Kontrollrummet

Nille - Ill do anything

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Shena sig goppar!
Har pulat klart med en ny låt här, tänkte se vad ni tycker om mix och arr.
Jag vet att den är lite för lång för sitt eget bästa men ja vet inte riktigt vad jag ska klippa bort.
Vore kul att höra vad ni tycker!

//Sverker
« Senast ändrad: 14.12.2012, 11:44:04 by Nille »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jösses, låter som från bästa studion i Nashville! Låten är inte riktigt i min smak men otroligt impad av produktionen och sången. Visst är fiddle och steel guitar äkta? Spelar du allt själv?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Grymt bra som vanligt. Det enda jag kan klaga på är triolmarkeringen vid 206, eller hur du har tänkt. Snubblar till nu.
/Anders


Utloggad Nille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Oh tackar=) Ja allt är äkta vara, spelar allt utom fiolen! Blir mer tortyr när jag lirar hehe, nä men det brukar gå med lite pitchningar här å var eller så kör jag med nyckelharpan istället=) Ah jo nu hörde jag det, va lite stressad när ja pulade till trummorna igår, ska ta och snygga till det på en gång.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ruskigt bra framfört och proddat! Gillar främst partierna efter 132 sek och 234 sek.
Det enda jag kommer att tänka på är att ljudet blir aningen hårt när man skruvar upp volymen.
För mycket compressor? Basen är lite anonym. Kan gärna höja nivån på den en smula...
Kanske att "refräng"-delen återkommer lite väl ofta. Det skulle möjligen kunna kortas....?
Men vad gör det när det är så här snyggt!?  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Nille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Tack Asti=) det värmer!

Ja bytte nog ut låten efter du lyssnade på den, tyckte också den blev lite väl hård i kanterna
fast det kanske den fortfarande är. Ska ta och kikar över mastringen sen igen.
Jo basen är lite anonym, den blev lite konstig, vissa toner bara dånar så jag har hållt på och
fibblat med eqt för att få bort den, men nu kom jag ju på att ja kan ju köra eq på endast dom tonerna.
Ja löser det=) Jo ja vet att den är lite för lång och man skulle kunna skala bort 1 eller 2 refränger
men ja vill fortfarande ha accapella grejen, och även dom två sista refrängerna för ja tycker dom e tjusiga hehe.


Ruskigt bra framfört och proddat! Gillar främst partierna efter 132 sek och 234 sek.
Det enda jag kommer att tänka på är att ljudet blir aningen hårt när man skruvar upp volymen.
För mycket compressor? Basen är lite anonym. Kan gärna höja nivån på den en smula...
Kanske att "refräng"-delen återkommer lite väl ofta. Det skulle möjligen kunna kortas....?
Men vad gör det när det är så här snyggt!?  :)
/Asti


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack Asti=) det värmer!

Ja bytte nog ut låten efter du lyssnade på den, tyckte också den blev lite väl hård i kanterna
fast det kanske den fortfarande är. Ska ta och kikar över mastringen sen igen.
Jo basen är lite anonym, den blev lite konstig, vissa toner bara dånar så jag har hållt på och
fibblat med eqt för att få bort den, men nu kom jag ju på att ja kan ju köra eq på endast dom tonerna.
Ja löser det=) Jo ja vet att den är lite för lång och man skulle kunna skala bort 1 eller 2 refränger
men ja vill fortfarande ha accapella grejen, och även dom två sista refrängerna för ja tycker dom e tjusiga hehe.


Ruskigt bra framfört och proddat! Gillar främst partierna efter 132 sek och 234 sek.
Det enda jag kommer att tänka på är att ljudet blir aningen hårt när man skruvar upp volymen.
För mycket compressor? Basen är lite anonym. Kan gärna höja nivån på den en smula...
Kanske att "refräng"-delen återkommer lite väl ofta. Det skulle möjligen kunna kortas....?
Men vad gör det när det är så här snyggt!?  :)
/Asti
Jag brukar gå in i wave-editorn och justera nivån på elbasen för vissa toner.
Det är alltid vissa toner som "slår igenom".
Lägg inte jobb på att korta ner - det är kalas som det är!
Är det en pedal-steel du använder eller en lap-steel?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Nille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
ah jo jag har gjort det plus eqat dom tonerna också lite för att få bort den dånande frekvensen, så nu e det väl lite bättre, slänger upp den nya versionen senare. Jo det är pedal steel jag kör på den här låten, annars brukar jag använda lapsteel och dobro också.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fan vad du knäcker alltså igen, o så lirar du ju så klart 51 instrument också ;)

Jag kan i princip inte klaga på någonting alls utan att gå in på så små detaljer att det är löjligt. Kanske KANSKE är den fortf LITE överkomprimerad åtminstone för sin genre!

En annan mikroskopisk detalj: I breaken runt 200 skulle jag gärna få lite mer "live" känsla, att det s.a.s öppnar lite mer eller vilken synonym jag nu ska använda *skrattar*

Men annars som sagt: kanon, bara o skicka upp till spotten o klappa sig själv på ryggen!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt snyggt även om det är en stil jag inte lyssnar på så ofta... Tycker virveln ligger lite högt och saknar lite botten...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Nille, jag har lyssnat på dina låter men inte kommenterat dem.
vill bara säga att jag gillar dina alster och din stil. Dina låtar kan inte bli för
lång !!! Hittar ingenting jag vill säga att du skall klippa bort...
Skönt sound i guran och ett shysst solo....Jag är gitarrnörd och när jag lyssnar
hör jag främst instrumenten men här når din sång verkligen fram.
Bra !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Oj, så bra!
Vilket enhetligt ljud och proffsigt mixande!
Tjusigt!
Hur går allt till? Spelar du själv? Skriver text och musik?


Utloggad Nille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Tack Emlan!
Hm jo ja kommer på melodin först, musiken gör jag alltid själv. Ibland får jag hjälp med texterna, har några amerikaner i bakfickan som kan hjälpa mig när det behövs. Sen spelar jag in kalaset. Kolla in min youtube om du vill www.youtube.com/nillemusic

Nu blir det bärs!
//Nille

Oj, så bra!
Vilket enhetligt ljud och proffsigt mixande!
Tjusigt!
Hur går allt till? Spelar du själv? Skriver text och musik?



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Topp men lite tjatigt med 'I'll do anything' so many times...
Upp med basen på något fungerande sätt. I lurar med dålig bas fins den inte, inte i laptopens eller telefonens högtalare heller. Där får du bakläxa, eftersom totalen i övrigt är så bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google