"i 7'an finns ju ASIO guard som simulerar Logics specialare vilket är att köra högre latency på playback spår o bara köra den angivna latencyn på spår som har monitoring eller spelas in."
Verkar smart! 
Den är smart, med den påslagen går peakarna i cpu användning nästan aldrig över average värdet varpå utan de alltid sticker upp en bra bit ovanför average, så man kan definitivt kräma ut mer med ASIO guard.
Nu har jag undersökt det här grundligt och kommit fram till lite uppgifter. Den stora grejen jag inte var medveten om är att Ozone i sitt max kvalitets läge drar MASSIVT mycket CPU. När jag släckte ner den i projektet gick topparna från över 50% till max 20% så där var en stor del av problemet minst sagt. Oxone verkar bete sig lite lustigt med cpu användningen i huvud taget då projektet MED ozone påslaget reagerar våldsamt på ändringar i buffer. dubblerar jag bufferten halveras topparna och tvärt om. Utan Ozone är inte skillnaderna alls lika stora o snarare runt max 20% eller så.
För den som är nyfiken så ser mitt projekt jag testar med ut enligt bilderna nedan:
http://d.pr/i/FaEQ
http://d.pr/i/bBpR
och uppgifterna med/utan ozone och på olika buffertar ser ut så här:
Mätpunkt: Refrängen zombification
Med Ozone:
128: avg nästan 50% toppar strax under 100%
256: avg 37,5% ca toppar på 50% o strax över stundtals
384: avg 33% ca toppar på c:a 31% någon enstaka uppåt 37%
512: avg 31% ca toppar på 25% frekvent o någon enda gång upp till samma som avg, men aldrig över.
1024: mycket marginell förbättring, ej nämnvärt.
Utan ozone:
128:
33% avg c:a - peak snittar runt avg, ibland några % högre.
256:
25% avg + någon % ibland - peak aldrig över avg, håller sig runt 20%
512:
20-22% avg - peak runt 18% ca
Så om man räknar bort Ozone kan jag skåda ungefär 25% för det här projektet vilket jag ändå kan tycka är lite högt, sen är det ju en del pluggar med om man börjar kika på insert kedjorna så det kanske är att vara gnällig att tycka 25% är mycket. Man kan för övrigt ställa om Ozone till lägre kvalitetslägen medan man arbetar varpå cpu användningen sjunker drastiskt så det finns vägar att arbeta runt detta. Är väl kanske inte normalt från första början ens att ha max läget påslaget under annat än master mixdown/bounce.
Vad tror ni PC användare med fyrkärniga maskiner att ett sådant där projekt skulle gå loss på, är 25% rimligt?