EDIT:
Jaha gott folk då ska ni få vässa öronen och tycka till riktigt ordentligt. Har nu mixat o donat i timmar (känns det som iaf) med de inspelningar jag gjorde med en kvinnlig bekant. Hon är med o lägger en överstämma nu på "svaren" i verserna och oktaviserar mig även på sista versen där arr'et brutits ned till speldosan o gitarr.
Det trixiga här var att pitchen på inspelningarna av tjejen krävde hård manuell autotune-fixning för att fungera och det fattades värme (oerfaren sångerska). Detta skapade naturligtvis en del artifekter o problem som jag försökt lappa över med en oktaviserande mansstämma o ett klurigt satt delay bland annat. Min tanke med tjejrösten är att den ska vara lite spröd och på något sätt reflektera den tjej texten handlar om i ton o karaktär. Därmed får den vara en aning "spretig" för att ge rätt känsla, dock utan att gå till överdrift.
Jag la även till en mjuk cello i mellanspelen och de andra halvorna av 2 verser för att kompletera arret en aning. Drog även upp pianot, har dock INTE gjort något åt mina aning heta vocals.
FRÅGESTÄLLNING: Funkar tjejstämman eller skär den sig med det andra? Fram med kommentarerna här, för det här var klurigt faktiskt. Samma sak med cellon, blir det för mycket? Båda versionerna finns nedan, jämför o kommentera

En sak är jag ganska säker på: jag tycker oktav-kören från tjejrösten i sista versen låter himla rätt där. Tankarna går direkt till Winnerbäck o den typiska tjejkör han kör lite diskret bakom här o var i sina låtar.
Kommentarskanonerna: AVFYRA!
Då var det dags igen, har inte mindre än 4 projekt i luften samtidigt nu. Jag lovar, nu ska jag börja göra klart grejorna istället för att skriva mer *skrattar*
Så låten... det är en rätt grov slask på en låtidé jag slängde ihop ikväll. Ämnet är psyksjukdom och dysfunktionella familjer, tungt som bly naturligtvis och man må gilla eller ogilla det i låtform. Det är oavsett inte en enkel låt att arra o jag är inte alls säker på att arret ska låta så här. Jag var först inte säker på om jag ens skulle göra ett arr på låten i huvud taget eller bara lägga den i låt-lådan men en bekant sporrade mig att göra något med den så okej då, ett slask arr blev det iaf på detta svåra låtämne.
NY VERSION MED TJEJKÖR:
Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/skuggan-av-sara
ÄLDRE VERSION UTAN TJEJKÖR:
Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/skuggan-av-sara-tidigare-version
Text:
När du tittar,
Dig i spegeln
Står ett monster där
Som är så fult
Och dom pratar,
Varje dag,
Bakom ryggen
Där du går
En skugga utan värde
Som går runt här utan val
En skev karikatyr