Kontrollrummet

equality - wait

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Började som en gitarrslinga och sen grävde man ner sig i pianotrassel. Gitarren skriker väl U2 antar jag men vad f...  :rolleyes: :P
Tänkte jag skulle fläska på med reverb ordentligt. Blir det för grötigt? Ostrukturerat? Tråkigt?

070718
Uppdaterad version:


http://www.box.net/index.php?rm=box_v2_download_shared_file&file_id=f_77758499
« Senast ändrad: 18.07.2007, 09:24:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
SHIT va bra!!!! Ogillade först reverbet på trumorna å det grövsta..tror den känslan är kvar, men gitarrerna..gitarrerna...

hur bra som helst.

Pianot och så skulle jag gärna byta ut mot sång. Låten har en så trevlig melankolisk känsla över sig....

msn?


skitbra kommer det bli
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :) Vilket snabbt svar! Hygglo, tackar! Ja ambiencegenren kan jag inte alls. Kul att du ser (hör) potential. Fixar inte msn ikväll me återkommer gärna. Vi hörs!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jepps!

En ytterst krävande takt du valt, kräver ett tajtare grepp av basisten, nu låter det förstaklass tajt trummis och basist som håller på att slockna. Lite skrämmande med reverben på gitarrerna, för trummorna funkar det. OCh så har vi pianot igen där...skiner en väldig spelglädje igenom, lixåm energi i pianisten för att värma en liten by, försök styra lite av den energin över åt basisten så blir det bättre balans i greijen.

O visst finns det potential, kunde nästan förnimma solostumpar från Albatross :D

Get on, green light!


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Johan! Ja jäklars, f-n vad svårt jag har för att få det tajt!  :( Visst är det nåt som svajar? Men det kan väl inte vara basen för den kvantiserade jag faktiskt. OK får kolla varje enskild midinot. Albatross... åhh tackar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Hehå, jag sitter vid nu vid ett par H/K multimedia skojhögtalare så jag säger inte mycket om låten, ljud etc.

Men visst är det väl mer än notvärden och tid som styr om man upplever musik som tajt. Anslag, velocity ja dynamik påverkar väl i hög grad om man upplever det som "naturligt" tajt eller lite skumt?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Men visst är det väl mer än notvärden och tid som styr om man upplever musik som tajt. Anslag, velocity ja dynamik påverkar väl i hög grad om man upplever det som "naturligt" tajt eller lite skumt?

Så måste det ju vara! Kan väl inte finnas någon matematisk formel på notvärden, pausar, betoning för att få fram svänget. Jag har använt mig mindre och mindre av kvantisering på senare tid dels för att det låter stelt och konstigt men även för att jag tycker jag har tränat upp, rent motoriskt, att spela. Om du säger att du har dåligt gehör, vilket jag f ö tvivlar starkt på, har jag dålig taktkänsla. Något går tydligen att göra åt saken men det är så förbaskat irriterande att jag kan höra att det låter otajt på vissa ställen men jag kan inte säga om något skall betonas annorlunda eller ens vilket intrument som "syndar".  :angry:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Men visst är det väl mer än notvärden och tid som styr om man upplever musik som tajt. Anslag, velocity ja dynamik påverkar väl i hög grad om man upplever det som "naturligt" tajt eller lite skumt?

Så måste det ju vara! Kan väl inte finnas någon matematisk formel på notvärden, pausar, betoning för att få fram svänget. Jag har använt mig mindre och mindre av kvantisering på senare tid dels för att det låter stelt och konstigt men även för att jag tycker jag har tränat upp, rent motoriskt, att spela. Om du säger att du har dåligt gehör, vilket jag f ö tvivlar starkt på, har jag dålig taktkänsla. Något går tydligen att göra åt saken men det är så förbaskat irriterande att jag kan höra att det låter otajt på vissa ställen men jag kan inte säga om något skall betonas annorlunda eller ens vilket intrument som "syndar".  :angry:

Jag har själv suttit med låtar där jag flyttat noter/fraser/ackord fram och tillbaka men det hjälper inte alltid eller helt och fullt om anslagen på de olika "noterna" är fel för önskat sväng osv. Ibland blev jag inte klok på det särskilt som jag gjorde allt på keyboard där jag verkligen inte hade någon feeling eller flyt i spelet. En salig röra av dålig timing och dåligt anslag/frasering som man sedan skall editera. Bättre att spela bättre och editera mindre -  :huh:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jepps!

En ytterst krävande takt du valt, kräver ett tajtare grepp av basisten, nu låter det förstaklass tajt trummis och basist som håller på att slockna.

Schysst öra du har! Trodde jag hade kollat basen ordentligt men du har helt rätt den var verkligen ute cyklade på slutet. Åtgärdat nu samt mixtrat och ändrat lite, imbillar mig till det bättre.... :rolleyes:
Den nya versionen i första inlägget, högst upp.

DG: Jo man slipper en massa efterarbete och det är lätt att göra bort sig så att det låter ännu värre... :wacko: :rolleyes: :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
får inte ner det vet ej om det är fel på mig eller dej :lol:
hopppas att kunna höra den snart iaf nu kom den ner .... yippppe

then we diggar..
lyssnar på lapptoppen. missar en del i basen tror jag..
pianot går igenom, ligger modigt mot det andra tycker jag... mörkt grunkomp gött som fasiken.
hos mig skulle pianot ner lite med men som sagt min lyssning suger.  en heldel fina harmonier oxå
med den är väll inte fullväxt än ...
amb om mickael
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Här kör vi version 3, tror jag

och hör till min glädje att basisten har vaknat, nu funkar det. Men vad helheten gäller så får du lov att sälja nån av reverbarna.  Nu låter det spelning i rum med dålig akustik, typ slottskällare. Och jag tycker att du skall välja bort gurareverben, den grötar ihop helheten.
Och vid 2:16 blev jag glad över att sången kom med, kanske kunde förlänga den aningen :P
Pianospelet tycker jag sitter rätt så bra nu, du har tydligen övat i flere minuter :D

I väntar på följande version


h. Johan
« Senast ändrad: 18.07.2007, 14:09:05 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena..
Spännande att se vad du har kokat ihop..
Mjooorå..Skönt suggestivt gung med härlig live känsla,0.40 in i låten..läckert vid 1.16 när pianot kommer in..Gillade detta, med sång så skulle det växa flera nivåer.Ett ylande munspel skulle oxå passa rätt bra tror jag..Lirade lite moll position med ett G-spel,rätt fräckt.

Ser med spänning fram emot nästa verre,här finns flera kilo potencial!

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker att du skall välja bort gurareverben, den grötar ihop helheten.


Tror inte Emulator skulle gilla det. Du får snacka med honom  :P. Kan jag inte få skala piano reverben då, mycket enklare. Gitarren är Guitar Rig som jag skruvade på länge och väl tills soundet blev ordentligt, tyckte jag iaf.  :rolleyes:  :D

Och vid 2:16 blev jag glad över att sången kom med, kanske kunde förlänga den aningen :P

He, he nåt som passerade i nattens mörker men skulle inte slunkit igenom självcensuren på dagen. Du hör ju "allt"...ja, ja


Pianospelet tycker jag sitter rätt så bra nu, du har tydligen övat i flere minuter :D

 :D

Harmonica mike: Na f... orkar inte plita med sång men din stämma och trynorgel vore mumma. Får väl skala piano dara... Thnx!

ynot: Fåt plats med låtarna på box.net, 1 gig men tuggar ner rätt långsamt.  :huh:
Får se om emu eller HM tar sig an nåt mer med denna. Ville på nåt sätt streta ut mot dur medan nåt obönhörligt drog tillbaks i moll, nåt sånt...som livet självt  B) :unsure: -_- Tnx pal för säkra öron.
« Senast ändrad: 18.07.2007, 17:59:00 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Bitvis kan jag tycka det är fräckt med gitarren. Lite skränig och fräckt slarvigt spelad om än väl dränkt alternativt inte tillfäckligt väljudande reverb? Men den känns också bidragande till en rätt rörig känsla då den gör väl mycket och det är inte särskilt urskiljbart det den gör när det är tätare.

Basen är för stel. Tröttnar på den.

Trummor. Jo de håller takten men nog kunde de finnas något mer än en maskin där? Det behöver inte vara så mycket, Ok på ett sådant här tidigt stadium så gör det inte så mycket, men i sig blir det för tråkigt även här.

Pianoackorden mellan ca 0:45 - 1:00 är det jag tycker är låtens absoluta clou. De tre täta anslagen som upprepas några gånger med små fraser emellan. Synd att det är en sådan liten del av stycket. Visst det kommer någon slags variation strax därefter med tydligare frasaer mellan ackorden men det känns omgående mycket tralligare och för käckt och den suggestiva lite mystiska känslan är rätt bortblåst (för mig).

Sedan tycker jag det blir mer och mer stapling av teman och den röda linjen som man (jag) hoppades på känns rätt fjärran. Tycker tyvärr inte att den blir så mycket roligt av det som det låter nu.

Tycker du skulle ta vara på den stämningen som är mellan 0:45 - 1:00 och låta den utgöra en större grund för stycket. Naturligtvis med variation och brytningar men inte som nu bara vara en kort liten del. Sen tycker jag som sagt att det finns för många "teman" eller snuttar som inte skapar en  "riktig" låt. Eller åtminstone inte en intressant låt. Det låter Piano-Gert tycker om sitt piano och har kommit på några grejer.

Skulle helst höra pianot spela de där tre anslagen och låta fraserna mellan sjungas eller spelas av något annat instrument osv.

Förlåt en jävel  :ph34r:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Pianoackorden mellan ca 0:45 - 1:00 är det jag tycker är låtens absoluta clou. De tre täta anslagen som upprepas några gånger med små fraser emellan. Synd att det är en sådan liten del av stycket. Visst det kommer någon slags variation strax därefter med tydligare frasaer mellan ackorden men det känns omgående mycket tralligare och för käckt och den suggestiva lite mystiska känslan är rätt bortblåst (för mig).
Sen tycker jag som sagt att det finns för många "teman" eller snuttar som inte skapar en  "riktig" låt. Eller åtminstone inte en intressant låt. Det låter Piano-Gert tycker om sitt piano och har kommit på några grejer.
Förlåt en jävel  :ph34r:

Jo men det är bra DG. Din kritik känns alltid ärlig, välskriven och genomtänkt. Tanken är ju också att få återkoppling på ganska lösa ideer. Enda idén till denna innan jag satte mig vid musikdatorn var den inlkedande gitarrfrasen och efterdöljande durparti med den "käckare" ackordgången.  Finns ju såna förebilder som Ravels Bolero där ett malande motiv broderas med utflykter och det suggestiva ligger i detta återkommande motiv. Stommen skulle då här vara gitarrfiguren, basen och trummor omgiven av pianomosaik. Tycker väl att föresatsen att obönhörligt  :rolleyes: dras tillbaka till detta mollmotiv funkar men att utflykterna blev fragmentariska och mycket väl kan uppfattas för käcka, ytliga och schablonmässiga. Måste ändå erkänna att jag drogs iväg under resans gång och det är väl huvudanledningen till man fortsätter...  :rolleyes: :)     
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar medan jag skriver, har inte läst nåt i tråden.

Det är inte speciellt ambient om du frågar mig :) Men skitskönt att lyssna på. Den här bör du göra 10 minuter lång ;)

(Mina korta tankar här i en varm lägenhet)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bajenuffe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 21
  • Legalizers Sound System
    • Visa profil
TELEVISION!!!!!! Det låter som television... Låter verkligen som Tom Verlaine in action... Skitkul!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hmm trummornas reverb är för stort o öppet.. ett ritkgti disneyreverb.. lite surt tycker ja de e. basen är intonerar inte hundra. pianot låter FM.. blir lite för stelt.. kanske ett rhodes där istället!?

jag tycker personligen det är på tok för lite instrumentering i denna låt. med ett tema som är ganska sparsmakat som denna behövs det nog fläskas på med grejjer..stämmor o shit som piper i bakgrunden osv...
trummorna tyckte jag lät ganska trist me, pröva lite andra trumljud..
 :)

annars är de en schysst idé o den kan utvecklas långt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
bajen: Tjena Uffe! Lite dåligt samvete här över nån låt jag skulle lägga akkegura(?) på men jag spåren kvar, jäddra bra låt förresten. Television är en sån där grupp jag borde ha kollat upp och stöter på så där var tioende år men det blir aldrig av. Borde väl göra det nu då. Kul att du reagerade.
idf: Jo det finns en massa brister i denna och den blev för prematurt postad. Kul att du tycker det finns potential i denna. Emulen har en cool version på g och i väntan på denna får väl tråden ligga i träda...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Vissa grejor i pianot är så grymt snygga... och gitarren.. känns som det skulle kunna vara mer spännande än det blir nu med den där trumtakten som ligger och mal på likadant tillsammans med basen. Rent spontant känner jag att det borde vara mer jazz i rytmsektionen. Inte för mycket dock ;)

Mitt favoritstycke är där vid 1:16, det känns som som polyfonin tar slut i pianot, eller som det är en ljudfil som blivit klippt och redigerad på något sätt. Förmodligen är det bara nån kompressor som ligger och gör nåt. Grymt snyggt blev det hursomhelst!

Som helhet känns det lite splittrat. Ibland känns det lite rock, ibland lite ambient, ibland lite jazz och ibland visa. Alla dessa pusselbitar känns inspirerande och jag tänker flera gånger att "Ah, det där skulle man ju kunna bygga en hel låt på". Men också att det kanske inte riktigt funkade ihop.

Men å andra sidan är det kanske just det som är "ambient", ska erkänna att jag har ruggigt dålig koll på den genren :D
blargh


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har dålig koll på genren också, inte en aning. Kul att det väcker idéer om än dragandes i olika riktningar. SZom sagt detta var nog för omoget för postning från början och skulle ha lagts i den svällande katalogen med annan gammal skåpmat...
Tack för lyssning och intessanta kommentarer!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves