Jag gjorde en liten ljudlös instruktionsvideo hur jag gör för att fixa till en on/off automatisering på en "part". I detta exemplet bypassar jag ett delay mellan takt 5 och 6 och ett dualfilter mellan takt 7 och 9
1. Sätter igång automatiseringen för spåret.
2. Vecklar ut ett automatseringsspår
3. Väljer mitt MonoDelay i insertsmappen
4. Väljer Bypass
5. Sätter igång "snap", i detta fallet har jag "Use Quantize" och värdet 1/1. Här kan man ju själv välja efter smak, tycke och noggranhet.
6. Lägger en markering på takt 5 resp. 6, klickar i mitten av dessa och drar upp linjen.
7. Vecklar ut ytterligare ett automatiseringsspår
8. Väljer Dualfilter i insertsmappen
9. Väljer Bypass
10.Lägger en markering på takt 7 resp. 9, klickar någonstans i mitten av dessa och drar upp linjen.
Vill man göra tvärtom, dvs att man vill sätta igång effekten på ett visst ställe och att den ska vara i bypass-läge resten av tiden då börjar man med att dra upp linjen i bypass-läge markerar mellan vilka punkter man vill ha effekten och drar linjen neråt istället........
-"no shit Sherlock!!" Ja ja bättre att vara lite övertydlig än otydlig

Därefter kan man kopiera "parten" hur många gånger man vill och automatiseringarna följer med. Man kan även klippa upp sin "part" i småbitar och kopiera och automatsieringen för just den valda biten kommer följa med.
Hoppas det hjälpte något

Micke