Kontrollrummet

Håkan Nilsson "Gunnar Vägman" Lite mer närhet i ljuden...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Livepubliken har tjatat bra nog att jag måste sjunga den här, så nu har jag gjort ett försök. Det är lite halvsvårt att spela så här långsamt, men tempot känns bra att sjunga i. Inga av mina munspel stämde med tonarten B, så jag pitchade ner låten en halvton, då stämde det chromatiska (t vä) spelet, sen pitchade jag upp en halv ton och körde bluesspelet. (t hö) Att vissla går bra i alla tonarter.

Gunnar Vägman

Jag har sett honom sitta bland unga
invid dörren på hemgjord stol.
Jag har hört Gunnar Vägman sjunga
till sin gnälliga gamla fiol.

Jag kan minnas den reslige finnen,
och hans blick under buskiga bryn,
när han drog sina fagraste minnen
från sin ungdom i Mattina-byn.

Det var skämtsamma låtar från logen
och visor han själv hade smitt -
han var gammal som bygden och skogen,
och hans hår var glesnat och vitt.

Har du hört när topparna gunga
i förhöststormarnas sus?
Eller hört Gunnar Vägman sjunga,
som han sjöng när han fått sig ett rus?

mellanspel

Och ett moln kunde skymma hans panna
under stråkens darrande dans,
när han sjöng sina kväden om Anna,
om Anna som aldrig blev hans.

Har du lyssnat när topparna gunga
i förhöststormarnas sus?
Eller hört Gunnar Vägman sjunga,
Om Anna, som aldrig blev hans.

(De sista fyra textraderna är en sorts repris jag hittade på, lånade från tre olika ställen i orginaltexten. Jag sjunger fel på ett ställe oxå)

Håkan Nilsson: Sång, gitarr, munspel, vissling bas, maraccas och ljudteknik.
Inspelad i Flying Saucers Studio Ljusne Sweden.
« Senast ändrad: 22.02.2013, 01:06:54 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Underbart detta Håkan.

Du är bra på visor och det inspirerar mig.Jag är ju som dig,en bluesgubbe och lirar väl mest åt det hållet men det är nåt visst med dessa visor..Riktigt bra.

Mike



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja jag tycker oxå om denna typ av visor. En skön svensk vis-skatt i känsla och stil :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni ha. Jag har inte sjungit den här förrns idag, äldre livepublik nöter ihjäl mig att jag ska sjunga den fast jag inte kan. -"Jo det kan du" säger de en miljard ggr. Bästa sättet att lära sig en sån här låt är att spela in ett komp att öva sången strof för strof till. På köpet får jag en backtrack.

Lite udda med inspelningen är att jag inte komprimerat de två gitarrerna eller elbasen alls. Två Shure SM137 ovanför varandra på gitarren, alltså en pekar strax nedanför ljudhålet (diskantsträngarna) o den andra på ovansidan. Ger en annan, kanske smartare, stereoeffekt än att peka den ena mot 12te bandet o den andra mot stallet...

Jag har en bekant swing/jazztrummis som närmar sig 80, men spelar som fan både live plus att han övar flera timmar vissa dagar för att hålla värk o elände borta. De ggr jag sett honom lira har jag nästan bleknat, vilken jävel att spela, så kan nog inga yngre spela. Ska höra med honom om han vill lägga på visptrummor på den här. Fast jag är lite osäker på om han nånsin spelat så förr, att lägga dit trummor efteråt. Han är inte så förtjust i att spela i studio alls vet jag, men kanske... Vispar är han grym på. Han har ett nyare dyrt Gretch set, men cymbalerna är värre ändå, gamla handknackade Zildijan som ahn köpte redan på 50 talet. Gunnar Olsson heter han by the way...   :)

Apropå blues vs visor... Jag börjar mer o mer tycka att det är ganska samma grej. Den här är ju så jävla blues-sorglig; "när han sjöng sina kväden om Anna, om Anna som aldrig blev hans"... Ruskig historia. Dan Andersson är lika grym som Taube att måla upp hela scenariona, man ser det som på film framför sig.
« Senast ändrad: 20.02.2013, 01:47:47 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det är riktigt skönt ljud på akustiska gitarren!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Håkan, gillar också visor...blev nyfiken på vad du gjort men kom inte in på soundcloud?

/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hej Håkan, gillar också visor...blev nyfiken på vad du gjort men kom inte in på soundcloud?

/Roffe H
Du lyssnade nog precis när jag raderat gårdagsmixen.
Har gjort den noggrannare nu. O lagt till maraccas...  :P
http://soundcloud.com/user7908154/01-gunnar-v-gman-20-feb-wav
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nu fick jag ju höra den också...snyggt Håkan. Jag gillar som sagt, bland mycket annat som du vet, visor och är särskilt svag för DA och hans lite melankoliska texter (är det egen melodi, har inte hört låten tidigare).  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Inte hört förr? Här är den extremt populär, antaligen är det "Östen med resten"´s version som gjort den så känd här, de kommer från Enånger här på Hälsingekusten. Gunde Johansson har gjort melodin. Den fastnar som faen i skallen, märkte det på dottern när jag spelat den bara en gång, sen visslade hon på den. Det är en maffig känsla att sjunga den här som allsång, i alla fall här i krokarna där den är typ den allra mest önskade låt som finns.
« Senast ändrad: 20.02.2013, 18:35:16 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ändrade mixen en sista (?) gång, minskade lite sångreverb. Tror jag fick till ett naturligare gitarrljud också...Passade på att mixa när frun var ute, ibland gör jag det mest i lurarna för hennes skull.
Nu ligger den på forumservern...
« Senast ändrad: 20.02.2013, 18:37:06 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har inte hört låten tidigare och jag tycker den är avskyvärd.
 
Gillar inte DA. Den dödslängtan och flumreligiösa strävanden, som han ger uttryck för i sina texter. Avskyvärd musik/text.

Din tolkning då: Låter bra om ljubild och mix. Du sjunger på ett sätt som ger känsla åt texten (som inte är dålig, jag snackar om DA's lyrik i allmänhet ovan.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Låten var väl kanske inte någon höjdare i mina ögon, men väl framfört och bra mixat. :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag skruvat ännu mer, har fått till mer närhet i ljudet, jag har ett helt gäng versioner i datorn att jämföra med, den lät bra i den kräsne bilstereon oxå.

Den verkar vara ganska okänd utanför Hälsingland, här är den värsta hitten, jag kan erkänna att jag ungefär snott Östen Med Restens arrangemang, deras går ännu saktare, 99 bpm, min går i 101 bpm! Testade vilket tempo jag gillade bäst i fyra timmar innan jag började spela in den.
Så här låter den med Östen med resten, är grovt avundsjuk på deras stämsång. Det är troligtvis alla hört häromkring:
http://open.spotify.com/track/3AkfGb8McWUJw08alMCVpU

Jag tycker melodin o texten är helt ruskigt bra, bland de bästa visor jag hört. Jag ser tydligt Gunnar Vägman framför mig, han är nu 80 drygt, men fortfarande bra nog stark i armarna efter ett liv som rallare eller skogshuggare. När han var yngre bar han rälsarna ensam och om det behövdes dängde han upp stadsborna tre och tre. Att han aldrig fick Anna han älskade är ju för hemst egentligen. Så är det ju tyvärr för många...

Det vimlar av versioner av den på Youtube, den här är nog den jag gillar mest, även om det är dåligt ljud. Såna gubbar kan spela med en sån "vänlighet" eller hur man nu ska uttrycka det. Fy fan vilket läckert soloparti! Där skulle jag vela ha suttit o druckit kaffe o bara lyssnat. DE hade nog en bra repertoar.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)