Forum > Demolåtar

Cykeln - Gott nytt! (v2) med JosefOhlmerAltsax på Altsax

<< < (2/7) > >>

Jocke:

--- Citat från: cykeln skrivet 12.01.2013, 21:19:49 ---

--- Citat från: tigersoul skrivet 12.01.2013, 20:29:57 ---Digital clipping, ajajaj, ta gärna vanan att spela in en bra bit under 0db, med 24bit finns ingen orsak att ens vara i närheten av att toppa mätaren. Jag brukar aldrig låta toppar gå över 10db det är en bra säkerhetsmarginal.

Men i övrigt, skitkul, klart roande lyssning ;)  :wub:

--- Slut citat ---
Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre
Dessvärre tycker jag det är så drygt att sjunga om - får se om jag hittar orken om en liten vecka eller två.
Skitkul är ett toppbetyg! TAck!
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!

--- Slut citat ---

Egentligen borde man väl ha möjlighet att justera gain/volym på en massa olika ställen. I den analoga domänen har man ju ofta headroom och för vissa analoga grejer kan man ställa om mellan +4dB (pro) och -10 (hifi) och ofta är det enda som händer är att mätinstrumenten anpassas - det skapar ju ännu större marginaler! :) Är lite förvånad över att inte fler seriösa ljudkort har en limiter på den analoga sidans utgång så att sånt här inte händer. På den digitala sidan är "max" max - där har man ju glädje av 24bitar och kan gå ner en hel del men mikrofoningångar brusar och man vill ligga så högt som möjligt.

När jag någon gång är riktigt noga med en tagning använder jag separat preamp med limiter, splittar signalen och skickar via en lätt analog kompressor (även den med limiter) och spelar in alla signaler så att jag skipper DA/AD-omvandla igen och kan blanda efter tycke och smak.

Ja - hur f*n man gör så har man ändan bak... ^^

Eddi:
Haha vilken show - bra återutnyttjat där och pianot är väl ett sånt där automatiskt antar jag men var det nylonsolo i början? Bra som attan i alla fall. :lol:
Gott nytt år

cykeln:

--- Citat från: pxm skrivet 12.01.2013, 21:36:42 ---Yes, Gott Nytt År....
Fint och gott att lyssna på detta, alla instrument gör sig bra liksom din pipa...
Riktigt bluesigt detta......och underhållande text....

mvh

--- Slut citat ---
Tack för det - kul att det är gott att lyssna på!

--- Citat från: Jocke skrivet 12.01.2013, 21:51:57 ---
--- Citat från: cykeln skrivet 12.01.2013, 21:19:49 ---

--- Citat från: tigersoul skrivet 12.01.2013, 20:29:57 ---Digital clipping, ajajaj, ta gärna vanan att spela in en bra bit under 0db, med 24bit finns ingen orsak att ens vara i närheten av att toppa mätaren. Jag brukar aldrig låta toppar gå över 10db det är en bra säkerhetsmarginal.

Men i övrigt, skitkul, klart roande lyssning ;)  :wub:

--- Slut citat ---
Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre
Dessvärre tycker jag det är så drygt att sjunga om - får se om jag hittar orken om en liten vecka eller två.

--- Slut citat ---

Egentligen borde man väl ha möjlighet att justera gain/volym på en massa olika ställen. I den analoga domänen har man ju ofta headroom och för vissa analoga grejer kan man ställa om mellan +4dB (pro) och -10 (hifi) och ofta är det enda som händer är att mätinstrumenten anpassas - det skapar ju ännu större marginaler! :) Är lite förvånad över att inte fler seriösa ljudkort har en limiter på den analoga sidans utgång så att sånt här inte händer. På den digitala sidan är "max" max - där har man ju glädje av 24bitar och kan gå ner en hel del men mikrofoningångar brusar och man vill ligga så högt som möjligt.

När jag någon gång är riktigt noga med en tagning använder jag separat preamp med limiter, splittar signalen och skickar via en lätt analog kompressor (även den med limiter) och spelar in alla signaler så att jag skipper DA/AD-omvandla igen och kan blanda efter tycke och smak.

Ja - hur f*n man gör så har man ändan bak... ^^

--- Slut citat ---
Kloka synpunkter och tips där Jocke - Tack för det!

--- Citat från: Eddi skrivet 12.01.2013, 22:02:00 ---Haha vilken show - bra återutnyttjat där och pianot är väl ett sånt där automatiskt antar jag men var det nylonsolo i början? Bra som attan i alla fall. :lol:
Gott nytt år

--- Slut citat ---

Tack för det Eddi - man är ju en enkel och dans- och show-man
Automatiskt vet jag inte - men han spelar det man säger åt honom och så har han en massa egna förslag - halvautomat liksom
"Bra som attan" - känns bra . Tack och gott dito!

tigersoul:

--- Citat från: cykeln skrivet 12.01.2013, 21:19:49 ---Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre

--- Slut citat ---

Kära vän, det är en vana du borde göra dig av med om du frågar mig :P o jag instämmer är man nöjd vill man inte sjunga om, o ibland inte ens när man inte är nöjd :)

Jocke:

--- Citat från: tigersoul skrivet 12.01.2013, 22:27:01 ---
--- Citat från: cykeln skrivet 12.01.2013, 21:19:49 ---Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre

--- Slut citat ---

Kära vän, det är en vana du borde göra dig av med om du frågar mig :P o jag instämmer är man nöjd vill man inte sjunga om, o ibland inte ens när man inte är nöjd :)

--- Slut citat ---

Du läste inte vad jag skrev då... Har full förståelse för att man vill "hålla nollan" på ett sätt! ;-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion