Här får du en personlig Em skala av mig, MaxB, såsom jag själv brukar spela den när jag kör fingerpicking på
spansk nylonsträngad gitarr och vill ha ett litet klassiskt sound. Jag använder den då jag vill
spela bas, komp och melodi samtidigt på gitarren.
Den är alltså inte "officiell" utan"my way" liksom,
pxmisifierad. Så här började jag spela gitarr
när jag var liten och och hade fått en nylonsträngad gitarr av min mor. Jag visste ingenting om skalor
och teori utan detta utvecklades helt på känsla och genom öron.
Last Dance eller
Last Waltz och
Vem kan segla förutan vind spelade jag på detta sätt. Den första hade jag hört Jerry Williams band spela
och den andra brukade min mormor sjunga. Jag var ensam med min gitarr och ville höra både bas och komp plus
melodin när jag spelade. Därav denna Em-skala...
Förhoppningsvis kanske kan den kan ge ideer till att utveckla ditt personliga vis att spela
fingerpicking på ytterligare.//
Det här sättet att spela Em skalan på tycker jag är enkel och kul att använda och lätt att lära sig.
Jag tycker att det är en bra grund att enkelt ta ut de övriga skalorna på. Så här går det till;
Man kan behöva ett Fmaj ackord också - i sådana fall lägger jag bara pekfingret som barre´på översta
bandet och spelar första strängen,andra och tredje samt har basen på sjätte strängen, den mörka E strängen.
Tar du då bort #Fdim ackordet, II ackordet i skalan nedan och byter det mot ett sådant F ackord får du den
Frygiska skalan, litet flamencoaktigt stuk om du spelar den på detta vis. Nu kan du enkelt ta ut de övriga
modus i kyrkotonarterna där den joniska/durskalan då börjar på C.//
Basa med tummen, spela kompet med pek och långfingret samt melodin med ringfingret.
Vill jag ha tremolo på melodin använder jag även lillfingret.
Tänk
P I M A (x);
P= tummen
I= pekfingret
M= långfingret
A= ringfingret
(x)= lillfingret,(-används vid tremolo på melodin.)//
Tänk gitarren som ett mollinstrument stämt i E......(En form av Em13 där A står sub. för C ser jag det som -
klangbilden stämmmer. ).....//
Här är skalan och greppen (i sjunkande ordning i o f s råkade det bli men det är bara att vända på den ju....)
Fingerpicking chord by pxm Em, chord VIII
E|--12--A (x)
B|--0---M
G|--0---I
D|------
A|------
E|--0---P
Fingerpicking chord by pxm Dm, chord VII
E|--10--A (x)
B|--0---M
G|--0---I
D|--0---P
A|------
E|------
Fingerpicking chord by pxm Cmaj, chord VI
E|--8---A (x)
B|--0---M
G|--0---I
D|------
A|--0---P
E|------
Fingerpicking chord by pxm Bdim, chord V
E|--7---A (x)
B|--0---M
G|--5---I
D|------
A|------
E|--0---P
Fingerpicking chord by pxm Am, chord IV
E|--5---A (x)
B|--5---M
G|--5---I
D|------
A|--0---P
E|------
Fingerpicking chord by pxm G, chord III
E|--3---A (x)
B|--0---M
G|--0---I
D|------
A|--2---P
E|------
Fingerpicking chord by pxm #Fdim chord II
E|--2---A (x)
B|--0---M
G|--2---I
D|------
A|--2---P
E|------
Fingerpicking chord by pxm Em, chord I
E|--0---A (x)
B|--0---M
G|------
D|--4---I
A|------
E|--0---P//
Tips.Bäst tycker jag den låter om bas och meloditon klingar samtidigt och där emellan komptonerna, också de samtidiga med varandra.
Men det låter även fint att börja på basen, vandra vidare till närmaste kompsträng, till nästa och sedan ljusa E-strängen
för att sedan spela de två kompsträngarna, denna gång i omvänd ordning.
Jag brukar mixa de två olika sätten att spela på.
Det sistnämnda är dock enklast för att lägga tremolo på den ljusa E-strängen. Exprimentera dig fram så finner du
snart ett bekvämt och naturligt sätt för dig att spela denna skala.
Ett användningsområde är att spela sina melodier på med dessa ackord på beskrivna vis medan basen tangerar
gitarrbasens toner med dess p5:a (perfekta kvint-5:e ton) eller ackordets 3:a alternativt 7:a och med kromatiska
passager medan kompet (typ;pianot/ståkarna) håller en pedalton, eller ett ackord (utan bastonen i) genom hela
passagen som gitarren superimpositionerar med t ex.//
För de som tycker att ackorden ser konstiga ut;Att bara fingerspela 1,3,5 och 7;an av ett ackord i olika ordning anser jag vara att fingerspela arpeggios.
Inget som helst fel i att göra det, tvärtom - det kan vara mycket effektfullt.
De här ackorden har ändå rätt klangfärg, är generösa, enkla att spela och fungerar.
Please- first try them out, at least ! //
...och om det bara verkar vara skit så glöm detta inlägg bara...

mvh
B t w;
Här är ett stycke utan klar skalbild där hjärta, känsla och öron har fått göra jobbet. Tycker att det är fint
och menar på att lita på sig själv - mina beskrivna ackord här är generösa och tåliga för egna variationer.