Kontrollrummet

Harmonica mike/Hagis - That´s where the wind blows

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki Jocke,jag mutade allt på mastern utom rumsreverbet och gick igenom signal vägen.Hittade inget uppenbart fel,det är routat rätt men jag misstänker Stillwell pluggen..En eq före den kan vara lösningen..

Men frågan är,tycker du att det vassa är borta nu och det "bara" handlar om en masteringfråga/ljudtryck/eq härifrån?

Om så,är jag lösningen på spåret.Har du tid och lust,fuskmastra nedanstående verre så får jag en bra referensram.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oki Jocke,jag mutade allt på mastern utom rumsreverbet och gick igenom signal vägen.Hittade inget uppenbart fel,det är routat rätt men jag misstänker Stillwell pluggen..En eq före den kan vara lösningen..

Men frågan är,tycker du att det vassa är borta nu och det "bara" handlar om en masteringfråga/ljudtryck/eq härifrån?

Om så,är jag lösningen på spåret.Har du tid och lust,fuskmastra nedanstående verre så får jag en bra referensram.

Mike

Man lär sig något nytt var dag! :) Är ju så van vid att det låter bra från dig så det måste vara något knas... Stillwell - är det Rocket? Jag brukar använda den för att det går att släppa förbi torr signal och har aldrig haft några problem även om jag alltid tycker det låter f*n om masterkomprimering...  :rolleyes:  B) Har laddat ner den så jag kan pyssla även om de har serverunderhåll... (fast det blir nog inte i kväll...)  Att man får dra ner 4kHz vid komprimering på mastern är väl en sk klassiker men det är ju "bumligt" också... Vad är det för monitorer? Har du subwoofer?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Oki Jocke,jag mutade allt på mastern utom rumsreverbet och gick igenom signal vägen.Hittade inget uppenbart fel,det är routat rätt men jag misstänker Stillwell pluggen..En eq före den kan vara lösningen..

Men frågan är,tycker du att det vassa är borta nu och det "bara" handlar om en masteringfråga/ljudtryck/eq härifrån?

Om så,är jag lösningen på spåret.Har du tid och lust,fuskmastra nedanstående verre så får jag en bra referensram.

Mike

Den här Verren låter mycket bättre,kanske en aningens vass på sången..
Och sen.. Vad har jag sagt om att "klydda" på mastern.... :angry: Ajja Bajja... ;)
Har du datorkraft så det räcker,lägg Eq:s och Kompressorer på kanalerna,eller annars 'Gruppera' i passande grupper,det är sällan som samma eq/Cmp funkar
på samtliga instrument/Sång..
Lyssna nu på Pappa!! B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki Jocke,jag mutade allt på mastern utom rumsreverbet och gick igenom signal vägen.Hittade inget uppenbart fel,det är routat rätt men jag misstänker Stillwell pluggen..En eq före den kan vara lösningen..

Men frågan är,tycker du att det vassa är borta nu och det "bara" handlar om en masteringfråga/ljudtryck/eq härifrån?

Om så,är jag lösningen på spåret.Har du tid och lust,fuskmastra nedanstående verre så får jag en bra referensram.

Mike

Den här Verren låter mycket bättre,kanske en aningens vass på sången..
Och sen.. Vad har jag sagt om att "klydda" på mastern.... :angry: Ajja Bajja... ;)
Har du datorkraft så det räcker,lägg Eq:s och Kompressorer på kanalerna,eller annars 'Gruppera' i passande grupper,det är sällan som samma eq/Cmp funkar
på samtliga instrument/Sång..
Lyssna nu på Pappa!! B)

Noterat chefen :D

Ja jag brukar för det mesta lämna ordentligt med luft,men försökte mig på en rövare..Nåväl,data kraft har jag massor så jag anammar ditt tips Bjurte.
Lite vass sång än,ja jag drog lite botten ur pipan med intern eq:n..Kan ha varit lite för våldsam där..
Nära nu då,tack Il bjurto

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ålltså,Observera "LITE" vass,inte Jobbigt,tycker nog att det är inom det acceptabla..
virveln har en uns pappighet,där kanske man kan vässa lite och släppa lite på kompressorn.
OBS !! "LITE" ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Riktigt svängigt och ballt. Och som jag sagt tidigare, mycket bra sång. Gillar rösten skarpt. :)
Funky, groovy...You name it! Skitbra jobbat!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oki Jocke,jag mutade allt på mastern utom rumsreverbet och gick igenom signal vägen.Hittade inget uppenbart fel,det är routat rätt men jag misstänker Stillwell pluggen..En eq före den kan vara lösningen..

Men frågan är,tycker du att det vassa är borta nu och det "bara" handlar om en masteringfråga/ljudtryck/eq härifrån?

Om så,är jag lösningen på spåret.Har du tid och lust,fuskmastra nedanstående verre så får jag en bra referensram.

Mike

Vet inte varför jag utsätter mig för sånt här - hatar ju att "mastra"... får nog kontakta en terapeut om det här...  :lol:

Så här tycker jag att det låter balanserat.

[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/Mike-wind-mast.mp3[/mp3]


Det är fortfarande partiet där trummorna kommer in som jag har koncentrerat mig på... skulle vilja ha lite annan EQ på de glesare partierna men det känns som överkurs nu... Fortfarande är det högbas/lågt mellan samt övre mellan/lägre diskant som jag dragit ner centrerat kring 250Hz och 4 kHz.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Riktigt härligt basljud! Så'n där bas vill jag ha på mina inspelningar. Hur gör man? :p

Mycket bra mastring, Jocke. :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt härligt basljud! Så'n där bas vill jag ha på mina inspelningar. Hur gör man? :p

Mycket bra mastring, Jocke. :)

Tack! :)
Man får en fil med bra musik av Mike...  :P

Skämt åsido - det är inga större konstigheter egentligen. Först en Eq för att räta ut de områden som jag angav ovan. Sedan har jag också använt Stillwells kompressor - i stort sätt enligt den preset som heter "Copenhagen" (har släppt förbi lite mer bara...). Eq igen - jämför före/efter och ratta till så det låter bra. Sedan DensityII som limiter - började med en preset som heter "Steady center". Den här ger möjlighet att göra m/s-mixning så att du får allt som är gemensamt mellan kanalerna på ett reglage och allt som skiljer (stereo-informationen) på ett annat. Eq igen och sist limitern från "Dynamic"-pluggen från Cubase3  :lol:

Bra lyssning är naturligtvis viktigt och för inte så länge sedan var jag också bortkollrad i mina försök att ordna till ett par mindre och smidigare monitorer. Nu har jag gått tillbaka och tror att jag känner dem rätt väl... har finjusterat i flera år... Ska kika lite mer på placering och absorbenter för att få bättre koll på bas/mid.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Mycket eq blir det. ;)
Samma eq på alla, eller dribblar du runt med olika "märken"?

För övrigt tack för utförlig information.

Edit: Vad tar du för en låt? ;)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mycket eq blir det. ;)
Samma eq på alla, eller dribblar du runt med olika "märken"?

För övrigt tack för utförlig information.

Edit: Vad tar du för en låt? ;)

Som jag skrev till Mike innan är detta något jag inte tycker om att göra egentligen... Jag får alltid skäll för att jag har låg nivå på mina egna demos... Har aldrig ens tänkt tanken att göra det mer än vad som är absolut nödvändigt och allra minst mot betalning... Ibland har jag lite tid och då kan jag kika på en låt om du vill! :)

Det är samma 10-bands Eq i alla lägen här. Det finns en bild längre tillbaka i tråden - minns inte vad den heter längre...  :unsure:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Har aldrig ens tänkt tanken att göra det mer än vad som är absolut nödvändigt och allra minst mot betalning... Ibland har jag lite tid och då kan jag kika på en låt om du vill! :)
Låter mycket skoj. Du kanske kan få tyst på min trummis som aldrig blir nöjd. ;)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har aldrig ens tänkt tanken att göra det mer än vad som är absolut nödvändigt och allra minst mot betalning... Ibland har jag lite tid och då kan jag kika på en låt om du vill! :)
Låter mycket skoj. Du kanske kan få tyst på min trummis som aldrig blir nöjd. ;)

Men då ska du kanske låta trummisen mixa?  B)  :rolleyes:

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag lyssnar i morgon Jocke, Mike är på party och säger cheers mate


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag lyssnar i morgon Jocke, Mike är på party och säger cheers mate

Hälsa Mike att ha det så kul  ;) här är det lugnt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mycket skrivet i tråden, och jag har inte läst allt. Men det här tycker jag:

Generellt låter det mycket bra! Sången är så jäkla bra, ingen tendens till minsta suring nånstans eller tveksamhet. Men vad har hänt med s-ljuden? Är det en de-esser på som gör så att det blir läspkaraktär...? (Om Bjurte och jag lyssnar på samma verre så är jag inte överrens med honom om sångljudets vasshet. Det finns inget vasst här, tvärtom.)

Cool bas - well done. Acken ser jag andra har klagat på och jag håller med, det låter lite som nåt löst i resonansbotten.

Gillar när trummorna kommer in, riktigt cool effekt. Härligt med riktiga trummor och den variation det ger. Tycker att det är en liten gnits på baskaggeslaget vid 1:23, kommer in lite tidigt och gnälliga jag tycker det stör på ett i övrigt kanonbra framträdande.

Nedtoningen var lite oväntad. Gillar nog riktiga slut bättre. Och jag tycker inte att sångöverlappningen vid 33s tycker jag inte riktigt passar i genren heller.


DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har skrivit tidigare i tråden och har samma generella inställning kanonlåt och ett riktigt häftigt mellanparti som överaskar ordentligt - ditt slutvarv är ju riktigt häftigt det också med ett rent arr som liksom rundar av det hela.

Såvitt jag vet är det den första låten på typ 18 månader som mr. Boden har gjort - härlig comeback måste jag säga.

Vad gäller mixen så är den lite underordnad för mig kontra låten i sig själv men Jocke har en betydligt bättre grund i sin mix faktiskt kanske för att han är gammal bassist men det låter bättre med more ground om man säger så.

Jag gissar alltså på att det blir en ny mix som tar hand om det. Återigen låten är superb :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Med risk för att bli långrandi

låten bra
sången ... att dö för

Tony
att leva är att dö


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mycket skrivet i tråden, och jag har inte läst allt. Men det här tycker jag:

Generellt låter det mycket bra! Sången är så jäkla bra, ingen tendens till minsta suring nånstans eller tveksamhet. Men vad har hänt med s-ljuden? Är det en de-esser på som gör så att det blir läspkaraktär...? (Om Bjurte och jag lyssnar på samma verre så är jag inte överrens med honom om sångljudets vasshet. Det finns inget vasst här, tvärtom.)

Cool bas - well done. Acken ser jag andra har klagat på och jag håller med, det låter lite som nåt löst i resonansbotten.

Gillar när trummorna kommer in, riktigt cool effekt. Härligt med riktiga trummor och den variation det ger. Tycker att det är en liten gnits på baskaggeslaget vid 1:23, kommer in lite tidigt och gnälliga jag tycker det stör på ett i övrigt kanonbra framträdande.

Nedtoningen var lite oväntad. Gillar nog riktiga slut bättre. Och jag tycker inte att sångöverlappningen vid 33s tycker jag inte riktigt passar i genren heller.




OM du menar verren i trådhuvudet  nu,så nej det var inte den jag kommenterade om vasshet..
Nuvarande mix är helt OK!! ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki..Efter ett njurstens anfall är jag nästan fit for fight igen.

Bjurte:
Lite vasst,okej.Jag antar att det är versionen med inget på mastern du menar.Jag har också lagt den versionen i trådhuvudet nu på fm.

Bluesboy:
Thanx man.

Jocke:
Ja men du är hjälpsam,och det uppskattar jag.Med din hjälp och Bjurtes sidopass så har jag kommit fram till vad som stökade i mina mixar,Stillwells plugg Bombardier.Tidigare körde jag med deras Rocket och trivdes med den.Men man vill ju alltid prova nåt nytt och det var lite överkurs på Bombardiern helt klart..Mastring är ju ett kapitel för sig och jag har lite att lära där.Ditt mastrings försök är inte så tokigt.
Något hårt komprimerat kanske vilket främst trycker ihop virveln,i övrigt lät det hur bra som helst.Nu när du gett mig en bra mall så skall jag testa att få upp volymen lite till och närma mig ditt bastryck..

Bluesboy:
Svaret på basljudet kommer här:Ny rigg å nytt Cubase7..För att höra basen och inte bara strängljudet så måste man trycka in en liten orange/röd knapp för medhörning i mixen.Jag reflekterade aldrig över det utan höjde ingångssignalen så till den milda grad att basen låter så distat att digitaldist ses som en västanfläkt i jämförelse.Jag lirade alltså in basen med det ljud som strängarna åstadkom,gör om det den som kan..ha ha...Lyssnar man separat på basliret,vilket KR aldrig kommer att få göra,så blir man lätt konfunderad :)

Rattlesnake:
Ja vad kul att du skrev lite,det uppskattas.Sången,,tack - nu vet jag inte vilken version du lyssnade på..Om det var den i trådhuvudet så har jag lagt dit en annan version nu utan effekter på mastern förutom ett rumsreverb.Stillwells masteringsplugg Bombardier är lite överkurs för mig..Den trycker upp vissa frekvenser i övre mellan och hela diskant registret ordentligt när man jagar volym.Kompenserar man inte för det,då uppstår det just läspning å andra mindre njutbara frekvenser.Basen,det tackar jag för speciellt då du är basist.Jag har för det mesta tur då jag lirar på den  :)
Acken ja,en gammal Ibanez som är limmad då halsen gått av och den är sämre än usel nästan..Jagar dock en ny och nu har jag sett vad jag vill ha hos Tysken..Trummorna,helt klart så blir det coolare med riktiga trummor.Jag fifflade med tempot så Hagis fick lira mot mitt lir då metronomen på senare delen inte ville vara med i matchen.Jag tycker han satte ett otroligt tight lir.Jag har inte reflekterat över/vid/ 1:23..Kollar det R,tack.
Sången vid 33s..Ja Jocke har tidigare nämnt det också så jag skall fixa det då jag öppnar mixen igen.Nedtoningen ja,ja jag gjorde slutet efter att Hagis satt trummorna så det blev en nödlösning..Man kan ju också slå av låten med nåt tremolobaserat ackord,det kan ju också funka.

Eddi:
Thanx man.Ja jag har inte varit så produktiv,men du missade kanske "Ballad of a lost friend" från i sommras/höstas..Sedan så har jag och Gurano gjort en del men visst inget eget då förutom balladen..
Ny mix är på G och kul att du gillade alstret Eddi.

Ynot:
Oj,det var en fin kommentar Tony - TACK!

Bjurte:
Japp,för att minska på förvirringen så lade jag upp versionen utan nåt på mastern i trådhuvudet.Den mixen är ju lite förundrande att den håller så pass hög volym då det bara ligger ett svagt rumsreverb på mastern..Jag har fått en bra referensram av Jocke att luta mig mot så jag fixar finalmixen till veckan.

#############################

Tack alla för kommentarer och speciellt tack till Jocke  :wub:

Nu måste jag gå och sköta om mina njurar,jag mår allt annat än bra kan jag säga.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oki..Efter ett njurstens anfall är jag nästan fit for fight igen.
...

Nu måste jag gå och sköta om mina njurar,jag mår allt annat än bra kan jag säga.

Mike

Fy f*n... det får man av att leva för gott, eller hur är det egentligen?^^ Kvinnor säger att det är värre än att föda barn - har ju inte provat något av det... så det är inte lätt att förstå. Mycket smärta - antar att nästa låt blir en blues...  :rolleyes:  :P

Krya på dig! :)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Oki..Efter ett njurstens anfall är jag nästan fit for fight igen.

Fy f-n....krya på dig snabbt, mannen. :)