Kontrollrummet

Tigersoul - Livets färg - 2B UPPDATERAD

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
UPPDATERAD 2B - Förbättrade celloavsluten, la lite mer diskant på sången samt några småfixar här o var.
UPPDATERAD 2A - Lade till cellostämma under "refrängen" och försökte hyfsa upp realismen i cellon genomgående. Tror jag fastnat för att hålla mig till de här 2 instrumenten o hålla det lite härligt avskalade.

Satt o plitade på den här texten igår natt o tänkte plita ihop en liten slask idag vilket så också blev.

Det blev en liten visa om "livets färger", förmodar den går att tolka på alla möjliga sätt men den handlar om relationers upp och nedgångar. Slaskversion än så länge men har väl tänkt mig ett arr någonstans åt det här hållet, men vad mer, ska den komma igång med trummor o dylikt? eller ska den vara extremt avskalad? Förslag mottages, har inte bestämt mig än.

Röstspåret är en historia för sig, jag försökte få ett lite "skitigt" emotionellt röstspår utan för mycket fixar o meck. Vissa lyssningar tycker jag att det är på rätt väg, andra gånger tycker jag bara det låter halvdant. Tonarten är hög, men tanken var att den ska ligga högt upp i registret o skapa ett lite "ansträngt" uppgivet sound i "refrängen" (andra halvan av verserna).

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/livets-farg

Text:

Regnet kom till slut
(o) Grumlar bort all färg från oss
Och jag tror att jag vet
Vad som händer nu

När himlen lyser röd
Av eldar jag förträngt så lätt
Jag väntar på en rad
Ett sista desperat försök

Men tiden rinner bort
Med allt som vi har gjort
(o) det enda som blir kvar
Är saltad hud och jag

Kan aldrig vila mer
I din anspråkslösa blick
Du stelnar som ett ljus
Som slocknat i en vind
En frusen natt

Tystnaden tog vid
Och vinden falna ner och dog
Men Charon väntar kvar
I skuggan från din hand

Han viskar något lömskt,
Jag tittar bort, vill inte se
Men dimman i vårt rum,
Den tätnar mer för varje dag

Medan (Men's) vägen smalnar av
o hösten vinner mark
Löven flammar upp
Din hand är kall och jag

Kan inte hitta ut
Vår väg blev till ett stup
Vi splittras som en vas,
Som faller från ett bord,
I barnens lek

Jag sitter för mig själv,
Begrundar varje blå nyans,
Man är så efterklok,
I nattens ro

Men tiden kom tillbaks,
Och färgen flöt ihop igen
Vi lever som en mås,
Som litar till en vind,
På öppet hav

« Senast ändrad: 22.12.2012, 19:12:53 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker att arret räcker så här med sång, piano och cello, men skulle också
kunna "dra igång" efter någon vers med trummor och bas och kanske lite stråkar(violiner).
Sången känns lite ansträngd ibland i de höga partierna, men du ville tydligen ha det så.
Piano-ljudet är behagligt.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker att arret räcker så här med sång, piano och cello, men skulle också
kunna "dra igång" efter någon vers med trummor och bas och kanske lite stråkar(violiner).
Sången känns lite ansträngd ibland i de höga partierna, men du ville tydligen ha det så.
Piano-ljudet är behagligt.
/Asti

Pianot är en nyinförskaffad plugg, Alicia Keys piano, det låter o ser cheezy ut (rosa) men det är bland de bättre pianon jag har provat på länge o med bättre menar jag inte nödvändigtvis det mest realistiska o något man drar loss med månskensonaten på utan snarare något som är villigt att lägga sig snyggt i mixar.

Jag vet inte vad jag tycker om den här, men det brukar ju ofta börja så med mina låtar så jag tänkte att vafan jag lägger upp den o ser vad folk tycker. Jag står o väger på vad jag tycker om idéen över hur sången ska vara o tonartsvalet. Jag kan säkerligen fixa de ansträngda tonerna genom att bara göra några tagningar till då det inte är många toner som blir så, men ja, jag vet inte om jag hittat det uttryck jag tänkt mig, ena gången jag lyssnar låter det på rätt väg andra gånger mest halvdant. Får nog låta den mogna till imorgon eller något o lyssna igen :P

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Är så imponerad av dig (och andra) som bara knåpar ihop en text "sådär" i går natt! :) Lyssnar sällan på texter för det mesta är nonsens och rytmik, frasering och melodi blir intressantare än orden. En del texter griper dock tag i en och här finns något ouuttalat som gör den spännande och intressant!

"Nyfiknar" :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Är så imponerad av dig (och andra) som bara knåpar ihop en text "sådär" i går natt! :) Lyssnar sällan på texter för det mesta är nonsens och rytmik, frasering och melodi blir intressantare än orden. En del texter griper dock tag i en och här finns något ouuttalat som gör den spännande och intressant!

"Nyfiknar" :)

Texten har alltid varit central för mig. Jag vill förmedla någonting o inte bara fylla ut med ord som låter bra ihop. Sen har det ju blivit en del poplåtar men jag försöker även där att på något sätt göra texten intressant. I just den här låten så insinuerar jag hela tiden någonting o hoppas fånga lyssnarens intresse att "koda av" vad jag egentligen berättar mellan raderna. Sen hur man gör är ju himla svårt att beskriva, jag river av några toner eller ackord o så ramlar det ner bara :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnar för tredje gången nu - tycker du har fångat något riktigt bra här  - det allvarligaste jag har hört från dig tror jag. Instrumentalt så tycker jag att den är helt ok fast jag gillar cellon till höger mer än den till vänster. Texten ger illusioner om allt från Lot och hans salta fru till Jonathan Livingstone Seagull. Alla rim är med flit borttagna för att reta mig eftersom jag vill att det ska rimma - närå det här funkar bra. Och som du inleder med den ligger lite högt men efter några till genomsjungningar så funkar det nog och nån enstaka stakning försvinner också.
Bra Tigern :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Är så imponerad av dig (och andra) som bara knåpar ihop en text "sådär" i går natt! :) Lyssnar sällan på texter för det mesta är nonsens och rytmik, frasering och melodi blir intressantare än orden. En del texter griper dock tag i en och här finns något ouuttalat som gör den spännande och intressant!

"Nyfiknar" :)

Texten har alltid varit central för mig. Jag vill förmedla någonting o inte bara fylla ut med ord som låter bra ihop. Sen har det ju blivit en del poplåtar men jag försöker även där att på något sätt göra texten intressant. I just den här låten så insinuerar jag hela tiden någonting o hoppas fånga lyssnarens intresse att "koda av" vad jag egentligen berättar mellan raderna. Sen hur man gör är ju himla svårt att beskriva, jag river av några toner eller ackord o så ramlar det ner bara :P

Du är bara att gratulera! :) Tycker att sång som har en historia att berätta blir mycket intressantare! :)  Jag är ju knappast nödbedd att "tjöta med" men alla de där orden hade tagit mig ett år att plita ner och ändå hade det inte blivit lika bra...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lyssnar för tredje gången nu - tycker du har fångat något riktigt bra här  - det allvarligaste jag har hört från dig tror jag. Instrumentalt så tycker jag att den är helt ok fast jag gillar cellon till höger mer än den till vänster. Texten ger illusioner om allt från Lot och hans salta fru till Jonathan Livingstone Seagull. Alla rim är med flit borttagna för att reta mig eftersom jag vill att det ska rimma - närå det här funkar bra. Och som du inleder med den ligger lite högt men efter några till genomsjungningar så funkar det nog och nån enstaka stakning försvinner också.
Bra Tigern :)

En cello till vänster var himla intressant för det finns bara en cello på höger sida i mitt arr vad jag vet *skrattar* o självklart blev det inga rim för att retas :P Närå, jag brukar inte använda rim sådär jätteofta, det känns så begränsande o man hamnar lätt i ett "vänsterskrivande" snarare än ett höger där jag helst förhåller mig. Som du säger, tror jag kan greja tonarten om jag bara drar igenom den några gånger till o juxar ihop ett bra comp. Det är bra med utmaningar o jag gillar klangen där uppe i den här låten, ska inte vara någon baskörare ;)

Du är bara att gratulera! :) Tycker att sång som har en historia att berätta blir mycket intressantare! :)  Jag är ju knappast nödbedd att "tjöta med" men alla de där orden hade tagit mig ett år att plita ner och ändå hade det inte blivit lika bra...

Alla har vi våra förmågor förmodar jag ;) Men man lider ju av perfektionismen allt som oftast oavsett  :D

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ju mitt dåliga vänstra öra och jag uppfattade något som var mörkt och som hängde kvar därav gissning på en cello. Efter det att jag vänt på lurarna nu så hör jag ju att det är bastangenterna på pianot med en ganska så ihängande sustain så jag gissar att basen är inspelad separat? I alla fall cellotonerna var vackrare än det :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
DET kan säkert vara möjligt däremot, jag har inte så mkt reverb påslaget men det kan hända att det hänger kvar lite väl ändå på bastonerna, det är inget som är inspelat separat iaf det är en plugg, eller ett lib till kontakt rättare sagt, Alicia Keys piano, man skäms ju lite av namnet men vad fan det är bra ljud i det :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vacker låt, poetisk text och jättesnyggt framfört fr a sången. Melodin är också snygg men jag är inte helt överens med pianots genomgående fjärdedelar tycker det skall ligga på på halvnoterna emellanåt för att förstärka vissa textrader. Introt lite långt skulle skippa cellodelen den kommer ju ändå tillbaka. Jag hade som sagt arrat lite annorlunda men du bestämma.  :) 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Alicia Keys piano, det låter o ser cheezy ut (rosa).

Det är ju ett så jäkla roligt namn och hade det varit hårdvara hade jag nog inte tvekat länge - rosa är SÅ manligt! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Uppdaterad till 2A, lagt cellostämma övre "refrängen" o försökt förbättra realismen i cellon i samtliga partier. Även gjort lite småförändringar här o var, mest markant i slutet kanske.

Vacker låt, poetisk text och jättesnyggt framfört fr a sången. Melodin är också snygg men jag är inte helt överens med pianots genomgående fjärdedelar tycker det skall ligga på på halvnoterna emellanåt för att förstärka vissa textrader. Introt lite långt skulle skippa cellodelen den kommer ju ändå tillbaka. Jag hade som sagt arrat lite annorlunda men du bestämma.  :) 

Hola!

Tack, kul du gillar :P Jag har faktiskt lagt någon enstaka markering med ett halvnotsnedslag här o var i nya versionen men det kan självklart tas ett steg längre och är ett bra förslag!

Introt har du kanske rätt i ja ang längden, ska suga på det :P

Det är ju ett så jäkla roligt namn och hade det varit hårdvara hade jag nog inte tvekat länge - rosa är SÅ manligt! ;-)

Jag MENAR det, vore ju övercoolt o ha ett rosa piano stå i studion ;) bring it liksom *skrattar*
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tycker att arret räcker så här med sång, piano och cello, men skulle också
kunna "dra igång" efter någon vers med trummor och bas och kanske lite stråkar(violiner).
Sången känns lite ansträngd ibland i de höga partierna, men du ville tydligen ha det så.
Piano-ljudet är behagligt.
/Asti
Håller med Asti...efter ref så kommer ett torrt härligt 70-talstrummfil och sedan är vi igång med bas och hela bibalutten i klass med "Stenansiktet" Ted Gärdestad....GRYMT!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker att arret räcker så här med sång, piano och cello, men skulle också
kunna "dra igång" efter någon vers med trummor och bas och kanske lite stråkar(violiner).
Sången känns lite ansträngd ibland i de höga partierna, men du ville tydligen ha det så.
Piano-ljudet är behagligt.
/Asti
Håller med Asti...efter ref så kommer ett torrt härligt 70-talstrummfil och sedan är vi igång med bas och hela bibalutten i klass med "Stenansiktet" Ted Gärdestad....GRYMT!

Det är ett alternativ, får se om jag utforskar möjligheten. Jag är väldigt frestad att hålla den akustisk också, det är så sällan man håller det där man krutar oftast på med det vanliga paketet :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter bra dethär  :)
Några synpunkter har jag dock. Sången hade jag sänkt volymen på en aning och så nämde nån att låten kunde "dra igång" med trummorch gitarr vid nån punkt. Det håller jag med om. Men dessa är ju endast mina åsikter  :rolleyes:

... å texten är fin

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Det är ju ett så jäkla roligt namn och hade det varit hårdvara hade jag nog inte tvekat länge - rosa är SÅ manligt! ;-)

Jag MENAR det, vore ju övercoolt o ha ett rosa piano stå i studion ;) bring it liksom *skrattar*


Det finns olika modeller...



...eller om du har ont om plats...  :rolleyes:



 :lol:

Lyssnar igen och det här tycker jag är riktigt bra Tigern! :) Tror att du gör klokt i att låta "slasken" vara i princip som den är. De här känslorna är ju rätt "nakna" och ett storslaget arrangemang tror jag förtar känslan... skulle nästan önska att du skar lite bas från sången för att ta bort lite ton och låta ännu mer spröd och nästan viskande i några partier...

Fast man kan ju tänka sig ett "Livet går vidare och allt kommer att bli bra-parti" med 80-tals trumset, feta pads och glada riff men jag har själv hamnat i den fällan och fått en halv musikal i knät... ;-) Tycker som sagt att det är riktigt bra precis så här - det låter känslosamt, nära och angeläget!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
"Känslosamt, nära och angeläget" kändes nästan som man satt framför en jury där *skrattar* well put!

Jag oroar lite av lappen "DO NOT TOUCH", hur låter pianot tro hehe...

Jag har funderat lite på arr'et o jag tror nog att jag just gör så, behåller det på den här nakna avskalade nivån. Tar jag en allt för tydlig "the hero prevailed" sektion blir det säkerligen musikal av det precis som du säger o det har jag ingen lust med faktiskt. Så lite puts o fix så får det nog vara i övrigt arrmässigt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"Känslosamt, nära och angeläget" kändes nästan som man satt framför en jury där *skrattar* well put!

Jag oroar lite av lappen "DO NOT TOUCH", hur låter pianot tro hehe...

Jag har funderat lite på arr'et o jag tror nog att jag just gör så, behåller det på den här nakna avskalade nivån. Tar jag en allt för tydlig "the hero prevailed" sektion blir det säkerligen musikal av det precis som du säger o det har jag ingen lust med faktiskt. Så lite puts o fix så får det nog vara i övrigt arrmässigt.

Ursäkta om jag blir lite formell mellan varven...  :rolleyes:
Klart att du kan putsa men jag tycker att du ska behålla den här så "naken och avskalad" som den är... sen kan du ju alltid göra en annan version! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
"Känslosamt, nära och angeläget" kändes nästan som man satt framför en jury där *skrattar* well put!

Jag oroar lite av lappen "DO NOT TOUCH", hur låter pianot tro hehe...

Jag har funderat lite på arr'et o jag tror nog att jag just gör så, behåller det på den här nakna avskalade nivån. Tar jag en allt för tydlig "the hero prevailed" sektion blir det säkerligen musikal av det precis som du säger o det har jag ingen lust med faktiskt. Så lite puts o fix så får det nog vara i övrigt arrmässigt.

Ursäkta om jag blir lite formell mellan varven...  :rolleyes:
Klart att du kan putsa men jag tycker att du ska behålla den här så "naken och avskalad" som den är... sen kan du ju alltid göra en annan version! :)

Nädå ingen fara det var väl valda ord ändå måste jag säga ;) Jo men det blir nog så. Vore kul att göra en "remix" på en tidigaer låt någon gång här men jag skriver bara nytt hela tiden så jag hinner inte med  :P

Skulle vilja göra en fräschare version av den gamla dängan "Faller" bl.a
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra låt, känslosam text. Jag tycker inte du ska lägga på så mycket mer på musiken utan låta det vara ganska naket, på så sätt speglar musiken den fina sångtexten, som på ett sätt även den  är naken och utlämnade.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Bra låt, känslosam text. Jag tycker inte du ska lägga på så mycket mer på musiken utan låta det vara ganska naket, på så sätt speglar musiken den fina sångtexten, som på ett sätt även den  är naken och utlämnade.  :)
/Roffe H

Tackar, jo det blir helt klart så. Puts, några vokaltagningar till kanske o lite småfixar ;)

Önskar jag kunde göra cellon ytterligare lite mer realistisk men jag har inte riktigt kunskapen i cello programmering, en jäkla antal parametrar man kan vrida runt med.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad är det för cello? EWQL Gold?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nej min favorit, men vad tusan heter den nu då... Frilli något? :-)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra låt,tycker den ska få vara så här sparsmakad rätt igenom..Inget djä..a Trummilummande! :angry:
Sången låter lite överkomprimerad och kunde vässas lite i diskanten däremot.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Bra låt,tycker den ska få vara så här sparsmakad rätt igenom..Inget djä..a Trummilummande! :angry:
Sången låter lite överkomprimerad och kunde vässas lite i diskanten däremot.

Där sa du något jag tänkt på men glömt hela tiden: den är överkomprimerad. Jag brukar nästan alltid använda samma kompressor inställningar så det är väl därför det glidit bort från tanken, men det ska jag def titta på! Diskanten kan nog gnidas in något också ja, upplagt i att göra :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låten är fin, men jag tror den skulle bli ännu bättre om du sänkte den en eller ett par
tonsteg, så att sången blev mindre "ansträngd". Det bör ju vara enkelt med pianot och cellon.
Får lite grand känslan av att det är mycket text, som gör att du inte hinner hålla ut på tonerna riktigt...
Men detta är småsaker, som du inte ska fästa dig alltför mycket vid.
/Asti t.f. Petitessrådgivare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låten är fin, men jag tror den skulle bli ännu bättre om du sänkte den en eller ett par
tonsteg, så att sången blev mindre "ansträngd". Det bör ju vara enkelt med pianot och cellon.
Får lite grand känslan av att det är mycket text, som gör att du inte hinner hålla ut på tonerna riktigt...
Men detta är småsaker, som du inte ska fästa dig alltför mycket vid.
/Asti t.f. Petitessrådgivare

*skrattar* Petitessrådgivare :P Orsaken att jag hade tonarten hög var för att jag tyckte det gav en viss klang i rösten som passade låten, men det är en del toner som behöver sjungas om helt klart. Kanske skulle jag också prova att sänka den dock o se om den ändå inte vinner på det, som du säger, allt är programmerat så det är bara att sänka o vara glad. Vi får se ;) Och ja det är lite mycket text här o var märkte jag också, men det är ett så litet problem att jag nog inte tänker gå in o bråka med texten så mkt kanske något enda diskret ställe ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter bra nu med! :) Kan inte riktigt jämföra men det känns som du putsat och skuvat lite. Cellon låter fint. Jag är nog lite skadad av alla "brighta" pianon man hör... men de låter ju inte så egentligen - pianon alltså. Kanske en liten aning EQ som sänker högbas/lågt mellan (typ 4-800 någonstans) skulle smickra mig! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mycket fin låt! :) Låt arr och sång vara! Du har fått till ett varmt och intimt sound som passar perfekt till uttrycket.

Att det tekniskt sett låter överkomprimerat och lite dovt tar jag som en del av detta sound - det förstärker bara effekten. Bättre att soundet passar röst och uttryck än att det är "HiFi"  ^_^ Lyssna t ex på Matt Bellamy (Muse) - eget sound som är rätt "skruvat"...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det låter bra nu med! :) Kan inte riktigt jämföra men det känns som du putsat och skuvat lite. Cellon låter fint. Jag är nog lite skadad av alla "brighta" pianon man hör... men de låter ju inte så egentligen - pianon alltså. Kanske en liten aning EQ som sänker högbas/lågt mellan (typ 4-800 någonstans) skulle smickra mig! ;-)

- Ja jag ville köra ett ganska "autentiskt" piano med den dova cellon o dystra till det riktigt ordentligt *skrattar*
Tänker du EQ på pianot eller global?

Mycket fin låt! :) Låt arr och sång vara! Du har fått till ett varmt och intimt sound som passar perfekt till uttrycket.

Att det tekniskt sett låter överkomprimerat och lite dovt tar jag som en del av detta sound - det förstärker bara effekten. Bättre att soundet passar röst och uttryck än att det är "HiFi"  ^_^ Lyssna t ex på Matt Bellamy (Muse) - eget sound som är rätt "skruvat"...

- Det är en möjlighet också, jag ska titta lite raskt på vad en ändring av komprimeringen kan göra. Det jag är oroad över är att den kommer trigga en våg av envelopeförändringar genom hela låten då allt nu är lagt för den kompressionsnivå som råder o det är inte skoj att ändra i flera timmar o sen inse att man ev gillade det bättre som det lät innan  :angry: Det kan bli bättre men också sämre, hela tanken från början var ju ett lite "halvskitigt" sound med precis lagom ansträngda toner på höjden. Däremot hade jag inte tänkt på komprimeringen förrän nu, men vi får se vad det blir :P

Underbart med olika tankegångar o råd här, är som ett smörgåsbord att botanisera runt bland alla förslag o MOTförslag ;)  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter bra nu med! :) Kan inte riktigt jämföra men det känns som du putsat och skuvat lite. Cellon låter fint. Jag är nog lite skadad av alla "brighta" pianon man hör... men de låter ju inte så egentligen - pianon alltså. Kanske en liten aning EQ som sänker högbas/lågt mellan (typ 4-800 någonstans) skulle smickra mig! ;-)

- Ja jag ville köra ett ganska "autentiskt" piano med den dova cellon o dystra till det riktigt ordentligt *skrattar*
Tänker du EQ på pianot eller global?

Jag tänkte om du ville ha ett inställsamt pianoljud för att göra mig belåten! ^^ Men, det är inget fel på det som det är! ;-)

Mycket fin låt! :) Låt arr och sång vara! Du har fått till ett varmt och intimt sound som passar perfekt till uttrycket.

Att det tekniskt sett låter överkomprimerat och lite dovt tar jag som en del av detta sound - det förstärker bara effekten. Bättre att soundet passar röst och uttryck än att det är "HiFi"  ^_^ Lyssna t ex på Matt Bellamy (Muse) - eget sound som är rätt "skruvat"...

- Det är en möjlighet också, jag ska titta lite raskt på vad en ändring av komprimeringen kan göra. Det jag är oroad över är att den kommer trigga en våg av envelopeförändringar genom hela låten då allt nu är lagt för den kompressionsnivå som råder o det är inte skoj att ändra i flera timmar o sen inse att man ev gillade det bättre som det lät innan  :angry: Det kan bli bättre men också sämre, hela tanken från början var ju ett lite "halvskitigt" sound med precis lagom ansträngda toner på höjden. Däremot hade jag inte tänkt på komprimeringen förrän nu, men vi får se vad det blir :P

Underbart med olika tankegångar o råd här, är som ett smörgåsbord att botanisera runt bland alla förslag o MOTförslag ;)  :wub:

Jag pratar mig ju gärna varm för parallellkomprimering. Jag brukar splitta signalen, komprimera den ena och bara lägga en lätt limiter på den andra. Funkar finfint att tex mastra gles musik med. Då smyger man in den komprimerade signalen "i botten" och det går att få den "ljudlös" - lite hifi alltså!

Nu har du hittat ditt sound här men om du vill få lite mer "liv" i sångspåret skulle du kunna kopiera det, koppla ur kompressorn och sedan smyga in lite torr signal. Jag har egentligen inga invändningar mot hur det är utan tycker att det är bra att det här sköra nästan viskande i din röst kommer fram som det gör! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tänkte om du ville ha ett inställsamt pianoljud för att göra mig belåten! ^^ Men, det är inget fel på det som det är! ;-)

HEHE, vi säger så här: jag ska titta på det ;)

Citera
Jag pratar mig ju gärna varm för parallellkomprimering. Jag brukar splitta signalen, komprimera den ena och bara lägga en lätt limiter på den andra. Funkar finfint att tex mastra gles musik med. Då smyger man in den komprimerade signalen "i botten" och det går att få den "ljudlös" - lite hifi alltså!

Nu har du hittat ditt sound här men om du vill få lite mer "liv" i sångspåret skulle du kunna kopiera det, koppla ur kompressorn och sedan smyga in lite torr signal. Jag har egentligen inga invändningar mot hur det är utan tycker att det är bra att det här sköra nästan viskande i din röst kommer fram som det gör! :)

- Jag har aldrig gett mig in i den spännande världen av paralellkomprimering faktiskt, men det kanske börjar bli dags att smyga upp dörren o ta sig en titt :P Ibland känns det ju som att man vill ha komprimerat men ändå inte. Ska definitivt ge det ett försök o se vad som händer. Men jag instämmer, gillar det sköra viskandet, det maxas också av tonartsvalet så det är avvägning hela tiden i vanlig ordning mellan saker. Jag kör voxformer som jag gillar skarpt som kompressor, eq o deess. Det finns en inbyggd funktion för paralellkomprimering där som jag kanske skulle kika på. Tack för förslaget!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ny version uppladdad.

Inte så himla stora skillnader men mycket är testat. Jag har vässat lite mer på cellons avslut som kändes lite abrubta. La även en liten ökning av diskant på sången. Kunde dragit på mer men kändes osäkert så höll det sobert. Provade även lite EQ på pianot men fann att jag föredrog det som det lät.

Det som jag provade mest o satt timtal med var den förbaskade komprimeringen o ev parallel komprimering/limitering. Efter mycket tester kom jag fram till att jag gillade komprimeringen som den är i den lugna första halvan av verserna då den verkligen plockar fram allt sprött, skönt i rösten. I den andra halvan däremot när jag fläskar på lite så känns det lite för komprimerat. Började med att att skapa en kopia av sångspåret med enb limiter o försökte förena dessa två på ett trevligt sätt för att få det bästa från två världar men det var inte det enklaste. Jag rattade runt en hel del men när det började bli lite dynamik i andra halvan så tappades lika mycket närhet bort därinnan.

Jag blev djärv och testade att köra andra inställningar (mycket lättare komrpimering o limiter) på enb de starkare delarna för att förena det bästa från två världar o det var väl det mest fungerande i experimenten men det slutade ändå med att det lät lite konstigt och man saknade värmen från komprimeringen i refrängen som förvisso fick mer dynamik men också blev lite skrikigare i jämförelse med den tidigare delen. Det slutade med att det fick vara som det var, tar gärna emot tips om vad jag kan tänkas ha missat i försöken. Jocke?? :P

Kvar är att ev testa en sänkning och/eller att sjunga om några tagningar o försöka mjölka ut lite bättre toner i den högre delen samt att förbättra slutet.


EDIT: Ligger vocals för hett? De ska ju ligga rätt högt i den här typen av låt anser jag då man ska höra all text för den är i fokus, men känns nästan som jag ev gått för långt?
« Senast ändrad: 22.12.2012, 19:28:29 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Lyssnat och tycker det är jättebra! :)

Att ha en synpunkt om det inte låter direkt fel och man inte har det okomprimerade att jämföra med är ju svårt... Det är väl så här du vill ha det helt enkelt! ;-)

Så här fungerar jag: När jag mixar och lägger kompression på mastern börjar jag rent intuitivt dra ner alla signaler till det låter som det gjorde utan kompression... dvs - nivån hamnar under treshold...  :rolleyes:  "Eldade" mitt lilla slutsteg i somras och driver mina monitorer med 2x400watt nu... så högt spelar jag ju inte men det innebär att systemet kan återge alla toppar och komprimering/limitering blir så påtaglig att allt jag gör låter illa... Måste ordna med något lite effektsvagare!  :rolleyes:  :lol:

Men du prova lite när du laborerar med något nytt projekt. Antingen den inbyggda parallellfunktionen du berättade om eller prova att lägga en kompressor som send-effekt. Det finns ju inget som hindrar att man kombinerar olika tekniker för att få till det! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1