Forum > Demolåtar

Tigersoul - Wheel of zombification 4C (uppdaterad igen)

<< < (6/7) > >>

Eddi:
Bryggan var riktigt bra och passade som handsken. Den nya reffen på slutet var också en riktig lyftare och det svengelska care...care...care var ballt (skojar lite)

När du nu för en gångs skull faktiskt rimmar lite så har jag förslaget att textraden:
When sickness strike they save the day with vaccines and more pills
ersätts med
When sickness strike they save the day with pills and more vaccines

Good work hitmaker :D

spacetrucker:

--- Citat från: MaxB skrivet 17.01.2013, 22:18:22 ---Rolig ide och vettig text därtill. Mina associationer går till Sparks och 10CC.

Hela den här idén känns så bra att det kanske skulle vara värt att sälja den till nån sån där grupp som kan göra hela arret och hela mixbiten 110% rättvisa.

Jag menar att det är så cool idé helt igenom - att den svagaste länken i det här sammanhanget måste vara den glada amatören (det måste vara du) som bara så där, har kommit på den här grejen med hitpotential. Där kan spelas på diskona för att det är så roligt instrumentval och så sköna vändningar i låten. Kan göras så att alla blir glada - trots budskapet i texten.

Kul att göra musik! Putsa vidare, den är super!   

--- Slut citat ---

Jaa just så är det ju... jag funderade en lång stund på vad detta påminde mig om... Sparks, så var det ju dom hette.
Nämen skita ner sången lite... nu låter den för tam på nåt sätt.... säger en som inte kan sjunga, vare sig tamt eller skitigt   :rolleyes:

Om du frågar mig så är det sången som kräver lite mer jobb..

Space

tigersoul:

--- Citat från: Eddi skrivet 18.01.2013, 18:43:25 ---Bryggan var riktigt bra och passade som handsken. Den nya reffen på slutet var också en riktig lyftare och det svengelska care...care...care var ballt (skojar lite)

När du nu för en gångs skull faktiskt rimmar lite så har jag förslaget att textraden:
When sickness strike they save the day with vaccines and more pills
ersätts med
When sickness strike they save the day with pills and more vaccines

Good work hitmaker :D

--- Slut citat ---

hehe hitmaker, tror jag kan leva med den titeln ;) Kul andra gillar sticket också (antar du menar det med brygga, den lugna delen) jag gillade idén att bara krascha rakt in i det o tvärnita arr'et till en break sådär med strängar. Det var satans jobbigt psykiskt att sjunga den sista ref'en där alltså måste fan träna på det där.

Vad gäller rimmen hehe, jag rimmar sällan som du vet, men jag ska betänka ditt radförslag :P

--- Citat från: spacetrucker skrivet 18.01.2013, 19:12:43 ---Jaa just så är det ju... jag funderade en lång stund på vad detta påminde mig om... Sparks, så var det ju dom hette.
Nämen skita ner sången lite... nu låter den för tam på nåt sätt.... säger en som inte kan sjunga, vare sig tamt eller skitigt   :rolleyes:

Om du frågar mig så är det sången som kräver lite mer jobb..

Space

--- Slut citat ---

Sparks, ingen aning om vilka de är faktiskt, måste jag kolla! O ja, det där att sjunga "skitigt" är inget jag är en hävert på, måste jag träna upp på något betänkligt sätt, får väl fråga min sångpedagog "hur fan sjunger man fult o skitigt" tror inte han kommer gilla förfrågningen haha.

Ja sången är bara en tagning rakt igenom i princip. Däremot tycker jag sticket blev ganska trevliga vocals för att vara en take, lyckades ganska bra med glidningarna men vibratot har en förmåga att pitcha ur ibland, kanske beror på att jag började jobba med vibrato för typ några veckor sedan :P så det ordnar sig nog.

Jocke:
Tycker det artar sig bra här... :)

Nu kommer jag väl att få på skallen igen...^^ Brukar skriva att jag gillar texter som handlar om något - att man har en historia att berätta... Så klart kan man använda rösten som ett instrument och det är helt ok men att sjunga krystade klyschor för att det inte ska vara tyst inger inte mig någon respekt iaf... Även om man kan se det som beteendevetenskapliga observationer tycker jag det här är (och nu kommer det kontroversiella...) en slags politisk pop!

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 18.01.2013, 21:14:08 ---Tycker det artar sig bra här... :)

Nu kommer jag väl att få på skallen igen...^^ Brukar skriva att jag gillar texter som handlar om något - att man har en historia att berätta... Så klart kan man använda rösten som ett instrument och det är helt ok men att sjunga krystade klyschor för att det inte ska vara tyst inger inte mig någon respekt iaf... Även om man kan se det som beteendevetenskapliga observationer tycker jag det här är (och nu kommer det kontroversiella...) en slags politisk pop!

--- Slut citat ---

Politisk pop, det var en intressant tolkning ;) Du är ju dock inte helt ute o cyklar för låten är ju ett solklart statement mot samhället med all sin cynism och slentrian. Sen råkar låten vara klädd i pop-kläder, t.om hit-kostym enligt somliga men jag ser inte något problem med det. Det finns mycket bra musik där ute som tjänar en lika stor roll som statements o kampsång för något syfte som den fungerar som popmusik. Jag tänker te.x på The ark's repertoar, te.x "The fool" eller "Father of a son" som fungerade lika bra vilket man var intresserad av budskapet eller inte. Sen är jag inte intresserad av att snöa in i att göra säg en hel platta med den här typen av texter men jag slår gärna till stundtals med något provokativt  o "politiskt" när det passar mig.

Det är ju trots allt en del av min syn på samhället även om jag naturligtvis dramatiserar till viss del i låten, men inte mer än att man kan säga att jag delar med mig av en synpunkt och en ifrågasättande tanke i form av musik o på det sättet tycker jag att sådana här låtar är viktiga och intressanta att skriva. Naturligtvis blir det reaktioner i olika former, jag har redan fått en hel knippe reaktioner. Vissa håller rörande med, andra känner nästan att deras livsstil blir angripen, någon annan reagerar med eftertanke och börjar fundera över ämnet. Musik och budskap som väcker reaktioner o eftertanke helt enkelt o det är good shit i min bok.

Sen kan man diskutera om artister SKA vara politiska. Jag tänker på reaktioner mot te.x REM som nästan skrev ett helt album till förmån för/mot någon president eller hur det var som blev väldigt kritiserat av somliga. Det är väl en balansgång i slutänden men samtidigt är det ju vi som är artisterna o vi som håller i penseln o besitter magin. Vad ger egentligen någon rätt att moderera över det vi skapar i huvud taget. Dialogen är dock mycket intressant och klart är att musik väcker känslor på hela känslopaletten och det är ändå det fantastiska med det vi gör.

Den här låten har varit oerhört intressant av just den här anledningen, för jag har fått så otroligt MYCKET kommentarer på den av alla möjliga former. Folk har diskuterat låten o ämnet o då känner jag ändå någonstans att jäklar, här har jag lyckats att engagera folk o sätta fart på tankarna o det är ju just det jag var ute efter med den här låten, att bidra till medvetenhet o debatt.

Så, politiskt? kanske! Äkta o viktigt? Definitivt. Enligt mig iaf ;) Peace out!  :wub:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion