Kontrollrummet

Roffe H - Blå Ballad (senaste versionen)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En "ofärdig" produkt i G moll som går under arbetsnamnet namnet "Blå ballad" för att jag inte riktigt vet vad det är för musikstil, lite blå är den väl ?
Gillade i alla fall att göra den, trummor och bas gör ju att det inte riktigt är jazz, men kanske blues eller ballad? Tog också ner min gamla Ovation från väggen och testade med lite stela gitarrfingrar för att få lite omväxling i mina låtar.
Jocke skickade mig en fil med Candy Dulfer och David Stewart (tack) som inspirerade till detta lilla stycke. Hyvla och såga gärna. :D
Tycker jag har fått lite väl tungt basljud, men det kanske låter så i mina lurar? Inte van att jobba med denna typ av elbas.  :)
Senaste versionen ligger först i tråden!

/Roffe H
« Senast ändrad: 22.02.2013, 21:35:10 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är så snyggt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter definitivt som blues. Även lite som "sad lonesome cowboy" på prärien. Westernmusik eller country eller vad man vill kalla det.

Verkligen snyggt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för kommentar Jocke och Dividend. Det där med prärien lät spännande, kanske ska kalla "Sad And Blue Cowboy", eller nåt?   :rolleyes:
Tyckte mixen lät lite vass eller latjo när jag lyssnade i mina skraltiga högtalare, lurarna luras (men dom är bra) så jag lägger upp en som jag tyckte lät bättre. Den ligger allra först i tråden?  :unsure:
/Roffe H
« Senast ändrad: 22.02.2013, 21:38:30 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra här Roffe.

Mixen,den sista,låter helt okej tycker jag.Körde lite avståndslyssning då kaffe efter maten stod på tapeten..
Lugn och fin låt att spisa en kopp kaffe till då den gick på repeat,thanx man.

Mike


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mycket bra, verkligen kanon.
Arret är suveränt och soloinstrumenten gör
verkligen musik.......
Det var ett tag sedan jag hade tid att lyssna på musik på
KR, haft en period då det varit omöjligt att lyssna och att spela något vettigt.
Jag måste skriva att du utvecklas enormt och att det låter bättre och bättre.
...och det lät bra redan från början så.... :)

Den här är jättefin och gillas, du har skönt sound i saxen och skönt sound i guran också...

mvh

"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
 :D Tack Mike och pxm, roligt att ni gillar.  :D Tänkte lägga senaste tagningen först i tråden, undrar ofta själv ibland var man ska leta för att höra senaste versionen. Måste väl vara lättast att ha den i början...???  Så nu ligger senaste först!
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Helhärligt!!!
Jag gillar idén vid 3.30 när sax och gitarr liksom "smälter ihop"/älskar, med varandra och sedan blir två olika individer igen. Tack också för att du lät några småmissar vara kvar, det är skönt att höra att andra kämpar med ungefär samma problem som jag :)
Du låter mycket proffsig!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Helhärligt!!!
Jag gillar idén vid 3.30 när sax och gitarr liksom "smälter ihop"/älskar, med varandra och sedan blir två olika individer igen. Tack också för att du lät några småmissar vara kvar, det är skönt att höra att andra kämpar med ungefär samma problem som jag :)
Du låter mycket proffsig!

Tack för kommentar och gillande.  :) Det blir alltid små misstag, men det hör till precis som du säger, det blir mer livekänsla om man inte tar om för mycket. Läste du mina tips om bakgrunder i BIB (du kanske redan kände till programmet ?).  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbart soft och skönt.

Tonen vid 160 är guld värd.


Att du kom på den, är mest rätt i hela världen!!!


Har du hört: "Just a normal day" av Supertramp?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Underbart soft och skönt.

Tonen vid 160 är guld värd.


Att du kom på den, är mest rätt i hela världen!!!


Har du hört: "Just a normal day" av Supertramp?

Tackar allra mjukast!  :D Väldigt kul Max, att du lade märke till det. Har jobbat ett bra tag med att försöka böja tonerna, som jag kan göra med gitarren...för ett tag sen kom jag på tricket...(eller kanske trycket) med hur mycket man vågar pressa röret i saxen utan att det blir surt. Har lyssnat på några blues-saxofonister som klarar det på ett suveränt sätt, det är två toner efter varandra som jag är rätt nöjd med. Från och med nu blir det en och annan böjd ton hoppas jag. (nästan vassare än "bröl").  B)
Ska lyssna  på Supertramp. Just nu lyssnar jag mycket på olika blues-saxofonister, bl a Lee Allen som har inspirerat.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Helhärligt!!!
Du låter mycket proffsig!

Tack för kommentar och gillande.  :)
Läste du mina tips om bakgrunder i BIB (du kanske redan kände till programmet ?).  :)
/Roffe H

Jag har läst dina tips
Jag har kollat på BIB
Jag har kollat på lönekontot
Jag har en plan :)
Det är frun som är ekonomichef så det blir lite äskande framöver, eller kanske fjäskande  :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fjäska på du, det kostade bara dryga "lusentappen" så du kanske inte behöver fjäska så mycket...som du hör är det helt suveräna ljud (tycker i alla fall jag) och lätt att jobba med.  B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
L O V E L Y  T U N E S  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Mycket skönt att lyssna på. Finns absolut en del Candy där, hehe.

Kul med svar på guran också. Bra jobbat!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja nu hör jag båda tonerna. Tänkte inte på tekniken som ligger bakom men både jag och en musikalisk arbetskollega som lyssnade på jobbet, reagerade samtidigt med ett stort leende och tittade på varandra. Sen tog vi om det en gång till och en gång till. Och det har jag gjort hemma efter det också. Skönt att du hittat en teknik som legat dold tidigare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Eddi: Versaler, wow!  :D

BluesBoy: Variation förhöjer, Candy lirar som "EF-A-EN", gillar verkligen hennes saxlir, och just den där låten " Lily was here"är så inspirerande. :D

MaxB: Lyssnade på låten "Just a normal day", vilket sound på saxen (och bra låt för övrigt) går uppså högt på slutet av solot så den träffar samma ton som stråkarna, snyggt. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eddi: Versaler, wow!  :D

BluesBoy: Variation förhöjer, Candy lirar som "EF-A-EN", gillar verkligen hennes saxlir, och just den där låten " Lily was here"är så inspirerande. :D

MaxB: Lyssnade på låten "Just a normal day", vilket sound på saxen (och bra låt för övrigt) går uppså högt på slutet av solot så den träffar samma ton som stråkarna, snyggt. :D
/Roffe H

Här en fin version där jag också gillar gitarrspelet, återhållet och drivande på ett suveränt sätt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Eddi: Versaler, wow!  :D

BluesBoy: Variation förhöjer, Candy lirar som "EF-A-EN", gillar verkligen hennes saxlir, och just den där låten " Lily was here"är så inspirerande. :D

MaxB: Lyssnade på låten "Just a normal day", vilket sound på saxen (och bra låt för övrigt) går uppså högt på slutet av solot så den träffar samma ton som stråkarna, snyggt. :D
/Roffe H

Här en fin version där jag också gillar gitarrspelet, återhållet och drivande på ett suveränt sätt.


Ja, det var väl där vi började spåna Roffe? Tycker du gjort en underbar och egen variant på upplägget! :) Kul att se hur glad och belåten Candy är efter att ha spelat sina fraser - fast det kanske är något tics ni saxofonister har?  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
HAr inte läst några inlägg i tråden.. :)

Men det låter skönt som vanligt. Nästan lite som ett Leonard Cohen komp... Påminner lite i känsla med den här Cohen låten som jag tycker tolkas bäst av Peyroux:



Fint jobbat!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
HAr inte läst några inlägg i tråden.. :)

Men det låter skönt som vanligt. Nästan lite som ett Leonard Cohen komp... Påminner lite i känsla med den här Cohen låten som jag tycker tolkas bäst av Peyroux:



Fint jobbat!

Urskön tolkning, underbart komp och pianosolo och en härlig röst. Tack för visat intresse Dividend.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt!

Skillnaden med denna och Lily was here är väl att du till skillnad från Dave Stewart har stämt gitarren innan du spelar in ;)

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt!

Skillnaden med denna och Lily was here är väl att du till skillnad från Dave Stewart har stämt gitarren innan du spelar in ;)

bra!

 :D Thanks Man!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Blev ju tvungen att leta efter denna efter att ha lyssnat på Jockes tolkning och det är intressant hur ni har använt ledmotivet på så olika sätt - båda är helt underbara och jag tycker du gör ett riktigt bra jobb med gitarren här också. Därmed har jag inte kommenterat Ålandsbåtsorgeln nämnvärt :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Blev ju tvungen att leta efter denna efter att ha lyssnat på Jockes tolkning och det är intressant hur ni har använt ledmotivet på så olika sätt - båda är helt underbara och jag tycker du gör ett riktigt bra jobb med gitarren här också. Därmed har jag inte kommenterat Ålandsbåtsorgeln nämnvärt :lol:

Tack för lyssning Eddi. ÅB-orgeln är den enda jag har. Tycker du den låter för dj....gt får man väl börja funderapå att ha nåt annat (men vad??), annars får den väl vara.. :wacko:
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Blev ju tvungen att leta efter denna efter att ha lyssnat på Jockes tolkning och det är intressant hur ni har använt ledmotivet på så olika sätt - båda är helt underbara och jag tycker du gör ett riktigt bra jobb med gitarren här också. Därmed har jag inte kommenterat Ålandsbåtsorgeln nämnvärt :lol:

Tack för lyssning Eddi. ÅB-orgeln är den enda jag har. Tycker du den låter för dj....gt får man väl börja funderapå att ha nåt annat (men vad??), annars får den väl vara.. :wacko:
/Roffe
Nä den låter inte förjäkligt bara väldigt bekant vilket för mig är förknippat med glada händelser så byt inte ut den för min skull :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Blev ju tvungen att leta efter denna efter att ha lyssnat på Jockes tolkning och det är intressant hur ni har använt ledmotivet på så olika sätt - båda är helt underbara och jag tycker du gör ett riktigt bra jobb med gitarren här också. Därmed har jag inte kommenterat Ålandsbåtsorgeln nämnvärt :lol:

Tack för lyssning Eddi. ÅB-orgeln är den enda jag har. Tycker du den låter för dj....gt får man väl börja funderapå att ha nåt annat (men vad??), annars får den väl vara.. :wacko:
/Roffe
Nä den låter inte förjäkligt bara väldigt bekant vilket för mig är förknippat med glada händelser så byt inte ut den för min skull :D

Ja, jag blev också förvånad över att de blev så olika...  :rolleyes: Nä, jag kan helt enkelt inte spela som Roffe! :o Kanske är det ett bevis för min bristande bildning...?  Har faktiskt aldrig åkt Ålandsbåt...  :huh:  I ungdomen hade vi med en kille på orgel i bandet ett tag. Hans högsta dröm var att kunna skaffa en (typ) Hammondorgel i vitt skinn och få spela på Ålandsbåten... vet inte hur det blev med det där sedan men det kanske är han som sitter där och plinkar ännu?  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Eddi: Ok, jag tar inte bort den...men kanske den inte ska vara med från allra första början...den är så påtaglig där.  :)
/Roffe H

Jocke: Ok, Jocke inte sax kanske (har du försökt nån gång?) men din sologura är ju bara så grym (avis)  :huh:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke: Ok, Jocke inte sax kanske (har du försökt nån gång?) men din sologura är ju bara så grym (avis)  :huh:
/Roffe H

Tack - känner mig faktiskt inte alls som någon solist och blir jätteglad för att du tyckte det var bra! :) Jo, jag har lyckats få ljud i en sax en gång... men det lät inte vackert!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1