Tackar för tipsen. Jag kör i princip aldrig inspelning från Mic... allt jag gör är instrumental-musik från VST-instrument, så MIC är ej viktigt. 2 phones-output är viktigare.
Men... du säger att jag _inte_ blir av med noise-burst även om jag kör igenom en mixer där Volume är i botten?
Det är bara när ljudkortet strömsätts vid powerup som noise-bursten kommer. Så då får jag alltså noise-burst både i monitorer och phones genom mixern såvida jag INTE kopplar ur sladden till mixern innan jag slår på datorn... om jag förstår rätt.
Visst... det är rätt behändigt med en mixer framför sig och enklare att dra ur kontakterna. Om jag kör USB-powered så kan jag connecta/disconnecta USB-kabeln (kan ha den på fronten) - dvs _en_ connect/disconnect kabel räcker. Ännu enklare vore det med en Power-knapp på mixern.
Sitter och funderar lite på den här nu... men den har ingen Power-knapp:
http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_302_usb.htm
Så vad vinner jag på att skaffa en extern mixer egentligen, jämfört med en sladd-förlängare till lurarna?
Inte så mycket... fast om jag skaffar en dyrare mixer med on/off knapp och som har 2 stycken phones-out, så blir det
- enkelt att switcha mellan 2 typer av phones
- enklare att trycka power on/off än att dra ur kontakten till hörlursförängare
- kan antagligen lämna de aktiva monitorerna påslagna hela tiden (så länge mixern är OFF är det lugnt)
Att det ska vara så svårt! Det kanske blir en hörlurssladd-förlängare i alla fall!

Så spräcker jag inte utgiftstaket för i år, utan kan vänta tills nästa år innan jag köper en bättre mixer.

/C