Kontrollrummet

karl- Long way home

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
I brist på inspiration kollar jag nu in lite gammalt och mixar om och sjunger om...lite roligt faktiskt att grotta i inspelat material..OK denna, alla kanske inte har hört den förrut....ljudbilden är ganska kompakt och det är så jag vill ha den , men kanske finns det synpunkter ändå på vad som kan göras annorlunda eller bara lyssna och ...kritik tas tacksamt emot.... / karl


long way home
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låten som jag hört förut är fantastisk. En av dina top fem kanske top tre om jag skulle tvingas välja med kniven på strupen.
Raden keep reading headlines är så j-a skön. Det finns en slagsida i mixen åt vä i mina lurar. Basen slår igenom något, beskär. Skulle nog se över nivåerna och panning på körer. Gjort om orgeln? Hmm, tveksamt... Övergång stick till sista vers genial. Hinner inte lyssna så detaljerat nu. Ska lyssna mer och se om jag kommer på nåt. Outrot knockar slutgiltigt mig totalt, ser låten försvinna bort i en jätteluftballong. Såna här stunder är belöningen för allt ugglande på olika forum. Sagt det förut och säger det igen, önskar att dina låtar hördes på radio. Du är värd en långt större publik än här.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
känner också att det lutar åt vänster  :unsure: ska kolla...Jo jag har sjungit in vissa avslut och breaket på nytt,nya stråkar på slutet, flöjtkomp i verserna och ny orgel...hör nu att det hade behövts en ny gura också på sina ställen <_< men lite kul att peta då man har distanss till låten vilket man oftast inte har när man är i skapandeprocessen....kul att du tycker att jag borde höras vida kring :rolleyes: B) och kul att du gillar....

karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Trademark.

Direkt en karl hör man. jag störs lite i början av mörk och ljus sång som inte riktigt är kompisar...men sedan vilken låt. skriver under allt som eg säger i princip....om publik och så vidare dessutom.


ber att få återkomme med fler detaljer allt eftersom de dyker upp.


Har en fråga i ett PM till dig.



förresten, lutar åt vänster..kommunistrock? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har den förut men är finfin igen. Skulle gärna vilja veta du har grottat dig i?
Nu när jag har skaffat mig nytt ljudkort hör jag visa saker tydligare. En sak är din sång. Kör du med nån slags flanger på den?
I så fall tycker jag du tar bort den. Kan vara coolt ibland, men känns mest som ett sätt att dölja svag sånginsats ofta, vilket du absolut inte behöver göra.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
kul att det hörs...och kul att du gillar i princip...mörk och ljus sång? hur menar du? att sångmelodin går från ljust till mörkt eller? :unsure: however ge dig till tåls så ska det säkert bli bra :rolleyes: B) Hörs /  karl
Trademark.

Direkt en karl hör man. jag störs lite i början av mörk och ljus sång som inte riktigt är kompisar...men sedan vilken låt. skriver under allt som eg säger i princip....om publik och så vidare dessutom.


ber att få återkomme med fler detaljer allt eftersom de dyker upp.


Har en fråga i ett PM till dig.



förresten, lutar åt vänster..kommunistrock? :D

Har den förut men är finfin igen. Skulle gärna vilja veta du har grottat dig i?
Nu när jag har skaffat mig nytt ljudkort hör jag visa saker tydligare. En sak är din sång. Kör du med nån slags flanger på den?
I så fall tycker jag du tar bort den. Kan vara coolt ibland, men känns mest som ett sätt att dölja svag sånginsats ofta, vilket du absolut inte behöver göra.
icke annat än reverb på sången...men körfilerna är det fyrstämmigt och hårt komprimerat kanske är det :unsure:har dålig koll men förr körde jag ganska mycket med Antares AT och det lämnade en "skugga" på något sätt men nowadays kör jag plain rakt in....kul att du tycker den är finfin....btw, vad har du nu för ljudkort?

/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Svar på frågan ljudkort: Fokusrite Saffire LE
+ Focusrite Liquid Mix
 och en ny gitarr Variax 600


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
verkar helschysst kort...inbyggt DSP skulle gärna vilja ha.... :rolleyes: B)
Jag hade en variax 400 förut och jag ångrar nästan att jag sålde den,kanske köper en ny och då en 600...hur är den?
/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Inget inbyggt på LE, men det behövs inte, kommer som software. Dock lite strul med firewire, svårt att att hitta rätt latency i Asio , knastrar i Cubase. Ska kolla upp lite bättre, annars byta till snabbarae dator. Är nog dags.
Du hade nog en variax 500. Men 600 är cool.
Har inte testat den så mycket än. Måste få ordning på allt först. Sen blir det fet rock!!

Ang. DSP menar du Liquid Mix så är det fett! KÖP! är min rekommendation. 32 super eq + compressor på en gång samtidigt.
« Senast ändrad: 14.07.2007, 02:26:33 by Tokai »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
en Variax 300 bland dom första som kom och hade lite problem med microprocessor'n under G-strängen...förutom det var jag kalasnöjd....hrmm...ska kolla in kortet, det verkar ju bra...

/karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


DåligtGehör

  • Gäst
Har jag hört den förut, har jag sagt något förut?

Spontant tycker jag låten är härlig och viktig i din sångbok. Lite mer upptempo och en skön kontrast till annat jag hört av dig, samtidigt som den ändå passar perfekt med det övriga materialet. Bra sång. Bra trummor.

Ljudet är jag inte så förtjust i. Inte direkt dåligt men lite platt och tendens till metallkänsla i den samlade ljudbilden.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
en Variax 300 bland dom första som kom och hade lite problem med microprocessor'n under G-strängen...förutom det var jag kalasnöjd....hrmm...ska kolla in kortet, det verkar ju bra...

/karl
När du säker kort så är jag fortfarande lite osäker vad du menar- LiquidMix är inget kort utan fristående enhet som kopplas in i datorn via firewire. Detamma gäller Focusrite Saffire Le som också är en fristående pryl.
Att jag hade sprak med ljudkortet berodde på gammal klassisk konflikt, nämligen IRQ. Jag har en inbyggt firewire ingång plus ett extern via pci. Båda råkade ha samma IRQ nummer... Usch sånt trams... Nåja det är löst, hoppas jag.
« Senast ändrad: 15.07.2007, 00:11:34 by Tokai »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tack för lyssningen, ska ta en koll igen och se om du har rätt ang. ljudet  :unsure: som sagt ..är ju inte supertekniker'n så ....men kul att du tycker den funkar iaf. tnx / karl
Har jag hört den förut, har jag sagt något förut?

Spontant tycker jag låten är härlig och viktig i din sångbok. Lite mer upptempo och en skön kontrast till annat jag hört av dig, samtidigt som den ändå passar perfekt med det övriga materialet. Bra sång. Bra trummor.

Ljudet är jag inte så förtjust i. Inte direkt dåligt men lite platt och tendens till metallkänsla i den samlade ljudbilden.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl.
Denna har jag nog missat..Möjligen nån lyssning på gammel forumet..
Mycket bra låt! Jag skriver under på Equalitys inlägg,det fångade det mesta.
Det finns ju lite å göra i mix/arr,hoppas att du ger dig tid och fixar till det för låten är riktigt bra!Blir kul att höra denna i slutversionen...Här finns det potencial.

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

lite problem med microprocessor'n under G-strängen...

L-OOO-OOO-L!!

Den bästa beskrivningen av detta jag hågonsin hört.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena Karl!

Kan väl inget annat än undertecknar tidigare talare, skitsnygg låt men slutmixen börr ses över, i lurarna blir det lixåm övertryck.
Men lönar sig definitivt att göra den sista finnishen, kalaslåt nämligen! :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Låten är bra!

MEN det knäpper i högra högtalaren och hela inspelningen låter metallisk och låter flanger eller phaser över sången?

Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad tsmalmbe

Mixen låter som om den skulle vara körd genom en M/S-decoder så att bara S-signalen finns kvar. Eller så att ljudet är tappat rakt ur reverbpluggen, och den torra delen saknas.

Låten är det inga fel på, mixen gör den ingen rätt alls.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tjena Karl!

Kan väl inget annat än undertecknar tidigare talare, skitsnygg låt men slutmixen börr ses över, i lurarna blir det lixåm övertryck.
Men lönar sig definitivt att göra den sista finnishen, kalaslåt nämligen! :)


h.  JOhan
Låten är bra!

MEN det knäpper i högra högtalaren och hela inspelningen låter metallisk och låter flanger eller phaser över sången?


Mixen låter som om den skulle vara körd genom en M/S-decoder så att bara S-signalen finns kvar. Eller så att ljudet är tappat rakt ur reverbpluggen, och den torra delen saknas.

Låten är det inga fel på, mixen gör den ingen rätt alls.

Ok ...det verkar som det finns något mer att göra..... :unsure: ska in till studion idag och då ska jag kolla upp.... tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se