Forum > Färdiga produktioner

Roffe H - Jazz i folkviseton

<< < (6/6)

Alatar:

--- Citat från: Roffe H skrivet 18.02.2013, 13:41:17 ---Men, vet inte om jag vågar ta ner fiolen från väggen igen?  :wacko:

--- Slut citat ---

Jodå, det är klart du ska!

Asti:
Tycker fiol och sax funkar bra ihop, men orgeln känns för mig lite malplacerad...
Skön låt med effektfullt taktbyte och associationer till Ack Värmeland du sköna!
Spännande att du trakterar två så skilda instrument!
/Asti

Roffe H:

--- Citat från: Asti skrivet 18.02.2013, 22:05:46 ---Tycker fiol och sax funkar bra ihop, men orgeln känns för mig lite malplacerad...
Skön låt med effektfullt taktbyte och associationer till Ack Värmeland du sköna!
Spännande att du trakterar två så skilda instrument!
/Asti

--- Slut citat ---

Tack för kommentar Asti  :D
Du har nog rätt om orgeln, tänkte på det när jag lyssnade igen. Får se om kan hitta nåt som kanske passar bättre.
/Roffe H

Angrod:
Skön och lite vemodig melodi. Orgeln tycker jag är helt OK och saxen spelar du underbart på. Inget fel på fiolerandet heller. En härlig skalövning i moll. Kör gärna vidare i temat. Själv skulle jag vilja lära mig mer om svenska folkmusiktoner och hur man får det att låta ditåt. Det här var en liten lektion för min del att försöka jamma med på gitarren.  :rolleyes:

Roffe H:

--- Citat från: Angrod skrivet 19.02.2013, 03:53:46 ---Skön och lite vemodig melodi. Orgeln tycker jag är helt OK och saxen spelar du underbart på. Inget fel på fiolerandet heller. En härlig skalövning i moll. Kör gärna vidare i temat. Själv skulle jag vilja lära mig mer om svenska folkmusiktoner och hur man får det att låta ditåt. Det här var en liten lektion för min del att försöka jamma med på gitarren.  :rolleyes:

--- Slut citat ---

Va kul Angrod.  :D  Grunderna är inte så konstiga. Både dur och moll, ofta inga svåra harmonier. G och C vanliga tonarter med tillhörande moll. Här nedan ett exempel, Thore Härdelin bl a har gjort Delsbo brudmarsch, (tror inte att han spelar här) typisk svensk spelmansmusik. Låtarna består ofta av två olika repriser, sällan fler. Spelmännen lyssnar sig oftast till hur låten går, därför ändras ofta samma låt en aning från spelman till spelman, de skapar så att säga sin egen stil. Det är det som gör musiken så levande.
Roffe H

[ Invalid YouTube link ]

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion