Kontrollrummet

Gurano & Harmonica Mike - Killing lies

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Här kommer en idé som vi hållit på med ett litet tag.
Vi tar tacksamt emot tankar.

/G & HM
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/KillingLies_20121227.mp3[/mp3]
Text
Livin´in an anarchy state
The governement building guns to protect the people
What a dream a prevention of war..

The artist gonna sing about it, because the weapons can´t bring them down
you better kill the lie before someone say why

There´s a price for freedom - why does the innocent always pay
`cause there´s a price for thruth we gonna pay it with our youth

They put a gun in your hand they say protect your land
someone is dying in the desert sand
an eye for an eye ten thousand lies for a why
they are bringing you money to save your soul - I am afraid

Afraid of the thruth the guns are killing our youth
seekin´ shade for my face and another hidin´place..

The evil is amin´ - and the lies are killin´
Yeah the evil is amin´ - but the lies are killin´

Livin´in an anarchy state
and there´s a message on the wall saying:
The guns gonna bring us all down 
there aint no law for the gun `cause its the rich mans fun

Oh,yeah the evil is amin´    - and the lies are killin´
yeah the soldiers are amin´ - and the lies are killin´
yeah the soldiers are amin´ - and the lies are killin´
« Senast ändrad: 27.12.2012, 18:20:00 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Störtskönt! Lite Chris Rea-feeling på något sätt. Första versen påminde lite om Jesus Christ Superstar. ;)
Mycket skön sång; rösten passar perfekt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Yeah något som kongressen skulle inledas med varje dag känns det som. Fast de är ju så stockdumma så de skulle inte fatta vinken tror jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Helt underbar låt Gurano & Mike. Lite Knopfler-vibbar på gitarrren, kanske lite mer av det. Sången (stämmorna ) mycket läckert. Detta blir en riktig höjdare när den blir klar (om det nu bara är en idé hur ska det inte låta sen?) En tillbakahållen kraft finns i låten, finns det utrymme att släppa lös den någonstans?  :D :D  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Också lite kommentarer,nice boys :)

Bluesboy:
Thanx man,kul att du diggar.Jesus C..Ja inget medvetet isåfall,inget jag lyssnat på.Gurano har sina rötter i en annan fålla så det är nog slump.Kul att du gillar pipan.

Eddi:
Huvudet på spiken,jag tog illa vid mig av de senaste uttalandena från vapenlobbyn..Mera vapen för att möta våldet - jizes - så vinklingen var given.
Man undrar ju hur dom tänker,vilda västern..?

Roffe:
Tack Roffe.G lirar gura som en gud så jag har fullt sjå att hänga med :) Cool ide´om att släppa lös lite.Låten är kort så det finns utrymme för lite "bomber och granater " i form av rokk,vi får fundera kring det..Sången,ja jag använde lite mer av mitt register än vanligt och tvekade länge kring det,så det var riktigt kul att det funkade.

#######################################

Härligt med kommentarer. Godjul på er alla trevliga KR:are

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack så mycket för era kommentarer.
HM har nog redan skrivit det jag i princip tänkt skriva så jag önskar er helt enkelt bara en go jul!

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra låt som sagt, på alla vis. Leadsången är i starkaste laget, och kunde kanske komprimeras aningen mer. Väldigt bra sång, men den maffiga musiken hamnar lite i skymundan.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Helt underbar låt Gurano & Mike. Lite Knopfler-vibbar på gitarrren, kanske lite mer av det. Sången (stämmorna ) mycket läckert. Detta blir en riktig höjdare när den blir klar (om det nu bara är en idé hur ska det inte låta sen?) En tillbakahållen kraft finns i låten, finns det utrymme att släppa lös den någonstans?  :D :D  :D
/Roffe H

Skön idé. Vid 132 sekunder skulle det kunna dundra loss ordentligt, med ett högljudda trummor och högljudd gitarr, som spelar solo!
Ni fixar gemensam musik skönt grabbar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätteskön låt! Är inne på Håkans linje - leadsången är lite för stark i mixen!
Skitbra sång från HMike, precis som man är van vid.
Gillar Guranos fina, återhållsamma spel här. Härliga gitarrer!
Texten behandlar ett aktuellt och viktigt ämne.
Bra colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Text och sång är helt underbar. Musiken är lite anonym kan jag tycka. Kanske sänka sång en aning skulle göra tricket
« Senast ändrad: 25.12.2012, 20:00:43 by bow35 »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och lite fler kommentarer - nice :)

Håkan:
Kul att du gillar Håkan.Skarpt observerat,en sväng till i mixen får det bli,tack.

Max:
Härligt att du gillar,ide´n kom efter senaste vansinnes dådet i det beväpnade landet..Nåt rockigt avbrytande..Ja det kan "funka" och ett längre körande efter det mot slutet..

Asti:
Tack Peter,oki vi rattar lite till.Kul att du gillar och vi suger åt oss av stolthet.Jo ide´n kom efter det senaste..Och nu köps det vapen som aldrig förr då det börjar pratas om restriktioner..Beväpna lärarna..hur tänker dom..? Det finns ju stuff till massor av verser/låtar..

Henrik:
Thanx man,kul att du gillar - extra tack för att du gillar sången :) Vi mixar lite till då det är samstämmigt att sången ligger för kraftigt i mixen...

##############

Mega tack för kommentarerna boys,vi donar lite till..

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oj fler inlägg - vad kul!
Tack för det,

Vi ska se över det där med nivåer mellan musik och sång - tack för påpekandet

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Jesus C..Ja inget medvetet isåfall,inget jag lyssnat på.Gurano har sina rötter i en annan fålla så det är nog slump.
Jag menade inte att det var något plagiat eller snott, utan bara själva stilen/känslan. :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag menade inte att det var något plagiat eller snott, utan bara själva stilen/känslan. :)
Nä det e lugnt - detta är en bit från JCS :)

Nu har jag sänkt sången lite så att guran hörs lite mer...men det finns fortfarande några smågrejor som vi själva ännu inte är riktigt nöjda med!

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/KillingLies_20121227.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar!
Läckra gitarrer och super sång
Stämsången lyfter det hela ytterligare - särskilt
The evil is amin´ - and the lies are killin´
Yeah the evil is amin´


intressant låtbygge med de olika partierna

Tänkte ett tag om en orgel skulle pasa bättre än oboen? i bakgrunden
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nice känsla i detta. Bra låt och bra, aktuellt ämne.

Mina synpunkter blir av mixkaraktär. Trummorna är lite platta. Lite för tydligt att det är på burk tillsammans med allt annat som låter/är organiskt. Vet inte vad du har för plugg, men om du inte vill mixa trumma för trumma borde det finnas andra presets kanske? Ett torrare, närmare och "mindre" sound tror jag på. Brukar heta i stil med: funk, vintage, 70s etc...

Tycker också att gitarren är lite för mycket arena i detta klubbiga sällskap.

Mycket fin låt och härliga prestationer båda två.

God jul!  :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Balansen mellan sång och bakgrundsmusik är inte helt perfekt, sången måste mer in i musiken, omges av den.
Gillar när det blir flerstämmigt. Falsetten är go - mer av den varan!
Bra viktig text. Låten kan nog finslipas lite, lite tydligare arr. Vet inte hur. Önskar också lite andra trummor, tänker mig lite typ James Brown.

...och god fortsättning


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nice känsla i detta. Bra låt och bra, aktuellt ämne.

Mina synpunkter blir av mixkaraktär. Trummorna är lite platta. Lite för tydligt att det är på burk tillsammans med allt annat som låter/är organiskt. Vet inte vad du har för plugg, men om du inte vill mixa trumma för trumma borde det finnas andra presets kanske? Ett torrare, närmare och "mindre" sound tror jag på. Brukar heta i stil med: funk, vintage, 70s etc...

Tycker också att gitarren är lite för mycket arena i detta klubbiga sällskap.

Mycket fin låt och härliga prestationer båda två.

God jul!  :)
Tack för tankar. Pluggen är EZ - det är vad jag har. Vi får se om vi ändrar ljudbilden - själv tycker jag att den låter ok. men vi är som sagt inte färdigmixade ännu

Balansen mellan sång och bakgrundsmusik är inte helt perfekt, sången måste mer in i musiken, omges av den.
Gillar när det blir flerstämmigt. Falsetten är go - mer av den varan!
Bra viktig text. Låten kan nog finslipas lite, lite tydligare arr. Vet inte hur. Önskar också lite andra trummor, tänker mig lite typ James Brown.

...och god fortsättning
låten ska mixas lite mer på så vi får se om det blir bättre för sina öron :)
Själv tror jag inte på svängiga JB-trummor - det blir för glatt funkigt i mina öron

Tack för era synpunkter
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och lite fler kommentarer,nice boys :)

Cykeln:
I denna så bjuder jag på lite mer av mitt register.Tvekade på om det skulle upplevas som rörigt,men ingen har sågat så..Ja kanske en hammond..Nu har min studioburk kastat in handduken så vi får vänta med fler ideer i denna.Det är lite mix och lite lir funderingar kvar..

Wernis;
Kul att du gillar Stefan.Jag tog illa vid mig av de senaste vansinnesdåden i us och G totade ihop ett bra spår som jag kunde väva sången runt.
Jag fick vara lite subtil då det är ett allvarligt ämne att sjunga/skriva om och det ser ut som om jag hittade både nerv och tråd i text/uttryck.Jag kör det på jänkarna då allt sitter,då faller bilan..
Mixen,ja vi skall ratta lite till.Jag tror att G har addictive demon,den har en schysst virvel.Sen är det lite i totalmixen kvar..Cymbal liret försvinner i dimman bla..Jag råder nog bukt på det då jag får mina nya grejer,inget är som väntans tider.. God fortsättning själv

Staffan:
Jo vi brottas med mixen..Min gamla burk där jag har mina spår har gett upp.Vi avvaktar slutmix/lir tills jag har nya grejer som funkar.Sången ligger helt riktigt för högt mot musiken och behöver reverberas in,,Guran behöver också möta resten av scenen,,trummorna har lite kvar.Nu vet jag inte vilken version G har i toppen,men det finns en med lite bättre sound/nivå än först mixen..
Falsetten..Ja jag bjuder ju på lite mer av mitt register i denna..Tyckte det var lite rörigt först så jag reviderade lite lätt,nu är det inte så pjåkigt.Antar att du menar att du vill höra mer av min falsett i andra låtar  :) Ja det går väl att ordna..Det är snyggt om man kan gå steglöst mellan de olika teknikerna men det kräver lite av sångaren/sångerskan..Personligen tycker jag det är lite mesigt med falsett men jag är baryton av naturen så jag svamlar en del :)

######################################################

Kul med nya kommentarer.Vi tackar så mycket och önskar en god fortsättning till alla inför det stundande årsskiftet.

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Intressant låt, starka musikalinslag! Finfin sång som kanske kunde få ytterligare lite mer dynamik men framförallt  är musiken är lite för snäll o jämn där bakom, vill höra lite ryt här o var ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se