Kontrollrummet

Asti - My poor old heart (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2013-01-22: Har minskat de-essern ytterligare, samt försökt "runda av" slutet!
                        Kommer inte längre med den, så jag avslutar nu! Tack alla för feedback!

Edit 2013-01-21: Har sänkt sången och trummorna, samt minskat de-essern på lead-sången.
                        Känns som att sången är i rätt nivå nu, trummorna är jag mer osäker på.
                        Har dragit ner baskaggen en smula i EZ-mixern. Läspandet är förhoppningsvis mindre nu..

Edit 2013-01-19: Har gjort om lead-sången, och höjt trummorna något! Bättre så?

Ville försöka mig på en lite "stökigare" låt än normalt. Vet inte om det blev så lyckat...? Men det var kul!  :)
Tar tacksamt emot synpunkter på vad som helst! Som vissa säger - såga på!  :)
Skruva gärna upp volymen, det blev lite låg signal....

Titel: My poor old heart
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
År: 2013
Längd: 3:25

« Senast ändrad: 22.01.2013, 16:15:59 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite rockigare skulle jag inte vilja kalla denna däremot poppigare av exklusiv kvalitet. Alla då etablerade popgrupper skulle ha mördat för att komma över denna - helt underbara harmonier och kören och .. ja helt enkelt fantastisk :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter typ, Basement Tapes och befriande live. Behåll det så. Refrängen är jättesnygg. Låter färdigt i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Underbart! :) Det låter som (skulle kunna räkna upp en lång rad artister som måste ha tagit stort intryck av dig ;-) ) - Asti!  :wub:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Wunderbar! Skön mix, bra instrumentval, skön röst, fina harmonier.
Det enda jag upplever som inte bäst, är att leadstämman, den rösten låter inte som den gift sig helt med allt det övriga. Den ligger i ett eget rum ovanför bandet.
Nån annan som upplever samma sak? Annars är det kanske bara min lyssning. Är ju ganska långt från vintervädret hemma hos dig...  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Eddi - Nä, rockmusik är det väl kanske inte direkt! Kul att du gillar harmonier och kör!
equality - Eftersträvade live-karaktär åt Band-hållet! Kul att refrängen gick hem!
Jocke - Det är nog så att jag tagit mycket intryck av bl.a. The Band och det märks nog rätt tydligt... :rolleyes:
MaxB - Håller med dig om lead-sången när jag nu lyssnar i PC-högtalarna! Hörde inte det i lurar...
          Hade inte haft något emot att göra dig sällskap i Las Palmas!  :)

Tack för lyss och snälla ord!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skön typisk Asti musik när den är som bäst! Varmt, ombonat, mysigt! Instämmer i lovorden! hatten av! ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Stämmer in på hyllningskörerna:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke - Det är nog så att jag tagit mycket intryck av bl.a. The Band och det märks nog rätt tydligt... :rolleyes:

Det var faktiskt inte någon av dem jag tänkte på... det här är fan-Astiskt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön att lyssna på igen.  :) Bara nyfiken, vad använder du för trumplugg?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja du har många olika strängar på din lyra du.. ;)
Men särskilt stökigt kan man väl inte anklaga denna låt för att fara ??
Bra låt,men jag skriver som i Tigerns låt,mer tryck på Trummorna i båd Berg o Dal..

Sten-Sture Dahl /T.f  Berksklättrare
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Visst hör man the Band i det här. Snyggt gjort. Bra låt. Gillar: orgeln, tremelogit,
Men det är några saker som jag är lite tveksam till:
slapbackekot på sången. Tycker det inte passar.
Sedan kompet i refrängen. Tycker trummorna ska markera mer (virvel på 2 och 4, baskagge 1 och 3) Och upp med cymbalen. Men det är en smaksak.
För feta körer. Känns lite för maffigt, en(1) överstämma hade räckt tycker jag.
Det lugna, lite avskalade partiet - behövs det?
I verserna känns som ett ackord för mycket, ett mollacord - e-moll eller a-moll, kanske båda.
Kanske lite snabbare tempo i låten - lite rockigare då?


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Veldig bra låt dette Asti!

Har bare hørt i PC høytalere så langt så jeg skal ikke uttale meg for mye om lydbildet, men jeg får 70-talls vibber.. noe som aldri er feil..
Bra refreng, jeg liker hvordan du har arrangert stemmene! Synes også orgelet gjør akkurat det riktige her.
Ville kanskje gitt gitaren en pause et sted, kanskje det er den som skal fjernes litt i det stille partiet? Blir muligens et bra løft når den kommer tilbake igjen..
Var litt usikker på klangen på vokalen, men den "gillas", gir et tidsriktig lydbilde.

Sofaen.. står den der i virkeligheten?  :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
tigersoul - Tack för det! Det gör mig glad!
Markus Broberg - Tack, tack!
Jocke - Fan-Astiskt, något för de virtuella fansen..?  :rolleyes:
equality - Det är EZ Drummer, Vintage expansion.
bjurte - Ja, 6 st av olika tjocklek!  :)
           Nej, stökig är nog inte rätt ord, men jämfört med dom vemodiga undergångstoner
           jag brukar lägga upp så är väl detta rätt "livat"?  :)
           Menar du att trummorna ska höjas rent allmänt, eller bara vissa trumdelar?
Tokai - Jag märkte när jag lyssnade i PC-högtalarna (efter jag lagt upp låten) att det blev
           lite för mycket reverb. "Slapbackeko" är inget jag medvetet lagt på...
           Ja, trummorna brukar jag ha svårt för att få till! Har inte editerat så mycket utan
           mest använt färdiga "patterns". Körerna är jag däremot nöjd med och vill nog behålla det så.
           Tyckte det behövdes ett break/stick, men det kanske inte passar in riktigt..?
           Ska fundera på det där med ackorden i verserna! Tempot testade jag mig fram till och tycker det är rätt OK.
Sigmunds - Roligt att du gillar låten! Ja, 70-talet innehöll mycket bra musik! Kul att du gillar stämmorna!
                Dom sitter inte perfekt, men det ger nog å andra sidan en viss live-känsla, som equality var inne på...
                Tyckte det passade med en orgel här, men är osäker på om jag hittat det rätta orgelljudet.
                Kändes som att det var rätt att använda elgitarren i sticket, det blev lite tomt med bara akustisk gitarr...?
                Ska nog sänka reverbet på lead-sången tror jag... Nej, det står ingen soffa i min trädgård! Texten är ren fiktion!  :)
Tack allihop för eran fina respons! Ska försöka omsätta era tankar så gott jag kan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte hur du gör med ADT:n men om det är så att du kör den på Inserts så skulle jag vilja föreslå att du istället lägger den på ett FX-track och balanserar det torra i Send - så kan inte MaxB klaga längre (jag håller med honom BTW).
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag vet inte hur du gör med ADT:n men om det är så att du kör den på Inserts så skulle jag vilja föreslå att du istället lägger den på ett FX-track och balanserar det torra i Send - så kan inte MaxB klaga längre (jag håller med honom BTW).
Jag kör den som insert! Tack för tipset!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag vet inte hur du gör med ADT:n men om det är så att du kör den på Inserts så skulle jag vilja föreslå att du istället lägger den på ett FX-track och balanserar det torra i Send - så kan inte MaxB klaga längre (jag håller med honom BTW).

Är inte ADT'n per natur en blandeffekt? delaysignalen är ju på sidorna o originalet på mitten utan delay, eller har jag missuppfattat den? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag vet inte hur du gör med ADT:n men om det är så att du kör den på Inserts så skulle jag vilja föreslå att du istället lägger den på ett FX-track och balanserar det torra i Send - så kan inte MaxB klaga längre (jag håller med honom BTW).
Är inte ADT'n per natur en blandeffekt? delaysignalen är ju på sidorna o originalet på mitten utan delay, eller har jag missuppfattat den? :P
ADT:n innehåller ett antal parametrar som delay, dry, ADT-level, ADT-pan, Flutter, Wow, wave-form...
Tidsförskjutningen sker väl på båda sidor vad jag förstår.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki Peter,det här blir den första låten jag sågar med min nya rigg  :)

Soundet på leadsången mellan vers å reff kunde likna varandra mer,lite splittrat för mig.Lite skärande "ess" på leaden här och där.Trummor och bas bildar en trygg och balanserad grund för sång och alla kryddor.Men baskaggen kunde backa lite grann i volym/tyngd,den skall kännas men inte höras är grund receptet - om vi inte snackar trance då.Nu hörs den och känns.

Låten:
Nja rock vet jag inte,går nog på Eddis linje här pop och fruktansvärt bra! Du övertygar till och med en gammal bluesstofil.Liret i låten är snyggt,finns inga nits på totalen i min lyssning förutom sångljudet,och lite för stark baskagge.

Sångljudet:
Svårt att veta vad du gjort då du spelat in,jag vet ju inte heller vad du har för rigg..I mina öron låter soundet för vasst.Reverbet/delayet eller vad du nu har i kedjan essar sången.
Lite för hög volym också på sången(leaden) under första versen,bättre sedan.Men jag skulle ha sänkt sången överlag genom hela låten ett litet litet snäpp till förmån för totalen.

Tillbringat tre dagar på spotify för att lära mig var "landet" ligger frekvensmässigt i min splitter nya rigg samt lyssnat på en massa gammal skåpmat.Jag tycker mig se ljuset i tunneln :)
Kul med nya grejer,dyrt men nödvändigt i mitt fall.Om ingen går på mina synpunkter så får du ratta lite mer diplomatiskt  :)

Ruskigt bra låt som sagt och hattarna,ja dom seglar med vinden - hela högen.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Oki Peter,det här blir den första låten jag sågar med min nya rigg  :)
Soundet på leadsången mellan vers å reff kunde likna varandra mer,lite splittrat för mig.Lite skärande "ess" på leaden här och där.Trummor och bas bildar en trygg och balanserad grund för sång och alla kryddor.Men baskaggen kunde backa lite grann i volym/tyngd,den skall kännas men inte höras är grund receptet - om vi inte snackar trance då.Nu hörs den och känns.
Låten:
Nja rock vet jag inte,går nog på Eddis linje här pop och fruktansvärt bra! Du övertygar till och med en gammal bluesstofil.Liret i låten är snyggt,finns inga nits på totalen i min lyssning förutom sångljudet,och lite för stark baskagge.
Sångljudet:
Svårt att veta vad du gjort då du spelat in,jag vet ju inte heller vad du har för rigg..I mina öron låter soundet för vasst.Reverbet/delayet eller vad du nu har i kedjan essar sången.
Lite för hög volym också på sången(leaden) under första versen,bättre sedan.Men jag skulle ha sänkt sången överlag genom hela låten ett litet litet snäpp till förmån för totalen.
Tillbringat tre dagar på spotify för att lära mig var "landet" ligger frekvensmässigt i min splitter nya rigg samt lyssnat på en massa gammal skåpmat.Jag tycker mig se ljuset i tunneln :)
Kul med nya grejer,dyrt men nödvändigt i mitt fall.Om ingen går på mina synpunkter så får du ratta lite mer diplomatiskt  :)
Ruskigt bra låt som sagt och hattarna,ja dom seglar med vinden - hela högen.
Mike
Kul att du fått igång dina grejor! Ja, det är säkert en ny "ljudbild" att vänja sig vid och försöka trimma in!
Har just laddat upp en ny version med annan lead-sång! Hoppas den låter bättre i din nya rigg!  :)
Nu höjde jag trummorna en aning på bjurtes inrådan, så nu är väl baskaggen ännu starkare... :o
Men roligt att du gillar låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki Peter,det här blir den första låten jag sågar med min nya rigg  :)
Soundet på leadsången mellan vers å reff kunde likna varandra mer,lite splittrat för mig.Lite skärande "ess" på leaden här och där.Trummor och bas bildar en trygg och balanserad grund för sång och alla kryddor.Men baskaggen kunde backa lite grann i volym/tyngd,den skall kännas men inte höras är grund receptet - om vi inte snackar trance då.Nu hörs den och känns.
Låten:
Nja rock vet jag inte,går nog på Eddis linje här pop och fruktansvärt bra! Du övertygar till och med en gammal bluesstofil.Liret i låten är snyggt,finns inga nits på totalen i min lyssning förutom sångljudet,och lite för stark baskagge.
Sångljudet:
Svårt att veta vad du gjort då du spelat in,jag vet ju inte heller vad du har för rigg..I mina öron låter soundet för vasst.Reverbet/delayet eller vad du nu har i kedjan essar sången.
Lite för hög volym också på sången(leaden) under första versen,bättre sedan.Men jag skulle ha sänkt sången överlag genom hela låten ett litet litet snäpp till förmån för totalen.
Tillbringat tre dagar på spotify för att lära mig var "landet" ligger frekvensmässigt i min splitter nya rigg samt lyssnat på en massa gammal skåpmat.Jag tycker mig se ljuset i tunneln :)
Kul med nya grejer,dyrt men nödvändigt i mitt fall.Om ingen går på mina synpunkter så får du ratta lite mer diplomatiskt  :)
Ruskigt bra låt som sagt och hattarna,ja dom seglar med vinden - hela högen.
Mike
Kul att du fått igång dina grejor! Ja, det är säkert en ny "ljudbild" att vänja sig vid och försöka trimma in!
Har just laddat upp en ny version med annan lead-sång! Hoppas den låter bättre i din nya rigg!  :)
Nu höjde jag trummorna en aning på bjurtes inrådan, så nu är väl baskaggen ännu starkare... :o
Men roligt att du gillar låten!
/Asti

Jag skall lyssna lite senare måste iväg på kalas nu.Jag håller med bjurte om virvel å övriga trummor,men dom hade krupit fram med en sångsänkning,jag tror att det hade räckt och en baskagge korrigering..."Till förmån för resten av totalen"..Nåväl,jag lyssnar senare under dagen kvällen.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Edit 2013-01-19: Har gjort om lead-sången, och höjt trummorna något! Bättre så?
...
Skruva gärna upp volymen, det blev lite låg signal....

...
Har just laddat upp en ny version med annan lead-sång! ...
Nu höjde jag trummorna en aning på bjurtes inrådan, så nu är väl baskaggen ännu starkare... :o

/Asti

Nu hör jag "The band" mycket bättre! :)

Jag har inget emot det du kallar låg signal - jag har watt så det räcker!  B) Kikade på filen och visst är den lite gles jämfört med vad många andra gör men det ger också förutsättningar för välljud. :) Om du menar att komprimera mer för att trycka upp det upplevda ljudtrycket tycker jag du ska lägga på det innan vi diskuterar balansen mellan olika instrument för det kommer att ändra sig...

Tycker som sagt att det låter fan-Astiskt bra så här! :) Kanske då att sången maskerar musiken en aning men som sagt - ska du ha mer kompression så kanske det ordnar sig? ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
HMike - Är lite osäker på var du menar att sångsänkningen ska ske.... kanske det är bättre i nya versionen?
           Trummorna vill jag gärna ha mer synpunkter på, eftersom jag har svårt för att höra själv när det är OK...
Jocke - Menar du att influenserna från The Band framträder mer nu, eller att det låter enhetligare, som ett "band"?
           Vi har väl alla watt där någon gång...  :rolleyes: Nej, jag tror inte jag komprimerar mer än så här, tror det räcker!
           Kul att du tycker det låter bra! Men åter är jag osäker - menar du att sången "maskerar" musiken i versen eller refrängen?

Tack för återkommande feedback!
/Asti t.f. Trögfattad
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke - Menar du att influenserna från The Band framträder mer nu, eller att det låter enhetligare, som ett "band"?
           Vi har väl alla watt där någon gång...  :rolleyes: Nej, jag tror inte jag komprimerar mer än så här, tror det räcker!
           Kul att du tycker det låter bra! Men åter är jag osäker - menar du att sången "maskerar" musiken i versen eller refrängen?

Tack för återkommande feedback!
/Asti t.f. Trögfattad

Nä, jag bara menar att jag tänker på dem nu - det gjorde jag inte innan!  ;)  Det låter skitbra, är välgjort och en mycket trevlig truddelutt! :) Kom på att jag kom att tänka på Oasis när jag hörde introt men de var så skramliga när de väl började spela så där slutade likheterna!^^ Tycker att musiken tittar fram bakom sången när du hämtar andan, typ mellan raderna... Å andra sidan är det så snyggt sjunget så det är nog inget jag tänker mer på... (Lyssnade i rätt kassa lurar också...)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jocke - Menar du att influenserna från The Band framträder mer nu, eller att det låter enhetligare, som ett "band"?
           Vi har väl alla watt där någon gång...  :rolleyes: Nej, jag tror inte jag komprimerar mer än så här, tror det räcker!
           Kul att du tycker det låter bra! Men åter är jag osäker - menar du att sången "maskerar" musiken i versen eller refrängen?
Tack för återkommande feedback!
/Asti t.f. Trögfattad
Nä, jag bara menar att jag tänker på dem nu - det gjorde jag inte innan!  ;)  Det låter skitbra, är välgjort och en mycket trevlig truddelutt! :) Kom på att jag kom att tänka på Oasis när jag hörde introt men de var så skramliga när de väl började spela så där slutade likheterna!^^ Tycker att musiken tittar fram bakom sången när du hämtar andan, typ mellan raderna... Å andra sidan är det så snyggt sjunget så det är nog inget jag tänker mer på... (Lyssnade i rätt kassa lurar också...)
OK, då förstår jag...!  :)
Kanske ligger lead-sången lite för högt i verserna, speciellt första...?
Är rädd för att trummorna blivit lite för starka i denna versionen...
Tack för ditt engagemang i låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Trevlig låt. Mycket tidigt 70-tal utan att kunna pinpointa till någon bestämd artist. Kompositionen låter 85% asti, 15% Juicy Fruits.  ;)

Mixen avviker från mina ljudideal. Jag tycker först och främst den saknar topp. Ez Vintagetrummorna är ju väldigt dova i sig om man inte kranar om dem rejält, och leadsången låter locket på, med s-ljud som nästan läspar.
Tycker inte leadsången ska vara så högt mixad heller.

Önskar att sluttonen klingade ut längre, både gitarr och orgel nyps av för fort.

Edit: äh, 15% var för mycket, det är tre toner som klingar bekant. Jag sänker till 6,25%.  :)
« Senast ändrad: 20.01.2013, 17:21:30 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Trevlig låt. Mycket tidigt 70-tal utan att kunna pinpointa till någon bestämd artist. Kompositionen låter 85% asti, 15% Juicy Fruits.  ;)
Mixen avviker från mina ljudideal. Jag tycker först och främst den saknar topp. Ez Vintagetrummorna är ju väldigt dova i sig om man inte kranar om dem rejält, och leadsången låter locket på, med s-ljud som nästan läspar.
Tycker inte leadsången ska vara så högt mixad heller.
Önskar att sluttonen klingade ut längre, både gitarr och orgel nyps av för fort.
Edit: äh, 15% var för mycket, det är tre toner som klingar bekant. Jag sänker till 6,25%.  :)
Jag ville ha fram det där 70-talssoundet med the Band som referens! Juicy Fruits??  :unsure:
Vintagetrummorna är rätt dova, men jag tycker nog ändå dom låter rätt tidsenligt...
Håller med om att leadsången är för högt mixad, men "locket på" hör jag inte själv...?
Kanske har jag för mycket de-esser, så att det blir lite läsp-ljud!
Ja, låten borde klingat ut mer! Blev så här på grund av cut and paste... :rolleyes:
Tack för dina synpunkter!
/Asti
« Senast ändrad: 20.01.2013, 21:02:40 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gillar låten. Garanterad asti-kvalitet   :D
Håller med Ratllesnake att s-ljuden läspar.. åsså håller jag också med om att volymen på leadsången kunde sänkas. Om man lyssnar med låg volym försvinner instrumenten... utom trummorna. Dom kunde du kanske också sänka ett litet snäpp.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Trevlig låt. Mycket tidigt 70-tal utan att kunna pinpointa till någon bestämd artist. Kompositionen låter 85% asti, 15% Juicy Fruits.  ;)
Mixen avviker från mina ljudideal. Jag tycker först och främst den saknar topp. Ez Vintagetrummorna är ju väldigt dova i sig om man inte kranar om dem rejält, och leadsången låter locket på, med s-ljud som nästan läspar.
Tycker inte leadsången ska vara så högt mixad heller.
Önskar att sluttonen klingade ut längre, både gitarr och orgel nyps av för fort.
Edit: äh, 15% var för mycket, det är tre toner som klingar bekant. Jag sänker till 6,25%.  :)
Jag ville ha fram det där 70-talssoundet med the Band som referens! Juicy Fruits??  :unsure:

Ja, ville du ha det soundet så har du lyckats. Jag jämförde mot Neil Youngs "Harvest moon", och soundet är väldigt lika vad gäller trumljud och sound. Trist tycker jag, men tidstypiskt. Men ADT på sången känns lite som en anakronism, hör väl mer 60-talet till. Och som sagt, lite väl hög nivå.

Här är låten jag associerade till. Var inte lika lätt att hitta som jag trodde, det fanns flera olika melodier.
« Senast ändrad: 21.01.2013, 16:05:39 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sången distar inte nu och essen är tydligare. Fall framåt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Första mixen jag lyssnade på hade för hög sångvolym genom hela låten.Sångvolymen på leaden var också högre på första versen än resten av låten.Virveln/övrigadrums hade kommit fram i ljudbilden om du hade sänkt sången över hela låten = voila.Baskaggen var också lite för stark i volym men låg helt rätt frekvensmässigt,så en liten sänkning av den och sänkt sång hade fulländat den mixen.Ess ljuden hade du givetvis också åtgärdat..Det gäller att skriva tydligt vad man menar för undvikande av missförstånd  :)

Den här mixen då:
Sången ligger för högt i volym,sänk hela paketet utan individuella justeringar så är du hemma med det.Essen är inte kul att lyssna på de är för frekventa,du sjunger kanon här så det bör också fixas.Nu ligger trummorna lite för högt i ljudbilden volymmässigt.Det kan jag leva med om du bara sänker baskaggen,den ligger påträngande högt i volym.Drar man på med volymen i en större rigg så åker membranen typ.Jag gillar virvel i låtar,det skall höras var pulsen ligger och inget "fjös" :D Men det kan hända att virveln blir för stark när du sänker sången..

Såja mina fem cent här då.Låt och lir/mix är på hög nivå och med lite slip så är du radioklar efter mastering då,dom skall ju också leva  :) Ruskigt bra låt också som sagt.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har tagit åt mig av era synpunkter och sänkt sången och trummorna, minskat de-essern på lead-sången,
samt dragit ner baskaggen en aning i EZ-mixern. Hoppas inte läspandet stör längre...
Har också bytt lakan i sängarna, men vet inte om det framgår.
Sången känns som att den är i rätt nivå nu, men trummorna har jag svårt för att höra när det är "lagom"...

Tack för era hjälpsamma kommentarer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Klart bättre nu,men jag hade sänkt sången lite lite till..Sångljudet bättre,men det finns lite kvar om man vill peta i soundet på essen.Det går ju att skriva en avhandling om det.

Ett beprövat knep är ju att kapa bort alla essändelser ur ett separat lead/kör spår och mixa ihop två lead till en nästan "ess fri" historia.Men det kräver en finlirande sax samt automatiserande i proffs klass och ses som ett överkurs alternativ om man inte vet vad man sysslar med.Senda reverb/delay och dra ned effekten på essen är ju ett annat knep via automatisering.Liksom att skära i eq:n på sången etc..deesser(sistnämnda har jag svårt för sabbar mycket om den ligger fel i kedjan)..Det överlägset bästa alternativet är att spela in ett bra sångspår från början.Det är här man har störst och bäst möjlighet att få ett bra resultat i sin mix,och det gäller inte bara sång utan samtliga instrument.Många tänker nog att det fixar sig i mixen,ja det gör det men det följer med onödiga problem tyvärr.Största felet många gör är att amatör mastra sin mix,då startar de verkliga problemen.
Sätt nivåer,lira,frekvensbestäm,mixa  och överlämna trycket till dom som kan det tycker jag är en smart väg.Det som hamnar på mastern har en tendens att förstöra mer än att tillföra det man var ute efter,tryck.Du har för det mesta bra sound på din pipa i mixen så jag uttryckte mig lite generellt då andra läser det här.

Nu har jag svamlat nog för denna gång  :) Du är närmare helt klart med denna mix.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Klart bättre nu,men jag hade sänkt sången lite lite till..Sångljudet bättre,men det finns lite kvar om man vill peta i soundet på essen.Det går ju att skriva en avhandling om det.

Ett beprövat knep är ju att kapa bort alla essändelser ur ett separat lead/kör spår och mixa ihop två lead till en nästan "ess fri" historia.Men det kräver en finlirande sax samt automatiserande i proffs klass och ses som ett överkurs alternativ om man inte vet vad man sysslar med.Senda reverb/delay och dra ned effekten på essen är ju ett annat knep via automatisering.Liksom att skära i eq:n på sången etc..deesser(sistnämnda har jag svårt för sabbar mycket om den ligger fel i kedjan)..Det överlägset bästa alternativet är att spela in ett bra sångspår från början.Det är här man har störst och bäst möjlighet att få ett bra resultat i sin mix,och det gäller inte bara sång utan samtliga instrument.Många tänker nog att det fixar sig i mixen,ja det gör det men det följer med onödiga problem tyvärr.Största felet många gör är att amatör mastra sin mix,då startar de verkliga problemen.
Sätt nivåer,lira,frekvensbestäm,mixa  och överlämna trycket till dom som kan det tycker jag är en smart väg.Det som hamnar på mastern har en tendens att förstöra mer än att tillföra det man var ute efter,tryck.Du har för det mesta bra sound på din pipa i mixen så jag uttryckte mig lite generellt då andra läser det här.

Nu har jag svamlat nog för denna gång  :) Du är närmare helt klart med denna mix.

Mike
För att klargöra problemet - är det för starka eller för svaga s-ljud?
Nu minskade jag de-essern för att s-ljuden ska höras bättre! För mycket de-esser
brukar ju göra att det låter läspande. Funkar förresten trumljudet nu?
Och vilken sång ska sänkas? Leadsång, kör eller båda?
/Asti
« Senast ändrad: 21.01.2013, 16:58:11 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker du har fångat 1972 perfekt både i musiken och ljudet med denna. Om jag nu lyssnar på ver 3 tycker jag tvåan var bättre! Läspvarning på leaden som distar igen i min anläggning (ex "time" vid 01:28). Tycker balansen mellan kör och lead bättre nu. Slutet skall väl fixas till också antar jag? Allt är ju småsaker i den sköna lyssningen men om du vill pilla med det så... Själv håller jag ju på att skruva ihjäl mig på min lilla rocklåt.  :wacko:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves