Kontrollrummet

Gurano & Girly - The devils workshop

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Här kommer en liten popdänga som vi gjort. Vi tar gärna emot tankar på stort och smått så att vi kan få det bättre.

/Göran

Texten
I took a little time to sit down and relax
But then this mind of mine get time for looking back
It’s just like they say ‘the idle mind is the devils workshop’
I need to keep myself busy and I know

If you were here
You would feed me lies
Don’t come here
I don’t need your lies

Some days I have this feeling that it was all a waste of time
Some nights I have this longing to hear you say that you are mine
I torture myself there is no peace for the wicked
I would need to be saved from myself

If you were here…


[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/The_devils_workshop20121216.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 16.12.2012, 02:10:35 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det första jag tänker på i kritiken är att sången står o lirar i ett eget rum skilt från det andra, den känns väldigt avskild från helheten o varför ligger den off center? :P

Lite rörigt möjligen också när körspåret / andra vocals tar över.

Observera att jag noterar det här i lurar pga tiden på dygnet.

Annars var det en lite lagom skruvad kul dänga tycker jag! Har inget annat dåligt att säga egentligen, saknade kanske lite botten o lite lim, o texten saknar jag som alltid för att det är skoj o läsa igenom den, men annars blir det tummen i vädret ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En mycket lite tanke kommer här. Gillar låten i stort, bra driv, sång och text.  :D Det första jag tänker på är att refrängen blir rörig, sången kommer bort. Vet inte riktigt vad det är som stör (gitarr eller...) men för mycket blir det. Detta "so far", får väl återkomma.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det första jag tänker på i kritiken är att sången står o lirar i ett eget rum skilt från det andra, den känns väldigt avskild från helheten o varför ligger den off center? :P

Lite rörigt möjligen också när körspåret / andra vocals tar över.

Observera att jag noterar det här i lurar pga tiden på dygnet.

Annars var det en lite lagom skruvad kul dänga tycker jag! Har inget annat dåligt att säga egentligen, saknade kanske lite botten o lite lim, o texten saknar jag som alltid för att det är skoj o läsa igenom den, men annars blir det tummen i vädret ;)
Jo du har nog lite rätt om sången. Den har mer reverb än resten av musiken - kanske därav olika rum? ska se över det!
men så farligt off center ligger den väl ändå inte - stör i alla fall inte mig :)
Annras kul att du gillar

En mycket lite tanke kommer här. Gillar låten i stort, bra driv, sång och text.  :D Det första jag tänker på är att refrängen blir rörig, sången kommer bort. Vet inte riktigt vad det är som stör (gitarr eller...) men för mycket blir det. Detta "so far", får väl återkomma.
/Roffe H
Får nog ta och fundera på att du tycker att sången försvinner i reffen - kan inte jag höra ... ännu i alla fall :)
Möjligen upplevs kanske att reffen är lite rörig då jag samtidigt tuggar på guran - men tar jag bort den så blir det en annan slags refräng och det vill jag nog inte ?

Tack för era kommentarer
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det första jag tänker på i kritiken är att sången står o lirar i ett eget rum skilt från det andra, den känns väldigt avskild från helheten o varför ligger den off center? :P

Lite rörigt möjligen också när körspåret / andra vocals tar över.

Observera att jag noterar det här i lurar pga tiden på dygnet.

Annars var det en lite lagom skruvad kul dänga tycker jag! Har inget annat dåligt att säga egentligen, saknade kanske lite botten o lite lim, o texten saknar jag som alltid för att det är skoj o läsa igenom den, men annars blir det tummen i vädret ;)
Jo du har nog lite rätt om sången. Den har mer reverb än resten av musiken - kanske därav olika rum? ska se över det!
men så farligt off center ligger den väl ändå inte - stör i alla fall inte mig :)
Annras kul att du gillar

En mycket lite tanke kommer här. Gillar låten i stort, bra driv, sång och text.  :D Det första jag tänker på är att refrängen blir rörig, sången kommer bort. Vet inte riktigt vad det är som stör (gitarr eller...) men för mycket blir det. Detta "so far", får väl återkomma.
/Roffe H
Får nog ta och fundera på att du tycker att sången försvinner i reffen - kan inte jag höra ... ännu i alla fall :)
Möjligen upplevs kanske att reffen är lite rörig då jag samtidigt tuggar på guran - men tar jag bort den så blir det en annan slags refräng och det vill jag nog inte ?

Tack för era kommentarer
Gurano

Kanske inte försvinner men lite rörigt tycker jag...men som jag sa:en mycket lite tanke, som man inte behöver bry sig om.
/Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Efter en spelning på högtalare kan jag rapportera att off-center problemet är betydligt mindre märkbart och "rumproblemet" är inte heller det samma problem även om det fortf märks. "vokalröran" som båda nämnt är dock oförminskat närvarande. Det verkar nog helt enkelt som att mixen inte översatte så bra till hörlurar helt enkelt av någon orsak? Låter betydligt bättre nu iaf ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
I like!
riktigt flummigt
gillar den skitiga gitarren och spelet
Sången på verserna är riktigt nära, krispig och nice - särskilt andra versen
Refrängen står för det riktigt flummiga - lite svårt att hänga med, men det sätter sig
Lyssnar i lurar och det är kanske lite diskantigt? Eller några av flipout-ljuden

Girly and the Guranos på Top of the pops  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Efter en spelning på högtalare kan jag rapportera att off-center problemet är betydligt mindre märkbart och "rumproblemet" är inte heller det samma problem även om det fortf märks. "vokalröran" som båda nämnt är dock oförminskat närvarande. Det verkar nog helt enkelt som att mixen inte översatte så bra till hörlurar helt enkelt av någon orsak? Låter betydligt bättre nu iaf ;)
Det var ju för väl :D

I like!
riktigt flummigt
gillar den skitiga gitarren och spelet
Sången på verserna är riktigt nära, krispig och nice - särskilt andra versen
Refrängen står för det riktigt flummiga - lite svårt att hänga med, men det sätter sig
Lyssnar i lurar och det är kanske lite diskantigt? Eller några av flipout-ljuden

Girly and the Guranos på Top of the pops  :D
I like that U like :D
Ska kolla upp diskantigheten

Tackar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar också det lite "oslipade röjet"!  :)
Jättebra sång av Girly, som vanligt.
Sångnivån är lite ojämn, känns högre i versen än refrängen...?
Det förekommer en del höga synth-/visseltoner, som jag har lite problem med,
men det kan bero på mina halvskadade öron...
Bra colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Brå låt, lite rörigt eventuellt för min smak. Trummorna skulle jag nog jobba med en gnutta ännu.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag skulle nog lyft bort synthen...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gillar också det lite "oslipade röjet"!  :)
Jättebra sång av Girly, som vanligt.
Sångnivån är lite ojämn, känns högre i versen än refrängen...?
Det förekommer en del höga synth-/visseltoner, som jag har lite problem med,
men det kan bero på mina halvskadade öron...
Bra colab!
/Asti
Ska kolla på sångnivån! OK jag förstår (av flera inlägg) att jag vässat synthen lite för mycket  - ska åtgärda!

Brå låt, lite rörigt eventuellt för min smak. Trummorna skulle jag nog jobba med en gnutta ännu.
Space
OK ska kolla över trummorna

Jag skulle nog lyft bort synthen...
mvh
Vet inte vad du tycker om låten men jag förstår att du inte gillar synthen - men den vill jag nog behålla - tycker själv att den är bra...ska bara göra den mindre diskant

Tack för era tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jo då, låten i sig är bra, men jag har svårt för synthens toner i refrängen...
Tycker den rör till det där....men , jag skall ta en lyssning till...

mvh

Edit; tycker det låter mycket bättre nu och sången kommer fram mer..
Låter riktigt bra och refrängen sitter.. Synthen är okey...
Mixen låter mer städad nu....


mvh
« Senast ändrad: 15.12.2012, 00:27:32 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Nu har jag lagt upp en verre med lite mindre reverb på leaden och så har jag sänkt det diskantiga på synthen samt tagit bort lite elriffgura på delar när sången är - bättre?

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Girly

Hej
Nu har jag lagt upp en verre med lite mindre reverb på leaden och så har jag sänkt det diskantiga på synthen samt tagit bort lite elriffgura på delar när sången är - bättre?

/Gurano
Mycket bättre!  :) Bra att du inte tog bort synthljuden (som jag gillar) men tämjde dem lite till i volym och diskant.
Kan dessvärre inte säga så mycket mer om mixen än att det låter bättre (mina öron ville liksom också delta i megaförkylningen  :( )
I like!
riktigt flummigt
gillar den skitiga gitarren och spelet
Sången på verserna är riktigt nära, krispig och nice - särskilt andra versen
Refrängen står för det riktigt flummiga - lite svårt att hänga med, men det sätter sig
Lyssnar i lurar och det är kanske lite diskantigt? Eller några av flipout-ljuden

Girly and the Guranos på Top of the pops  :D
Ja det vore roligt att få flumma runt på Top of the pops  :lol:
Du får väl ge den en chans till efter Guranos ommix... kanske refrängen blir mer tydlig nu?  :)
Gillar också det lite "oslipade röjet"!  :)
Jättebra sång av Girly, som vanligt.
Sångnivån är lite ojämn, känns högre i versen än refrängen...?
Det förekommer en del höga synth-/visseltoner, som jag har lite problem med,
men det kan bero på mina halvskadade öron...
Bra colab!
/Asti
Bockar och bugar  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bästa på låten är andra versen som är top of the pops och gurans mellansspel - riktigt elakt
Refrängen inleds med något "blip"? om du tar bort det kanske det blir mindre förvirrande?  :unsure:
god är den!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar låten, lite åt Fleetwood Mac med Nicks och McVie. Bra sjunget och lirat. I mina lurar ligger mixen med centrum lite till höger och med nästan ingen utpanning alls. Sång och instrument inte riktigt i samma rum heller nej. Fixa till mixen och detta blir helgjutet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bästa på låten är andra versen som är top of the pops och gurans mellansspel - riktigt elakt
Refrängen inleds med något "blip"? om du tar bort det kanske det blir mindre förvirrande?  :unsure:
god är den!
ska kolla upp det där blippet och eliminera den :)

Gillar låten, lite åt Fleetwood Mac med Nicks och McVie. Bra sjunget och lirat. I mina lurar ligger mixen med centrum lite till höger och med nästan ingen utpanning alls. Sång och instrument inte riktigt i samma rum heller nej. Fixa till mixen och detta blir helgjutet.
ska se över det hela

tack för era synpunkter
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Bra låt....fint gitarrspel...något diskantigt på leadsången och det räcker inte med en stämma i kören på refrängen så macka på med röster där...annars kanon ...
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gillar låten, lite åt Fleetwood Mac med Nicks och McVie. Bra sjunget och lirat. I mina lurar ligger mixen med centrum lite till höger och med nästan ingen utpanning alls. Sång och instrument inte riktigt i samma rum heller nej. Fixa till mixen och detta blir helgjutet.

Inte bara jag som märkte det då :P började nästan undra om lurarna :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skön låt!

Sången borde bara få regera ensam på reffarna..och gitarren svarar den...så blir ljudbilden luftigare, tycker jag då.

Lite mer crisp i sången är oxå tänkbar, Girly du sjunger för underbart :)

Bra colab-igen!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra låt....fint gitarrspel...något diskantigt på leadsången och det räcker inte med en stämma i kören på refrängen så macka på med röster där...annars kanon ...
Allt gott / karl
Tackar  :wub:
Nu har jag sänk diskanten på sången. Om det ska till en stämma till på reffen överlåter jag till Girly :)

Skön låt!
Sången borde bara få regera ensam på reffarna..och gitarren svarar den...så blir ljudbilden luftigare, tycker jag då.
Lite mer crisp i sången är oxå tänkbar, Girly du sjunger för underbart :)
Bra colab-igen!
/Marre
Vi tackar - får se om jag ändrar gurorna på reffen?

Nu har jag sänkt diskanten på leadsången, sänkt reverbet på leaden så att musik å sång flyttar samman och petat de 2 körspåren på reffen åt varsetthåll
..och nu är 1a blippet borta på reffen!

/Gurano
« Senast ändrad: 16.12.2012, 02:16:48 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!