Forum > Demolåtar
Fattig bonddräng, nu med visp-trummor, ny tamburin o bättre ljud.
Bribedant:
Tycker det låter kanonbra, både musikaliskt och mix. Jag kan inte höra ett enda problem. Skulle faktiskt vara intressant att vet vad du har för grejer mellan mick och högtalare. Låter riktigt bra detta.
:lol: slutklämmen...
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Bribedant skrivet 12.03.2013, 19:50:27 ---Tycker det låter kanonbra, både musikaliskt och mix. Jag kan inte höra ett enda problem. Skulle faktiskt vara intressant att vet vad du har för grejer mellan mick och högtalare. Låter riktigt bra detta.
:lol: slutklämmen...
--- Slut citat ---
Jag har till detta använt en Neumann TLM49 till sång, har även använt två Shure SM 137 småmembranare i stereo till gitarrerna, preamp Audient Mico. Kompressor SPL Dynamaxx, Lexicon MPX1 reverb.
Jag har även spelat trummor, jag har ett Pearl Export trumset, men är ingen trummis så kaggen har jag knackat för hand med en klubba. Virveln är mer normalt visp-spelad. Tamburinen är den tredje grejen jag också använt TLM49 till, normalt har jag andra riktiga kaggemickar men nu spelade jag in den en bit framför för att få ett mer "bonnigt" ljud.
Det som nästan låter lite som dragspel är två munspel, ett chromatiskt Hohner till v, och ett Hohner Bluesspel till hö.
Spelar in på en Tascam 2488 mkll digitalporta med en TC finaliser som mastringsburk.
Jag har fått ett lyft på ljudet nu tack vare bla två saker: nya öppna referenslurar HD600 och ny hörlursförstärjare Argon HA1, plus att jag ställt in mina passiva gamla JBL L50 så ljudet i dem är nästan exakt det samma som i lurarna, jag fick vrida på middelementets volym på fullt, innan hade jag den på mitten vilket resulterade i för mycket mid i alla mixar.
Monitorerna driver jag med en ny Yamaha förstärkare som även har en subutgång, och med den driver jag en aktiv Prodipe sub.
När jag mixar kopplar jag numera in I-phonen och lyssnar på en massa modern country med superljud, sen försöker jag få till en liknande frekvenskurva. Jag lyssnar både med subben på, och med den avstängd. Ofta blir det lite för mycket bas med subben på jmf med Nashvilleljudet, sänker jag elbasregeln kan det då låta bra tills jag stänger av subben, då försvinner elbasen helt trots att L50 lådorna spelar fullrange, de går ner till 50 hz ungf. Då får jag ratta om elbasens eq radikalt, lika i master eq, Finalizern har en skitbra eq, och även en sorts analogdistgenerator. Den här mixen har lite mindre bas än de flesta moderna countrylåtar men ganska fett ändå, och det gillar jag.
Jag har ingen dator alls i studion, jag begriper mig inte på såna alls, inte ens fast jag försöker ganska mycket. Men på sistone har jag börjat få till det bra i alla fall. Mycket tack vare ganska perfekt lyssning och att jag jämför så jäkla mycket med proffsinspelningar. Förr hade jag en ful puckel på alla inspelningar vid ca 350 hz, jag tror jag fått bukt med den nu.
Jättetack för fin kritik! :)
Eddi:
Håller fullständigt med Bribedant den låter riktigt bra och varm och allround eller hur jag nu ska beskriva det. Jag vet ju att du har andra mix-förutsättningar med ditt analoga sätt att fixa till det på men du verkar behärska det till fulländning. Bra Håkan.
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Eddi skrivet 13.03.2013, 00:36:01 ---Håller fullständigt med Bribedant den låter riktigt bra och varm och allround eller hur jag nu ska beskriva det. Jag vet ju att du har andra mix-förutsättningar med ditt analoga sätt att fixa till det på men du verkar behärska det till fulländning. Bra Håkan.
--- Slut citat ---
Tack för de orden. Men jag gör ju allt digitalt ändå, trots avsaknad av dator... Portan är ju 24 bitars digital, en sorts dator, o det är väl de burkarna jag använt här också. Jag är väldigt sugen på en riktig masterbandare att köra mixarna igenom för att ev få till det mjukare, men nu verkar det ha blivit så j-a dyrt med tex en Studer B67. För typ två år sen kunde man hitta dem för två, tre tusen, nu kostar det över tio...
En renoverad Revox B77 med 38 cm speed kan jag få för knapp 8000, men har inte pengarna på långa vägar. Kanske är det bättre att fortsätta som jag gör nu. Men dyker det upp en Studer till bra pris kommer jag att köpa den. En liten dröm jag när är att spela in andra, tex mindre jazzgäng helanalogt genom nåt gammalt fint mixerbord direkt ner till två spårs rullband. Får man bara en stund på sig att ställa nivåerna så går det säkert bra. O då då slipper man mixa efteråt... :)
MaxB:
Länken till karaoken uppdaterad men samma mix som tidigare. Kanske du själv vill lägga in den i första inlägget i tråden?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida