Kontrollrummet

Gurano - Premiere Gnossienne

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
En av mina absoluta minimalistiska favoriter är Eric Satie - här kommer en enkel tolkning av hans 1ere Gnossienne
Tar tacksamt emot ideer

Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/1ere_Gnossienne.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Riktigt behagligt att lyssna på så här minimalistiskt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt spännande klanger och harmonier och fint sparsamt arr.
Trummorna tycker jag dock blir lite jobbiga i längden och det liksom
"snubblar" på några ställen. Skulle föredra mer traditionella trummor/percussion.
Jag borde nog lyssna mer på Satie.
Intressant!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
SATIE!!  :wub: :wub:

Det här var svårt att kommentera... jag finner att trummorna "stjäl scenen" o att de kunde vara lite mer akustiska i soundet. Kanske byta ut vissa delar till percussion istället, det är mkt tunga, basiga, dånande slag som nästan ställer sig framför det andra o ropar se på mig. :P

Annars intressant för en gammal Satie älskare :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Riktigt behagligt att lyssna på så här minimalistiskt.
Tack för tankar - kul att du gillar

Väldigt spännande klanger och harmonier och fint sparsamt arr.
Trummorna tycker jag dock blir lite jobbiga i längden och det liksom
"snubblar" på några ställen. Skulle föredra mer traditionella trummor/percussion.
Jag borde nog lyssna mer på Satie.
Intressant!
/Asti
Kul att du gillar - absolut så ska du lyssna mer på Satie - det kan aldrig bli för mycket :)

Förstår vad du menar med att det snubblar - men det tycker inte jag eg ... men eftersom ni är 2 som påpekar så tog jag bort det jag tror att ni menade :)

Jag la även på en bas på mellanpartiet (bara för att testa) - blev det för mycket?
Ändrade även tremolostråkarna på den delen lite


SATIE!!  :wub: :wub:

Det här var svårt att kommentera... jag finner att trummorna "stjäl scenen" o att de kunde vara lite mer akustiska i soundet. Kanske byta ut vissa delar till percussion istället, det är mkt tunga, basiga, dånande slag som nästan ställer sig framför det andra o ropar se på mig. :P

Annars intressant för en gammal Satie älskare :P
Ändrat snubblet och lite annat (se ovan). Trummorna vill jag nog behålla så här elektroniska för jag vill ha kontrasten mot det finstilta liksom - vill att basen i trummorna ska suga tag i magen lite grann

Tack för era tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Klart spännande att lyssna till. Låter helt "vrickat" ibland på ett snyggt sätt. Häftigt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag gillar inte den snubblande percussionisten. Annars låter detta skönt. Får lite Daniel Lanois -vibbar av denna.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Klart spännande att lyssna till. Låter helt "vrickat" ibland på ett snyggt sätt. Häftigt!
ja vrickat är det, men soft och skönt :D
Tack för att du lyssnat och tyckt till

Jag gillar inte den snubblande percussionisten. Annars låter detta skönt. Får lite Daniel Lanois -vibbar av denna.

Space
Ja alla kan ju inte gilla samma saker (trummorna) - men du uppskattar ju i alla fall resten :)
Tack för lyss å komment

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låter bättre med snubblet nu, men jag skulle fortfarande ändra tummornas karaktär men där talar vi med artistiskt uttryck än rena tekniska frågeställningar ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vet ju inte alls vad du vill åstadkomma och är heller inte bekant med Satie. Till en början känns det som "pxm goes arabic" i slow motion... Med fria händer att komma med förslag om att att utveckla stämningen du förmedlar så kunde man tokkomprimera trummorna och lägga dem längre bak och kanske förstärka med bas till en suggestiv rytm - tänk "Karl goes voodoo". Tycker det kunde vara väldigt effektfullt att släppa fram violinen ovanpå. Kanske kan den spela gitarrens stämma eller kanske unisont?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bättre med snubblet nu, men jag skulle fortfarande ändra tummornas karaktär men där talar vi med artistiskt uttryck än rena tekniska frågeställningar ;)
Va bra! :)

Vet ju inte alls vad du vill åstadkomma och är heller inte bekant med Satie. Till en början känns det som "pxm goes arabic" i slow motion... Med fria händer att komma med förslag om att att utveckla stämningen du förmedlar så kunde man tokkomprimera trummorna och lägga dem längre bak och kanske förstärka med bas till en suggestiv rytm - tänk "Karl goes voodoo". Tycker det kunde vara väldigt effektfullt att släppa fram violinen ovanpå. Kanske kan den spela gitarrens stämma eller kanske unisont?
Njae trummorna kommer nog inte att läggas bakom - vill nog ha de framme för sugets skull. En bas kanske kan funka på resten (nu finns det ju i mitten av låten) - ska fundera på det. Risken är bara att man tar bort/eliminerar det minimalistiska om man gör för många pålägg.
Stråken kommer nog inte att spela unisont med guran...utan istället komplettera som nu. Men om du inte är bekant med Satie så rekommenderar jag att du lyssnar på honom - för det är kanonbra

Tack för tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!