Kontrollrummet

Rigge Blues Band - Ain't No Way

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
LÅTNAMN: Ain't No Way
ARTIST/GRUPP: Rigge Blues Band (RBB)
GENRE: Blues
KOMPOSITÖR: Garth Webber
PRODUCENT: BluesBoy
MEDVERKANDE: Christer (gitarr, sång & piano), Rickard (trummor), Stefan (Bas)
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

Har letat, men inte hittat att jag lagt ut denna tidigare. Har jag missat det ber jag hemskt mycket om ursäkt och admin kan radera tråden.

Det här är första gången jag faktiskt mixat i mono, kontrollyssnat i stereo. Kul att experimentera, hehe.

Nåja, synpunkter på ljud, mix, spel mm....allt välkommet. :)
Trevlig helg KR!

Originalet är gjort av (tror jag) Garth Webber, en mycket kompetent gitarrist som låter sjukt likt Robben Ford.

[mp3=200,20,0]http://www.bluessupport.se/Temp/ANW.mp3[/mp3]

Edit: lade till lite info
« Senast ändrad: 15.02.2013, 17:02:30 by BluesBoy »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skön musik för en blueslover som mig...
Saknar kaggen nästan helt...? Lite svag sång, lite för stark gitarr.
Snyggt piano som bara finns där i bakgrunden.

Jag skulle testat lite olika reverb o lagt pyyte av nåt sån på masterspåret för att limma ihop lite.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Tack för kommentar, Nilsson. :)
Kan nog kanske hålla med om baskaggen, men det är ju en gitarrlåt så då måste den fram, hehe.
Sången svag? Hmm....vet inte, kanske något.

Limma ihop? Vad låter "fel"?


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det låter lite som att ni inte är i samma rum. Eller oxå tycker jag det bara för att jag läste att trummor o gitarr var i varsitt rum och basen lajnad...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Eller oxå tycker jag det bara för att jag läste att trummor o gitarr var i varsitt rum och basen lajnad...
Den här låten spelar vi i samma rum. ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Detta är sjuuukt bra. Möjligen att man kan fingra på mixen lite upp med kagge och piano kanske lite mer tryck i voxen men delarna som finns där är 5-stjärninga allihopa. Känner inte till orginalet men har svårt att tänka mig att det är bättre - kanon Bluesboy :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Härligt drag i den här "Manage á trois". Basen spelas av en energisk och skicklig basist. Gitarr-solona lite åt Alvin Lee hållet (en gitarisst jag avgudar). Trumpetaren kunde inet gjort mycket mer än trampat lite hårdare på kicken eller bytt till vispar på trummorna. Kul och skönt sound! Ljudbilden ligger lite snett i rummet. Dock förlåtligt med en så bra och kompetent utförd låt. Duger alldeles utmärkt som ett experiement!  :D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Härligt drag i den här "Manage á trois". Basen spelas av en energisk och skicklig basist. Gitarr-solona lite åt Alvin Lee hållet (en gitarisst jag avgudar). Trumpetaren kunde inet gjort mycket mer än trampat lite hårdare på kicken eller bytt till vispar på trummorna. Kul och skönt sound! Ljudbilden ligger lite snett i rummet. Dock förlåtligt med en så bra och kompetent utförd låt. Duger alldeles utmärkt som ett experiement!  :D
Detta är sjuuukt bra. Möjligen att man kan fingra på mixen lite upp med kagge och piano kanske lite mer tryck i voxen men delarna som finns där är 5-stjärninga allihopa. Känner inte till orginalet men har svårt att tänka mig att det är bättre - kanon Bluesboy :D
Wow! Tack för de snälla orden. Glädjer en gammal bluesgtok. :)
En fråga bara, Angrod: Ligger snett i rummet? Hur menar du då? Väger det över i vänster el. höger kanal?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt spel och skönt att lyssna på.

Hur var det med pukorna till vänster och höger om PA:at, trummis med långa armar?  B)
Ska du lägga in pukorna närmare mitten, när du samtidigt plockar fram ljudet från kicken på trummorna, i nästa version?

Hur många musiker är det, tre som gör fyras jobb? Saknar ni munspel? Harmonica Mike på KR kanske vill förgylla, om ni så önskar och frågar honom?
« Senast ändrad: 16.02.2013, 12:14:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Skönt spel och sjavascript:void(0);könt att lyssna på.

Hur var det med pukorna till vänster och höger om PA:at, trummis med långa armar?  B)
Ska du lägga in pukorna närmare mitten, när du samtidigt plockar fram ljudet från kicken på trummorna, i nästa version?

Hur många musiker är det, tre som gör fyras jobb? Saknar ni munspel? Harmonica Mike på KR kanske vill förgylla, om ni så önskar och frågar honom?
Haha, jo, trummisen är lång som f-n. :D
Nä, skämt åsido, det är ett medvetet val. Experimenterar med LCR-mixning.
Yup, vi är en trio så allt extra som hörs är "fusk".

Som jag skrev tidigare till Mike, skall jag absolut ha honom i åtanke. Kanske till och med borde kasta in lite trynorgel på Honey Hush. Skulle sitta fint.
Vi stämmer dock ned ett halvt tonsteg, så jag hoppas han har hela arsenalen tonarter. ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt spel och sjavascript:void(0);könt att lyssna på.

Hur var det med pukorna till vänster och höger om PA:at, trummis med långa armar?  B)
Ska du lägga in pukorna närmare mitten, när du samtidigt plockar fram ljudet från kicken på trummorna, i nästa version?

Hur många musiker är det, tre som gör fyras jobb? Saknar ni munspel? Harmonica Mike på KR kanske vill förgylla, om ni så önskar och frågar honom?
Haha, jo, trummisen är lång som f-n. :D
Nä, skämt åsido, det är ett medvetet val. Experimenterar med LCR-mixning.
Yup, vi är en trio så allt extra som hörs är "fusk".

Som jag skrev tidigare till Mike, skall jag absolut ha honom i åtanke. Kanske till och med borde kasta in lite trynorgel på Honey Hush. Skulle sitta fint.
Vi stämmer dock ned ett halvt tonsteg, så jag hoppas han har hela arsenalen tonarter. ;)

Annars kan han eller ni säkert pitcha upp eller ner ert för att ha rätt tonart till munspelet för att sen pitcha sitt munspel åt andra hållet för att det ska stämma.
Så har jag pitchat ner en av mina låtar innan Roffe la saxofon i tonarten B, sen pitchade jag upp hans saxofon till A innan jag la in den i låten.
Om den här kommer gå i G, tror jag nog HM har ett C-munspel (som passar bäst i G-blues).
« Senast ändrad: 16.02.2013, 12:18:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är sanslöst bra! :) Tänkte inte heller precis på att bastrumman "saknas" innan jag läste det...  Mycket gitarr blir det och det är mästerligt spelat!  :wub:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Det här är sanslöst bra! :) Tänkte inte heller precis på att bastrumman "saknas" innan jag läste det...  Mycket gitarr blir det och det är mästerligt spelat!  :wub:
Många tack och bock. :)
Man blir riktigt rörd.....


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Snyggt som attan. En hel det Clapton där med Bluesbreakers.
Lite lustiga markeringar på ettan, men ska väl så vara eftersom det är så medvetet gjort.
Men det är ett stort hål i mitten, måste fyllas ut. Orgel kanske eller en kompgura. Pianot ligger rätt i volym om vi snackar 60-tal.
Skönt att höra!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sjuuuukt bra - eller har jag sagt det tidigare kanske - nåja det förtjänas att säga fler gånger - sjuuukt bra detta :D
Håller helt med om liknelserna med John Mayall!!!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil

Wow! Tack för de snälla orden. Glädjer en gammal bluesgtok. :)
En fråga bara, Angrod: Ligger snett i rummet? Hur menar du då? Väger det över i vänster el. höger kanal?
Tycker att instrumenten ligger lite för brett i rummet. Speciellt basen ligger lite mer i vänster än höger. Det kan bero på min gamla hörselskada. Tyckte det fast jag utförde tricket att vända på hörlurarna. Det finns måhända olika teorier om detta, men det gör att man tycker att resten ligger åt andra hållet. När du jobbar med så få instrument, så har du inget att kompensera det med. Kanske därför så många saknar "kicken"?
« Senast ändrad: 16.02.2013, 23:53:05 by Angrod »
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Hmm, intressant. Tack för förklaringen.
Tycker själv inte att basen ligger mer till vänster, men å andra sidan kan det ju vara jag som inte hör "rätt" heller. ;)
Basen borde inte kunna ligga åt något håll då jag har den centrerad i spåret, endast 1 kanal bas (och basen är lajnad).
Kan ju kanske vara så att baskaggen inte ligger 100 i mitten på överhänget och spökar till något?

Eddi: Tack. :)
Tokai: Tack. :) En stilla fundering bara på "om vi snackar 60-tal"? Hur menar du då?


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar både blues och er tolkning  B) som många redan sagt sjuuukt bra!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
På A svarar jag B som i blues  :)

Ni förgyller detta forum och för mig är det här musik för själen.Lyssnade via monitorer och det lät kalas.
Framförandet glider in som en av de tre bästa jag har hört på KR 2013.

I LIKE

Mike


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
På A svarar jag B som i blues  :)

Ni förgyller detta forum och för mig är det här musik för själen.Lyssnade via monitorer och det lät kalas.
Framförandet glider in som en av de tre bästa jag har hört på KR 2013.

I LIKE

Mike

Kan inte skriva det bättre själv så jag låter bli. "There ain't no way" this won't be a hit :wub:


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
På A svarar jag B som i blues  :)

Ni förgyller detta forum och för mig är det här musik för själen.Lyssnade via monitorer och det lät kalas.
Framförandet glider in som en av de tre bästa jag har hört på KR 2013.

I LIKE

Mike

Kan inte skriva det bättre själv så jag låter bli. "There ain't no way" this won't be a hit :wub:
Ohh.....man blir alldeles rörd av de fantastiskt snälla orden. Glädjer en gammal bluesräv, hehe.
Mike: Kul att höra att mixen funkade i monitorerna. :)

//Christer

Edit: stavning
« Senast ändrad: 02.03.2013, 01:53:27 by BluesBoy »