Kontrollrummet

Roffe H - The jazz circle (Nu på färdiga)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lyssnade på vad pxm sa: att man inom jazzen ofta utnytjar  ii-V-1 (exempelvis : Dm7/ G7 /Cmaj7) som grundstomme. Experimenterade lite med detta och lade till en växling inom kvintcirkeln, som jag vet också är vanlig i jazzmusiken.
Så jag växlar mellan Dm7/ G7/Cmaj 7… och Gm7/C7/Fmaj7… samt några ytterligare ackord förstås. Melodin lurade jag ut genom att lyssna på harmonierna och följa med, kul grej, men frågan är förstås  hur det låter? :wacko:

mvh Roffe H :)
« Senast ändrad: 18.12.2012, 15:52:43 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Min numera klassiska fråga: "Vad dricker man till det här?" Cool Porter?  :rolleyes:  :P

Det låter skitbra, Roffe! Precis som det ska! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Min numera klassiska fråga: "Vad dricker man till det här?" Cool Porter?  :rolleyes:  :P

Det låter skitbra, Roffe! Precis som det ska! :)

Vad härligt, Jocke. Man blir lite orolig när man prövar nåt nytt.  :) Cool Porter går alldeles utmärkt. Den får du tre garv för, också skitbra!  :D :D :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härligt Roffe, spännande harmoniväxlingar här :P

Får liiite MASH-varning här, och den låten älskar ju jag!!

Mer sånt här!

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter verkligen jazz !!! Du har ett så fint jazzvokabulär//jazzfraseringar som är så skön att lyssna till..Önskar jag också hade det...
ii-V-I är användbar och brukar vävas in i vanlijackorden/ackordsföljder i jazz...
Detta låter verkligen jazz !!! Både om saxen och kompet...
Melodin låter litet annorlunda nu mot tidigare alster och jag gillar det..
Skall lyssna mer senare ikväll...återkommer. Den här är verkligen bra..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Marruschkka: Visst, jag hör det också, nu när du säger det så...kul att du gillar.  :D

pxm: Roligt att du gillar "omvändelsen", men eftersom jag är van att spela covers (där ju musiken redan finns) så det är det lite svårt när man får göra grovjobbet själv, men säkert lärorikt. Lyssna gärna mer.  :D

Roffe H   :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Citera
... man får göra groovejobbet själv... 

 :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Smäktande ljus, finaste fodralet på, dyr köttbit på tallriken o rött i glasen.

Kanon Roffe, kanon! Som gammal jazzdyrkare kan jag bara ge hatten av!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra (grov)jobbat :D
Använder du fortfarande Band in a Box? Om du gör det så gör du det jädrans bra

Bra på alla sätt detta tycker jag

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Citera
... man får göra groovejobbet själv... 

 :lol:

Fenomenal humor, du kan det där med ordlek, lite Robban Broberg varning Jocke...härligt! :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Smäktande ljus, finaste fodralet på, dyr köttbit på tallriken o rött i glasen.

Kanon Roffe, kanon! Som gammal jazzdyrkare kan jag bara ge hatten av!


Tigern, jag älskar när du kastar hattar! Va kul! Jazz och blues (även rock) är en nödvändighet. :D
Eller hur? /Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra (grov)jobbat :D
Använder du fortfarande Band in a Box? Om du gör det så gör du det jädrans bra

Bra på alla sätt detta tycker jag

Space

Vad roligt Space, somliga tycker nog att jag är lite tråkig som kör med BIB, men jag kan inte spela så mycket själv, som skulle behövas, för det jag gör, så jag kör på med BIB.
Roligt att du tycker jag gör det bra, det är inte helt lätt faktiskt, man måste mixa, arra, lyssna, välja rätt instrument, skriva in ackord som funkar och få det att passa in...riktigt kul faktiskt.  :D
Det hela började när jag ville lära mig att spela sax för ca. tio år sedan, jag tröttnade på att hålla på med bakgrunder som tog all min tid från saxofonspelet...  :wacko:
Men jag förstår de som gillar att dona med helheten, gjorde så också tidigare men har nu mer inte så stort utrymmen för studioprylar  så jag nöjer mig så länge med det lilla formatet. Kanske blir det ändring i framtiden, vem vet. Kul i alla fall att du gillar!

/Roffe H  :)
« Senast ändrad: 14.12.2012, 21:43:33 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har haft svårt att hinna ysna på all fin musik som presenteras men nu på freadgskvällen efter en arbetsdag och tre timmar med snöslungan på stallplan har jag kommit in och tar en kopp te och några riskakor. Det här är smäktande skönt spelat, som vanligt, höll jag på att säga...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag har haft svårt att hinna ysna på all fin musik som presenteras men nu på freadgskvällen efter en arbetsdag och tre timmar med snöslungan på stallplan har jag kommit in och tar en kopp te och några riskakor. Det här är smäktande skönt spelat, som vanligt, höll jag på att säga...  B)

Det får du gärna säga Max, har du vattnat dina fålar fem?
Läs Jockes  kommentarer och ordlek, helt otroligt!  B)
Tack för lyssning så här på fredagskvällen.
/Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt!
Låter lite som sen eller väldigt tidig nattklubb.
Jag har också använt BiB en gång i tiden och det verkar som om ljuden verkligen har utvecklats
Skönt saxspel - kanske skulle ex bas eller piano få göra ett "solo" för att få mer dynamik i låten som helhet
alt ett sångparti med en hes kvinnostämma?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter moget och mysigt. Bra gjort att få till detta och snyggt saxlir.  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt!
Låter lite som sen eller väldigt tidig nattklubb.
Jag har också använt BiB en gång i tiden och det verkar som om ljuden verkligen har utvecklats
Skönt saxspel - kanske skulle ex bas eller piano få göra ett "solo" för att få mer dynamik i låten som helhet
alt ett sångparti med en hes kvinnostämma?

Tack för kommentarer...jag får väl experimentera vidare, kanske med en ny variant. Ja BIB har utvecklats och fortsätter väl så kan jag tänka. Funderar på att spana in Garage Band också eftersom jag inte har någon synth. Där kan man tydligen spela själv på instrumenten som finns.
mvh Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter moget och mysigt. Bra gjort att få till detta och snyggt saxlir.  :)

Tack för respons 1up, roligt att du gillar saxen, det är ju det enda jag spelar själv här.
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)



Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil


:)  :wub:

En bildsäger mer än tusen ord, brukar man ju säga. "Var det inte jobbigt att skriva så mycket"?  :D
Vilken fantastiskt fin jämförelse... mycket trevlig kommentar, man tackar och bockar!  :) :) :)
Roffe H  :)
« Senast ändrad: 15.12.2012, 19:53:09 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Traktor Egon

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Snyggt Roffe!
Det här är nog det bästa jag hört dig göra på sax, fin melodi och smakfullt lirat.
Saknar något som bryter av ett stick eller ett riff för att göra det lite mer intressant.
Sen kanske du inte ska kalla den för jazzvals då den går i fyrtakt.
Men fortsätt skriva med den här tekniken det passar dig bra!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snygg lirat, älskar sax spelat soft. Håller med föregående talare, nån jazzvals är det inte, lustig betoning på fyran i takten bara. Sen vete tusan om man kan kalla mollsjuor för moll, sorgligt låter det inte. Så en bättre titel efterlyses.  :D

Bättre spel eller mix eller känsla behövs inte. Helt perfekt. Är återigen imponerad över hur du får din sax att smälta så bra in i dessa välgjorda grunder.
DON'T PANIC


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt Roffe!
Det här är nog det bästa jag hört dig göra på sax, fin melodi och smakfullt lirat.
Saknar något som bryter av ett stick eller ett riff för att göra det lite mer intressant.
Sen kanske du inte ska kalla den för jazzvals då den går i fyrtakt.
Men fortsätt skriva med den här tekniken det passar dig bra!


Å fasen, jag trodde jag la prylarna i valstakt, men jag räknar också till fyr... konstigt. Vad farao ska jag då kalla låten. Detta blev besvärligt, jag får fundera ett tag.  :wacko:
Tack för pepåkandet /Roffe H
« Senast ändrad: 17.12.2012, 19:10:51 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snygg lirat, älskar sax spelat soft. Håller med föregående talare, nån jazzvals är det inte, lustig betoning på fyran i takten bara. Sen vete tusan om man kan kalla mollsjuor för moll, sorgligt låter det inte. Så en bättre titel efterlyses.  :D

Bättre spel eller mix eller känsla behövs inte. Helt perfekt. Är återigen imponerad över hur du får din sax att smälta så bra in i dessa välgjorda grunder.

En bättre titel behövs, verkligen...kanske inte det svåraste jobbet, men ändå!  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön mellow lyssning. Låter så gott med äkta sax. Basen låter också bra, är den från BiB?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön mellow lyssning. Låter så gott med äkta sax. Basen låter också bra, är den från BiB?

Tack för lyssning...jepp, kompet är BIB, men hur fasiken fick jag det till vals?  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Den här har jag visst missat! Soft och behagligt. Följsamt och fint saxlir!
Snyggt komp av Bed & Breakfast-gänget!  :)
Det är verkligen avstressande att lyssna på en sådan här sax!
Snyggt Roffe!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Den här har jag visst missat! Soft och behagligt. Följsamt och fint saxlir!
Snyggt komp av Bed & Breakfast-gänget!  :)
Det är verkligen avstressande att lyssna på en sådan här sax!
Snyggt Roffe!
/Asti

Man tackar!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tänkte inte ens på att det inte var jazzvals... bryr mig tydligen inte om vad folk skriver...  :huh: Borde lagt märke till det då jag gått och klurat på ett uppslag för jazzvals i över 30 år...^^

Bra är det här i alla fall - vad du än kallar det! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Etiketter är som så ofta annars irrelevanta. Jag kan inte låta bli att skratta när folk sitter o nästan blir osams om huruvida en låt tillhör en viss undergenre eller en annan. What's the point liksom ;) IT'S MUSIC! ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning Jocke och Tigern...men det blir problem om man ska dansa... :D jag försökte dansa vals (ett,två,tre) det gick åt skogen. Nåja, håller med er! Nu lägger jag upp den som färdig under namnet  "The Jazz Circle".  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)