Kontrollrummet

Roffe H - Jazz i folkviseton

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har faktiskt missat att lägga upp denna låt som färdig, kom på det idag eftersom Håkan frågade om jag har nån låt med fiol. En låt med lite mix av jazz och svensk folkmusik. Nu är det gjort i alla fall.  :)
/Roffe H

------------------------------------

LÅTNAMN: Jazz i folkviseton
ARTIST: Roffe H
GENRE: Folkjazz
LÅTLÄNGD: 3:40
KOMPOSITÖR & MEDVERKANDE: Roffe H
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3


-------------------------------------

« Senast ändrad: 14.02.2013, 15:14:17 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra här igen Roffe.

Skönt folkvise intro..Sedan så blev det "shufflejazz",kul blandning där som sitter klockrent.
Bra mix och ytterligare en skön låt.För ett ännu bättre betyg,lite sång hade suttit kalas på nån av delarna..
Så får du inspiration,yla lite Roffe.Låten funkar givetvis fint som instrumentalare,men för det där lilla extra - lite sång.

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra här igen Roffe.

Skönt folkvise intro..Sedan så blev det "shufflejazz",kul blandning där som sitter klockrent.
Bra mix och ytterligare en skön låt.För ett ännu bättre betyg,lite sång hade suttit kalas på nån av delarna..
Så får du inspiration,yla lite Roffe.Låten funkar givetvis fint som instrumentalare,men för det där lilla extra - lite sång.

Mike

Tack Mike, vi får se om det blir nån sång, hade nog inte tänkt det, men..... :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tackar Kebnekajse för att jag alls klarar av sånt här... Har varit fullständigt allergisk mot knätofs en gång och är väl inte helt botad än...  :rolleyes: Lyssnade trots allt på hela utan någon allvarligare reaktion - tycker det lirar bra så men fiolen i början låter lite märkligt - låter de så?^^ Funderar på vad man dricker till knätofs... förr var det nog brännvin men numera säkert kaffe med sju sorters kakor - Kopp på dig! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tackar Kebnekajse för att jag alls klarar av sånt här... Har varit fullständigt allergisk mot knätofs en gång och är väl inte helt botad än...  :rolleyes: Lyssnade trots allt på hela utan någon allvarligare reaktion - tycker det lirar bra så men fiolen i början låter lite märkligt - låter de så?^^ Funderar på vad man dricker till knätofs... förr var det nog brännvin men numera säkert kaffe med sju sorters kakor - Kopp på dig! :)

Man dricker absolut inget annant än stark svart kaffe utan socker  :o. Det är riktig fiol Jocke  inget synthstråk det låter så (garv). Stämman kommer in rätt fort är det det som låter märkligt? När vi hade vårat gamla gubbrockband lirade vi ibland folkmusik på två fioler innan dansen (till drinken också...så visst kan man dricka annat än kaffe) Jag lärde mig några låtar när jag var ca 40. Men nu spelar jag sällan, tyckte det var kul och testa. Kommer nog inte att bli så mycket fela på KR tror jag.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Att det skulle vara riktig fiol tvivlade jag inte på men något skumt är det i början... det låter som munspel innan man fattar att det är fiol... Kan bara mig det är fel på även om jag inte fått annat än kaffe...  :lol:

Någon gång ska jag be dig spela det här...^^

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Att det skulle vara riktig fiol tvivlade jag inte på men något skumt är det i början... det låter som munspel innan man fattar att det är fiol... Kan bara mig det är fel på även om jag inte fått annat än kaffe...  :lol:

Någon gång ska jag be dig spela det här...^^



Ja trodde också du fattade...men vad är nu detta? Jag kan inte noter, nu är det jag som verkligen inte fattar, inte ett dugg!  :wacko: :wacko: :wacko:
Uppväxt på kaffe och kakor samt självlärd ("lärd" var väl kanske att ta i?)
Vad är det för låt? Roffe H
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Att det skulle vara riktig fiol tvivlade jag inte på men något skumt är det i början... det låter som munspel innan man fattar att det är fiol... Kan bara mig det är fel på även om jag inte fått annat än kaffe...  :lol:

Någon gång ska jag be dig spela det här...^^


Ja trodde också du fattade...men vad är nu detta? Jag kan inte noter, nu är det jag som verkligen inte fattar, inte ett dugg!  :wacko: :wacko: :wacko:
Uppväxt på kaffe och kakor samt självlärd ("lärd" var väl kanske att ta i?)
Vad är det för låt? Roffe H
/Roffe H

Jag kan inte heller noter längre, det där fixade Cubase...  :lol:

Håller på med en långsiktig grej... kan jag be dig lira in om du får lyssna först?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med den här blandningen i folkviseton. Så här finns en fiolresurs också!  :)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt med den här blandningen i folkviseton. Så här finns en fiolresurs också!  :)

Ingen resurs precis, kan några enkla, enstaka spelmanslåtar i ett par tonarter. Inte så användbart precis, annat än till husbehov.  :rolleyes:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gött mos. Jag börjar bli lite less på elgitarrer.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevligt! Gillade inte lika mycket som förra. Tyckte denna kändes mindre "genuin". Tonspråket var mer "standard-folk" på nåt vis..

Men det ä rinte så viktigt. :) Bra jazz-visa återigen!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning Håkan och Dividend.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fiol också! Du är en allsidig man. Inte min typ av musik, vare sig knätofs eller jazz. Men jag diggar dig för du är så sympatisk - räcker det?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fiol också! Du är en allsidig man. Inte min typ av musik, vare sig knätofs eller jazz. Men jag diggar dig för du är så sympatisk - räcker det?

Inte min typ av musik men min typ av man!  :lol:
Heja KR!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra Roffe!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är ju helt suveränt du är minst lika bra på fiol som på sax skulle jag vilja säga om inte bättre vilken känsla du levererar här - underbart. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fiol också! Du är en allsidig man. Inte min typ av musik, vare sig knätofs eller jazz. Men jag diggar dig för du är så sympatisk - räcker det?

Räcker långt Tokai, tack det samma!  :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och kommentar Eddi, equality. Blir inte så mycket fiol nuförtiden, tyvärr...saxen kom emellan.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Hehe, schysst blandning. Mycket bra saxljud som vanligt. :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hehe, schysst blandning. Mycket bra saxljud som vanligt. :)

Va bra , roligt att du gillar (kanske den lite ovanliga) blandningen. :D
/Roffe  H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Härligt skön låt. Nästan lite klezmeraktigt. Gillar!
www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt skön låt. Nästan lite klezmeraktigt. Gillar!

Roligt att du gillar...slog upp klezmermusik, visste inte så mycket om den. Intressant, när musiken kom till USA påverkades den förståss en hel del av jazzen. Jag har spelat lite svensk folkmusik på fiolen, så detta var ett lite experiment att jazza till det hela lite. Det verkar ju fungera.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jo, fioljazzen funkar bra :-)
Och jag tänkte kanske på sådan här typ av klezmer:

(i början pratar de, musiken kommer in efter ett tag).

www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jo, fioljazzen funkar bra :-)
Och jag tänkte kanske på sådan här typ av klezmer:

(i början pratar de, musiken kommer in efter ett tag).



Judiskt, östeuropeiskt nånting...snyggt, begåvat och medryckande. Tackar för jämförelsen, men de här snubbarna är ju riktiga proffs ...stor skillnad. Kul att lyssna på och inspirerande. Men, vet inte om jag vågar ta ner fiolen från väggen igen?  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Men, vet inte om jag vågar ta ner fiolen från väggen igen?  :wacko:

Jodå, det är klart du ska!
www.alatarmusic.com


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker fiol och sax funkar bra ihop, men orgeln känns för mig lite malplacerad...
Skön låt med effektfullt taktbyte och associationer till Ack Värmeland du sköna!
Spännande att du trakterar två så skilda instrument!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker fiol och sax funkar bra ihop, men orgeln känns för mig lite malplacerad...
Skön låt med effektfullt taktbyte och associationer till Ack Värmeland du sköna!
Spännande att du trakterar två så skilda instrument!
/Asti


Tack för kommentar Asti  :D
Du har nog rätt om orgeln, tänkte på det när jag lyssnade igen. Får se om kan hitta nåt som kanske passar bättre.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Skön och lite vemodig melodi. Orgeln tycker jag är helt OK och saxen spelar du underbart på. Inget fel på fiolerandet heller. En härlig skalövning i moll. Kör gärna vidare i temat. Själv skulle jag vilja lära mig mer om svenska folkmusiktoner och hur man får det att låta ditåt. Det här var en liten lektion för min del att försöka jamma med på gitarren.  :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön och lite vemodig melodi. Orgeln tycker jag är helt OK och saxen spelar du underbart på. Inget fel på fiolerandet heller. En härlig skalövning i moll. Kör gärna vidare i temat. Själv skulle jag vilja lära mig mer om svenska folkmusiktoner och hur man får det att låta ditåt. Det här var en liten lektion för min del att försöka jamma med på gitarren.  :rolleyes:

Va kul Angrod.  :D  Grunderna är inte så konstiga. Både dur och moll, ofta inga svåra harmonier. G och C vanliga tonarter med tillhörande moll. Här nedan ett exempel, Thore Härdelin bl a har gjort Delsbo brudmarsch, (tror inte att han spelar här) typisk svensk spelmansmusik. Låtarna består ofta av två olika repriser, sällan fler. Spelmännen lyssnar sig oftast till hur låten går, därför ändras ofta samma låt en aning från spelman till spelman, de skapar så att säga sin egen stil. Det är det som gör musiken så levande.
Roffe H

[ Invalid YouTube link ]
« Senast ändrad: 19.02.2013, 12:05:52 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)