Kontrollrummet

Roffe H - Vintervals (äldre version)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Årets första inspelning. Det blev en vals tillslut. Förra gången missade jag ju, valsen blev fyrtakt så jag fick döpa om låten. Tror att det blev rätt nu. Vintervals i moll ja, börjar bli lite segt nu med all snö och kyla, så humöret speglar väl låtens karaktär. Mycket långsam och melankolisk (är den för seg, är balansen mellan instrumenten ok?)  :wacko:  :unsure:
/Roffe H
« Senast ändrad: 16.02.2013, 13:16:41 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
F*n va bra du är! :) Jag ska inte klaga på något - tvärtom - du är nog min enda väg in till sådan här musik!  :wub: Tycker du ska placera den här i en TV-serie där de kör Volvo PV och Saab 95 och dricker gör de också - Champis, som bubblar så härligt, blir bra!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du kramar saxofonen på ett saxofint sätt.
Här smälter man!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
F*n va bra du är! :) Jag ska inte klaga på något - tvärtom - du är nog min enda väg in till sådan här musik!  :wub: Tycker du ska placera den här i en TV-serie där de kör Volvo PV och Saab 95 och dricker gör de också - Champis, som bubblar så härligt, blir bra!  B)

Tack Jocke, roligt att börja lira igen...vi måste se till att de har dubbat eftersom det är vinter. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Du kramar saxofonen på ett saxofint sätt.
Här smälter man!

Tack MaxB för dessa fina ord och lyssning, hoppas att snön smälter också snart.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det här är ju störtskönt. Lite folk/Jan J och i 3/4.

Helmysigt. Bland det bästa du lagt upp! SKulle önska mig ett collab mellan dig och Marre här på forumet (hon sjunger gärna jazz i monica Z stil) :)

Med rätt text här, vore det en hit. (Fast det är det ju redan, instrumentalt s a s)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Riktigt bra !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det här är ju störtskönt. Lite folk/Jan J och i 3/4.

Helmysigt. Bland det bästa du lagt upp! SKulle önska mig ett collab mellan dig och Marre här på forumet (hon sjunger gärna jazz i monica Z stil) :)

Med rätt text här, vore det en hit. (Fast det är det ju redan, instrumentalt s a s)

Tack Divident...håller med dig lite, kanske en av mina bättre när det gäller komposition i alla fall. Jag är väldigt nöjd där. Ska man göra en en colab skulle man nog fundera lite först, det ska finnas text, en sångvänlig melodi mm. Denna kanske inte var optimal i så fall. Men vi kan väl hållla tanken levande. Ska tänka lite på M.Z. Tack för att du lyssnade och gillade, det gör mig verkligen glad.  :D
/Roffe H
« Senast ändrad: 01.02.2013, 23:26:07 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack pxm och BluesBoy för lyssning och gillande.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vid pianot sitter en gubbe ihopsjunken med en hatt alá plommonstop, killen som lirar trummor påminner en hel del om Charlie Watts i sitt nonkomfartibla uttryck och saxofonisten sitter i en trädgårdsmöbel med illa knäpta knappar blottande sin feta mage i sin skjorta samtidigt som ett överförfriskat par i 62-årsåldern stuffar runt i haltande steg på det ensliga dansgolvet.
Det är bilden jag får, passar lysande till en film om Sveriges småstadsliv eller va...?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vid pianot sitter en gubbe ihopsjunken med en hatt alá plommonstop, killen som lirar trummor påminner en hel del om Charlie Watts i sitt nonkomfartibla uttryck och saxofonisten sitter i en trädgårdsmöbel med illa knäpta knappar blottande sin feta mage i sin skjorta samtidigt som ett överförfriskat par i 62-årsåldern stuffar runt i haltande steg på det ensliga dansgolvet.
Det är bilden jag får, passar lysande till en film om Sveriges småstadsliv eller va...?

Saxofonisten liknar mig, de andra i basset får gärna vara med, och visst...en känsla av stadshotell, 50-tal, ev. lite Lars Molins "saxofonhallicken".  :) Tack för lyssning och kommentar.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vackert. Snygga harmonier.

Personligen tycker jag det blir lite långt då det inte är några större utflykter vare sig i dynamik, intensitet eller harmonik. Skulle nog kunna hända mer. Eller bli kortare.

Bra!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vackert. Snygga harmonier.

Personligen tycker jag det blir lite långt då det inte är några större utflykter vare sig i dynamik, intensitet eller harmonik. Skulle nog kunna hända mer. Eller bli kortare.

Bra!

Du har nog rätt Wernborg, antingen försöka variera eller korta ner är nog modellen. Får fundera vidare. Tack för lyssning.
/Roffe H

Nu har jag funderat ett tag....blir det mer variation på detta viset?  :wacko:
« Senast ändrad: 02.02.2013, 17:44:00 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Denna föll jag för som en fura. Verkligen fint! Filmiskt vemod. Tycker gitarristen är ute och cyklar något vid 3:05 bl a, annars jättesnyggt lirat piano, bas och inte minst sax yes!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Denna föll jag för som en fura. Verkligen fint! Filmiskt vemod. Tycker gitarristen är ute och cyklar något vid 3:05 bl a, annars jättesnyggt lirat piano, bas och inte minst sax yes!

Tack för lyssning equality, kul att du gillar. Ska se om jag kan tala gitarristen till rätta.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vid pianot sitter en gubbe ihopsjunken med en hatt alá plommonstop, killen som lirar trummor påminner en hel del om Charlie Watts i sitt nonkomfartibla uttryck och saxofonisten sitter i en trädgårdsmöbel med illa knäpta knappar blottande sin feta mage i sin skjorta samtidigt som ett överförfriskat par i 62-årsåldern stuffar runt i haltande steg på det ensliga dansgolvet.
Det är bilden jag får, passar lysande till en film om Sveriges småstadsliv eller va...?

Saxofonisten liknar mig, de andra i basset får gärna vara med, och visst...en känsla av stadshotell, 50-tal, ev. lite Lars Molins "saxofonhallicken".  :) Tack för lyssning och kommentar.
/Roffe H

Underbara bilder ni målar upp! Fantastisk film - Molin gjorde mycket bra! :) Kommer att tänka på "Sven Klangs kvintett" med ståbasen på tackräcket... Tror PV:n ska vara beige förresten!  :lol: Lyssnar igen och kan inte säga om ena eller andra versionen är bäst... men det här är enastående Roffe - musik när den är som bäst, väcker känslor och skapar bilder! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du har en väldigt fin ton i saxen!
Skön melodi.
Kan nästan höra Svante Turesson sjunga lite på denna.
Det är nog sista dansen på Stadshotellet i Ovansjaure. Hon och han är de enda kvar.
Förutom orkestern gärna spelar lite till
BiB?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Jocke och cykeln. Har pratat med gitarristen och basisten som har lova att skärpa sig. Så här kommer version 3 där jag la till ytterligare en svag saxstämma efter "pianosolot". Yes, BIB!
/Roffe H
« Senast ändrad: 03.02.2013, 17:29:42 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket stämningsfullt och spelat med fin känsla!
Förutom Ben Webster fick jag några vemodiga Lars Gullin vibbar...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket stämningsfullt och spelat med fin känsla!
Förutom Ben Webster fick jag några vemodiga Lars Gullin vibbar...
/Asti

Tack för lyssning och de orden Asti, de värmer. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Å vad fint det här var Roffe.

Jag satt och drömde mig bort,mycket njutbart stycke och grymt finstämt lirat på saxen

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Härligt laidback och bra ljud får du ur tutan..
Kan hålla med om att den kanske är lite lång.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och respons mike och bjurte.  :) Lite långt blev det kanske, men det är svårt att sluta när man väl kommit igång.   :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Längden är inga problem för mighur lät det där då.. :D..Låten glider fint fram om man gör nåt annat eller ligger å slappar

Vid en ren sågning så kan den nog kännas lång ja,men som njutningsmedel vid avslappning - perfekt.Tycker jag då så kapa inget Roffe.

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Underbart, vad säger man? Jag känner mig nästan tafatt, har inget att säga mer än att jag gillar det o att det är hur behagligt som helst :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Otroligt bra. Snyggaste jag hört på flera år. Absolut inte för lång om man gillar musik mer än att peta o klösa på telefonen.
Lyckat med den extra saxstämman.

Jag blev helt knäckt o tårögd, det var så jävla fint, måste lyssna fler gånger.

Skulle vilja länka det här till polarna, men går det? Man måste nog vara medlem här för att kunna lyssna...
« Senast ändrad: 04.02.2013, 21:27:22 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)



Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mike: Javisst, jag behåller den långa versionen så du kan slappna av lite, tack! :D
Tigern: Tack för de vackra orden. Jag känner mig också tafatt ibland när jag tänker på hur jädrans produktiv du är.  :D
Nilsson: Roligt som fasen att du gillar. Man kan väl spara ner från KR till mp3 och dela om man vill?  :D
HasseFX: Vilket toppenbild, jag tror jag fattar vinken...rökigt och sköööönt. Är det Rollins?  :D

/Många tack från Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ljudbilden är stor och öppen. Kanske lite väl generös? Lite mer intimt atmosfäriskt kanske, mindre reverb mao?
Men det låter bra så här. Bib återigen förstår jag. Nackdelen är väl fortfarande trummorna som kör lite odynamiskt och upprepande, trots lite fills här och var.
Kanon som vanligt Roffe!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tigern: Tack för de vackra orden. Jag känner mig också tafatt ibland när jag tänker på hur jädrans produktiv du är.  :D
/Många tack från Roffe H

- Det går i perioder, just nu vill livet annat så jag gör inte så mkt, men det kommer snart igen ;) Underbart när det blir sådana här klockrena saker man inte kan klaga på alls.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ljudbilden är stor och öppen. Kanske lite väl generös? Lite mer intimt atmosfäriskt kanske, mindre reverb mao?
Men det låter bra så här. Bib återigen förstår jag. Nackdelen är väl fortfarande trummorna som kör lite odynamiskt och upprepande, trots lite fills här och var.
Kanon som vanligt Roffe!

Tokai: Tack för kommentar... BIB ja, inte så mycket man kan göra där...får väl skaffa mig en synth?  :D

tigersoul: Visst, synd är det att klaga...livet är ju mycket annat än musik, fast musik är livet. Nu blev det rörigt.  :wacko:
/Roffe H
« Senast ändrad: 05.02.2013, 17:34:13 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lyssnade återigen på det här. Helt suveränt. Du skulle ha spelat med Oscar Petersen, i alla fall hans lugna låtar som tex "When summer comes".
Det här är samma klass. Visst, ett riktigt band skulle vara ännu bättre, men det här gör att fokus blir på saxens melodi o ton.
Har nästan läst ut Neil Youngs bok "Fredsförklaring", han skriver om en bortgången producent han saknar, han hade på Neils fråga (när producenten låg på sista versen) hur han skulle gå vidare med sin musik. -"Fokusera på dig själv, din röst o din gitarr. Ta inte in ovidkommande människor som inte behövs, det blir det sämre av"... Tänker lika om det här. Det är så j-a snyggt spelat. Världsklass....

Lika bra som det här:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lyssnade återigen på det här. Helt suveränt. Du skulle ha spelat med Oscar Petersen, i alla fall hans lugna låtar som tex "When summer comes".
Det här är samma klass. Visst, ett riktigt band skulle vara ännu bättre, men det här gör att fokus blir på saxens melodi o ton.
Har nästan läst ut Neil Youngs bok "Fredsförklaring", han skriver om en bortgången producent han saknar, han hade på Neils fråga (när producenten låg på sista versen) hur han skulle gå vidare med sin musik. -"Fokusera på dig själv, din röst o din gitarr. Ta inte in ovidkommande människor som inte behövs, det blir det sämre av"... Tänker lika om det här. Det är så j-a snyggt spelat. Världsklass....

Lika bra som det här:


Tack för de fina omdömet, jag känner mig överväldigad...jag håller med producenten. Jag sitter helst på min kammare och lirar själv. Har tidigare lirat med orkester...men nu vid min ålder (snart 66) tycker jag det är så jäkla skönt att sitta och filura och jobba ensam. Oscar, vilken skön lirare och vilken bass och vilken cool låt. Själv lyssnar jag mycket på en saxofonisten Ben Webster, har du inte hört honom, gå in och lyssna, min favorit.


/Roffe H
« Senast ändrad: 14.02.2013, 12:01:45 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ben Webster, oj, det var fint. En till som törs spela bara på en tiondel av maxförmågan antar jag. Att inte spela alla toner som finns hela tiden kanske är nåt man blir modig nog för först i lite mogen ålder? Märkligt vad bra ljud det är på de här gamla inspelningarna. Kontrabasen har ju ett spektrum av botten och olika sound på varje ton som dänger alla elbasar med hästlängder. Ska verkligen lyssna mer på den här mannen. Lever han?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)