Kontrollrummet

Anonym Undersökning om olaglig fildelning.

Omröstning

Välj det alternativ som bäst passar in på dej.

Jag laddar INTE ner copyrightat material
11 (20.8%)
Jag laddar ner warez, med gott samvete, men inte copyrightad musik
1 (1.9%)
Jag laddar ner copyrightad musik o film, med gott samvete, men inte warez
1 (1.9%)
Jag Laddar ner allt jag kommer över. Mitt samvete är det inget fel på.
21 (39.6%)
Jag vet jag gör fel och bedövar mitt samvete med så mycket alkohol jag kommer över men laddar hem allt jag kan ändå
19 (35.8%)

Antal personer som röstat: 49

Omröstningen har avslutats: 26.07.2007, 15:33:13

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
För att fortsätta det vi pratade om förut, så lär knappast proffsen heller lägga ner trots att de inte får exakt vad de vill ha pengamässigt.
De som var med på 70 och 80 talet vet att det var inte billigt att gå in i studion. Studios kunde tydligen ta vilket jävla pris som helst och folk betalade.

Jag har sänkt mina priser till en vettig nivå där en grupp/artist som inte tjänar några direkta pengar på skivförsäljning faktiskt har råd att få sina låtar inspelade i relativt hög kvalitet.
Dessutom så trivs jag med mitt yrke, det är därför jag jobbar och inte klagar.

Jag har två önskemål för framtiden.

* Prenumeration på musik. Dvs. man betalar exempelvis 100 kr i månaden och får tillgång till ett visst "företags" server med musik. att Streama då givetvis.
Där kan juh de stora skivbolagen ha varit snabba på ideén men jag tror fan de har gett upp.
Varför inte all musik från ett visst skivbolag, låt säga "Rca" eller "black mark", "geffen" et.c., för 50 kr i månaden. eftersom man ändå abbonerar på musik och har en användare kopplat till sitt konto så är det mycket enklare att kanske då köpa ett album för 30 kr (genom ett musklick) om man gillar vad man hör, och slippa streama? Jag skulle lätt köpa 6000% mer än vad jag gör idag. dvs runt 6 plattor mer i månaden istället för 0,1.


* Ett annat önskemål är väl att livemusiken kommer tillbaka, inte i form av en armé nystartade coverband redo att underhålla, utan snarare som det har pratats om här tidigare, släpp musiken billigare och låt artisten få in lite stålar på att uppträda.
Det krävs barer och tillställningar. Det enda problemet här är som vanligt sverige. Dock inte folket, utan regeringen, lagar, skattemyndigheter etc.

jag hoppas och hoppas och fortsätter hoppas på något av dessa. tills vidare försöker jag tillhandahålla banden med bra kvalitet på inspelningar till humana priser.

Många nya ( för mej iallafall ) intressanta ideer. Kul att se att det finns musiker med konstruktiva lösningar på den uppkommna situationen. / Mikke
« Senast ändrad: 18.07.2007, 09:53:06 by Mikke »


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
För att fortsätta det vi pratade om förut, så lär knappast proffsen heller lägga ner trots att de inte får exakt vad de vill ha pengamässigt.
De som var med på 70 och 80 talet vet att det var inte billigt att gå in i studion. Studios kunde tydligen ta vilket jävla pris som helst och folk betalade.

Jag har sänkt mina priser till en vettig nivå där en grupp/artist som inte tjänar några direkta pengar på skivförsäljning faktiskt har råd att få sina låtar inspelade i relativt hög kvalitet.
Dessutom så trivs jag med mitt yrke, det är därför jag jobbar och inte klagar.

Jag har två önskemål för framtiden.

* Prenumeration på musik. Dvs. man betalar exempelvis 100 kr i månaden och får tillgång till ett visst "företags" server med musik. att Streama då givetvis.
Där kan juh de stora skivbolagen ha varit snabba på ideén men jag tror fan de har gett upp.
Varför inte all musik från ett visst skivbolag, låt säga "Rca" eller "black mark", "geffen" et.c., för 50 kr i månaden. eftersom man ändå abbonerar på musik och har en användare kopplat till sitt konto så är det mycket enklare att kanske då köpa ett album för 30 kr (genom ett musklick) om man gillar vad man hör, och slippa streama? Jag skulle lätt köpa 6000% mer än vad jag gör idag. dvs runt 6 plattor mer i månaden istället för 0,1.


* Ett annat önskemål är väl att livemusiken kommer tillbaka, inte i form av en armé nystartade coverband redo att underhålla, utan snarare som det har pratats om här tidigare, släpp musiken billigare och låt artisten få in lite stålar på att uppträda.
Det krävs barer och tillställningar. Det enda problemet här är som vanligt sverige. Dock inte folket, utan regeringen, lagar, skattemyndigheter etc.

jag hoppas och hoppas och fortsätter hoppas på något av dessa. tills vidare försöker jag tillhandahålla banden med bra kvalitet på inspelningar till humana priser.

Många nya ( för mej iallafall ) intressanta ideer. Kul att se att det finns musiker med konstruktiva lösningar på den uppkommna situationen. / Mikke

Det var detta ja menade! Musikvärlden behöver flera live-framträdanden. Inte på bekostnad av studioinspelningarnas kvalité eller något annat. Men helt enkelt att musiker ska kunna tjäna pengar på att spela live också. Så att det blir legitimt att fixa spelningar...
It ain´t stealin' if you do it fast!


DåligtGehör

  • Gäst
Mer live, mer ställen för musik vore inte fel. Visst gillar jag att ha bra plattor hemma absolut men att gå ner på Nefertiti och höra bra musik live är en återupptäckt källa till livskraft


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Det är ju här som regeringen skulle sänkt skatterna. Inte på städning som var o en ska klara själv. Det finns så många som inte kan sjunga överhuvudtaget så en lägre eller helt borttagen skatt på musikarbete vore bra  B)


























































 ;)  / Mikke


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag är chockad att 20% av Er har skrivit att ni INTE har copyrightat material på era burkar.

Det är ju fantastiskt att så många av er ljuger ;)  :lol: :D :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Eller menar du inte tvärtom?
Å andra sidan är det fullt möjligt att köra helt lagligt med tanke på all bra freeware man kan använda.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Eller menar du inte tvärtom?
Å andra sidan är det fullt möjligt att köra helt lagligt med tanke på all bra freeware man kan använda.

Nja... tänkte mer på att jag tror inte 20% här inne aldrig tagit hem en mp3a tex ;)

mp3 är warez
vsti är warez

samma sak .. tror inte 20% av alla här köper sin musik tex.. ;)
Jag gör det absolut inte, och jag sticker inte under stolen med det.

Till skillnad från många andra som vill vara extra duktiga för att dom betalar för allt, vilket är jättebra att dom gör, men av mig får ingen guldstjärna pga det faktiskt!

Jag har både köpta och warezade grejer hos mig.. som dom flesta andra förmodlingen!

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ingen guldstjärna nej...men varför inte?

Är det inte bra att någon gör rätt....?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag ger mig själv en guldstjärna i alla fall - för på min dator hittar man inga warez, pirat-MP3 eller pirat-filmer. :)
Jag tillhör med andra ord de där tokstollarna som tycker att man ska göra rätt för sig även om det kostar - och som alla piratkopierare därmed åker snålskjuts på... <_<  Utan sådana som mig, hade det inte funnits några program att piratkopiera - tänk på det! :o ;)

Eftersom jag tycker att Photoshop är för dyrt för den nytta jag har av det, så har jag i stället köpt Photoshop Essentials, som räcker för mina behov. Samma sak borde gälla med musikprogram. Om man tycker att Cubase4 är för dyrt, så har man helt enkelt inte behov av det enligt min mening - utan kan nöja sig med SE. Cubase4 kostar mycket, men det är inte dyrt (om nu någon lyckas förstå vad jag menar med det... ;) ).
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag är chockad att 20% av Er har skrivit att ni INTE har copyrightat material på era burkar.

Det är ju fantastiskt att så många av er ljuger ;)  :lol: :D :)
Okej, nu tror jag att jag hänger med.
Otroligt knasigt formulerade frågor.

Det finns ju massvis med sätt att ladda ned copytrightat material från nätet, flera av dem lagliga och gratis. Till exempel:
Om jag laddar hem en freeware-plugg så laddar jag hem copyrightat material. Licensen är gratis, men upphovsrätten har den som tillverkar pluggen. Detsamma om jag laddar hem en trailer för en film. Gratis med upphovsrättsskyddad.
Man kan ju undra vad man ska ha internetanslutning till om man inte tänker ladda hem något upphovsrättsskyddat material whatsoever...
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Eller menar du inte tvärtom?
Å andra sidan är det fullt möjligt att köra helt lagligt med tanke på all bra freeware man kan använda.

Nja... tänkte mer på att jag tror inte 20% här inne aldrig tagit hem en mp3a tex ;)

mp3 är warez
vsti är warez

samma sak .. tror inte 20% av alla här köper sin musik tex.. ;)
Jag gör det absolut inte, och jag sticker inte under stolen med det.

Till skillnad från många andra som vill vara extra duktiga för att dom betalar för allt, vilket är jättebra att dom gör, men av mig får ingen guldstjärna pga det faktiskt!

Jag har både köpta och warezade grejer hos mig.. som dom flesta andra förmodlingen!



Tror gör man i kyrkan!

Är trött på att läsa i var varannan tråd om hur du tycker att de som köper sina program och musik är idioter!
Stjäl så mycket du vill men skratta inte åt de som vill göra rätt för sig!
Kanske skall ladda ner dina låtar och börja sälja till folk (man är väl inte dum)!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Nej.. det är JAG som är så jävla trött på att folk vill få ut att dom är DUKTIGA för att dom köper SYNTHAR. men det är PRECIS lika jävla "HEMSKT" att ta hem mp3, filmer, musikvideos, program.
Jag säger inte att det inte finns folk som köper allt sitt material, absolut inte.

Men det som att 20% av folket på detta forum köper ALLTING i mjukvara, musikväg, program, mp3, filmer till sin dator tror jag absolut inte stämmer... Och jag vågar prata om det. flertalet håller bara käften om allting
Jag skrattar inte åt dom som gör rätt för sig? Jag tar inte hem nåt o säljer? absolut inte.

Men du säger att du är trött på mig... alla mp3 du har i din dator är bara dina egna? du har aldrig tatt hem en film? aldrig tagit hem en mp3a? aldrig tagit hem ett program? du köper dina äkta windows licenser? (du kanske kör mac iofs) .

Det jag vill komma fram till är att jag ibland blir svartmålad för att jag har några crackade kopior på en de synthar, menas jag är 100% säker på att folk som svartmålar/målat mig är precis lika "olagliga" genom att ta hem och lyssna på mp3 musik. det är ingen som helst skillnad.

Köper du en skiva i affären och sen rippar ner den till mp3 och har den i din dator? för då är det ju helt lagligt sätt..
hur många här inne har äkta windowskopior? Hur många här inne har BARA köpta mjukvarusynthar? hur många här inne har aldrig tagit hem en mp3a? hur många här inne har aldrig 'testat' ett crackat virusprogram? Hur många här inne har inte tagit hem valfritt program?

Jag tror att det finns ungefär 0 personer här inne som aldrig någonsin gjort nåt av det där ovanstående.

Det är lika illa att du gjort det för 1 år sen som om du skulle göra det idag? eller är det skillnad?

Ge fan i att kasta skit på mig när jag är den ENDA människan som verkar helt ärlig i ämnet.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Desmond

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Det finns en psykologisk term för vad du håller på med Perra som kallas projektion. Du behöver lite tid till eftertanke verkar det som istället för att slå vilt omkring dig som du gör just nu. Kanske kan hjälpa dig lite i din textskrivning också för du är inte helt talanglös när det gäller att skriva musik.  ;)


DåligtGehör

  • Gäst
Men den stora poängen med tråden var väl att göra en anonym undersökning inte att någon glänser eller att ställa någon i skamvrån?

Ingen är dum för att den vill köpa allt. Det är heller inte så att man är helkass om man vill köpa en del men även drar ner en del osv.

Att ha laddat ner något för 7 år sedan och sedan ha våndats över detta i alla år borde ge guldmedalj och absolution - absolut.

---

Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov. Det var en gammal dröm...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
det finns faktiskt folk som bara har schyssta progs...sedan sådana som försöker ställa om sig från fulkopior till gratisvarianter...har jag hört :rolleyes:

Kan vi inte diskutera detta utan att någon tar i och blir otrevlig ?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Kan vi inte diskutera detta utan att någon tar i och blir otrevlig ?

Bra idé. Själv tycker jag det inte är en så stor synd om en hemmapysslare privat hemma "testar" lite programvara. Dessutom är det lättare att testa en plugg (eller dylikt) på en riktig mix, så att pluggen inte säger "SKRIIICH" var 15:e sekund. Det man använder, investerar man sen i efterhand. De som har ALLT installerat på sin maskin, kan troligen inte använda en enda av sina pluggar på riktigt. Vill man vara produktiv, får man koncentrera sig på vissa saker (och lära sig dessa bra). SÅledes blir det ju bara en del mjukvara av allt man kanske har laddat ner som man börjar använda på riktigt, och det kan man ju skaffa om man behöver.

Är man proffs, så tycker jag lite andra regler gäller. En proffs-studio skall INTE ha något pirat. Det förvränger marknaden. Lite privatnedladdning förvränger inte marknaden, utan piggar tvärtemot upp marknaden. Jag tror att "try before you buy" ger tillverkarna mera intäkter än vad de skulle få om INGEN laddade ner. Gratis marknadsföring.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller med dig i stort!  När det gäller programvara tror jag de skulle tjäna på att ha längre versioner av sina demos, alltså kanske flera månaders testtid för en demo. sedan vore man fast...

Sedan undrar jag lite hur många som skulle köpt cubase fyra om det inte kostade 8000....med fiffigare erbjudanden, leasing kanske som digidesign har börjat med, så kanske flera köper.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Försiktig gissning.

För 400€ per styck, skulle de sälja 3 kopior per en som kostar 800€ styck. För 300€ styck skulle de sälja motsvarande 5 kopior. Under 300€ skulle kurvan bete sig underligt, eftersom programvarans trovärdighet till en del mäts med pengar/pris. Dessutom finns det en möjlighet att marknaden skulle mättas ganska snabbt under 300€. Alltså på det sättet att sålda enheter inte skulle öka om priset sänktes från 300€ -> 100€ eller till 10€, för alla som skulle köpa produkten skulle troligen finna 300€ som en bra tröskelvärde, och de som tycker att 300€ är för dyrt, skulle också tycka att 10€ är för dyrt.

Jag talar fullversion nu. Billigare versionerna skulle vara.. billigare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
håller med dig i stort!  När det gäller programvara tror jag de skulle tjäna på att ha längre versioner av sina demos, alltså kanske flera månaders testtid för en demo. sedan vore man fast...

Sedan undrar jag lite hur många som skulle köpt cubase fyra om det inte kostade 8000....med fiffigare erbjudanden, leasing kanske som digidesign har börjat med, så kanske flera köper.



Men man kan ju faktiskt köpa Cubase SE3 som har allt man behöver för 1500:-
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad tsmalmbe

Visst var väl SE-versionerna ganska illa invalidiserade?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tror det...grejjen är att jag tror en del av felet ligger där! man släpper FÖR dåliga billighetsvarianter.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
ok.. jag ber om ursäkt för mina påhopp till Er som verkligen är lojala osv.

Och egentligen , spelar det någon roll för någon om nån tar hem eller köper kopior?
För min del spelar det ingen större roll, bara man är nöjd med musiken man skapar!

Ännu en gång, sorry om jag trampat någon på tårna eller så.

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

tror det...grejjen är att jag tror en del av felet ligger där! man släpper FÖR dåliga billighetsvarianter.

Jag läste först för BILLIGA. Men, för DÅLIGA säger du. Svar ja. De dåliga versionerna av treans cubase (som jag alltså har testat, vet egentligen inget om fyran) är ju begränsade på de områden som "gör ont". Alltså på det sättet att det för mig inte kan bli ett alternativ. Säkert finns det såna som har en dyrhetsversion, men som faktiskt bara använder en sådan subset av funktioner som finns i billighetsvarianten. Men det är väl klart, skulle de inte sakna de viktiga delarna, skulle det inte finnas behov för dyrhetsversioner ju alls.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Dessutom skulle jag hitta på andra licensmodeller. Typ, du har en pool på 100 egenskaper, och varje egenskap kostar 10€. Då väljer man enligt plånbok hur ens crippleware ser ut. Vissa av dem skulle gå att byta ut för en kostnad av 1€. Vissa egenskaper kunde ju kosta lite olika förstås. Man betalar online, och licensen kan laddas ner genast via programmet (update and go skulle det heta, lite som blöjreklamen).

Då kunde man skippa det man inte behöver. Ena dagen vill man spela in ett bigband - behöver massvis med ingångar, men inga interna effekter. Nästa dag behöver man inga ingångar, men en massa effekter för mixen. Programmet adapterar sig enligt dina behov.

Och pengarna rullar in för den som säljer. Ingen vill betala 800€ nu, men spenderar ändå 100€ per månad under ett år. Marknadsföringspsykologi.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Jag skulle tycka att det var coolt om man hade sin musikprogramsida på nätet och att där skulle finnas alla pluggar och program som är något att ha och varje gång man behöver en plugg till sitt projekt så hyr man den för några ören.
Fördelen med detta hade varit att dels så har man tillgång till allt men även att det hade blivit en sida med musiker som lätt gick att skicka filer till varandra för diverse pålägg, kommentarer osv..

Vet inte om ni hajjar vad jag menar  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad tsmalmbe

Fredrik, också en intressant vinkling på licens. Framför allt måste köparen känna att han har råd med avgiften (psykologi) och att han får något för det han betalar (psykologi). Problemet är att tillverkarna är så förbannat jävla rädda för världen att de inte vågar satsa pengar på annat än nya sätt att 1. bekämpa den nuvarande piratismen och 2. försöka hitta på metoder som gör det svårare att cracka.

Istället för att försöka använda energi på något kreativt. Vi hittade på bättre lösningar än de nuvarade på 30 minuter. Och de har ändå resurser mellan himmel och jord.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Jo!

Tänk bara va gött att kunna logga in i sitt program var man än befinner sig!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag tror inte att piratkopieringen blir så mycket mindre om man sänker priset. Anledningen till att jag inte tror det, är att det förekommer cracks till shareware som man inte ens behöver betala för - och även till program som bara kostar ett par hundringar. :huh:

Idén med någon sorts webaktiverad licens som man hyr per månad eller något sådant, är bra - men det förutsätter ju att man alltid har tillgång till Nätet, något som många redan i dag är rädda för att ha när det gäller musikdatorn, så det är inte en helt klockren lösning - men den kunde vara bra att utveckla vidare...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/

Idén med någon sorts webaktiverad licens som man hyr per månad eller något sådant, är bra - men det förutsätter ju att man alltid har tillgång till Nätet, något som många redan i dag är rädda för att ha när det gäller musikdatorn, så det är inte en helt klockren lösning - men den kunde vara bra att utveckla vidare...

Japp,... jag har dragit ur min RJ45:a/TPKABEL/Nätverkssladd ur min studioburk för nästan 1 år sen.. vågar helt enkelt inte längre ha den inkopplad pga min burk va nära på att rasa pga just av ett CRACK.. som innehöll en kod som kollapsa hela burken...

Skulle hämta hem ett program för att köra MAC diskar i windows... (vilket jag inte tänkte betala för och heller inte skulle göra) ... patetiskt att inte windows kan hantera mac diskar standard.

Men iallafall.. skulle hämta ett crack som ersatte .exe filen.. men det skulle jag inte gjort .. hela burken dog och fick inte igång den igen

Gick så långt att jag gick in o köpte någon slags antispyware+virus nån värstinggrejsprogram som räddade allt... $70 betala ja!!!! ;)

Så.. no internet for my studio computah!

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Idén med någon sorts webaktiverad licens som man hyr per månad eller något sådant, är bra - men det förutsätter ju att man alltid har tillgång till Nätet, något som många redan i dag är rädda för att ha när det gäller musikdatorn, så det är inte en helt klockren lösning - men den kunde vara bra att utveckla vidare...

I konceptet kan man välja att ladda ner licensen till sin iLok, som ju sen fungerar enligt din senaste konfiguration. Du kan fast ladda ner licesnerna på jobbet om du inte har nätaccess hemma.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
...ladda ner licensen till sin iLok...

Måste det vara något på i nu förtiden?


Utloggad tsmalmbe

Det verkar mera intelligent så...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag gillar idén med licenser per funktion. Jobbade en del med statistikprogrammet Spss för några år sedan och det är uppbyggt så. Varje del av programmet har sin licens som man kan låsa upp.

Tänk er fri distribution av mjukvaran (Cubase, Logic etc) där alla funktioner är fullt fungerande under en begränsad tid. Sedan stängs de flesta och man får själv välja vilka man låsa upp genom att köpa licensen och ladda ned till sin synchrosoft eller iLok.
« Senast ändrad: 03.08.2007, 23:58:08 by joachime »
Arbetar på XLN Audio


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
...
« Senast ändrad: 03.08.2007, 23:55:55 by joachime »
Arbetar på XLN Audio