Kontrollrummet

Roffe H - No smoke without the blues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
---------------------------------------------
LÅTNAMN: No smoke without the blues
ARTIST, KOMPOSITÖR, MEDVERKANDE: Roffe H
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: 2:25
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3
----------------------------------------------

En lite kort men, förhoppningsvis, naggande god blues. Har legat rätt länge som ofärdig, nu tycker jag den får den anses vara färdig.

mvh Roffe H  :)
« Senast ändrad: 29.12.2012, 20:16:38 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med jazz så här på eftermiddagen, då man tar ett fotbad för att värma upp fötterna och kroppen efter några timmars arbete utomhus.
Det är gott att spisa saxofon!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Trevlig låt, men orgeln är för låg - upp med den!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Härligt, men instämmer, upp med orgeln om du kan i BIAB men jag tror det finns kontroller för kanalerna.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
"Thanks for listening" boys!
Låter det bättre nu? Höjde upp orgeln något. Lät även elgitarren vara med från mittpartiet ända till slutet samt att jag vässade saxen något. Visst går det bra att ändra på grejer även om jag jobbar med BIB, lägger upp ett spår i taget på mitt lilla sequencerprogram. Varje instrument får varsitt spår.  :)
/Roffe H

« Senast ändrad: 29.12.2012, 20:37:26 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
"Thanks for listening" boys!
Låter det bättre nu? Höjde upp orgeln något. Lät även elgitarren vara med från mittpartiet ända till slutet samt att jag vässade saxen något. Visst går det bra att ändra på grejer även om jag jobbar med BIB, lägger upp ett spår i taget på mitt lilla sequencerprogram. Varje instrument får varsitt spår.  :)
/Roffe H



Tänkte väl det var möjligt. Har det ligger o använder det stundtals till att testa låtidéer men på senare tid har det sällan använts. Tycker idéen med programmet är kanon men själva utformningen och interfacet är, o nu får du ursäkta uttrycket, helt förb/"#% handikappat :P Jag tror aldrig jag blivit så heligt förbaskad på ett program som BIAB  :lol: :P :rolleyes:

Vad gäller orgeln så får jag återkomma har bara macbookens internhögtalare fn ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"Thanks for listening" boys!
Låter det bättre nu? Höjde upp orgeln något. Lät även elgitarren vara med från mittpartiet ända till slutet samt att jag vässade saxen något. Visst går det bra att ändra på grejer även om jag jobbar med BIB, lägger upp ett spår i taget på mitt lilla sequencerprogram. Varje instrument får varsitt spår.  :)
/Roffe H



Det här låter "laid-back" och skönt i vanlig ordning Roffe! :) Vet inte om jag tycker orgeln alls har där att göra men vi har väl alla våra "nojjor" - orgel-jazz är en av mina och jag tror att grunden lades av någon som på typ 70-talet "blev stor" genom att spela jazz på dragspel... har otroligt svårt för det... annars var det en trevlig "truddelutt"! :) Är det "vinylknaster" som hörs eller har du fått saliv i munstycket? Något är det som "gurglar"...^^

Ibland kan jag svära och förbanna de obegränsade möjligheter som finns i en fullstor DAW. Öppnade ett riktigt gammalt projekt som jag tänkte ta tag i... 64 spår varav säkert över 50 är olika gitarrer... Kommer ju att ha fullt upp under lång tid för att få ordning på det här - tänk om jag bara hade 8 spår!  :lol:  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Avkopplande och snyggt! Fint och känsligt saxspel, men tycker den ska ner en aning i mixen.
Håller med Jocke om orgeln, den tycker jag inte hör hemma här!
En "sparrande" sax, som ligger och vilar på harmonierande toner i bakgrunden tror jag hade funkat bättre.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
"Thanks for listening" boys!
Låter det bättre nu? Höjde upp orgeln något. Lät även elgitarren vara med från mittpartiet ända till slutet samt att jag vässade saxen något. Visst går det bra att ändra på grejer även om jag jobbar med BIB, lägger upp ett spår i taget på mitt lilla sequencerprogram. Varje instrument får varsitt spår.  :)
/Roffe H



Det här låter "laid-back" och skönt i vanlig ordning Roffe! :) Vet inte om jag tycker orgeln alls har där att göra men vi har väl alla våra "nojjor" - orgel-jazz är en av mina och jag tror att grunden lades av någon som på typ 70-talet "blev stor" genom att spela jazz på dragspel... har otroligt svårt för det... annars var det en trevlig "truddelutt"! :) Är det "vinylknaster" som hörs eller har du fått saliv i munstycket? Något är det som "gurglar"...^^

Ibland kan jag svära och förbanna de obegränsade möjligheter som finns i en fullstor DAW. Öppnade ett riktigt gammalt projekt som jag tänkte ta tag i... 64 spår varav säkert över 50 är olika gitarrer... Kommer ju att ha fullt upp under lång tid för att få ordning på det här - tänk om jag bara hade 8 spår!  :lol:  :rolleyes:

Ibland håller man på och spelar om och om tills man får en lyckad tagning, tyvärr händer det emellanåt att precis då det funkar, samtidigt fått lite för mycket saliv i munstycket, ja så är det, då får man göra ett val. :wacko: Orgeln, kanske skulle den inte vara med, får fundera på detta. Jag tycker ibland att den lyfter upp improvisationsdelen ett snäpp.
Tack för kommentarer och lyssning/ Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Avkopplande och snyggt! Fint och känsligt saxspel, men tycker den ska ner en aning i mixen.
Håller med Jocke om orgeln, den tycker jag inte hör hemma här!
En "sparrande" sax, som ligger och vilar på harmonierande toner i bakgrunden tror jag hade funkat bättre.
/Asti

Ok, Asti ska prova detta och se om det funkar...låter vettigt. För nånting, lite extra, vill jag gärna ha i mellanpartiet. Vi får se vad som händer på det nya året. Glad och tacksam för alla goa förslag och tips man får.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Nämen knaster passar ju fint till denna typen av musik även om det bara är saliv B)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lägg en sax till på nyårsdagen med ryskkaviarsalivknaster då lyxar du till den lite :lol:

Äh jag tycker den låter bra som den är och orgeln fyller sin funktion också - skön och avkopplande Heffor.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Martin & Eddie. Det är nog mest kondens och inte så mycket spott. Men det kanske finns rysk kondens till nyår  :P
/ Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt skönt och tillbakalutat. Avslappnat spelat.

Möjligen lite för avslappnat. Ett tydligare tema i början och slutet skadar nog inte, men är inte heller nödvändigt.

Det är inget som sticker ut direkt, så det blir lite hissmusik av det hela. Inget fel på hissmusik iofs, men det griper inte tag riktigt.

Orgeln klarar sig låten utan om du frågar mig. Kan du inte trolla fram ett pianosolo i BIAB? Det gick förr vet jag.

Mysigt stycke detta!  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Väldigt skönt och tillbakalutat. Avslappnat spelat.

Möjligen lite för avslappnat. Ett tydligare tema i början och slutet skadar nog inte, men är inte heller nödvändigt.

Det är inget som sticker ut direkt, så det blir lite hissmusik av det hela. Inget fel på hissmusik iofs, men det griper inte tag riktigt.

Orgeln klarar sig låten utan om du frågar mig. Kan du inte trolla fram ett pianosolo i BIAB? Det gick förr vet jag.

Mysigt stycke detta!  :)

Tack för tips Wernborg, ska se vad jag kan göra (när jag har fått lite rysk kondens till livs efter nyår)  :D

/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Blir fortfarande impad av ljudbilden, och Bandet i lådan (ett program jag körde på gamla Atari) även om det blir lite mekaniskt efter ett tag. Lite mer fills saknas, kanske ett pianosolo nånstans. Skönt lirat på saxen som vanligt, möjligtvis något för hög i volym.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Blir fortfarande impad av ljudbilden, och Bandet i lådan (ett program jag körde på gamla Atari) även om det blir lite mekaniskt efter ett tag. Lite mer fills saknas, kanske ett pianosolo nånstans. Skönt lirat på saxen som vanligt, möjligtvis något för hög i volym.

Tack för lyssning, ska kolla volymen nästa år!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Måste du vänta så länge som ända till nästa år?  :lol:

Gott Nytt År Roffe!

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Måste du vänta så länge som ända till nästa år?  :lol:

Gott Nytt År Roffe!



Där var vi lite roliga igen...  :lol:
God fortsättning MaxB :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)