gillar "twice". Tycker också pianot blev snyggt men det är roligare om det blir "levande".  :)
Roffe H

Du kanske kan knixa in lite mer av de skönt lagda ackorden mellan saxriffen? ;-) Har "brottats" med din sax en stund i går och idag men det blir inte blues på mitt sätt... lärorikt men om det blir färdigt vete f*n!  :P

Du menar den andra låten väl, Blå ballad? Skickar dig även alla gitarrfiler få vi se vad du kan använda.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Riktigt fin denna :-)
Och jo, jag har för avsikt att försöka lägga piano på denna. Måste bara hinna. För tillfället övar jag för fullt "Bossa Trivial"  :lol:

www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Riktigt fin denna :-)
Och jo, jag har för avsikt att försöka lägga piano på denna. Måste bara hinna. För tillfället övar jag för fullt "Bossa Trivial"  :lol:



Jättefint Alatar, jag förstår, så ta det bara lugnt, ingen brådska här inte. Vi ska ha skoj...gå in på spotify och lyssna på pianosolot i Johan Stengårds version av "Kristallen" när det är dags, så får du säkert idéer om hur det skulle kunna låta.  :) Och hojta till om de vill ha tredje reprisen helt tom för övning och spel.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Ahhhh..............Som någon skrev,Jan Johansson....Han var lite av husgud hemma,mamma hade hans mor som lärarinna,och........Tjaa,mor min skulle gilla detta,nu är hon tyvärr svårt dement,men om inte.....
Du är duktig Saxlirare!!!!!! Kan ite säga särslikt mycket om produktionen,har rätt dålig lyssning,bra lurar,men högtalarna suger..... :rolleyes:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Dividend: Roligt att du gillar, ser också fram emot ett piano...skulle verkligen sitta fint.  :D
pxm: En äkta dalmas som gillar, det är inte fy skam.  :D
MaxB: Du får gärna bli överdrivet känslosam när det gäller musik, det är väl det den är till för.  :D
JosephOA: Håller med dig, på nåt lustigt sätt är det lättare att spela rätt när man känner melodin väldigt väl och kanske har sjungit den många gånger?  :D
Trevligt att ni gillar grabbar, för mig är svensk folkmusik, särskilt mollvisorna, något väldigt speciellt. Skulle man kanske kunna kalla den "svensk blues" eller "svensk soul" , på något sätt känns den så hemtrevligt och välbekant.
/Roffe H

Huvudet på spiken angående svensk folkmusik. Det finns något i melankolin i mollvisorna som är så nordiskt självsligt förankrat. jag brukar kalla det "molldurigt" i brist på bättre.

jag tror att om man kan melodin och harmonierna utan och innan så blir improvisationen så mycket bättre. Man kan läta hantverket baseras helt på spelskicklighet och man behöver inte alls tänka på vad eller hur ellernågot annat än att spela med musik och melodi.

Nu är jag ju skitdålig på att spela det mesta, men de saker jag spelat bra är ju sånt jag kan i märgen innan.


Riktigt snygg lite hes jazzig ton i saxen passar perfekt till melodin. Låter grymt bra om allt tycker jag.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ahhhh..............Som någon skrev,Jan Johansson....Han var lite av husgud hemma,mamma hade hans mor som lärarinna,och........Tjaa,mor min skulle gilla detta,nu är hon tyvärr svårt dement,men om inte.....
Du är duktig Saxlirare!!!!!! Kan ite säga särslikt mycket om produktionen,har rätt dålig lyssning,bra lurar,men högtalarna suger..... :rolleyes:

Tack som fasen, synd att hon inte kan lyssna längre...
Mina högtalare är också kass, så även jag kör med lurar och där låter det ok.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Dividend: Roligt att du gillar, ser också fram emot ett piano...skulle verkligen sitta fint.  :D
pxm: En äkta dalmas som gillar, det är inte fy skam.  :D
MaxB: Du får gärna bli överdrivet känslosam när det gäller musik, det är väl det den är till för.  :D
JosephOA: Håller med dig, på nåt lustigt sätt är det lättare att spela rätt när man känner melodin väldigt väl och kanske har sjungit den många gånger?  :D
Trevligt att ni gillar grabbar, för mig är svensk folkmusik, särskilt mollvisorna, något väldigt speciellt. Skulle man kanske kunna kalla den "svensk blues" eller "svensk soul" , på något sätt känns den så hemtrevligt och välbekant.
/Roffe H

Huvudet på spiken angående svensk folkmusik. Det finns något i melankolin i mollvisorna som är så nordiskt självsligt förankrat. jag brukar kalla det "molldurigt" i brist på bättre.

jag tror att om man kan melodin och harmonierna utan och innan så blir improvisationen så mycket bättre. Man kan läta hantverket baseras helt på spelskicklighet och man behöver inte alls tänka på vad eller hur ellernågot annat än att spela med musik och melodi.

Nu är jag ju skitdålig på att spela det mesta, men de saker jag spelat bra är ju sånt jag kan i märgen innan.


Riktigt snygg lite hes jazzig ton i saxen passar perfekt till melodin. Låter grymt bra om allt tycker jag.

Kul att du också tycker så...folkmusiken är lite gammaldags vemodig men ändå inte på något sätt  :wacko:
Det där lite hesa , luftiga har jag tagit efter Ben Webster (lite av idol) som är en "jäkel på att väsa", lyssna på honom om då får tid.
Kul att du gillar!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Verkligt njutbart det här :wub:

Den här fina låten kan försätta mej i trance, och har alltid gjort :rolleyes:

Ditt arr är förnämligt, underbar tolkning med din sköna saxofon.

Tack för musiken Roffe.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Verkligt njutbart det här :wub:

Den här fina låten kan försätta mej i trance, och har alltid gjort :rolleyes:

Ditt arr är förnämligt, underbar tolkning med din sköna saxofon.

Tack för musiken Roffe.

/Marre

Tack själv Marre, jättekul att du gillar arret och liret.  :D Alltid kul med respons, vad trist det skull vara att lira om ingen lyssnade. :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Väldigt fint detta!
Låter som något ur radion.
Bra arrangemang
Framför allt mycket fint och stämningsfullt spelat på saxen.
Är det Bib som kompar i övrigt?

Ang Skattungbyn så bor jag 1,5 mil därifrån. Det är väldigt vackert där. Dessutom så någon gång 2008 gjorde W en låt - Fäbojäntans undergång? som jag skrev en text till som placerade låten i Skattungbyn. Mycket Skattungbyn här på KR alltså.  :)
« Senast ändrad: 10.03.2013, 13:42:23 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Väldigt fint detta!
Låter som något ur radion.
Bra arrangemang
Framför allt mycket fint och stämningsfullt spelat på saxen.
Är det Bib som kompar i övrigt?

Ang Skattungbyn så bor jag 1,5 mil därifrån. Det är väldigt vackert där. Dessutom så någon gång 2008 gjorde W en låt - Fäbojäntans undergång? som jag skrev en text till som placerade låten i Skattungbyn. Mycket Skattungbyn här på KR alltså.  :)

Trevligt att du gillar! Det är BIB (det enda komp jag har att tillgå än så länge, letar lite efter annat men det duger rätt bra tills vidare). Rätt kul program att jobba med speciellt när man komponeerar och försöker hitta spännande harmonier, väldigt lättjobbat. Roligt det där med Skattungbyn, har aldrig varit där men jag förstår att det är vackert, speciellt när man tänker på att orten har frambringat både spelmän och visor av klass.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin och känslig tolkning av denna sköna låt ur den svenska visskatten!
Du har en härlig mjuk ton med ett snyggt vibrato, som jag gillar.
Mycket njutbart!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten