Forum > Färdiga produktioner

Rigge Blues Band - Honey Hush

<< < (2/8) > >>

Eddi:
En riktigt classy blues wonderbaum on that. Redogör gärna för äggläget är det när hönan närmar sig bona eller.....?

BluesBoy:
Äggläge? Hmm, svårt att förklara hur det låter kanske, men det finns 2 lägen (själv har jag bara refererat till 1 läge tidigare, men de kunniga säger att det finns 2, hehe) på en 5-lägesswitch som kallas för äggläge: När man använder sig av både hals + mittenmikrofon, samt mitten + stallmikrofon.
Man kan väl säga läge 2 och 4 för att förenkla det hela.
Robert Cray är ett perfekt exempel på äggläge med mitten- + stallmikrofon.
Stevie Ray tror jag körde en del i det andra läget; hals + mitten, men han körde nog mycket på bara halsmicken också.
Hans ljud är underbart. :)

Wernborg:
Skön blues detta. Grymt sound på guran ja.

Äggläget, eller edge kommer sig av att switcharna förr bara var treläges. Ett för varje mik. För att kunna köra blandat kunde man balansera switchen "on the edge" för att åtstadkomma soundet.

Edge dåligt översatt till svenska. Ägg.  :unsure:

MaxB:
Äggläge... Här hävdar en del att två mikrofoner också är kopplade i 180 grader motfas till varandra så att vissa frekvenser kanske släcks ut, resultatet ett tunnare ljud som inte bråkar med andra instrument i lägre frekvenserna och ljudet hörs tydligt, utan att överrösta andra instrument.

Wernborg:
Surfade äggläge ikväll och jäääsiken vad jag pratar i nattmössan. Det där med edge har nån berättat för mig för en massa år sedan, och jag har trott att det verkligen hette edge på engelska. Icke!!

På engelska kallas lägena "in between". Alltså två lägen mellan de tre fasta lägena som stratan hade ursprungligen.

Direkt från källan: http://www.fender.com/news/the-stratocaster-pickup-selector-switch/

MaxB: Visst är mikarna kopplade som du säger.

Skulle man kunna byta plats på mitt och halsmik och på det viset få mer traditionellt humbuckersound i första äggläget då? Nån som kan sånt?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion