Kontrollrummet

equality - Why don't you love me (punkpop - klar?)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Why don't you love me anymore
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: poprock
LÅTLÄNGD:03:54
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

(Ganska straight vers och ganska flummig refräng. Går de att kombinera? Jag tycker nog det. Vore kul att veta vad ni tycker. Bör ju förlängas med en tredje vers och ett solo. Kanske ett stick...?

Uppdatering 130112:
Förlängde låten med ett stick och lade på "körer". Försökte mig också mer attityd i sången och lade på ett gitarrsolo.
Rensade så gott som möjligt bland otajtheter och gitarrbrum med en gate (Tack Wernis!). Sonar behagade sedan crasha med många timmars arbete till spillo...
Mycket jobb nedlagt och undrar samtidigt hur den skulle ta sig ut med en riktig sångare och gitarrist. Gör nog inget mer åt denna just nu men vore som alltid kul med synpunkter.)

Uppdatering 130118:
Försökt kampakta den och få upp RMS:en. Jagat otajtheter med blåslampa. Minskat reverbet för att få mer garagekänsla. Tror inte jag kommer längre nu.

Why Don't You Love Me

I was hiding by the waters
when the Harrisons invited me to their patio
they've got a lovely daughter you may hear her singing
if you listen to the radio

We were walking talking presence past and said something about tomorrow  too
and the essence of our company was good but brought up some sorrows too


chorus
thought of why don't you love me anymore

   

I was hurrying back to work just to be on time for the usual slavery
There's no credit, there is no spirit left and no "thank-you:s" spread as they used to be   
And I ran in the rain and try to explain why I worked in the factory
All I want is to be free but the joke was on me
Said goodbye to my home and my family

chorus

stick:
I used to pick you up at the railroad station
I used to give you flowers graciously
I'm not looking for no explanation
Just hoping you still feel free
God, I am like a tribal dancer
But no tribes are left for me
No one has got the final answer
Come to me let's do it constantly

Solo

Chorus



« Senast ändrad: 22.01.2013, 00:04:48 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ganska annorlunda mot vad jag brukar höra från dig. Jag tycker det är ruffigt på ett skönt sätt. Du har satt på dig de skitiga hanskarna liksom. Jag gillar det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, det här var verkligen oväntat från dig Eq!  :)
Men det var väl inte så länge sedan du inhandlade en ny elgitarr?
Du klarar med bravur att sjunga även denna typ av låtar!
Skön låt med bra driv, men jag kan inte bestämma mig riktigt
för om basspelet funkar 100% i versen. Det är något i slutet av
varje vända som inte riktigt stämmer mot den distade kompgitarrens ackord...
Refrängen är flummig och skön med snygg gitarr och bas!
Kul och bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skönt driv, gillar den, o tror den galna refrängen kan fungera fint. Du skulle nästan kunna fläska ut på "galenskapen" lite till för att skapa lite mer personlighet o edge i brist på bättre ord.  Sköna instrument, instämmer att något ev inte funkar i basen men jag är för dålig basist för att säga vad, men skönt o trevligt i övrigt! Det var möjligen lite svårt att höra vad du sjunger stundstals pga dubben/effekten på vocals. Kanske kan du dra ner en liten liten aning på den.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
MaxB: Kul med ruffigt. Ville ha den så. Tackar, tackar!
Asti: Jo det blir någon färgning där med basen, ungefär som att ta ett "a" i basen till C-durackord och vips har man ett Am7 istället. Brukar testa med basen ett par oktaver upp för att lättare höra om något krockar innan den får sitt planerade register. Kanske skall den ligga mer i ackordets grundton. Kul att du tycker sången funkar, har annars planer på annan sångare (ynot). Ja det blir väl svårt att få med andra instrument om man skall hålla på källarstuket. Jättekul att du inte tycker jag är ute på hal is här.  :) Thnx!
Tigersoul: Vad kul att du gillar. Förstår hur du menar och en tanke var att flumma på ordentligt på slutet. Basen får ses över. Lägger upp texten och dubben kanske skall stramas åt något. Thnx TS!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
MaxB: Kul med ruffigt. Ville ha den så. Tackar, tackar!
Asti: Jo det blir någon färgning där med basen, ungefär som att ta ett "a" i basen till C-durackord och vips har man ett Am7 istället. Brukar testa med basen ett par oktaver upp för att lättare höra om något krockar innan den får sitt planerade register. Kanske skall den ligga mer i ackordets grundton. Kul att du tycker sången funkar, har annars planer på annan sångare (ynot). Ja det blir väl svårt att få med andra instrument om man skall hålla på källarstuket. Jättekul att du inte tycker jag är ute på hal is här.  :) Thnx!
Tigersoul: Vad kul att du gillar. Förstår hur du menar och en tanke var att flumma på ordentligt på slutet. Basen får ses över. Lägger upp texten och dubben kanske skall stramas åt något. Thnx TS!

Asti: Exakt det där brukar jag också göra, o dra upp nivån på den likaså tillfälligt. Klart bra tips! Samma sak gör jag vad gäller nivå på körstämmor f.ö då det lätt blir liknande effekter där.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nej fasen, den där bastonen måste vara där!  :D
Mixade om något. Gitarren och sången tydligare (mindre ADT).
Lade upp texten.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låt. Lagom knasig.  :D

Tror du kan skippa sångeffekten helt på verserna, men i refrängen är det nog bra att fetta  :blink: till det.
Ruffigt är bra, men det behöver sträckas upp lite tycker jag. Egentligen inte så otajt, men elgitarren har rätt mycket missljud mellan ackorden som gör att det spretar onödigt mycket. Noisegate eller spela noggrannare.

Ett tips kring elgitarren är att minska på disten ordentlig samt spela in den (så exakt du kan) två gånger och vrida ut lite åt varsitt håll. Komplettera gärna med en akke eller ren gitarr i mitten på beskedlig volym.

Trumfillet i slutet behöver kvantiseras.

Undra om du inte kan fila lite på fraseringarna i sången också. Kändes som att du inte riktig bestämt dig för en melodi och fick snabba på lite ibland för att få in hela meningen.

Härlig låt som blir fin fisk med lite pill.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ruffigt är bra, men det behöver sträckas upp lite tycker jag.

Ett tips kring elgitarren är att minska på disten ordentlig samt spela in den (så exakt du kan) två gånger och vrida ut lite åt varsitt håll.

Här hijackar jag lite o kräver ut lite förtydlingar så jag kan lära mig något också haha :P

I exempel 1 "sträckas upp lite" menar du då att flex'a / warp'a bort missljuden mellan genom att dra ut tonerna längre?
Samt i exempel 2 "vrida ut lite åt var sitt håll" talar vi om en pan här? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ruffigt är bra, men det behöver sträckas upp lite tycker jag.

Ett tips kring elgitarren är att minska på disten ordentlig samt spela in den (så exakt du kan) två gånger och vrida ut lite åt varsitt håll.

Här hijackar jag lite o kräver ut lite förtydlingar så jag kan lära mig något också haha :P

I exempel 1 "sträckas upp lite" menar du då att flex'a / warp'a bort missljuden mellan genom att dra ut tonerna längre?
Samt i exempel 2 "vrida ut lite åt var sitt håll" talar vi om en pan här? :P

Nej. Med sträckas upp menar jag skärpa till sig helt enkelt. Spela "bättre". Typ. Men visst, det kanske går att rädda tagningen med klipp och klistra och annat. Fast jag tror mer på att skärpa till sig. Hellre i så fall göra en bra vers och återanvända fler gånger.

Vrida ut = pan. Yes.

Klart som korvspad?  :D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
 :P
Ruffigt är bra, men det behöver sträckas upp lite tycker jag.

Ett tips kring elgitarren är att minska på disten ordentlig samt spela in den (så exakt du kan) två gånger och vrida ut lite åt varsitt håll.

Här hijackar jag lite o kräver ut lite förtydlingar så jag kan lära mig något också haha :P

I exempel 1 "sträckas upp lite" menar du då att flex'a / warp'a bort missljuden mellan genom att dra ut tonerna längre?
Samt i exempel 2 "vrida ut lite åt var sitt håll" talar vi om en pan här? :P

Nej. Med sträckas upp menar jag skärpa till sig helt enkelt. Spela "bättre". Typ. Men visst, det kanske går att rädda tagningen med klipp och klistra och annat. Fast jag tror mer på att skärpa till sig. Hellre i så fall göra en bra vers och återanvända fler gånger.

Vrida ut = pan. Yes.

Klart som korvspad?  :D
ord och inga visor  :huh: :P
Får brittiska 80-talsvibbs av den här och fraseringarna ligger någonstans mellan Madness och Paul Simon ...bra...nice sound i guran så fixa till ett lika bra break så är du mer än hemma....kanske borta ;)

Allt gott Ok
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Klart som korvspad?  :D

Crystal, jag är ju en sådan där jäkel som frågar när jag inte är säker. Det har bieffekten att man lär sig saker *höhö*
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vad kul att höra detta från dig. Hade nog inte kunnat gissa att det var du!
Gillar versernas harmonik. I andra versen känns sången säkrare. I den första är det vid något tillfälle som det var lite för många ord
Du skulle kunna lägga på en lite mer "desperat" röst i andra reffen. Kanske en överstämma?
Lite kort kanske?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Till en början hade jag en massa förslag på dina frågetecken men när jag lyssnat klart hade de rätats ut... :) Med den här texten tycker jag det ska vara lite skramligt... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ord och inga visor  :huh: :P
Ja. Alla vill inte veta vad andra/jag tycker. Equality tillhör inte dom tror jag mig vet.

 ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt kul att du gett dig ut på dessa stigar - jag fick lite Nirvana-vibbar här. I början finns det något med trummorna som stökar till det en aning vid 14 o 20 ca - basen lever sitt egna lilla liv men jag tror på den. W menade att guran inte riktigt limmar och det kan ligga något i det framförallt tycker jag kanske att det ska vara ett lite krunchigare ljud. Guraspelet i refrängen väldigt bra tillsammans med basen och drumsen - och jag tycker nog att din röst passar bra till det här - någonstans lite vilse men annars bra. Låten är ju bara 2 minuter nu så ett stick instrumentalt kan mycket väl få plats.
Kul det här :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja det blir lite The Jam/Clash över detta..
Kul och det stötiga kompet gillas i det stora hela,men det blir lite stökigt och otajt på några ställen.
Kul och oväntad låt i alla fall..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, fick oxå lite Nirvana känningar, bra ös, kör på !


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lite Clash och varför inte tidiga Kinks (från en gammal 60-tals, gråhårsman). Refrängen är störtskön...bra jobbat, kanske behöver du jobba lite till efter alla goda råd du fått, Jag gillar i alla fall helheten.
Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernborg: Jo det är nog weirdovarning på denna, var ju ett tag sen.  :rolleyes: Gott med dina expertcomments. Haft stor glädje av dessa genom åren... Tänkte att karl menade att detta var inte mitt vanliga visstuk utan en massa ord istället. Spela om allt på nytt med akkegura i mitten blir ett hästjobb för mig men låter spännande. Fattar inte varför disten skall ner om man dubbar? Jo frasering och antalet stavelser måste putsas. Stick, solo och yNot som sångare skulle sitta fint. Noisegate har jag aldrig använt men förstår hur du menar. Borde finnas en sådan i Sonarskafferiet. Knackar på din dörr när det är dags för solot då?  :D

karl: Hemma bra men borta bäst i den här genren. Madness har jag inte hört men bara namnet låter ju lovande. Bara breaket kvar och det är så svårt att få samma känsla som när det andra gjordes...

cykeln: Nej det var väl en oväntad förklädnad?  :) Fast jag har försökt mig på rockigare grejor förut. Kul att du gillar harmisarna. Stämmer med sången, behöver putsas men hellre sjungas av Mr Tony. Skall försöka få till en förlängning. Överstämma (kör), desperation och förlängning står också på önskelistan. Kanske hinner något efter nyår. Far till Kanarieöarna på lördag.

Jocke: Gott att höra att texten funkar till musiken. Ibland vill jag ha skramligt.  :)

Eddi: Jo man kan ju inte trampa på samma stigar hela tiden.  :) Roligt att du tycker låtidén funkar. Förlängning är mitt ständiga mantra. Nirvana låter kul också. Jo ett vansinnigt solo är beställt.

bjurte: Ja, uppstyrning ska ske. Kul att det var oväntat.

robc: Tjena! Kul, ok kör vidare.

Roffe H: Kul att du nämner Kinks... Jag är ju i samma ålder (nästan) och Ray Davies håller jag som en av de största.

Tack alla för kul och bra input med många bra råd!


 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, jag håller med Wernborg om det mesta.

Det jag tänkte på var the Doors. Finns nåt med dem som jag tycker det liknar dem mer än Kinks och Clash. Proto-punk skulle man kunna kalla det.

Tycker sångmelodin inte är särskilt catchy. Den är medioker. Pula med den lite ;)
Texten funkar. (Tycker jag)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Stort tack Per och ha nu alla en jul så god som någon och ett år så gott som nytt!
Tillbringar åtminstone det
förstnämnda här i Puerto Rico på Gran Canaria och just vaknat till det bullriga kylskåpet och palmduvornas sång!  :) /Micke
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Stackare, det låter tufft.
Säkert för varmt på rummet också...   ;)
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Finns sämre ställen att tillbringa julen på, absolut. Kul att du kikade in och förresten är det nog turkduvor som spelar. Försöker mig på lite julstämning vid poolen. Skall bli intressant.  :D
Kraftigt reducerad och dyr bandbredd här. Får lyssna på andras låtar när jag kommer hem.  Fridens!
« Senast ändrad: 24.12.2012, 14:10:43 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
inte hel wierdo men lite skum ialla fall viket aldrig kan vara fel. gillar fraseringarna i texten mycket
roligt att höra igen
:)
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Verkar som om det lagts på lite edge på EQn på denna låt. ;) Tycker om.

Läste Wernis kommentar och förutom ovan är det medhåll på den.

Bra. :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tony: Vilken ära det vore med din vox! Skall försöka få klar denna (för en gångs skull).
1up: Fasen vad alla håller med Wernis! Skämtar bara  :D. Tack för gillandet, lyssnadet och kommentatörsskapet!   :)
« Senast ändrad: 30.12.2012, 17:41:56 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, hmmm... jag gillar nog låter. Jag tycker dock att sången och musiken inte riktigt möts. Jag tycker det låter som om sången lagts "ovanpå" musiken.... på nåt sätt liksom :unsure:

Om sångaren kunde ta några steg bakåt så han stod tillsammans med dom som spelar så blir detta kanon.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul initiativ - att våga göra nåt annorlunda, det gillar jag.
Distgit är nog lite för framträdande. Sen kanske kompet inte riktigt håller ihop på sina ställen.
Liknar lite Tom Robinson (sången, kanske inte så mycket 2-4-6-8 Motorway)
Refrängen funkar med versen. Men det finns väl fortfarande en del att göra. Fortsätt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Space och Tokai! Spelar ju alltid in sång och gitarr separat och det kanske bidrar till att det låter som om sången lagts ovanpå. Låten är ju än så länge bara en skiss. Det finns säkert en hel del Brittiska band som spökar. Ett break eller stick av något slag finns på önskelistan till jultomten liksom en annan sångare. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Förlängd nästan till det dubbla under datorhaveri. J-la sonar! Tyckte jag hade fått till trummorna bl a
En massa andra ändringar i ö. Ny verre i trådhuvudet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar
Sticket som har lite freeform Zappa över sig
Ditt nya sätt att sjunga
Att låten börjar hitta sin form

Tycker
att basen skulle behöva binda ihop mer - särskilt under solot
Nu är det lite separata delar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Cykeln! "Binda ihop" antar jag betyder längre toner? Legato? Jo, ska kolla det. Kul att du gillar sticket!


edit: Sagt och gjort. Hittade en del direkta felaktigheter i basmiditracket. Man kan bli konfys för mindre. Fixat nu iaf.
« Senast ändrad: 13.01.2013, 02:30:03 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gjort en del småändringar under eftermiddagen. Kanske rent av borde få färdigstatus?  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lyssnar för första gången. Bra annorlunda låt. Nåt jag hakar upp mig på är baskaggen. Dels är det för lite av den, dessutom jiddrar den sönder drivet.
Tycker jag då bara, jag är svag för enkla driv på trummorna, speciellt om gitarrer mm spelar lite mer avancerade rytmer.  :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)