Kontrollrummet

Alldeles för tidigt utkast?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Brukar oftast lägga upp typ färdiga låtar, men här kommer en första slask direkt från tv-soffan. Komponerat under "På spåret" tidigare ikväll. Fått spelat in det mest för att inte glömma, då jag har musikaliskt minne som en guldfisk.

Hopklippta delar så det sliter och drar lite i tajmingen, men formen hör ni ändå.

Kan det vara något? Om den ska med på mitt nästa nätsläpp så kanske den borde rimma mer med övriga låtar. Alltså lite mörkare, men passar det i en sån här låt tror ni. Det är ju rätt glada ackord. Typ.  :unsure:

Tja, tyck till.
« Senast ändrad: 07.03.2021, 12:48:18 by Wernborg »


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Skön lugn låt! Varför skulle den inte passa? Allt behöver ju inte vara mörkt. Det lättar upp med en ballad då och då.

Jobba vidare med den!
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Girly

Jag gillar det här  :D ...e're inte lite sent-80-tals-feeling här också  ;) ... eller så är det sångslingan som börjar snurra i mitt huvud som gör sitt till :lol:
Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nåt som känns våldsamt bekant men ändå inte - ja jag håller med de andra det här kan bli nåt riktigt bra - jobba vidare W.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
För tidigt utkast? F-n, den är ju nästan klar. ;)
Finns helt klart potential till något riktigt bra där. Klart bra.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den kan verkligen fungera som en mörk låt också. Gillar det du hittat på. Passar som ett musik-tema i en tv-serie också i en kortare variant.
Ett E-ackords avslut vid 164 fungerar. Skönt ljud i gitarr.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Här finns det en saxofonist som varit lycklig hela eftermiddagen tack vara detta underbara track
 :wub:
Stort tack!
Den får fem saxar!

/Josef
« Senast ändrad: 11.02.2013, 18:49:55 by JosefOhlmerAltsax »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Busbra utkast Wernborg, kan bli både mörkt och ljust. "Go on" för fabian!  :)
 /Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nja..säger jag.. Problemet med tidiga utkast är just att de är tidiga..kan ju gå åt vilket håll som helst. Just nu för mycket "På spåret" för min smak :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter standard- och som mycket annat. Kan räkna upp 20 kända pop/rock-personligheter som använt den här harmoniken och stilen som bakgrund.

Däremed inte sagt att det är dåligt. Med rätt sångmelodi och sång och text kan det bli "godkänt" ;)


Rätt trist som det är nu (tycker jag).
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Får jag köpa en license? Nästa afterwork på jobbet som jag spelar på, behöver nått fräscht "backtrack".
Kan du maila mig ditt kontonr och hur mycket? I befintligt skick

Jag bara älskar den  :wub:

jag lovar att öva in saxstämman så den sitter bra :-)
När jag lät micken gå idag hade jag inte spelat många minuter.
Jag häller i jobbarkompisarna några öl först så kommer dom gilla det jättemycket  :lol:

(fast deras favorit i repris är "iprenmannen" Jag är ipren den intelligenta värktabletten ...  fattar inte varför de vill att jag ska sjunga? medtech nördar :-)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön lugn låt! Varför skulle den inte passa? Allt behöver ju inte vara mörkt. Det lättar upp med en ballad då och då.
Jobba vidare med den!
Nä, det är klart. Allt är inte nattsvart, men jag brukar gilla moll. Mest det jag tänkte på kanske. Tack för lyssning.

Jag gillar det här  :D ...e're inte lite sent-80-tals-feeling här också  ;) ... eller så är det sångslingan som börjar snurra i mitt huvud som gör sitt till :lol:
Girly
Åttiotalet tar över.  :D
Får se om det låter åttio när den är klar sedan också. Tack.

Nåt som känns våldsamt bekant men ändå inte - ja jag håller med de andra det här kan bli nåt riktigt bra - jobba vidare W.
Ok. Jag jobbar på. Tnx.

För tidigt utkast? F-n, den är ju nästan klar. ;)
Finns helt klart potential till något riktigt bra där. Klart bra.
Haha, ånej den är verkligen inte klar.
Kul att det diggas. Tack.

Den kan verkligen fungera som en mörk låt också. Gillar det du hittat på. Passar som ett musik-tema i en tv-serie också i en kortare variant.
Ett E-ackords avslut vid 164 fungerar. Skönt ljud i gitarr.
Ja, jag får väl väga upp glättigheten med nåt djupt dravel i texten kanske.  :D
Visst kan man sluta vid 164 också. Vi får se.

Här finns det en saxofonist som varit lycklig hela eftermiddagen tack vara detta underbara track
 :wub:
Stort tack!
Den får fem saxar!

/Josef

(vill du ha nån del av denna saxstämma får du den fritt, jag spelar för att det är roligt)
Härligt! Glad att kunna glädja. Vi får se vart det tar vägen.

Busbra utkast Wernborg, kan bli både mörkt och ljust. "Go on" för fabian!  :)
 /Roffe H
Åh, tackar! Jag kör vidare!

Nja..säger jag.. Problemet med tidiga utkast är just att de är tidiga..kan ju gå åt vilket håll som helst. Just nu för mycket "På spåret" för min smak :)
Ja verkligen. Det är verkligen skissartat så det kan bli vad som helst. Har testat lite högre tempo med mer danstrummor, det kan också funka.

Låter standard- och som mycket annat. Kan räkna upp 20 kända pop/rock-personligheter som använt den här harmoniken och stilen som bakgrund.
Däremed inte sagt att det är dåligt. Med rätt sångmelodi och sång och text kan det bli "godkänt" ;)
Rätt trist som det är nu (tycker jag).
Ja harmoniken är inte särskilt avancerad även om jag går utanför tonarten i refrängen på ett par ställen. Låten går i E-dur och jag skojar till det med ett G-durackord på två ställen. Helt crazy!! Visst är det trist, men man för försöka se bortom caféarret om där finns någon låt.  :D

Får jag köpa en license? Nästa afterwork på jobbet som jag spelar på, behöver nått fräscht "backtrack".
Kan du maila mig ditt kontonr och hur mycket? I befintligt skick
Jag bara älskar den  :wub:
jag lovar att öva in saxstämman så den sitter bra :-)
När jag lät micken gå idag hade jag inte spelat många minuter.
Jag häller i jobbarkompisarna några öl först så kommer dom gilla det jättemycket  :lol:
(fast deras favorit i repris är "iprenmannen" Jag är ipren den intelligenta värktabletten ...  fattar inte varför de vill att jag ska sjunga? medtech nördar :-)
Jätteroligt att du gillar låten.
Vi säger så här. Du får lov att köra hur mycket karaoke du vill om du köper min platta när den kommer sedan.
Medtech? Inte möjligvis i Åbro industriområde?


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Skön lugn låt! Varför skulle den inte passa? Allt behöver ju inte vara mörkt. Det lättar upp med en ballad då och då.
Jobba vidare med den!
Nä, det är klart. Allt är inte nattsvart, men jag brukar gilla moll. Mest det jag tänkte på kanske. Tack för lyssning.

Många musiker gillar moll. Men det är bara de riktigt stora som kan skriva uttrycksfullt i dur. Sådana som Beethoven och Wernborg!  ;)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Får lite Lasse Wellandervibbar. Konventionella men outslitliga harmisar men med någon finurlighet innan temat (refrängen?). Oklanderligt lirat och och mixat som alltid.  Klart att sång, klart att stick skulle göra sig till denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kanske känns lite för tillrättalagt men det ordnar sig säkert. Någon gura känns lite för ren men det är vad jag tycker... vet att du tycker motsatsen...  :rolleyes: Störde mig på synten en bit före slutet men började tänka på den som ett stöd för en sångmelodi och då började det genast låta bättre...  ;) Välgjort i den anda du vant oss vid!  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg grund för en låt! Får lite Toto-vibbar av "refrängen"!
Krävs en bra sångare för att göra den speciell! Som t.ex HMike.
Snyggt gitarrljud och bra mix, vilket man förväntar sig av dig.
Du kan iofs säkert hitta en skön "gitarrmelodi" i st f sång!
Det skulle säkert funka utmärkt också!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra ide´Stefan.

Det här kan bli riktigt bra när melodin utkristalliserat sig..

Mike


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Forstår at det er en tidlig demo så her kan alt skje, men sånn som den er nå føles den ikke original.
Det oser av 80-tall, og jeg mener det er en del temaer her som er kjente fra andre låter.
Får sterke assosiasjoner til amerikanske tv-serier fra 80-tallet uten at jeg kan sette fingeren på noen spesiell.
Det tredje temaet som kommer ca. 1 minutt ut i låten er vel en kjent hit?? Jeg kommer ikke på hvilken, men du har gitt meg hodebry ut dagen da jeg må finne ut hvilken.. :huh: Kanskje noen andre vet hvilken?

Ellers så låter det jo bra til å være skrudd sammen på sofaen  :)


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Yes, nå kom jeg på det  :D
Hvis du skrur opp tempo litt så er det tredje partiet veldig likt Whitney Houston - How will I know, i hvert fall i mine ører..

Uansett, en tribute til Whitney er vel ikke feil.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja...nä. Musik till treans bingo finns det redan för mycket av.

Se till att bli av med det glada humöret av våren och lås in dig i studion med lite whisky och mörka tankar, så skall det nog ordna sig ska du se.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm ja.

Hade glömt den här.

"Tack" för påminnelsen.

 :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil