Kontrollrummet

Roffe H - Bossa trivial (Ny: nu med Alatar på piano)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bossa trivial var från början, lite som namnet beskriver, rätt ok men kanske lite alldaglig, utmärkte sig inte, inget extra direkt.
Alatar ville prova att lägga piano. Den blev mindre "trivial" nu tycker jag (trots att namnet kvarstår), den fick ett extra lyft och en riktigt fin utsmyckning av Alatar som broderar sparsamt och smakfullt. Roligt att du ville vara med.  :D :D
//Roffe
« Senast ändrad: 22.03.2013, 01:08:08 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Soft med balanserat sväng. Inget extra men man vet vad man får liksom och det är gott nog :)

Skulle kunna vara en låtsnutt i en gammal svensk rulle eller nåt :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Soft med balanserat sväng. Inget extra men man vet vad man får liksom och det är gott nog :)

Skulle kunna vara en låtsnutt i en gammal svensk rulle eller nåt :)

Gurano

Tack för din kommentar Gurano :) Älskar gamla svenska rullar, kanske ringer de och frågar om jag vill göra musiken till nästa Åsa Nisse film?  :o :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Suveränt !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Very nice!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Schyst!
Jag blev inspirerad när jag lyssnade på den och kunde inte låta bli att lägga piano ovanpå. Här är resultatet av mitt improvisationsförsök  :lol:
http://www.alatarmusic.com/data/music/BossaTrivial_Piano.mp3
www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det slår mig att du har utvecklat ditt saxlir väldans mycket på den här relativt korta tiden Roffe du tar för dig och tvekar inte att göra ett motarr från den andra saxen längre utvecklingskurvan pekar rakt uppåt och närmar sig soulen snart får vi höra lite bröt ocksså förutspår jag.

Låten som sådan är laidback och skön. Nu sjunger du inte på denna men det finns en Mandiagolåt som de kör som reklam till nåt vet inte vad det är - solvarma stränder och blått vatten - eller något och varje gång jag hör den rycker jag till - har de köpt en låt av Roffe?

Lyssnade lite snabbt på Alatars pianopålägg och i början bråkar pianot med samma frekvenser som saxarna senare går du upp en oktav och det blir genast bättre - tycker du ska ligga en oktav upp mesta delen av tiden. Och jovisst tillför pianot en del.

Härlig låt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
pxm & MaxB: tack för att ni gillar.  :D

Alatar:Snyggt lir, hur skulle det då låta om du inte bara gjorde ett snabbt ihopkommet improvisationsförsök. Nyfiken. Tycker som Eddi lite, i början och slutet är det saxarna som tar all plats tycker jag men i mittsticket finns det ju utrymme. Speciellt snyggt blir det när du spelar lite udda ensamma toner som skiljer sig från saximprovisationen. Vet inte hur jag ska uttrycka det...Ted Ström har gjort en låt som heter "Tre kärlekar" ungefär så tror jag att jag menar när det gäller soundet i alla fall... :D

Eddi: Tack för din inspirerande kommentar...roligt. Bara glada gubbar idag.  :D Brölet låter vänta på sig... :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Åh vad snyggt Roffe!

Eddi träffade rätt med sin kommentar om pianot.Det kan bli riktigt bra med lite slip.Jag saknar nån jazzig utflykt också med högerhanden då och då..Men ett gott försök helt klart.

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Åh vad snyggt Roffe!

Eddi träffade rätt med sin kommentar om pianot.Det kan bli riktigt bra med lite slip.Jag saknar nån jazzig utflykt också med högerhanden då och då..Men ett gott försök helt klart.

Mike

Tackar Mike...kan bli jättesnyggt, har bett om mer. Vi får se. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Citera
Alatar:Snyggt lir, hur skulle det då låta om du inte bara gjorde ett snabbt ihopkommet improvisationsförsök.
Absolut, har precis svarat på pm:et. Skall bli kul att testa :-)

@Mike: Har du några exempel på hur man kunde jazza till högerhanden mer? Har nämligen inte spelat mycket jazz hittills.
www.alatarmusic.com


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Vart är filen ????
Vill ju lyssna ????
 :(

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Och nu har Alatar testat. Det blev en helt ny version av bossan som lyfte tack vare (i mitt tycke) en elegant och smakfull utsmyckning.  :D  :D
//Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Saxofon spåren låter mycket bra, jag tycker dock att Alatar fick för litet utrymme för sitt solo, det skulle vara spännande att höra litet längre improvisation där. Intresset hålls uppe hela tiden och ljudbilden är klar och fin.......och vilket gitarrsound (jag är ju litet gitarrnörd så..)-det låter helt rätt. Är det verkligen BiaB eller ?????
Bra jobbat av er..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Saxofon spåren låter mycket bra, jag tycker dock att Alatar fick för litet utrymme för sitt solo, det skulle vara spännande att höra litet längre improvisation där. Intresset hålls uppe hela tiden och ljudbilden är klar och fin.......och vilket gitarrsound (jag är ju litet gitarrnörd så..)-det låter helt rätt. Är det verkligen BiaB eller ?????
Bra jobbat av er..

mvh


Visst är det BIaB. Det blev kanske lite för lite utrymme, låten var ju i princip färdig i mitt arr och Alatar liksom bara hoppade in...men vi har en ny grej på gång där han ska få mer utrymme, det lovar väl gott.  :D Tack för respons pxm!
//Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det var både sparsamt och bra levererat av Alatar.
Nu är ju jag lite en-örad men tycker ändå att det känns rätt trångt på högra scenhalvan - tänk Helmer Bryd och släng in pianot på scenens vänstra hälft tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack för kommentarerna.
Det var väldigt kul att spela på den här och att lära sig mer om jazz :-)
Just nu håller jag på att lära mig en annan av Roffes låtar. Skall bli spännande att se hur den blir.
www.alatarmusic.com


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Underbart sväng och kanon insatser från er båda..  :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så härligt laidback med lite bossa så här på kvällningen :wub:

Pianot är sparsmakat, kanske lite mer kan få finnas i sticket? Det tillför väldigt mycket här. Bra Alatar!

Hör sköna toner i huvudet här men de ska nog inte vara med då det är så exklusivt och skön ljudbild nu :P

Kul att ni har mer på gång, riktigt schyst collab här!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Underbart sväng och kanon insatser från er båda..  :)
Tackar!  :lol:

Pianot är sparsmakat, kanske lite mer kan få finnas i sticket? Det tillför väldigt mycket här. Bra Alatar!
Hör sköna toner i huvudet här men de ska nog inte vara med då det är så exklusivt och skön ljudbild nu :P
Tack för tyck och gillandet.
Du tänker på pianosticket? Jo håller med, skulle kanske broderat ut mer där. :-)
« Senast ändrad: 25.03.2013, 00:49:10 by Alatar »
www.alatarmusic.com