Kontrollrummet

Freddy - Ge mig ett glas

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Tjena,

Ni har fått höra lite utkast på olika låtar till en kommande skiva med titeln "vredesvisor", här är ännu en av låtidéerna. Denna gång med bas faktiskt :) Tar emot tankar på allt och inget.

Kanske den "punkigaste" av dem alla. Svårt att hinna med all text, ska slipa på det till slutversionen!

Citera
GE MIG ETT GLAS!

Din värld är bra jävla liten, jafan hör du vad jag säger
Du gnäller om minsta sak, fan människa se dig omkring
Välkommen till helvetet mitt, här är du inte värd mer än annan
Flykten finns i flaskan min, renar samvetet och dövar sinnet

Ge mig ett glas
Ge mig lite sprit igen, ja
Ge mig ett glas
Låt mig glömma igen, min vän
Ge mig ett glas... 

En tragisk jävla såpa i det skådespel du kallar liv
Så ge besten frihet, fan vi måste rensar bort all skit
Du får mig att se djupt i flaskan, ty ruset ger mig hopp
Morgondagen är döende i din patetiska jävla famn

Ge mig ett glas
Ge mig lite sprit igen, ja
Ge mig ett glas
Låt mig drömma igen, min vän
Ge mig ett glas...   


[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/sgtmoshpit/gemig.mp3[/mp3]
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här gillade jag - till skillnad från den förra - som en svensk kuplett med dubbelkaggar och fulla kroggäster i bakgrunden :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tragisk text framförd med en sådan hastighet att inte ens den spik nyktre klarar det. Musiken tycker jag är jättebra och skulle vilja att de melodibärande delarna hördes bättre. 



edit: "equality, Freddy och 13 gäster tittar på detta ämne."  :D  Har du en fan-club?
« Senast ändrad: 16.01.2013, 01:05:32 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, mer åt hc punk-hållet..

Lite problem med rytmiken på sången, annars går det faktiskt fram till ett vant öra :D Lite patetisk text, svårt att tycka synd om den fiktiva suputen pga rosslandet dock :D

Bra
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tragiskt text, tja... jag tycker den får godkänt, få kommer ju trots allt höra vad som sjungs oavsett o den är ändå ganska passande. Däremot låter basen förskräcklig i mina vanliga högtalare. I övrigt riktigt "mysigt" :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här tycker jag var skitbra även om jag egentligen inte vill lyssna...  :lol: Har svårt för det här jämntjocka men du fångar stilen bra och jag tycker också om texten (inte om företeelsen...). Tycker musiken väl fångar all den ångest, vanmakt och förtvivlan som föregår det där glaset!^^ Ett uppslag kunde ju vara att göra en lugn låt - "Efter glaset"???  :lol:

PS. Kommer nog att lyssna igen - intressant projekt! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det här är riktigt bra! Låten förmedlar en otrolig energi och frustration,
som förstärks av den uppgivna och bittra texten.
Skulle vilja ha sången lite tydligare! Jag hade inte uppfattat hälften utan texten...
Reagerade lite som Dividend att du inte riktigt hinner med all text i versen, så att
inledningen av refrängen blir bara "glas" ungefär.
Annorlunda och intressant! Man kan inte förbli likgiltig inför det här!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jobba lite vidare med "sången" så blir det kanon. Aaaaarrgghhhhh  ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jädrans vilken energi..och jag gillar det :D

Din growl är riktigt bra, och du är nästan i hamn med att hinna få in  sångtexten här..snart blir det kanon ;)

Kör bröt-järnet!

/Marre Marruschkka
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Sitter och flinar. Lite norrländsk dialekt på detta så skulle det nästan kunna låta som Raubtier.  :)

Lite tajtare sång önskas. Och lite mindre sång, mera bröt. Och gärna lite mer taggtråd i gitarrerna.

Saknar smarta förändringar i stereobilden i versen vs refrängen som du brukar kunna få till. Men det kanske kommer i färdiga versionen.
DON'T PANIC


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag gillar denna - fast jag skulle vilja ha litet mer volym på sången...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra drag i låten...håller med pxm...höj sången, texten är för bra för att inte höras ordentligt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad alohahex

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
gött som fan =) ska bli kul och höra när allt är klart =)


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Den här gillade jag - till skillnad från den förra - som en svensk kuplett med dubbelkaggar och fulla kroggäster i bakgrunden :D

Härligt Eddi, kul att man kan "vinna över" någon ibland :)

Bra drag i låten...håller med pxm...höj sången, texten är för bra för att inte höras ordentligt.  :)
/Roffe H

Ska höja och tajta till sången, kul att du gillar texten!

Jag gillar denna - fast jag skulle vilja ha litet mer volym på sången...


mvh

Det kan vi nog fixa, tack!

Sitter och flinar. Lite norrländsk dialekt på detta så skulle det nästan kunna låta som Raubtier.  :)

Lite tajtare sång önskas. Och lite mindre sång, mera bröt. Och gärna lite mer taggtråd i gitarrerna.

Saknar smarta förändringar i stereobilden i versen vs refrängen som du brukar kunna få till. Men det kanske kommer i färdiga versionen.

Produktionen ska fixas, kommer nog bli lite roligare att lyssna på sedan. Tack tack! Sången ska tajtas till och eventuellt bitvis brötas till mer :D

Jädrans vilken energi..och jag gillar det :D

Din growl är riktigt bra, och du är nästan i hamn med att hinna få in  sångtexten här..snart blir det kanon ;)

Kör bröt-järnet!

/Marre Marruschkka

Tackar Marre! Du är för snäll. Energi och fullt ös, det vet du!

Jobba lite vidare med "sången" så blir det kanon. Aaaaarrgghhhhh  ^_^

Space

Det ska jag, tack!

Tycker det här är riktigt bra! Låten förmedlar en otrolig energi och frustration,
som förstärks av den uppgivna och bittra texten.
Skulle vilja ha sången lite tydligare! Jag hade inte uppfattat hälften utan texten...
Reagerade lite som Dividend att du inte riktigt hinner med all text i versen, så att
inledningen av refrängen blir bara "glas" ungefär.
Annorlunda och intressant! Man kan inte förbli likgiltig inför det här!  :)
/Asti

Rytmiken/sången ska fixas, kanske fimpa något ord här och där också. Tack asti, kul att du gillar. Det är en bitter man med bitter syn på omvärlden som gestaltas i texten, det har du rätt i.
I denna genre kan det också ofta bli lite svårt att höra texten, men det hör till, hehe.

Det här tycker jag var skitbra även om jag egentligen inte vill lyssna...  :lol: Har svårt för det här jämntjocka men du fångar stilen bra och jag tycker också om texten (inte om företeelsen...). Tycker musiken väl fångar all den ångest, vanmakt och förtvivlan som föregår det där glaset!^^ Ett uppslag kunde ju vara att göra en lugn låt - "Efter glaset"???  :lol:

PS. Kommer nog att lyssna igen - intressant projekt! ;-)

Haha, det blir lätt lite jämntjockt. Kul att du tycker musiken och texten fungerar ihop. En lugn låt har jag tänkt på, som avbrott i all vrede på skivan. Bra tankar! Tack!

Tragiskt text, tja... jag tycker den får godkänt, få kommer ju trots allt höra vad som sjungs oavsett o den är ändå ganska passande. Däremot låter basen förskräcklig i mina vanliga högtalare. I övrigt riktigt "mysigt" :P

Basen ska ersättas med riktig senare. Vet inte om du tycker texten i sig är tragisk eller ämnet, men hur som helst... rock on! :) Tack!

Ja, mer åt hc punk-hållet..

Lite problem med rytmiken på sången, annars går det faktiskt fram till ett vant öra :D Lite patetisk text, svårt att tycka synd om den fiktiva suputen pga rosslandet dock :D

Bra

Det stämmer, ska fixas! Haha, en arg bitter fiktiv suput :)

Tragisk text framförd med en sådan hastighet att inte ens den spik nyktre klarar det. Musiken tycker jag är jättebra och skulle vilja att de melodibärande delarna hördes bättre. 



edit: "equality, Freddy och 13 gäster tittar på detta ämne."  :D  Har du en fan-club?

Japp, tajt att hinna med. Man behöver öva lite. Tack eq, kan försöka lyfta fram vissa melodier mer i slutversionen.

gött som fan =) ska bli kul och höra när allt är klart =)

Tackar! Kul att du gillar.



"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan