Kontrollrummet

Tigersoul - Amy's song

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då var jag igång igen, ja jag vet jag bara spottar fram låtar just nu men vad tusan jag hade så mycket färdigtskrivet låg :P Behövde en paus från zombipoppen tills jag hunnit vara hos sångpedagogen.

Så vad har vi här då? En visa med mörka undertoner i ett klassiskt arrangemang. Jag är ingen hävert (läs totalt oerfaren) vad gäller klassiska arrangemang så där får ni gärna kommentera, och förstås: Vad tycker ni om att arra den så här?

Reverbet är något jag funderar över... det här är ju klassiskt så jag har satt rummet till en konserthall o det blir självklart lite bluddrigt på vocals men änr jag drar ner på det så ramlar vokalisten ur rummet så att säga. Klurigt.

En tianlott till den som kan dekryptera vad låten handlar om (höhö just kidding)

Vocals är en one-take bara kan säkert bli bättre, var lite klurigt där på höjden att få mjuka toner som passar versen.

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/amys-song

Text följer såsom vanligt:

She lives in a magical place
Where goodness await every day
No darkness to fight in this land
(and) Adventures will never have, to end

No memories of hurt can remain
Her heart is a pure as the dew
The trees are her friends she adore
And they never would do her no, harm

Chorus

Her kindness was noticed
A land of reward
The doubts that she had
are all gone

The struggle she parted
Is staying behind
Forever awaits in the land
Of her dreams

She wanders the forest all day
A journey of all that she longed
She loves every moment of chance
And fear never reach her a-gain

The evening is coming so still
With the stars all alight in the sky
She talks to the moon for a while
Then settles so calm by the, creek

Chorus
« Senast ändrad: 21.01.2013, 00:42:31 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Enya är det du ?? :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Uh... I've been accused of it before, yes! Minns du "Moonlight"? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vad du är produktiv. Refrängen gillas mycket. Lite speciella harmisar i versen, låter ok men jag studsade till först. Saknar ett stick. Arridén med harpa och stråkar (spiccato?) gillar jag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fint det här Kristian.

Har du arrat/lirat med Cubase7:ans Halion? Jag hann inte lyssna färdigt då jag mäste dra så jag lyssnar klart senare..

Jag börjar så småningom få till mixer delen i C7.Lite marigare än de versioner av Cubase jag kört innan.Fan,det ser ju ut som ett Nevebord  :rolleyes:

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Oj vad du är produktiv. Refrängen gillas mycket. Lite speciella harmisar i versen, låter ok men jag studsade till först. Saknar ett stick. Arridén med harpa och stråkar (spiccato?) gillar jag.

- Ja du är det spiccato eller stacatto, det är en bra fråga för jag använde här inte ett lib som har någon kontrollfunktion för det så det är fritt tolkat av pluggen vad det blir. Finns någon keyswitch men jag använde den aldrig. Tycker strängarna låter klart trevliga för att vara en patch från halion. Jag har ju tillgång till fetare saker men det lät så trevligt som det var!

Hehe är det andra ackordet i pausen mellan verssegmenten du tänker på? Ja det drar iväg där lite oväntat, men jag gillar det! O jag har funderat på om det ska vara ett stick eller någon förlängning i huvud taget på låten. Problemet är att jag inte har (vill ha) något mer att säga om berättelsen. Jag vill inte ge upp några mer detaljer o är nöjd med den lilla insinuationen så det som kvarstår om jag "stack till med ett stick" (pun intended) blir att bara breda på med mer av samma o jag undrar om det blir bra. Som vanligt när jag skriver finns det undertoner o grejor som jag inte kan vrida runt på hur som helst när jag skriver vidare in i ett stick :P Ska suga på saken, men det gjorde ju inget om den var lite längre!

Det var en kul resa att göra ett orkesterarr rakt igenom iaf, tänkte någon av de som är hävertar på detta här på KR skulle kommentera hur pass jag lyckades lägga upp det. Orkesterarr är ju inte precis enkla saker.

Fint det här Kristian.

Har du arrat/lirat med Cubase7:ans Halion? Jag hann inte lyssna färdigt då jag mäste dra så jag lyssnar klart senare..

Jag börjar så småningom få till mixer delen i C7.Lite marigare än de versioner av Cubase jag kört innan.Fan,det ser ju ut som ett Nevebord  :rolleyes:

Mike

- Jepp det stämmer, jag har använt mig av halion för strängarna. Träblåset (oboer för att vara exakt) är däremot från ett stränglib, glömt vilket jag använde nu. Visst var det trevliga strängar för att vara en random halion patch? Det är dock 100% arrat, ingen arpa eller något sådant fusk från halion.

Jodå mixern är lite ovan i 7'an, på något sätt känns den så annorlunda mot projektfönstret, lite som att det är två olika program på något sätt. Den är flexibel men jag kan inte säga att jag älskar den i alla aspekter. Bland annat vill jag ändra färger så att man lättare ser det valda spåret som nu är så vag skillnad att man får leta för att hitta det. Sen är det lite buggigt, lite grafikfel här o var o sådant o jag vill ändra färger både här o var på saker som är för mörkt o murrigt. Jag vet att man kan ändra färger till viss del i insträllningar men inte sådana här mer detaljerade saker tyvärr.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnat på hela låten.

Låten är bra,snyggt 6/8 flow..Arret håller fint,tror inte på full sättning här.Men nån pianogrej tror jag skulle lyfta det hela lite till.Sången ligger lite högt i ljudbilden,men det är bra och känslosamt sjunget.Omtagningar kan man ju göra hur många som helst.Feelingen i första tagningen är alltid lite speciell - man är oförstörd på nåt sätt av låt och arr och sjunger av hjärtat helt enkelt,som du gör här.

C7

Ja jag har inte sett några "glitchar" än i grafiken peppar peppar..Mixerdelen är liite skum ja.Det tar nog ett tag innan man lär sig det hela fullt ut,man vill ju se spåren.Jag har ett steinberg ljudkort så det rör till det hela lite till då jag får möjlighet till flera mixer/lyssningar/utgångar.
The Grand 3 överraskar mig i sound så den skall jag köpa loss,elpianot är ju fetgrymt.Halion har många snygga sound och är klart andvändbart,vi får den för 1600:- cirkus och det ses ju som billigt i pluggvärlden.Om jag inte läste fel på steinbergs sida..
En annan grej jag gillade var Chordtrack.Grymt och snabbt verktyg då man bara har en grund som man vill utveckla.Jag kikade lite på det igår och insåg möjligheterna.

Nåväl Kristian,en tråd om C7 där man kan dryfta för/nackdelar och dela med oss av nyfunna rön kan vara bättre än att lusa ned demotrådarna  :)

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och fint arr! Kanske är stråket aningen högt mot övriga instrument...
Den här inbjöd till att sjunga en lägre andrastämma! Testa gärna det!
Annars tror jag inte att arret ska utökas....möjligen fler stråkar som "svarar" mot sången
eller ett försiktigt piano...?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lyssnat på hela låten.

Låten är bra,snyggt 6/8 flow..Arret håller fint,tror inte på full sättning här.Men nån pianogrej tror jag skulle lyfta det hela lite till.Sången ligger lite högt i ljudbilden,men det är bra och känslosamt sjunget.Omtagningar kan man ju göra hur många som helst.Feelingen i första tagningen är alltid lite speciell - man är oförstörd på nåt sätt av låt och arr och sjunger av hjärtat helt enkelt,som du gör här.

C7

Ja jag har inte sett några "glitchar" än i grafiken peppar peppar..Mixerdelen är liite skum ja.Det tar nog ett tag innan man lär sig det hela fullt ut,man vill ju se spåren.Jag har ett steinberg ljudkort så det rör till det hela lite till då jag får möjlighet till flera mixer/lyssningar/utgångar.
The Grand 3 överraskar mig i sound så den skall jag köpa loss,elpianot är ju fetgrymt.Halion har många snygga sound och är klart andvändbart,vi får den för 1600:- cirkus och det ses ju som billigt i pluggvärlden.Om jag inte läste fel på steinbergs sida..
En annan grej jag gillade var Chordtrack.Grymt och snabbt verktyg då man bara har en grund som man vill utveckla.Jag kikade lite på det igår och insåg möjligheterna.

Nåväl Kristian,en tråd om C7 där man kan dryfta för/nackdelar och dela med oss av nyfunna rön kan vara bättre än att lusa ned demotrådarna  :)

Mike

- Jag funderade över piano, som ni båda tipsade om, men tror ni att piano o harpa verkligen går ihop i samma stycke? Det är ju väldigt snarlikt ljud. Nu är jag ingen hävert på symfoniska arr dock då så jag kanske har fel.

Du har verkligen rätt när det gäller den där magiska första tagningen. Vilket den är bra eller inte så går den aldrig att göra om, det som kommer efter kan upprepas men inte den första tagningen o jag tror jag fick till något skimmer här som passar låten.

C7 det kanske vi skulle skapa en tråd om på rätt plats ja, för det kan nog bli ganska långt. Jag har kommit på en hel del workarounds på saker jag stört mig på etc. Får starta en sådan :P

Angående sången i ljudbilden är den medvetet lagd lite het för att bli 100% tydlig med den oerhört spröda sångstilen jag valt här, jag provade att sänka den men redan på -1db så är det något som känns fel man tappar uppfattningen lite, går säkert att eq'a om det här på något sätt för att få det rätt dock om man vill peta runt ordentligt i det.

Skön låt och fint arr! Kanske är stråket aningen högt mot övriga instrument...
Den här inbjöd till att sjunga en lägre andrastämma! Testa gärna det!
Annars tror jag inte att arret ska utökas....möjligen fler stråkar som "svarar" mot sången
eller ett försiktigt piano...?
/Asti

- Jag har också tänkt tanken på något som "svarar" mot sången någonstans, provade lite lätt med några stråkar men det lät lite "tätt", får testa vidare men det tror jag på. Piano, se ovan svar till Mike, andrastämma kan jag tänka mig skulle sitta fint på refrängen. Jag provade faktiskt det lite snabbt med en genererad men jag tyckte det tappade lite. Kanske blir det en annan upplevelse med en riktig stämma, får undersöka det!

Sen har vi ju det här med stickets vara eller icke varande, ja mkt att suga på blev det nu! ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det kan ju räcka med att du drar upp harpan lite i ljudbilden,då den ligger lite långt bak för fulländning.Jag tänkte pianot som avbytare till harpan alternativt några ackord effektfullt tryckta här och där..Nåja,det är snyggt arrat så du kan fundera på små subtila inlägg här och där.Kanske nån blås grej/flöjt via Halion...

Dra igång C7 tråden.Jag vet att Minst en till kommer att köpa c7 sedan finns det ju ett gäng sedan tidigare.

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det kan ju räcka med att du drar upp harpan lite i ljudbilden,då den ligger lite långt bak för fulländning.Jag tänkte pianot som avbytare till harpan alternativt några ackord effektfullt tryckta här och där..Nåja,det är snyggt arrat så du kan fundera på små subtila inlägg här och där.Kanske nån blås grej/flöjt via Halion...

Dra igång C7 tråden.Jag vet att Minst en till kommer att köpa c7 sedan finns det ju ett gäng sedan tidigare.

Mike

Det har jag övervägt att göra iaf delvis på partier där den inte hörs alls. Får väl se om det kan tryckas ditt ett piano plonk här o var också, det visar sig! Nu har jag brutalt mkt olika saker på gång alltså: 3 låtar att jobba med o håller på o skriver 2 vid sidan om. Puh!

Skapar en tråd det där måste vi dryfta lite på rätt ställe :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det kan ju räcka med att du drar upp harpan lite i ljudbilden,då den ligger lite långt bak för fulländning.Jag tänkte pianot som avbytare till harpan alternativt några ackord effektfullt tryckta här och där..Nåja,det är snyggt arrat så du kan fundera på små subtila inlägg här och där.Kanske nån blås grej/flöjt via Halion...

Dra igång C7 tråden.Jag vet att Minst en till kommer att köpa c7 sedan finns det ju ett gäng sedan tidigare.

Mike
[off-topic]Varför ska ni skapa en speciell C7-tråd?
Det finns ju många andra fina 7-ackord..?  :unsure:[/off-topic]
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
[off-topic]Varför ska ni skapa en speciell C7-tråd?
Det finns ju många andra fina 7-ackord..?  :unsure:[/off-topic]

Asti, mannen som kommer få skämt att bli mot reglerna på KR hö hö skämta bara :p  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har inte läst några kommentarer.

Gillar arret, även om man kan fila på "orkestern". Refrängen känns mer som en brygga till den riktiga refrängen som inte är där :) Jag gillar din röst här.

Jättebra annars
Tycker nog den förtjänar en "redig" refräng. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Har inte läst några kommentarer.

Gillar arret, även om man kan fila på "orkestern". Refrängen känns mer som en brygga till den riktiga refrängen som inte är där :) Jag gillar din röst här.

Jättebra annars
Tycker nog den förtjänar en "redig" refräng. ;)

- Den är nog lite bryggartad ja nu när du nämner det, känns lite som den är på väg upp till någon slags "disneysfilms-refräng" ;) jag är dock väldigt "klar" med texten så det blir nog inte så pass stora förändringar i låten nu, men lite fil på orkestern har jag tänkt mig o jag dividerar fortf stickets vara eller inte vara. Ja röstläget blev ganska klockren här, en tagning rakt igenom hittade rätt direkt. Kul du gillar ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Själv har jag gjort dividera till en livsstil :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Själv har jag gjort dividera till en livsstil :)

Höhö, hence the name? :P

Jag tycks titt som tätt hamna i läget där mina refränger är bryggartade för övrigt, intressant effekt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fin låt!
gillar att harmonierna sticker iväg lite oväntat på några ställen
Bra sång, rösten passar perfekt till låten.
Arret är också bra men kanske skulle kunna varieras mer. Stråkarna blir lite statiska och "stela"
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag gillar mjukheten och harmonierna i denna,men det blir kanske lite "Enya statiskt" ;) i arret..
Ähh.. Kommer hon undan med det gör du det oxo! B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar idén med stråkarna men skulle önska att de har snabbare attack. De släpar i dynamiken i jämförelse med sången men det ingen annan som noterat detsamma.
Astis idé med en understämma tror jag på. För mig är det en stämma som sjunger exakt samma text på en eller så få toner som går.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fin låt!
gillar att harmonierna sticker iväg lite oväntat på några ställen
Bra sång, rösten passar perfekt till låten.
Arret är också bra men kanske skulle kunna varieras mer. Stråkarna blir lite statiska och "stela"

- Uppskattar det själv också med lite "galna" harmonier här o var där det passar. Sen har de en funktion i låten som kanske är lite väl subtil för att märkas, men vad tusan det låter bra :P

Ja stråkarna rullar ju bara på det skulle nog inte skada med en variation eller något nytt inslag.

Jag gillar mjukheten och harmonierna i denna,men det blir kanske lite "Enya statiskt" ;) i arret..
Ähh.. Kommer hon undan med det gör du det oxo! B)

- Haha kanske, fast någon variation kanske inte skulle skada direkt, kanske några "svar" på sången etc.

Jag gillar idén med stråkarna men skulle önska att de har snabbare attack. De släpar i dynamiken i jämförelse med sången men det ingen annan som noterat detsamma.
Astis idé med en understämma tror jag på. För mig är det en stämma som sjunger exakt samma text på en eller så få toner som går.

- Du har hört helt rätt skarpörade Max :P Jag var lat och la faktiskt noterna en halv sextondel tidigt för att det inte ska släpa allt för mycket. Ett bättre alternativ är helt klart att gå in o vrida i Halion. Är dock inte helt hundra på om det finns någon attack inställning. Tyvärr verkar Halion SE som medföljer Cubase vara ganska begränsat vad gäller att mickla runt med instrumenten. Tanken är väl att man ska köpa skarpa versionen o få de möjligheterna men den är dyr o jag kan tycka det är snålt att inte lägga med de här möjligheterna. Men ska som sagt titta noggrannare innan jag svär ve och förbannelse :P

Understämman, tänker du med "en eller få toner" att stämman vilar kvar på lämplig ton istället för att vandra runt med leadstämman helt enkelt? Ja en understämma kan nog fungera, ska suga på saken!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då var jag inte först ändå  :P
Ja, shop menade jag med en understämma. Att ligga kvar på nån ton
« Senast ändrad: 23.01.2013, 16:48:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då var jag inte först ändå  :P
Ja, shop menade jag med en understämma. Att ligga kvar på nån ton


Haha nja, jag har bara noterat det o inte gjort något åt det. Jag noterar ständigt en miljon saker man kan göra bättre men jag begränsar mig för att sätta kreativiteten först o sen åtgärda bit för bit det som är relevantast.

Då fattade jag rätt, det tror jag också kan funka!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se