Kontrollrummet

Can't help falling in love cover

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Har jobbat med den här för länge,
Första och sista delen var jättelätta, piece of cake tänkte jag men så kom solot och då fick jag äta upp det  :D

Solot börjar ca 2:00 och jag velar fram och tillbaka om jag ska göra om hela, delar eller kasta hela idén.
Bra är det inte, men är det tillräckligt?

Gitarren kommer från skivan "Reborn on aucustic guitarr 2" och det är Huang Chia Wei som spelar
(Gitarr alltså, vilket underbart instrument! Tänk om man kunde spela det)



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är stämningsfullt. Cool kompis du har, som spelar gitarr så bra!  ;)
Ditt solo kanske skulle underlättas om du först sjunger hur du skulle vilja spela solot och sen kämpar som bara den för att överföra det till instrumentet, att lära dig hitta de tonerna på saxofonen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det är stämningsfullt. Cool kompis du har, som spelar gitarr så bra!  ;)
Ditt solo kanske skulle underlättas om du först sjunger hur du skulle vilja spela solot och sen kämpar som bara den för att överföra det till instrumentet, att lära dig hitta de tonerna på saxofonen.

Jag har inte så många kompisar att jag inte vill ha flera  ;)

Tack! Ska prova det!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej

Blåset är väldigt anonymt, åtminstone i början och borde lyftas fram mera tycker jag då. Blåset trevar lite för mycket - prova med MaxBs tips. Men det är en rogivande bit musik.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter lite tveksamt och jag tror att det beror på att Huang Chia Wei harmoniserar en hel del i kompet och att det begränsar dina möjligheter att göra så mycket mer än att följa melodin... Blir heller inte riktigt klok på om det bara är en eller två gitarrer på varann... Om det är två hade det ju varit elegant om de gick att separera så att du bara hade plock-kompet att sola till... Leta rätt på en midiversion så du kan frilägga kompet och spela melodin själv så kommer det att gå bra - lycka till! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin låt o fint spel...
Men nog skulle du behöva göra nån låt där du inte är styrd av en melodi som redan finns på backtracken? Leta nån annan soft backtrack vad som helst.... Eller testa att "kompa" tex Eva Cassidy

Flera av hennes låtar finns som backtrax oxå utan sången om man letar lite.
Det är många, många fler som gillar väldigt stillsam musik än vad man kanske kan tro. Så kör på du, du har ju fin ton o känsla. Lite prestationsångest har du väl kan jag tänka, men det har vi nog alla, så kör på du. Om nån annan än du gjort kompet, spela roll? B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tonen är bra, men spelet lite för trevande. Tycker du skulle vara "mer på" med saxen. Jag spelar ju själv både tenor och alt, tycker personligen att man vinner på att ha saxen lite torrare. Gitarren är kanske lite för stark jmf med saxen. Bakgrunden är väl inte optimal (i mitt tycke väldigt svår) att spela till.  :) så jag tycker du gör det bra ändå. Hoppas också att du har någon nytta av min kommentar och att jag inte blev för negativ.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Tonen är bra, men spelet lite för trevande. Tycker du skulle vara "mer på" med saxen. Jag spelar ju själv både tenor och alt, tycker personligen att man vinner på att ha saxen lite torrare. Gitarren är kanske lite för stark jmf med saxen. Bakgrunden är väl inte optimal (i mitt tycke väldigt svår) att spela till.  :) så jag tycker du gör det bra ändå. Hoppas också att du har någon nytta av min kommentar och att jag inte blev för negativ.
/Roffe H

Tack Gurano, Jocke och Roffe! Ni är bäst!!
Jo, musik är avslöjande, så fort jag inte tror på mig själv så hörs det, så är det för alla. Vilket jag tycker är en härlig utmaning, det blir så mycket roligare att lyckas då :)
Roffe - du är inte negativ alls, du gör en helt korrekt analys, jag är här på KR för att få "idoljuryns kommentarer", vill jag höra hur duktig jag är skickar jag låten till kära mor :D
Viktigt för alla att hålla isär vad man gör och vem man är, att jag fortsätter att vara bra (är) även om jag ibland gör fel (göra). Blir det för jobbigt så försöker jag tänka att det är Bosse som gjort fel (jag heter Bo Josef :) ) så går jag där ifrån och låter Bosse stå kvar  :D
När jag glömmer bort att jag inte kan, blir förlorad i musiken och hur roligt det är att spela, då låter jag riktigt bra.
Det är skitsvårt att nå dit när röda lampan lyser (recording).

Så, Tack för synpunkterna! Jag övar mera :)

Håkan:
Tack för tipset! Jag har hela tiden öronen öppna efter spår det funkar att spela sax till, fyra öron kan lyssna på dubbelt så mycket som två :) Jag har skummat Eva Cassidy på spotify som hastigast och hon är suverän!  Din analys och slutsats är helt korrekt, tack för uppmuntringen, det hjälper, Bosse blev jätteglad  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det är kul att utmana. Jag kämpar en hel del med att utmana mig själv på sång och även pianospel nuförtiden. Men är på gång att utmana mig på fingerplock på gitarr också.
Jag vill lära mig plock på gitarr som låter som det Asti spelar bl.a.

Larsson på kontrollrummet har också visat mig en variant av fingerplock men det har jag glömt och aldrig lärt mig ordentligt, bara sett hur han gör.

Det är kul och givande att utmana sig själv!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst är det härligt med utmaningar...jag har också så svårt när röda lampan lyser, men jag kör en slinga och har den på tills jag glömmer att denär på, då brukar det fungera. Jag har ett hett tips när det gäller bakgrunder. Jag köpte BIB (band in a box 2012) med real tracks, kostade en dryg tusenlapp. Där kan jag göra mina egna bakgrunder helt själv utan besvär. Kan välja tonart, stil (olika trummor, bas, gitarr mm)och slipper leta efter minus one versioner eller köpa cd med minus one (som kan vara dyra och dessutom stämmer inte tonarten alltid).
Har du lust, gå in och lyssna på vad jag gjort och bedöm hur pass bra det skulle passa dig. Saxen är förståss min egen men alla bakgrunder är BIB (utom om jag ibland lagt på en egen ackegura, men det hörs).  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)