Kontrollrummet

Live-mickar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan!
Ja som rubriks-beskrivningen antyder så funderar jag på att inhandla ett gäng mickar till bandet då vi spelar live. Tre stycken närmare bestämt. Det är enbart till sång de ska användas och så som jag har resonerat så vill jag satsa på en bra mikrofon till leadsångaren och kanske inte fullt så bra till oss två som körar. Jag har sneglat på Shure beta 87 till leadsångare och sedan varsin beta 58 till körare. Däremot måste jag erkänna att jag har dålig koll på live-anpassade mickar över huvud taget så jag tar gärna emot förslag på mickar som skulle hamna i ungefär samma prisklass.

Tack på förhand
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Milab D37 ska du absolut kolla uppp. Riktigt bra sångmikrofon som kostar runt 2000:-

Jag är jättenöjd med min Beyer Dynamics TGX-60 som jag köpte från Tyskland för 1600:-

Dock skall tilläggas att Beta 87:an är riktigt bra. Dock är jag inte så jätteförtjust i Beta58:an.
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Om jag vore du skulle jag köpa tre likadana mickar, så får man samma klang på allt. Kika beggat, finns en del som kan vara i bra skick. Beta58 och tgx60 funkar bra båda två. Beror lite på vad det är för musik och sångare. Tgx60 gäller det att "gå på", sjunga med i princip munnen emot, egentligen samma på beta 58. Sm58 är ju inte heller helt förkastlig. Lättare att sjunga i om man är ovan. Vad är det för musik? Jazz/rock?

Beta 87:an är ju en konding, har lite mer detalj än beta58 i min mening men är också mer känslig till rundgång i monitor. Dock en bra mick den med. Som sagt beror lite på vad det är för musik (och volym) man vill uppnå...
« Senast ändrad: 11.07.2007, 21:18:48 by Kempor »
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Det är i ett coverband som de huvudsakligen kommer att användas. Min tanke var väl att köpa en bra och två nästan lika bra för att sedan, när jag har råd, uppgradera de två till bättre mickar. Coverbandet spelar väl huvudsakligen rock och funk. Blir en del jazz också men det övergår liksom aldrig till metal. Sm 58 har jag kört tidigare men jag tycker inte att den låter så himla bra. Tycker ljudet lätt får en "tråkig" karaktär. Men TGX60 ska jag absolut kolla upp. Tack för tipsen:)
It ain´t stealin' if you do it fast!