Kontrollrummet

kort pollomröstning för tema festival 27

Omröstning

Vilkt tema vill du ha för nästa festival

Humor, roligaste låten
6 (42.9%)
12 tonsskala
4 (28.6%)
Klaustrofobi
4 (28.6%)

Antal personer som röstat: 14

Omröstningen har avslutats: 04.02.2013, 14:57:52

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Rösta på ett av följande omröstningen slutar på Söndag 3 februari och nästa festival börjar på Måndag 4 februari.

Lite förtydligande så det inte blir en massa diskussioner.

Förslag 1 innebär att man gör en så rolig låt som man bara kan i text eller musik eller både och
Förslag 2 innebär att vi gör låtar som skall innehålla alla tolv tonerna i melodin
Förslag 3 innebär att vi gör en låt som beskriver känslan av klaustrofobi
« Senast ändrad: 01.02.2013, 10:39:24 by egghuvud »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Men vart tog

"tema bohemian rapsody, alltså en låt som består av flera olika delar som är olika varandra men ändå bildar en helhet, som en mini symfoni."

vägen då det var enligt mig bästa idén. Med Wernis tillägg att samma sak inte skulle återkomma.

                                       ?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Vad innebär Fösrlag 2 i praktiken? hur ska man spela?


Hade personligen sett att "Förslag 1" varit instrumental, så hade dem blivit mer intressant och krävande, och inte som nu att många kanske gömmer sig bakom texten. Men vi får se hur det artar sig.
« Senast ändrad: 31.01.2013, 16:49:59 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Vad innebär Fösrlag 2 i praktiken? hur ska man spela?
Citera
Fösrlag 2 innebär att vi gör låtar som skall innehålla alla tolv tonerna i melodin

Tolvtonstekniken är inte helt lätt att förklara och använda. Wikipedia skriver:

Citera
Grunden för tolvtonstekniken är sekvensen eller tonraden, som är en serie av toner där alla den kromatiska skalans tolv toner ingår en gång. I den mest ortodoxa tolvtonsmusiken byggs sedan resten av stycket, harmonier och melodier, enbart upp med olika transformeringar av denna sekvens som byggstenar.

I jämförelse är Fösrlag (sorry, kan inte låta bli :P) 2 en ganska mild variant, dvs vi kan jobba som vi vill med harmonier så länge melodin innehåller alla tolv toner i den kromatiska skalan. Det finns inte heller någon begränsning att man inte får återvända till samma ton förrän de övriga 11 tonerna spelats.

« Senast ändrad: 31.01.2013, 17:48:59 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Minns att jag hade noter på en blues som använde alla tolv tonerna i temat. Den lät helt normalt. Så det kan ju vara en kul utmaning att få det att låta vettigt. Får jag nog prova oavsett festival eller ej. Även de andra två temana. Svårt att välja.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vad innebär Fösrlag 2 i praktiken? hur ska man spela?


Hade personligen sett att "Förslag 1" varit instrumental, så hade dem blivit mer intressant och krävande, och inte som nu att många kanske gömmer sig bakom texten. Men vi får se hur det artar sig.

Jo alltså så här: Tolvtonsmusik eller dodekafoni är en musikriktning som grundades av Arnold Schönberg i början av 1900-talet, och hör till den så kallade atonala musiken. Den vidareutvecklades av Schönbergs lärjungar, främst Alban Berg och Anton Webern, i vad som kom att kallas Andra Wienskolan.

Tolvtonsmusiken är till sin natur egentligen inte någon särskild riktning eller stil, som exempelvis expressionismen, utan snarare en musikalisk teknik, tolvtonstekniken. Grunden för tolvtonstekniken är sekvensen eller tonraden, som är en serie av toner där alla den kromatiska skalans tolv toner ingår en gång. I den mest ortodoxa tolvtonsmusiken byggs sedan resten av stycket, harmonier och melodier, enbart upp med olika transformeringar av denna sekvens som byggstenar.

När tolvtonsmusiken först introducerades för publiken möttes den av mycket begränsad förståelse, och dess tidigaste företrädare fick utstå mycket kritik. Wilhelm Peterson-Berger skrev i en recension av Hilding Rosenbergs första stråkkvartett om fyra förrymda konradsbergare (mentalpatienter) som "med nit och stiltrohet återge en femtes barbariska och nattomtöcknade fantasier". Med tiden lade sig dock uppståndelsen, och tolvtonstekniken har blivit en del av den teoretiska grunden för den moderna konstmusiken. (från Wikipedia)

Ex
 
&feature=results_main

Man är ju inte begränsad till pianomusik eller att det låter symfoniskt utan det går ju även att använda tolvtonsskalor på t e x jazz eller metal eller vad du vill för den delen. Det kräver förståss en hel del av er om ni skall komponera tolvtonslåtar  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Men vart tog

"tema bohemian rapsody, alltså en låt som består av flera olika delar som är olika varandra men ändå bildar en helhet, som en mini symfoni."

vägen då det var enligt mig bästa idén. Med Wernis tillägg att samma sak inte skulle återkomma.

                                       ?

Jo jag tog nog de förslag som tilltalade mig mest av de som föreslogs. Men idén kan ju  få leva kvar till nästa festival kanske?


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil

Ex
 
&feature=results_main

Man är ju inte begränsad till pianomusik eller att det låter symfoniskt utan det går ju även att använda tolvtonsskalor på t e x jazz eller metal eller vad du vill för den delen. Det kräver förståss en hel del av er om ni skall komponera tolvtonslåtar  :)

Själv tyckte jag att det knappt kan kallas för musik.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Men vart tog

"tema bohemian rapsody, alltså en låt som består av flera olika delar som är olika varandra men ändå bildar en helhet, som en mini symfoni."

vägen då det var enligt mig bästa idén. Med Wernis tillägg att samma sak inte skulle återkomma.

                                       ?

Jo jag tog nog de förslag som tilltalade mig mest av de som föreslogs. Men idén kan ju  få leva kvar till nästa festival kanske?
Eller så har vi en kort poll om vi ska inkludera det förslaget i en ny poll?   ^_^
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Men vart tog

"tema bohemian rapsody, alltså en låt som består av flera olika delar som är olika varandra men ändå bildar en helhet, som en mini symfoni."

vägen då det var enligt mig bästa idén. Med Wernis tillägg att samma sak inte skulle återkomma.

                                       ?
Ja det låter bra

Jo jag tog nog de förslag som tilltalade mig mest av de som föreslogs. Men idén kan ju  få leva kvar till nästa festival kanske?
Eller så har vi en kort poll om vi ska inkludera det förslaget i en ny poll?   ^_^
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Rösta på ett av följande omröstningen slutar på Söndag 3 februari och nästa festival börjar på Måndag 4 februari.

Lite förtydligande så det inte blir en massa diskussioner.

Förslag 1 innebär att man gör en så rolig låt som man bara kan i text eller musik eller både och
Förslag 2 innebär att vi gör låtar som skall innehålla alla tolv tonerna i melodin
Förslag 3 innebär att vi gör en låt som beskriver känslan av klaustrofobi

Jag röstar på förslag 2

(Till Hellfog! Gör ett intro där du spelar tonerna C till en oktav högre C i halvtonssteg så har du uppfyllt villkoren för förslag 2)  :D
« Senast ändrad: 01.02.2013, 23:07:24 by Angrod »
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Just nu lutar det åt en humoristisk, klaustrofobisk 12 tonsskalelåt.....  :ph34r:


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Just nu lutar det åt en humoristisk, klaustrofobisk 12 tonsskalelåt.....  :ph34r:

en låt som består av olika delar. humoristisk,klaustrofobisk och 12 toners åt bohemian rapsody hållet  :lol:


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag har mycket att göra just nu och framöver men jag skulle kanske ha tid för ett 12 toners melodiprojekt.....
Låter spännande tycker jag....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/